Ska man verkligen...

Sv: Ska man verkligen...

Jag tycker inte att man ska ha hund hur som helst. Jag akulle aldrig skaffa mig en hund om jag inte kunde ha den med till jobbet, eller bara är borta 3-4 timmar om dagen normalt sätt.

Att det finns hundar som kan vara ensamma längre tid än andra är sant, men det är inte anledning till att ta den risken. Vad gör man om det inte fungerar? Jag avråder de flesta från att skaffa hund, hemskt men sant. Eller jag säger vad jag tycker, vad man faktiskt måste ha i tanken och det verkar som att få människor förstår det innan man säger det till dem. Men få vill ju att djuren ska må dåligt och tar faktiskt till sig det man säger tycker jag. Man får antingen ändra på sin vardag eller så får man skaffa ngt annat än hund. Jag tror att många tycker att "vem som helst kan ju skaffa hund om man bara lär sig hur de ska hållas". Att vem som helst egentligen kan ha hund, med lite kunskap. För det är ju så många "vanliga" personer som är hundägare. Men det betyder ju inte att det är något att ta efter. Att det är bra bara för att det förekommer. Har man aldrig haft djur speciellt så har man inte riktigt det tankesättet att man försöker se saker ur djurens synvinkel. Man vet helt enkelt inte.

Jag skulle som uppfödare aldrig sälja en valp till såna omständigheter som du beskriver. Om jag var du skulle jag kontakta henne/honom och fråga om h*n vet om hur det ligger till.

Men jisses! Då är det alltså antingen pensionärer, sjukpensionärer, arbetslösa, arbetsskygga alt rikemansfruar/män som "får" skaffa hund enligt dig??

Det är ju rätt löjligt, då skulle större delen av Sveriges befolkning som i dag har hund i familjen vara diskvalificerade.
Och förresten, är du säker på att andra "godkänner" dig som hundägare?

Har själv haft hund i alla år, under 6 år arbetade jag som hundförare, nu har jag annat jobb. Hundarna anpassar sig, ibland följer de med till kontoret, ibland åker han bara med i bilen, ibland är han i hundgården eller bara stannar inne. Vi är ute i naturen varje dag men tränar inte aktivt längre och det går det med.
Tycker att det är tramsigt med såna översittarfasoner ni ligger inne med, under förevändning att "vi ser till djurens bästa" - snack; ni gillar nog mest att skriva folk på näsan.

Jag både säger emot och håller med dig ;)

Om man verkligen jobbar heltid, och varken kan ta med hunden till jobbet eller ordna hundvakt och sålunda måste lämna hunden ensam minst 8-10 h per dag, då är det nog inte riktigt läge att skaffa hund? En valp behöver ju dessutom lång acklimatiseringstid innan den kan lämnas annat än korta stunder.

Däremot håller jag med om att det är att gå långt att säga att "de flesta inte ska ha hund". Varför skulle inte "vanliga" personer kunna ha hund? Och vilka är i så fall de ovanliga ;)? Om man bara har viljan kan man oftast lösa hundpassning i allafall så att hunden inte behöver vara ensam hela dagarna. De flesta vuxna hundar fixar ju faktiskt uppåt 6 h utan problem, förutsatt att de aktiveras i övrigt och att man ensamtränat dem med förstånd.

Tycker att det är tramsigt med såna översittarfasoner ni ligger inne med, under förevändning att "vi ser till djurens bästa" - snack; ni gillar nog mest att skriva folk på näsan.

Jag tycker det är tvärtom, att du försöker skriva oss som har den åsikten på näsan !

Att inte vanliga människor skulle kunna ha hund tycker jag också är bullshit, allt handlar om vilja att lösa situationen.

Att ha heltidsjobb och ha hund fungerar, men inte om man ska lämna hunden ensam hela dagar ( 7-8 timmar ) 5 dagar i veckan :crazy:
Då är man egoistisk ( enligt mig ) helt klart!

Men vi min familj har allitd varit heltidarbetare, vi har haft hundar och det har fungerat alldeles ypperligt..

Hunden har följt med på jobbet, varit hos "mormor/morfar" m.f lösningar och ibland har dom varit ensamma hemma .

Det jag är emot är att man skaffar hund som ska ligga ensam hela långa dagen ( kanske får en promenad på lunch ) varje dag, hela veckan, hela året ..

Är det att skriva folk på näsa ? Ja då skriver jag i fetstil på vissa människors näsa !

/ C

Jobbigt för hunden kanske att det som är hundens hem inte blir det i början utan att det då är systerns hem. Kan nog bli lite förvirring där. Skulle inte skaffa en valp om jag inte kunde vara hemma med den mycket i början. Hunden kommer nog tro att systern är riktiga matten också.

Vi har haft vår hund i ca 5½ år. Han växte upp med mig, min sambo och mina svärföräldrar. Sen när sambon och jag flyttade till lägenhet när hunden var ca 3 år så tog vi hunden med oss. Då hade han "alltid" hundvakt när vi jobbade eller skulle åka iväg vilket var väldigt bra. Nu har våra svärföräldrar flyttat så som tur är kan sambons syster ha hunden ibland när det behövs. Nu jobbar vi båda som tur är inte 7-16 varje dag så det är inte så ofta hunden behöver vara själv eller hos hundvakt. Situationen kan ju förändras.. om man haft hund i flera år och kanske hade det ordnat när man skaffade hunden så ska man ju inte göra sig av med den det första man gör om läget ändras. Men att skaffa valp med dåliga förutsättningar känns fel. Vi funderar på att skaffa en hund till. Men det måste inte vara en valp då min sambo jobbar heltid och jag förhoppningsvis kommer jobba närmare heltid senare i år.

Senast ändrad av en moderator:

har ej läst hela tråden men svarar första inlägget:

jo, att lämna hunden i tio timmar låter ju inte som världens bästa lösning, men jag sitter faktiskt själv i en liknande sits nu.

Jag har fått en chinese crested valp i för tidig artonårs present som nu bor hos min pappas sambos dotter som är jätteduktig med hundar. Jag fick reda på det för bara några dar sen och visst var det kul men första tanken var ju - hur ska jag ha tid med det? Det kom som en liten chock.

Så vi bestämde att hunden skulle vara kvar hos min pappas sambos dotter till kristi himmel färds helgen då jag ändå är ledig från skolan och kan ägna all min tid åt den. Min pappa pendlar mellan ön och finnspång där hans sambo, eller särbo eller vad man nu skall kalla det, bor. Men jag är ju inte ledig hur mycket som helst och de veckorna han jobbar på fastlandet blir ju hunden själv i 8 timmar - helt galet! Alternativen är att hunden kommer ner och hälsar på, sen följer med tillbaka och stannar där tills jag verkligen har tiden eller inte kommer ner alls. Dock kommer jag bara gå en vecka till i skolan efer kristi himmel färds helgen... men ändå!

För sen börjar jag jobba 1 juni och då jobbar jag från 07.00 till 12.00 cyklar hem på lunchen som är en halvtimme. Jobbar från 12.30 till 16.00 sen är jag hemma resten av kvällen. Då finns även ett problem där, hur gör jag de veckorna pappa inte är hemma? Skall hunden sitta ensam hemma då i flera timmar?

Jag kanske kan ha hunden hos en kompis som kanske kan vara dagmatte som bor jättenära där jag kommer jobba men då blir det en person till inblandad. Så blir det två hem och så blir det vimsigt känns det som.

Sen har jag ju även en till hund, en norfolk terrier och tanken är väl att valpen och hon skall kunna underhålla varandra när de är tillräckligt gamla men det dröjer ju månader, vill inte lämna en valp med en vuxen hund för vind och våg här hemma utan att veta vad som försigår.

Men som så många andra vill jag så gärna få hem henne, hon ska ju präglas på mig och jag vill vara med på en valpkurs med henne nu i sommar. Annars missar jag den chansen för då måste jag vänta ett helt år till för att få gå valpkurs med henne då dom är på somrarna.

men känns lite taskigt att flytta henne hit där hon kommer få vara en hel del ensam, eller ja...varannan vecka iallafall i några timmar... jag känner mig lite kluven, dock är det ju bara över sommaren sen kommer hon kunna gå ihop med den andra hunden här hemma när vi är borta.. det var väl delvis jag fick den här hunden också just för att den andra hunden vi har säkert skulle uppskatta lite sällskap när vi jobbar eller när jag går i skolan och desto snabbare vi vänjer dom vid varandra desto snabbare kommer jag våga ha dom tillsammans ensamma hemma.

Dock klarar min andra hund att vara ensam hemma otroligt länge utan några protester, men jag tror säkert hon skulle tycka det vore roligt att få sällskap, det är ju trots allt inte normalt för en hund att bli lämnad av "flocken". Men jag vet inte... känns bara som om det inte är bästa tiden att skaffa en valp...

shit nu snodde jag tråden - sorry, vet inte varför det blev så långt men men.

Det verkar helt galet att köpa en hund i present till någon som inte har tid för hunden ?!

Lite off topic: Men bara för att en vuxen hund klarar av att vara ensamma hemma lång tid utan att protestera gör inte det hela mer rätt !

Tycker det är mer problem med folk som alltid haft hund..;) Många säger "jag vet nog vad jag gör, vi har alltid haft hund och ALLTID gjort så...":crazy:

Sen tycker inte jag problemet med hundar/hundägare är hur länge hunden blir lämnad ensam utan vad det gjörs med hunden då man är hemma!! 10-12 timmar om dagen är dock för länge!! Om hunden inte har några problem av att vara ensam tycker inte jag att 7-8 timmar är för länge!

Om hunden inte har några problem av att vara ensam tycker inte jag att 7-8 timmar är för länge!

Hunden är helt lugn, förstör ingenting och sover mestadels av tiden .

Men mår den bra?

Jag tror ingen hund "mår bra" av att bli lämnad hela dagen, vissa hundar visar detta så vi också känner av det : Förstörd inredning.

Andra hundar lägger sig ned och bli "nedstämda,ledsna" m.m då antar vi människor att den hunden är nöjd ( eftersom den inte förstör )

Jag tycker inte att man lämnar en hund oavsett reaktion från hunden sida, i 7-8 timmar dagligen.

ehm okey? min hund ligger snällt på sin plats när jag är borta, har aldrig förstört möbler eller liknande, har sitt ben att tugga på. Sen när vi är hemma så gör vi såklart saker tillsammans, ute och går 1-2 timmar per dag, tränar tricks, leker. Hon verkar må bra? Även när jag är hemma ligger hon och sover/vilar de timmarna jag i vanliga fall är borta. Så vi gör ändå ingenting mitt på dan. Hon verkar knappast må dåligt av att vara ensam hemma 5 dagar i veckan 7-8 timmar. Visst kan man tycka synd om henne men hon verkar ju trivas med tillvaron?

Så du menar att alla barnfamiljer där föräldrarna jobbar från 08.00 till 16.00 inte borde få ha hund? För dom är borta 7-8 timmar per dag?
Visst, jag håller med om att hunden kanske inte mår "bra" av att vara ensam hemma, men mår den dåligt av det? Det är trots allt onaturligt att separera hunden ifrån flocken men de anpassar sig. Jag tror inte min hund ligger deprimerad i hallen och tycker synd om sig själv.

Det här med presenten var väl mer att uppfödaren ville sälja den här hunden tillsammans med hennes bror. Så hennes bror kommer bo hos min pappas sambos dotter och jag kommer få systern. Jo jag blev själv chockad men de frågade såklart först innan jag tackade ja, då de sa att hunden kunde bo hos dom över sommaren. Men sen kom jag ju på att jag vill ju gärna gå valpkurs med henne och de sa att 5 dagar i veckan varannan vecka är inga problem. Och jag kommer gå ut med hunden en halvtimme innan jobbet, en kvart över lunchen, en halvtimme efter jobbet och en halvtimme på kvällen - så motion kommer den få.

Och det vore ju bra om hundarna sen kunde va ensamma hemma tillsammans till hösten när jag går i skolan, det var väl också en anledning.

Men som sagt känns det lite dålig tajming att skaffa valp NU... jag funderar fortfarande på hur jag ska göra, om ja ska ha henne här under sommaren eller om ja ska låta dom ta hand om henne tills jag verkligen kan ta hem henne, men förr eller senare måste hon kunna vara hemma 7-8 timmar ensam. Om man inte skaffar någon hundvakt förståss men folk jobbar/går i skolan, så är det ju. Lyckans ost om man kunde vara hemma 24 timmar om dygnet och pengarna bara rullar in men så funkar inte världen :crazy:

Ja jag menar att om man ska ( oavsett om dom är barnfamilj/ensamstående/studerande ) lämna hunden ensam 7-8 .. osv timmar dagligen, och inte vill lösa det på annat vis ( dagmatte/husse ex ) så ska man inte ha hund!

Kan låta hårt, jag vet ...

Men som jag skrev i mitt första inlägget:

Det är ingen RÄTTIGHET att ha hund, det är ett previlegium !

Ja jag menar att om man ska ( oavsett om dom är barnfamilj/ensamstående/studerande ) lämna hunden ensam 7-8 .. osv timmar dagligen, och inte vill lösa det på annat vis ( dagmatte/husse ex ) så ska man inte ha hund!

Kan låta hårt, jag vet ...

Men som jag skrev i mitt första inlägget:

Det är ingen RÄTTIGHET att ha hund, det är ett previlegium !

ja visst är det ett previlegium. Men så länge min hund inte verkar må dåligt av att vara ensam hemma så tycker jag inte det är ett problem. Men alla får ju såklart tycka som dom vill. Så du skickar iväg din hund till hundmatte/husse när du är borta? Eller har du den fantastiska möjligheten att vara hemma 24 timmar om dygnet?

Hade varit intressant att höra till vilken kategori du hör...

arbetslös, arbetsskygg, sjukpensionär, lyxhustru?

Mina hundar har sitt hem här, lämna i väg dem till ett hunddagis ( som verkar vara poppis bland stadsbor ) DET kan väl skapa stress om något. Dagmattar hit och dit. Hunden har ett hem och där känner den sig trygg. Jobbar man heltid så får man se till att lägga sin fritid på hunden.

Fast det är väl knappast någon nyhet att hundar inte bör lämnas ensamma 8-9 h per dag, fem dagar i veckan?? Många löser det ju genom att man är två och jobbar lite olika tider, åka hem på lunchen (inte optimalt, men hellre 4+4 h än helt ensam hela dagen9, eller faktiskt med dagmatte e d.

Själv hade jag inte kunnat ha hund som mitt liv ser ut i dag om jag hade varit singel. Nu är hundarna ensamma som allra mest 3 + 2 h (två ggr i veckan), men tidigare hände det att stora hunden var själv uppemot 8h, dock bara en eller två dagar i veckan. Inte optimalt, men vi tyckte ändå det var acceptabelt, då han verkar acceptera det bra, och det som sagt handlade om en, två dagar i veckan.

Ingen har väl prata om att man ska vara med sin hund i 24 h per dygn, och visst kan det vara OK att lämna hunden uppemot 8 h NÅGON GÅNG IBLAND. Det man vänder sig emot är ju att göra det jämt. Om man gör så finns det dessutom absolut ingen som helst tid till att ens åka och handla, för då får hunden vara själv ännu mer.

Men nu jäklar gör du mig förbannad !

Du har aldrig tänkt lite längre än vad näsan räcker ?

Jag har tillhört kategorin : Heltidsarbetande ( Läser du inte mina inlägg kan du ge sjutton i att svara )

Just nu tillhör jag gruppen som du utelämnade i din fina samling ( arbetsskygg/lyxhustru ) : Student på heltid.

Men det är väl så att när orden tar slut måste man börja kasta skit ..

Om du läser mina inlägg NOGGRANT så ser du att det enda jag vänder mig emot är att man lämnar hunden 7-9 timmar varje dag / 5 dagar i veckan .

Men snälla människa, läser du inte heller ?

Jag har skrivit gång på gång att det enda jag vänder mig emot är att man lämnar sin hund 7-9 timmar ensam 5 dagar i veckan..

Jo det så klart, det är lätt at haspla ur sig saker när man är student... Då är du beredd på att göra dig av med dina djur om du någon gång får ett jobb antar jag.

Om jag svarar eller ej på inlägg det bestämmer knapppast du lilla vän, men du gillar tydligen att försöka tala om för folk vad de ska göra och inte göra?

7-9 h/ dag 5 dagar i veckan? Mig veterligen så arbetar en heltidare 8h/dag och man kanske har en stunds körväg så det faller väl inom de ramarna?

Du får nog leva med att vi andra kanske inte gör som du säger, tough luck.

Jag har min åsikt och du har din.. Så svårt är det väl inte ?

Jag accepterar att man inte kan styra över andras åsikter, gör du? ( att styra över andra är inte detsamma som att framföra sin egen åsikt )

Att kalla mig lilla vän, och att jag inte har en aning om vad jag pratar om ( hasplar ur mig ) blir bara löjligt, tillför inte diskussionen så mycket.

Om du läst noga ( åter igen ) så kan du läsa att jag har varit Heltidsarbetande men är för tillfället Studerande...

Men nu jäklar gör du mig förbannad !

Du har aldrig tänkt lite längre än vad näsan räcker ?

shit vilket temperament man kan ha :confused:

jag håller med som någon sa innan, det där med hunddagis (vilket borde bli ett stressmoment) undviker jag gärna. Det viktigaste för en hund är ju trygghet - tycker jag. Men kanske bäst att man lämnar tråden innan det börjar kastas massa kottar :crazy:

Fast det är väl knappast någon nyhet att hundar inte bör lämnas ensamma 8-9 h per dag, fem dagar i veckan?? Många löser det ju genom att man är två och jobbar lite olika tider, åka hem på lunchen (inte optimalt, men hellre 4+4 h än helt ensam hela dagen9, eller faktiskt med dagmatte e d.

.

nej, det är det ju inte - självklart. Det är ju inte så att man VILL lämna hunden, om det hade varit en trygg arbetsplats jag var på hade jag definitvt tagit med mig hunden (om jag hade fått) men nu är det ju inte det. Men jag skall definitivt cykla hem på lunchen och gå en promenad med henne - absolut! Som sagt...inte optimalt, men bättre det än 8 timar i sträck - right?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar