Ska man verkligen...

Sv: Ska man verkligen...

Inga kottar kastas från mitt håll, blev irriterad när Jeeves i princip skrev att jag inte har en aning om vad jag pratar om..

*delvis knapplån*

Jag håller helt och fullt med Calazirya. Det är ingen människas rättighet att få ha hund och skaffar man hund för att den ska ligga ensam hemma 8 h om dagen kan man lika gärna låta bli. För nej, jag tycker inte heller att det är ok.

Det kan inträffa saker som gör att hunden en dag får vara ensam upp mot 8 h, det är inte det jag vänder mig mot. Men dag efter dag. Hur lycklig är egentligen den hunden?

Och ja, både jag och sambon tillhör kategorin heltidsarbetande människor och vi kan lösa det. Man får helt enkelt arbeta olika tider. Och skulle det någon dag krisa får hundarna vara hemma hos mina föräldrar. Det är inte svårare än så.

För mig känns det förkastligt och jag undrar vilken hundmänniska man är om man tycker att det är helt ok att lämna sin hund ensam så stor del av dygnet?

Hade varit intressant att höra till vilken kategori du hör...

arbetslös, arbetsskygg, sjukpensionär, lyxhustru?

Mina hundar har sitt hem här, lämna i väg dem till ett hunddagis ( som verkar vara poppis bland stadsbor ) DET kan väl skapa stress om något. Dagmattar hit och dit. Hunden har ett hem och där känner den sig trygg. Jobbar man heltid så får man se till att lägga sin fritid på hunden.

Hade du vetat det minsta om henne hade du aldrig sagt så. Finns få här på Buke som arbetat så hårt som Calazirya gjort, hon är den sista man kan kalla arbetsskygg. :mad: Hade hon varit det hade hon kanske inte ens suttit här idag. Man ska passa sig för sådana där uttalanden.

Jag håller för övrigt med henne. Hundar ska inte vara ensamma så mycket. Att ha hund är ingen rättighet, som redan sagts, och kan man inte anpassa sig därefter, då får man stå ut med att bli ifrågasatt huruvida man borde ha hund eller ej.

Ja personligen struntar jag i ev åsikter i frågan, känner mig tillräckligt kunnig på området och kapabel att ha både hund och andra djur. Att någon jobbar hårt eller ej hör knappast till ämnet, jobbar hårt det gör vi alla på olika sätt.

Att som du och andra gör, sätta sig över alla heltidsarbetande familjer/personer och tala om för dem att just DE inte förtjänar att ha hund, det är mest trams i mina ögon. Är hunden i bra trim, blank o fin i sin päls, äter och dricker bra, kort sagt förefaller må bra ja då väger ert babbel rätt lätt i vågskålen eftersom ni bara "tycker" att hundarna mår dåligt. Vad grundar ni det på? Tänk om jag eller någon annan tycker att ni har bristfälliga kunskaper om hundar och absolut inte bör ha hund? Hur skulle ni ställa er till detta tro? Sälja hunden på en gång antar jag...

Ja personligen struntar jag i ev åsikter i frågan, känner mig tillräckligt kunnig på området och kapabel att ha både hund och andra djur. Att någon jobbar hårt eller ej hör knappast till ämnet, jobbar hårt det gör vi alla på olika sätt.

Att som du och andra gör, sätta sig över alla heltidsarbetande familjer/personer och tala om för dem att just DE inte förtjänar att ha hund, det är mest trams i mina ögon. Är hunden i bra trim, blank o fin i sin päls, äter och dricker bra, kort sagt förefaller må bra ja då väger ert babbel rätt lätt i vågskålen eftersom ni bara "tycker" att hundarna mår dåligt. Vad grundar ni det på? Tänk om jag eller någon annan tycker att ni har bristfälliga kunskaper om hundar och absolut inte bör ha hund? Hur skulle ni ställa er till detta tro? Sälja hunden på en gång antar jag...

kunde inte sagt det bättre själv.

Sen vill jag bara fråga dom som tycker att det är skandal att lämna hundarna hemma 8 h per dygn, är det ok att lämna två hundar ensamma eller är det lika illa tycker ni?

Jag har två hundar och de lämnas inte 8 h per dygn när det är så pass lätt att lösa det så att jag slipper. :idea:

Även om det är 2 hundar har dom inte så mycket sällskap av varandra som man kan tro...

Även om man har två hundar står min åsikt fast, en hund ska inte lämnas 8 tim per dag hela veckan..

Nu blev jag nästan lite upprörd!!! Jag heltidsarbetar!
Har du hört talas om hundvakt?? Det har jag till mina hundar!

Idag var ALLA borta och INGEN kunde sitta hundvakt, fick en kompis att gå ut med dom vid tio och jag kom hem vid tre... Har sällan mått så dåligt, kan jag säga!!!
ANSVARA för att era hundar mår bra på INSIDAN med!!! Inte bara på utsidan!!
Tror att en hund kan må dåligt utan att visa det på utsidan!
Hade en häst som var jättefin i hullet, blank å fin åt å drack som vanligt! Hon hade en Stark trea på en fyragradig skala av magsår:crazy: :o
Så om du tror att en hund mår bra av att vara ensam i nio timmar om dagen så tror JAG att du tror fel!!!!!!

det är inte alla som kan ha hund pga arbetstider, det är så himla synd att folk inte inser det och skaffar hund ändå.
50 spänn på att hon kommer att sälja den när den är 1½-2 år när den blir som jobbigast.

Även om det är 2 hundar har dom inte så mycket sällskap av varandra som man kan tro...

Även om man har två hundar står min åsikt fast, en hund ska inte lämnas 8 tim per dag hela veckan..

Jag tror att vi tror att hunden är mer beroende av människan än vad den egentligen är. Visst, vi har den i fångenskap och måste därför se till vatten/mat och motion men att den skulle må dåligt av att vara ensam hemma med sin hundkompis? Ja du får självklart tycka vad du vill men nu börjar jag fundera över hur beroende vi verkligen tror hundarna är av människor. Hm, skall genast gräva vidare i det där... blev otroligt intressant fråga tycker jag...hm...

Ja, du TROR en hel massa du....

Mina hundar blir inte gladare eller mår bättre av att andra männsikor kommer hem och går med dem i ett snöre, de blir glada och välmående när de vistas i en trygg miljö och när jag aktiverar dem.

Ja, du TROR en hel massa du....

Mina hundar blir inte gladare eller mår bättre av att andra männsikor kommer hem och går med dem i ett snöre, de blir glada och välmående när de vistas i en trygg miljö och när jag aktiverar dem.

ja jag tror en jävla massa men det är bara för att jag inte vet säkert vilket jag inte tror nån annan gör heller. Ingen kan säga exakt hur beroende hunden är av människans sällskap, för alla hundar är invidvider. Det är bättre att tro och våga stå för det, än att påstå sig veta allting ;) Dock ingen antydan till att du gör det - absolut inte! ja menar bara att det fiunns så många "jag-vet-allt" trots att dom kanske inte gör det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet ALLT om mina hundar - vi har inga hemligheter för varandra;)

Jag vet ALLT om mina hundar - vi har inga hemligheter för varandra;)

Ja du kanske vet allt om dina hundar - men inte om andras, det var väl mer så jag menade. Inte för att du påstått att du vet allt om andras hundar men vissa andra gör det. Jag håller med dig till fullo det du skriver så jag har väl inte så mycket att ifrågasätta - egentligen. För mig är trygghet det viktigaste för alla mina djur oavsett om det är getter, hästar, hundar eller katter...m.m och omsorg såklart.

Som jag skrev under ditt första inlägg, eller kanske inte var ditt första..? "Kunde inte sagt det bättre själv"

Du skriver att DU har aldrig mått så dåligt som du gjorde för att ingen kunde gå ut med dina hundar den dagen... MEn mådde dina hundar dåligt??!
Problemet idag är att många förmänskligar sina hundar alldeles för mkt. Om du springer med dåligt samvete o ska försöka kompensera ditt o datt för din hund så är du inget annat än en dålig ledare för hunden. Din hund kan inte säga om den var ensam i 4 el 7 timmar, det den kan säga är om den får den aktivering den behöver.

Om du är hemma en hel dag så fundera över hur många timmar din hund sover då.... Om din hund är trygg så sover den när du är borta. Sen är det upp till dig som god hundägare att AKTIVERA din hund när du är hemma med den. Ge den kvalitetstid o låta den vara med i flocken. Då har du en lycklig o välmående hund . Det är de kriterier som gör att du är kvalificerad som hundägare. INTE hur mkt du jobbar.

Självklart skaffar man inte en hund om man vet att man har ett jobb som kräver mkt övertid, resande o likn om man inte kan ha med hunden, men 8-9 tim per dag , det jobbar nog de flesta i dagens samhälle.

Men att läsa hur många här dömmer ut heltidsarbetande hundägare det är bara löjligt. Vi får hoppas att ni aldrig behöver jobba heltid för då har ni en jäkla massa åsikter att leva upp till..

Man kan ha olika åsikter, men man behöver inte bli otrevlig och gå till personangrepp för det.

För mig ter det sig som dina argument börjar tryta, och du försvarar dig med att skriva otrevliga saker til framförallt Calazirya... Dessutom kan du ju inte ha tagit in vad hon skriver, eftersom du raljerade över att hon var student, trots att hon skriver att hon tidigare jobbat heltid.

Och, INGEN har skrivit att man ska vara med sin hund dygnet runt - det man vänder sig emot att ha hunden nnsam hemma fem dagar i veckan hela, långa arbetsdagar + restiden fram och tillbaka till jobbet...

Så som sagt, stå gärna för och argumentera för dina åsikter - detta ÄR ett diskuussionsforum, men uttryck dig vuxet och rumsrent!

Tack LAPTOP, det var det spåret jag var inne på också men kunde inte riktigt förklara det. För som du säger, när jag tänker på det så ligger min hund och sover ganska mycket även när jag är hemma. Har djur tidsbegrepp överhuvudtaget? Eller är det bara vi människor som är så beroende av tiden?

Gräv du vidare, jag tycker själv att jag har tillräckligt med kött på benen för att påstå att hunden är ett flockdjur som mår dåligt ( läs sämre ) av att vara ensam hemma under flera timmar varje dag..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar