Ska man verkligen...

Sv: Ska man verkligen...

Men att läsa hur många här dömmer ut heltidsarbetande hundägare det är bara löjligt. Vi får hoppas att ni aldrig behöver jobba heltid för då har ni en jäkla massa åsikter att leva upp till..

Jag vet inte om det var mig du syftade på, kan ju bara tala för mig själv ( är nog säker på att många här håller med mig också )

Men jag har faktiskt inte någonstans i mina inlägg dömt ut heltidarbetande som har hund, jag har tvärtom skrivit att det visst går att ha hund och vara heltidsarbetare och att säga att det inte fungerar är Bullshit .

Allt går att lösa bara man har tillräckligt med vilja ( och hjälp från släkt/vänner eller annan lösning)

Men sedan går våra åsikter isär.

Jag förmänskligar inte hunden när jag säger att det är ett flockdjur, och jag förmänskligar verkligen inte mina hundar när jag säger att dom mår sämre av att vara ensam hela dagarna..

När jag är hemma är mina hundar mer aktiv än om dom ligger ensam hela dagen så det går inte att jämföra..

/C

FÖRLÅT; ZILLAX89!!! Jag såg nu att jag tryckte på fel knapp och svarade dig när jag skulle svara Jeeves. Hemskt ledsen!

Anna-Karin

Ha ha, TÄNKTE väl det. Lite roligt blir det med dina inlägg, lite fjortis över dem på något sätt...gulligt hur du försvarar din kompis.

För min del är ämnet avslutat, jag har min åsikt i ämnet och vet att jag har bättre hundkunskap än ett antal personer som skrivit i tråden av inläggen att döma. Tyckte mest att det är på sin plats att bromsa en del hysteriska sk hundexperter i deras pekpinnar mot de hundägare som faktiskt har ett arbete, heltid dessutom. Även dags att bromsa alla de "sanningar" om hur hundar tar skada av att vara ensamma si eller så många timmar, bromsa förmänskligandet av hundar etc etc. Det är klart att det svider att ni inte får babbla här utan att få inlägg med motsatta åsikter och dessutom av någon som både haft hund i över 20 år, är utbildad hundförare samt har arbetat med hund i tjänst ett antal år.

Jag tycker det är kul att diskutera, men du kör med en för mig barnslig taktik som går till angepp på dom som inte tycker som dig genom att förminska vårat vetande..

Du har inte en aning om min kunskaper, hur gammal jag är osv, så när du ger dig på att förminska mina kunskaper och höja dig själv till iaf trädtopparna så blir det löjligt.

Men du har framför din åsikt och jag har framför mint.

Den enda som har kallats sig i närheten av hundexpert här är du, dessutom verkar du faktiskt läsa dåligt.

/C

Nej, jag läser utmärkt tack, kanske de som skriver har uttryckt sig otydligt.

Kändes kanske svårt att få en annan åsikt skriven på näsan så som du själv gör mot andra här?

Du tragglar bara på = skriver i princip samma sak om och om igen !

Du har uppenbart missat att de flesta här inne som svarat i tråden är heltidsarbetande, men du kanske väljer att missa det och i sådantfall kan du läsa och det gör allt bara mer komiskt ...

;)

Jag har absolut inte svårt att ta en annan åsikt, men du varkar ha grymt svårt för det!

Och vad jag kan se är det ingen som kluddat på min näsa, återkommer då jag kikat i spegeln

Nepp, inget kludd på min näsa !

Senast ändrad:

Kan inte annat än att hålla med Calazirya mfl om att hunden regelbundet inte bör lämnas ensam så länge som krävs om man jobbar heltid (och ej har möjlighet att ta med hunden, har hundvakt etc.) det är inte naturligt för hunden som faktiskt är ett flockdjur. De flesta heltidsarbetare åker till jobbet på morgonen efter en natt på ca 8 timmar, då har hunden kanske fått en promenad på 30 min max? Sen ska den bara ligga i ytterligare 8-10 timmar..!
av någon som både haft hund i över 20 år, är utbildad hundförare samt har arbetat med hund i tjänst ett antal år.
Men ska man börja snacka så så kan jag tala om att min mamma (som för övrigt har samma åsikt som jag har!) haft hund i 40 år samt jobbat med hundar. Borde inte hon va dubbelt så duktig som du då? :angel:

Allmänt:
Angående om hunden har sällskap av andra hundar under tiden man inte är hemma beror mycket på rasen (och en del på individen), vissa klarar sig mycket bättre med hundkompis och man kan lämna nån timme extra medan vissa inte har nån som helst behållning av en annan hund.

Ingen liten valp (eller vuxen hund för den delen) mår bra av att vara ensam i 10 timmar på regelbunden basis.

Jag skulle aldrig i livet sälja en valp till någon som har hunden så..

Det är klart att det svider att ni inte får babbla här utan att få inlägg med motsatta åsikter och dessutom av någon som både haft hund i över 20 år, är utbildad hundförare samt har arbetat med hund i tjänst ett antal år.

Och tänk så knepigt att jag som också har över 20 års erfarenhet av hundar + diverse utbildningar om hund i bagaget inte alls håller med i det du skriver :eek: :smirk:

Du snackar mest bara skit över andra användares synsätt, vilket inte får dig att framstå som en kunnig och sympatisk hundmänniska precis..

Men du, jag skriver inte inläggen för att bli omtyckt, jag framför min åsikt- precis som viktigpettrarna här i tråden. Men jag har förstått att det är oerhört viktigt för somliga att ingå i klubben för inbördes beundran...

Känner mig trygg med min kunskap och med min bedömningsförmåga när det gäller mina djur. Vad andra gör med sina och vilken betydelse de tror att de har för sina hundar i egenskap av flock det bryr jag mig inte så mycket om.
Vad jag däremot bryr mig om det är den självklara rätt en del tycks tro att de har att döma ut andra samt att utse sig själva till domare för om man ska "godkänna" andra som hundägare eller ej.

Jag dömer inte någon, vill de, och kan, låta bli att arbeta, arbeta halvtid, studera etc, och istället vara hemma och ta hand om sina vovvar så står det ju var och en fritt att göra så. Jag kan tycka ett och annat men inte komma med pekpinnen och tala om att "så får man inte göra för så gör inte jag", som en del ägnar sig åt.

Att lämna en valp 10 timmar/dag anser nog väldigt få är ok...

Och att mena på att hunden inte tar någon skada av det är i min värld helt vansinnigt och än värre skriva på ett forum, där ändock många nybörjare läser...

Ja du vet att alla tycker inte som ni, det får du nog leva med.

Tryter argumenten om varför det är helt ok att lämna hundar ensamma så länge???

Oj då...

nej , jag syftar inte på dig..

Utan på den allmäna tonen i alla trådar där denna frågan tas upp.

Jag säger som Jeeves, man blir trött på era pekpinnar..

ha det

Ni får väl argumentera för er sak och förklara varför ni anser att det är ok att lämna hundar ensamma så länge och framför allt; varför skaffar man sig en hund om man bara kan umgås med den några få timmar/dygn??

Vad för pekpinnar och varför blir du trött på det?

Om du är så övertygad om att hunden inte tar skada av att lämnas ensam 7 timmar och mer alla dagar i veckan, varför anser du då att våra åsikter är pekpinnar och blir så trött på dom?

Men du, jag skriver inte inläggen för att bli omtyckt, jag framför min åsikt- precis som viktigpettrarna här i tråden. Men jag har förstått att det är oerhört viktigt för somliga att ingå i klubben för inbördes beundran...

Men du skriver väl dina inlägg för att förhoppningsvis kunna påverka med din åsikt? Eller skriver du bara för att du vill att folk ska veta vad du tycker och inget annat? Jag menar, visst ska alla få framföra sin åsikt. Men den tas nog på större allvar om man framför den konstruktivt?

Nej, jag bryr mig inte särskilt mycket om att påverka andra utan vill just bara framföra min åsikt och mina erfarenheter. I det här fallet också se till att gå lite i försvar för alla hundägare som arbetar heltid och som inte lämnar sina hundar till hunddagis eller andra påfund.

Det finns andra åsikter än de som några stycken här hade framfört med all tydlighet. Jag har inte riktigt det behovet att påverka eller att vara alla till lags.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar