Ska man verkligen...

Sv: Ska man verkligen...

Men jisses! Då är det alltså antingen pensionärer, sjukpensionärer, arbetslösa, arbetsskygga alt rikemansfruar/män som "får" skaffa hund enligt dig??
Jag är varken pensionär eller arbetslös. Vi jobbar 8 timmar om dagen båda två.

Det är ju rätt löjligt, då skulle större delen av Sveriges befolkning som i dag har hund i familjen vara diskvalificerade.
Och förresten, är du säker på att andra "godkänner" dig som hundägare?
Vem säger att det som är vanligt är bra? Det tycker jag är ett spännande fenomen. Att folk egentligen kan acceptera vad som helst om det bara är vanligt. Bra tänkt. ;)

Jag anser att om man har en hund som trivs att vara hemma ensam 8 timmar om dagen. Visst, ha det så. Men hur många tar hänsyn till om den inte tycker det, sålänge det inte stör dem genom att den förstör, skäller eller ylar? Få, mycket få. Och hur stor är chansen att en hund ska trivas 8 timmar ensam 5dgr i veckan? Ganska liten tror jag. Med tanke på hur dåliga vi är på att vilja se andras problem och göra en uppoffring så tycker jag inte att man ska ta den risken. Och vad gör du om hunden inte trivs? Det är inte alltid så lätt att omplacera en hund till bra hem.

Just därför är jag så "hård". Sen vad folk tycker om mig som hundägare är en annan sak. Men dock lika viktig för mig. Om ngn kritiserar min hundhållning - ja djurhållning över lag - så tar jag det till mig. Precis som du inte kan veta allt så kan inte jag det heller. Det är därför vi måste anstränga oss, för att göra det bättre för djuren. Trots att det kanske innebär att man får ge upp ett djur som man älskar för att det inte trivs. Eller att man får ändra arbetstider, bostad eller liknande.

Jag tycker att med tanke på att djuren inte har ngt val, så har vi ett fruktansvärt stort ansvar på oss att anpassa oss efter dom. Sen hoppas jag att alla hundar som ligger hemma nu, ensamma sen flera timmar tillbaka, trivs och tycker om sina liv ändå. Jag önskar ingen ngt illa men jag tycker att vi ska ta mer ansvar när det gäller våra djur.

Där kan jag hålla med. Det gäller att fortfarande vara ödmjuk och öppen. Att se problemen och göra ngt åt dem. Om det har funkat för en, eller om det är vanligt förekommande så är det plötsligt "ok"? Hm.. ganska korkat om jag ska tala klarspråk.

Oj oj oj, vi är MÅNGA som är korkade förstår du. TÄNK om alla kunde vara som du, vad bra det skulle vara!

Nej, jag bryr mig inte särskilt mycket om att påverka andra utan vill just bara framföra min åsikt och mina erfarenheter. I det här fallet också se till att gå lite i försvar för alla hundägare som arbetar heltid och som inte lämnar sina hundar till hunddagis eller andra påfund.

Det finns andra åsikter än de som några stycken här hade framfört med all tydlighet. Jag har inte riktigt det behovet att påverka eller att vara alla till lags.

Vad menar du med "vara alls till lags"? Och påverkan tycker jag är något positivt. Man vill ju hjälpa, inte stjälpa..men du kanske menade ngt helt annat.

Jag förmänskligar inte hunden när jag säger att det är ett flockdjur, och jag förmänskligar verkligen inte mina hundar när jag säger att dom mår sämre av att vara ensam hela dagarna..

Men om två hundar har sällskap av varandra så är ju delar av flocken där och en del av flocken är "ute på jakt" men kommer hem igen.
Två hundar kan mycket väl busa tillsammans fast ägaren inte är hemma.

Påverka, pådyvla är kanske mera det jag uppfattar att en del håller på med här.

Tycker över lag att det är ganska vanligt inom hundvärlden att allt för många ska pådyvla andra just "sitt sätt" och ofta kommer det från personer som är snabba med att hävda en massa "sanningar" i tid och otid.

Det finns många infekterade ämnen inom "hunderiet" tycker jag, rent allmänt. Många sanningar och måsten och påståenden, ibland från människor med ganska begränsad erfarenhet.

Personligen kan jag ta åt mig och påverkas av hundförare med större erfarenhet än jag själv, eller de som åstadkommit resultat som jag själv uppskattar. Jag har träffat många , många hundförare med stor kunskap och som jag beundrar mycket, det är sällan de som är mest kategoriska eller högljudda - tvärtom.

Jag har också träffat på en del hunduppfödare som påstår sig värna om hundarna och att valparna får bra hem när de i själva verket är mest intresserade av att placera ut valparna hos folk som meriterar dem på tävling. Bra för uppfödaren att sedan använda i sin marknadsföring, och billig reklam.
En hund kan aktiveras och må bra utan tävlingar, t ex genom att arbeta i tjänst eller bara arbeta hemma på gården, valla får m m.

Men det jag skulle komma till är att det ofta är de där som vill påverka/pådyvla allra mest som kan allra minst.

Jo visst, kan man inte ett jota ska man ju inte uttala sig. Men den här frågan är ju ganska "simpel ändå"...(Hur länge får en hund vara hemma) och även om jag (tex) "bara" har tio års hunderfarenhet ( och ska inte börja tävla för än nu..många anser ju det vara seriöst)så vet ju jag mycket väl varför en hund inte borde få vara själv under si o så många timmar...Gnist har ju uppfödning och mycket erfarenhet av hundar som borde klassas som en ganska bra "kompetens"...Vilka är det du ser upp till? För jag vet nog inte riktigt vad du vill få fram.

Egentligen inget annat än min åsikt och min erfarenhet. Att vara uppfödare är ingen merit i mina ögon.

Du behöver nog inte förstå vart jag vill komma utan läs min åsikt i frågan, tycker du på annat sätt så är det ju fritt fram.

Jag tycker att jag har varit ganska tydlig med att tala om mitt ogillande inför en del personers tvärsäkra fördömande av många hundägare och detta grundar de enbart på sitt eget "tyckande".
Därmed har jag framfört en åsikt, eller hur?

Erfarenheten av mina egna hundar som både varit hemma 8 timmar om dagen med rastning mitt på dagen ( av mig, inte dagmattar eller dagis ), vistelse i hundgård, hängt med på jobbet och suttit i bilburen:eek: Jobbat nattpassen med hund, sovit och sedan lämnat hundstackarn i några timmar för att göra andra saker:eek: Har haft tre hundar som mest hemma och de har växelvis vistats i hundgården, i hundstallet, i bilen, varit med på jobb etc etc. Det har funkat alldeles utmärkt. De mår kanske rentav bättre än uppfödarnas voffsingar som åker runt på utställningar, friseras, sitter i bur ,m m? Jag vet inte, kan vara så.

Köper inte pekpinnarna här, det blir bara löjligt.

De mår kanske rentav bättre än uppfödarnas voffsingar som åker runt på utställningar, friseras, sitter i bur ,m m? Jag vet inte, kan vara så.

Mina hundar är just Hundar, vilket flera här inne kan intyga. De duttas och snuttas inte med och lever ett riktigt hundliv, men med en närvarande matte, tillika flockledare..

Jag håller med Jeeves. Det känns som om många av er säger just att si och såhär är det - punkt slut. Till exempel att alla hundar mår dåligt (sämre) av att vara ensamma hemma 8 h per dag och att ni då inte godkänner dom som bra hundägare.

Men jag förstår inte ens hur man ens kan påstå nått sånt? Ni har inte ens träffat deras hundar. Jag har fortfarande inte fått något svar på om djur har tidsbegrepp eller om det bara är vi människor som är så beroende av tiden. För om dom inte har det så borde det ju inte spela någon roll om det gäller 2 timmar eller ja...8 timmar. Det som borde spela någon roll är då vad man gör när man är hemma med hunden. Eller är jag helt ute och cyklar?

Dock kan jag känna medlidande om hunden är alldeles själv hemma, det är trots allt onaturligt för dom att lämna flocken MEN om de har en annan hund så borde det inte vara ett problem - eller? Då har dom en del av flocken hemma. Mina hästar dör inte av att jag åker iväg med deras flockledare i 8 timmar. Dom är väl lika mycket flockdjur som hundar? Jag säger som Jeeves, jag försöker inte påverka men blir lite irriterad när folk dömer ut andra bara för att dom inte tycker som dom själva. Tycker nästan det låter som..."Alla som lämnar sina hundar ensamma hemma mer än 7 timmar är djurplågare för hundarna är beroende av människans sällskap" kanske överdrev en aning - eller gjorde jag?

Menar inte alls att vara otrevlig men precis som hästfolk så verkar hundfolk vara minst lika duktiga (om inte duktigare) på att försöka övertyga andra om att deras sätt är bäst och andras är fel. Visst - alla har rätt att framföra sina åsikter - självklart - men man kan inte leka domare.

C är inte min kompis, jag känner henne inte annat än från webben, och det där med fjortis tycker jag knappt är värt att kommentera - särskilt inte när det kommer från någon som uttrycker sig på det vis du gör.

Dock råkade jag tryck på fel knapp och svara en annan användare när jag skulle svara dig.

*lån*

Tänk ändå, vilken tur att vissa inte behöver förstå det vi skriver, utan kan läsa in eran egen åsikt om vad ni tror att vi skriver :banana: :bump:

:cool:

*Kliver ur sandlådan och lämnar dess invånare åt sitt fortsatta pajkastande*

:smirk:

Klart att hundarna är beroende av vårat sällskap. Vi har ju valt att ha dom som sällskapshundar och är vi som ger dom mat och bestämmer när de får gå ut mm.

Jag hoppas innerligt att det blir lag på att hundar inte får vara själva mer än 5 timmar varje dag om det är regelbundet. Om de måste vara själva 8 timmar nångång då och då, det säger jag inget om. Men varje dag hela hundens liv, då får man helt enkelt vara utan hund.

Spelar ingen roll om hundar har tidsbegrepp eller inte. Den känner ändå att det är skillnad på 2 eller 8 timmar. och det känner den för den får inte utlopp för sin energi.
har ni hundar som klarar detta bra, då är jag nästan säker på att det är hundar som gett upp. De vet att de måste ligga själva 8 timmar om dagen och inser att ingen idé att protestera. Sen finns det hundar som "protesterar", och blir jobbiga. Då kallar man dom problemhundar istället, för det är enklast så.

Så ni som lämnar era hundar själva 9 timmar per dag (ni ska ju komma till jobbet och hem också). Sen sover ni kanske 8 timmar varje natt. Sen kanske ni måste handla, tvätta och laga mat. Ja, ni måste få mycket tid ni över till era hundar.

Jeeves, fy vilken tråkig attityd du har. Man kan diskutera trevligt fast man har olika åsikter. och du, bara för du säger du haft hund i över 20 år, så säger det inte mig någonting. Finns de som haft hund hela sitt liv, men inte kan hund för det. Sen finns de dom som endast haft en hund som suger åt sig information och är jätteduktiga.
Jag har haft egen hund i 25 år, men säger inget om mig heller om jag inte kan tala om vad jag gjort mm. Men att säga 25 år som hundägare, säger ingenting.

Senast ändrad:

Men det jag skulle komma till är att det ofta är de där som vill påverka/pådyvla allra mest som kan allra minst.

Då var det sagt då, du kan minst eftersom det är du som hojtar högst ;)

Tack för mig !

Då var det sagt då, du kan minst eftersom det är du som hojtar högst ;)

Tack för mig !

Precis vad jag också tänkte :D

Jag brukar unvika dessa trådar. För jag mår verkligen dåligt av att inse att väldigt många hundar har ett skitliv och sover mest hela dagarna.
Så jag tackar också för mig, så slipper jag tänka på det.

Personligen tror jag inte hunden känner skillnad på 6 och 8 timmar! Håller dock med om att månag hundar är för mycket ensamma, men min åsikt är att det beror på att folk som kommer hem från jobbet slänger sig i soffan för att ta en tupplur, åker till vänner på besök osv inte på hur lång arbetsdagen i sig är. Som sagt, jag tycker det är mycket viktigare vad man gör med hunden ytterom arbetstid än hur många timmar den är ensam dagligen. (Observera att jag inte menar att alla hundar klarar av att vara ensamma eller att någon hund ska behöva vara 12 timmar ensam dagligen)

Nej, 12 timmar kan jag ju hålla med om att det är lite galet, om man jobbar heltid får man ju såklart ägna sin fritid åt hunden, som tur är kan jag göra det för jag är student. Min pappa sköter allt vad tvätt och sånt heter :D Jag har aldrig tid med kompisar och det är dom lagom irriterade över, men dom förstår. Jag väljer djuren före allt, dock måste man ju jobba för att få pengar så man kan försörja sig OCH sina djur då jag betalar allt själv förutom boende.

I mitt fall kommer hundarna får vara själva 8 h per dag - varannan vecka. Alltså ca 10 dagar i månaden, sen kommer jag såklart cykla hem på lunchen och ta ut dom. Detta gäller över sommaren, sen kommer jag gå i skolan och vara hemma på onsdagar så då behöver hundarna vara ensamma hemma 8 dagar i månaden - lika många timmar. Visst skulle jag vilja kunna vara hemma med dom dygnet runt men man måste jobba för sitt leverbröd. Visst finns det hundvakter och sånt men för mig är trygghet viktigare, jag tror personligen MINA hundar är tryggare "hemma" än att behöva åka emellan två hem med två olika hussar/mattar med kanske olika regler.

Och som jag påpekat tidigare så tror jag att det man gör med hunden när man är hemma är viktigare än att den råkar behöva sitta hemma ensam 8h 5 dar i veckan hela sitt liv.

Någon skrev innan "de som inte protesterar är antagligen hundar som gett upp". Gett upp vad? Min hund har aldrig ens protesterat över att vara ensam hemma, antagligen för att hon känt sig trygg och tillfredställd - eller? Det har aldrig varit ett poroblem. För övrigt är hon en väldigt trevlig hund, inga problem alls med henne. Funkar med alla hundar, funkar med människor, vaktar varken på mat eller annat och det är en norfolk terrier vi snackar om - en ras som brukar vara känd för att vara "tuff" och det är första hunden jag haft och har haft henne sen hon var valp. För övrigt är hon 4 år och jag är 18, så jag fick henne när jag var 14 år gammal.

Ojdå, gud vad jag upprepar mig, sorry, tycker bara det är intressant att diskutera.

Jag håller med dig fullt ut om att det finns många hundar som är ensamma hemma för mycket men den åsikten grundar sig på ungefär samma anledningar som du räknat upp. Att folk direkt efter jobbet slänger sig på soffan, är med vänner... osv... Då tycker jag istället man ska ägna sin fritid åt hunden om man nu ska ha hund.

Inlägget är väl till folk i största allmänhet men reagerade speciellt på det du skrev om just det här vad folk väljer att göra med fritiden om dom jobbar heltid och har hund. Om dom väljer annat nöje före hunden och dessutom är borta 8-9 timmar per dygn så tycker jag det är onödigt att ha hund. Då har den inte mycket till liv om den inte får den stimulans den behöver.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar