Ska jag leva ensam?

Sv: Ska jag leva ensam?

Då väljer du ju helt och hållet hästen istället för tid till annat.
Det låter hårt, men det är ju så det är.

Eller ha kakan och äta upp den.

Sedan är det ju det där med att ha någon som delar ens intresse, det kan ju faktiskt vara så att det går en på nerverna i längden.

Jag skulle tycka att det finns tid till båda, bara man är beredd att göra vissa justeringar.

Hej jo jag kommer hem vid 17, då ska jag mocka 3 boxar, hästarna in, ( 5 totalt just nu, blir snart 9 st) ha mellis. Jag går in och äter något fort medans hästarna äter.. kl är då ca 18 när jag kommer ut i stallet. Då börjar jag rida... tävlar under vår sommar höst 2 av hästarna, vintern är det promenadridning!
Den siste gamlingen bara går och skrotar och njuter av livet, men det tar minst 3 timmar per dag med ridning, borstning osv av de 2.
så klockan blir lätt 21 innan jag är inne och det är dax att laga mat för mej själv.

Men behöver det vara så fel eller konstigt?

Kanske lär man sig uppskatta varandra mera om man inte umgås hela tiden, tex finns ju tid på helgerna?

Hos oss går vi om varann med jobb och skola och ses bara någon timme om kvällarna på veckorna,istället ser vi båda fram mot helgerna då vi har tid för varandra.

Ibland tar vi även en helgkväll på var sitt håll då vi inte alls har samma intressen,bla spelar han data ganska mycket,tycker om bilar mm vilket jag tycker är supertråkigt,då kan jag syssla med mitt som inte roar honom. Hos oss hade det nog fungerat sämre om vi umgåtts hela tiden och haft exakt samma intressen, vi uppskattar den tiden vi har med varandra och sätter värde på den.

Dessutom,en kille som bara är djurvän kan mycket väl tycka det kan vara skoj att följa med dig till stallet och greja lite även om han inte vill rida. Mitt ex tyckte det var jättekul att köra hästskit,borsta mitt sura sto och gå prommenader och då tog han med henne...inte varje dag men nog var han itresserad av hur hästeriet gick och var med några dagar i veckan även om han inte stannade i stallet lika länge som jag eller ville rida.

Jag hade nog narare tyckt det varit jobbigt med en karl som hade exakt amma intressen som jag, ibland är det gott att få ha något "eget" och jag tror det är bra att vara ifrån varandra ibland för att sedan värdesätta tiden man har ihop istället för att gå på varandra och gnata hela tiden.

Jag tänker mig lite att man nog för göra lite förändringar, men de behöver ju inte vara så radikala, men lite här och där som gör att man spar lite tid!

*hugger en knapp*
Jag har man, barn, heltidsjobb + 8 hästar och det funkar!
Maken var inte särskilt "hästig" från början men i takt med att vi skaffade fler hästar har hans intresse ökat och nu delar vi lika på intresset. jag rider och han har hand om arbetet från marken så att säga. När barnen var små hade jag bara en häst, mer hanns det inte med.
familj+hästar är inte en omöjlig kombination, se vissa jockeys/tränare som har familj och får det att fungera;)
Du kommer alldeles säkert att hitta någon, bara ge det tid!

Det tyckte jag med,som lägger kanske dryga 3 timmar på 1 häst,men å andra sidan är jag ganska pysslig och pedant. :angel:

När jag jobbat med hästar har jag nog inte lagt 3 timmar på 2 hästar just för att det varit så många hästar.

Skulle ALDRIG skuffa bort min gamla häst jag haft i 17 år för en man. Det var det mest egoistiska jag hört.:devil:...
Det skrev jag inte att du skulle göra heller. Men det skulle göra att du fick mer tid. Om ingenting annat så får du mer tid för dig själv att göra annat än stallet på. Varför inte ha en medryttare på hästen, så att den också får komma ut och pysslas lite mer med?

Att rida 30 min en dag är som att diska halva tallriken när man ätit för att spara tid.... Blir inget effektivt av det, så då kan man lika gärna skta i att rida den dagen.
Våren 2003 red jag 22 st hästar varje dag. Då hade jag en person i stallet som sadlade, tränsade och skrittade av hästarna. Då blev det 30 minuter per häst ungefär för jag hade inte tid med mer. Tävlade varje helg. Lastbilen tog 8 st, kärran tog 2 st, så med lastbil plus kärra hade vi alltid 10 st på tävling. Så vissa tävlade lördag och vissa tävlade söndag, mer eller mindre varje vecka. Och det funkade. Då red jag som bäst och hästarna hade som bäst resultat i den perioden också. Det handlar inte om kvantitet av tid du rider, utan om kvaliteten på ridningen. De dagar du vill umgås med en eventuell sambo kan du ju rida 30 minuters pass och de dagarna du inte vill umgås med honom på kvällen kan du ju rida 1 timme och 30 minuters pass om du vill.

Dessutom är det ju som du säger att hästarna måste ha vilodag någon dag också. Varför inte göra så att tex tisdagar är en hel vilodag? Då har du ju en helkväll med killen där ni kan gå på bio eller vad ni vill göra.

Se möjligheterna istället för begränsningarna!!

Hehe ja, varför inte! Jag tänkte ju köra Ensam fotograf söker :rofl:

Hur som helst, jag vet bara att det inte funkat med hästtjejer för min egen del, för de har aldrig tid. Men man skall inte dra alla över en kant och det krävs nog att man bor ihop för att det skall fungera! Sen är det nog en fördel om man kan avsätta i alla fall en dag som bara är kärlekens dag.

Förlåt om det är lite nyfiket, men gillar du hästar? Isf borde det väl vara bra med en tjej som gillar hästar också?

TS: leta upp några manliga medryttare, det är nog enda chansen att det kommer funka, låter det som.

Fina slutsatser! :D

Står det någonstans att jag inte gillar hästar? :)

Jag blir imponerad av dig måste jag säga, du verkar alltid så otroligt positivt inställd och verkar ha den där if there's a will, there's a way -attityden :)

Det skrev jag inte att du skulle göra heller. Men det skulle göra att du fick mer tid. Om ingenting annat så får du mer tid för dig själv att göra annat än stallet på. Varför inte ha en medryttare på hästen, så att den också får komma ut och pysslas lite mer med?

Våren 2003 red jag 22 st hästar varje dag. Då hade jag en person i stallet som sadlade, tränsade och skrittade av hästarna. Då blev det 30 minuter per häst ungefär för jag hade inte tid med mer. Tävlade varje helg. Lastbilen tog 8 st, kärran tog 2 st, så med lastbil plus kärra hade vi alltid 10 st på tävling. Så vissa tävlade lördag och vissa tävlade söndag, mer eller mindre varje vecka. Och det funkade. Då red jag som bäst och hästarna hade som bäst resultat i den perioden också. Det handlar inte om kvantitet av tid du rider, utan om kvaliteten på ridningen. De dagar du vill umgås med en eventuell sambo kan du ju rida 30 minuters pass och de dagarna du inte vill umgås med honom på kvällen kan du ju rida 1 timme och 30 minuters pass om du vill.

Dessutom är det ju som du säger att hästarna måste ha vilodag någon dag också. Varför inte göra så att tex tisdagar är en hel vilodag? Då har du ju en helkväll med killen där ni kan gå på bio eller vad ni vill göra.

Se möjligheterna istället för begränsningarna!!

Så bra att du hade någon som kunde skritta av, om jag skulle skritta fram och av... då har jag ridit mina 30 min!
Kan tänkas att jag i framtiden gör 1 dag till total vila för alla hästar, men som det är nu när jag är ensam och gör som jag vill, tycker jag det är skönast att dela upp vilan så jag bara har 2 hästar att rida 5 dagar! För det tar på krafterna att ha jobb + hästar.
Gamlingen har en tjej som kommer och rider henne lite då och då, bara för att hon ska känna sig lite viktig också. Men jag känner att de 15 min per dag jag ägnar mej åt den hästen är det minsta jag kan göra för henne. Hon betyder väldigt mycke för mej och jag vill ta hand om henne själv till största del. Hon följer för övrig också med på uteritt ca 2 dagar i veckan, då som handhäst.

Om du tittar i övre högra hörnet så ser du att det var till Ramona :)

Om vi nu ska återgå till det egentliga problemet så finns det inga hinder för dig att skaffa dig en partner att dela livet med om du vill. Man behöver verkligen inte ge upp sitt liv för en annan människa bara för att man lever tillsammans, men man får se till att organisera det så att det fungerar för båda parter.

Skit i att enbart kolla på hästkillar!

Om vi nu ska återgå till det egentliga problemet så finns det inga hinder för dig att skaffa dig en partner att dela livet med om du vill. Man behöver verkligen inte ge upp sitt liv för en annan människa bara för att man lever tillsammans, men man får se till att organisera det så att det fungerar för båda parter.

Skit i att enbart kolla på hästkillar!

jo men som jag skrivit innan så är jag så trött på att bli besviken been there donte that... lixom. Så nu känns det som enda utvägen.. hästkille eller ingen kille så känns det.
Har ju aldrig innan inlett ett förhållade om jag trott att hästarna skulle komma i kläm... men det har de alltid gjort, fast än männen sagt från börja att det är inga problem att du har häst....
Kan liksom inte lita på det ordet längre, har blivit sårad för många gånger för att våga ta den chansen.
Då lever jag i stället lycklig ensam med mina älskade hästar!
Tror tyvärr inte att män som inte är intresserade eller insatta i hästeriet inser hur mycket ansvar och tid det tar....

Då får du skaffa dig en man som har föräldrar eller syskon som har häst så de fattar.

Min sambo fattade inte heller när vi flyttade ihop. Med mig hade jag dessutom 2 st hundar som han helt plötsligt var tvungen att dela mig med. Men det har gått förvånandsvärt bra!! Han går gärna ut med hundarna när jag inte har tid, han engagerade sig i hanhund när en av tikarna skulle paras, han tycker inte att stallet är roligt, men han följer gärna med för att kunna spendera tid med mig. Under tiden jag mockar och pysslar fyller han höpåsar eller borstar hästen. Han rider ibland och hänger med förvånandsvärt bra då han har talang och jättebra balans.

Men han är inte ett dugg intresserad av hästar, han skulle nog helst vilja att jag inte hade någon (men eftersom jag mår så bra av att ha häst så tycker han givetvis att jag ska ha det), han hade ingen aning om vad det innebar när vi träffades, men han hade rätt attityd! Och det är just attityden som är viktig när du skaffar dig en gubbe.

Spelar ingen roll om han är hästintresserad eller inte. Det handlar om att killen ha en förmåga att förstå hur mycket hästarna betyder för dig, att de tar tid men att det är värt det eftersom du mår så mycket bättre när du har häst. Det handlar om att killen respekterar att du har ett intresse som tar tid. Men det inbegriper ju liksom inte att du slipper allt ansvar gentemot honom heller. Det handlar om att ordna det så att båda parter är nöjda och glada med livet som de har.

Ut och träffa killar!!

Då får du skaffa dig en man som har föräldrar eller syskon som har häst så de fattar.

Min sambo fattade inte heller när vi flyttade ihop. Med mig hade jag dessutom 2 st hundar som han helt plötsligt var tvungen att dela mig med. Men det har gått förvånandsvärt bra!! Han går gärna ut med hundarna när jag inte har tid, han engagerade sig i hanhund när en av tikarna skulle paras, han tycker inte att stallet är roligt, men han följer gärna med för att kunna spendera tid med mig. Under tiden jag mockar och pysslar fyller han höpåsar eller borstar hästen. Han rider ibland och hänger med förvånandsvärt bra då han har talang och jättebra balans.

Men han är inte ett dugg intresserad av hästar, han skulle nog helst vilja att jag inte hade någon (men eftersom jag mår så bra av att ha häst så tycker han givetvis att jag ska ha det), han hade ingen aning om vad det innebar när vi träffades, men han hade rätt attityd! Och det är just attityden som är viktig när du skaffar dig en gubbe.

Spelar ingen roll om han är hästintresserad eller inte. Det handlar om att killen ha en förmåga att förstå hur mycket hästarna betyder för dig, att de tar tid men att det är värt det eftersom du mår så mycket bättre när du har häst. Det handlar om att killen respekterar att du har ett intresse som tar tid. Men det inbegriper ju liksom inte att du slipper allt ansvar gentemot honom heller. Det handlar om att ordna det så att båda parter är nöjda och glada med livet som de har.

Ut och träffa killar!!

hm ja, men var?
Det är nog det största problemet.... haha.. var ju så längesedan sist.. så jag har inte en aning om VAR man träffar dem :(

Nocki!
Jag känner igen mig och har samma problem. Jag tycker det skulle vara sååå roligt med en man att dela mina intressen med. Det skulle innebära att när vi umgås gör vi något vi båda tycker är kul.
Som en del skriver i den här tråden att man kan umgås när man är klar med sitt intresse... tja.. vad ska man då göra?? Och vad ska man prata om?
För mig låter det trist. Jag är inte road av bio, museer, krog eller såna där allmänna saker utan vill ägna min fritid åt speciella saker.
Min sambo (snart ex sambo) har INGA intressen. Det innebär att jag pratar om mina intressen, drar med honom på mina ideer men jag får inget av honom.
Lycka till önskar G som tröttnat på tillvaron.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama