Ska jag leva ensam?

Sv: Ska jag leva ensam?

Precis, det var därför jag skrev "tycker jag".

Har inte förhållandet blivit seriöst än så planerar man väl inte att flytta dit? Det var mer det jag reagerade på.

(Varför skulle en tråd bli förstörd av mer input?)

*kl*

Min nuvarande är den första jag dejtar som har något intresse i djur överhuvudtaget och det är verkligen superskönt att ha någon förstår. Hans största intresse är dock något helt annat. Jag lever mest för mina djur och skulle bli extremt uttråkad av att vara ihop med någon som också gjorde det. Jag är rädd för att man till slut inte skulle kunna prata om eller ägna sig åt något annat än det gemensamma intresset och vad händer med förhållandet då. Idag tycker jag det är kul att man ibland får göra andra saker som han drar med en på.

Men så sitter jag inte med en massa tävlingshästar som tar all min vakna tid heller så. ;)

jag kompromissa väldigt med mitt ex. Jag tog mitt pick och pack och flytta mig och hästarna till Norge... var det enda valet för oss, eftersom det i platta trista skåne inte finns snowboard backar och snö..... så jag är inte omöjlig jag!
Men först och främst "letar" man ju efter någon som passar en som handen i handsken... jag letar ju inte efter en hästhatare precis..

Det finns ingen som passar som handen i handsken, man får nöja sig med ngn som passar så bra som möjligt.
Behöver inte vara så extremt att du måste ta en hästhatare dock, men ingen människa är helt perfekt.

*KL*

Jag tycker du har en bra grundförutsättning faktiskt. Du har hästarna på den egna gården. Det underlättar massor. Du är ju faktiskt hemma även om du är i stallet. Lätt för killen att promenera ner till stallet och lätt för dig att äta middag mellan hästridningen. Med lite omtänk och kompromisser kommer man långt och hittar man nån som man verkligen vill dela sitt liv med så kompromissar man.

ja men hur gör alla andra med häst och normala jobb då?
Man ska ju inte behöva leva ensam bara för det eller?
Ja det gör iof inte mej något, men det är intresant att höra hur andra får ihop det, eller så rider inte andra så aktivt var dag som jag.. jag har EN fridag i veckan då de bara lufsar runt i hagen, men det räcker tycker jag. Specirllt när man har tälingshästar och inte skogsmullar....
Med tanke på hur lite tid du har "över" efter det att hästarna i ditt liv fått sitt, så tror jag inte att det finns tid för en man i ditt liv. Jag har varit den hästintresserade mannen i ett sånt förhållande med en inbiten hästkvinna, men tröttnade på att städa, diska, laga mat, tvätta, för det fanns liksom inte tid för sånt i hennes liv. Skulle råda dej att, om du vill ha en man i ditt liv, prioritera om o skapa utrymme för det. " Att vara tvåa efter ett par gamla valacker" är inget för en man :devil:.

Senast ändrad av en moderator:

Med tanke på hur lite tid du har "över" efter det att hästarna i ditt liv fått sitt, så tror jag inte att det finns tid för en man i ditt liv. Jag har varit den hästintresserade mannen i ett sånt förhållande med en inbiten hästkvinna, men tröttnade på att städa, diska, laga mat, tvätta, för det fanns liksom inte tid för sånt i hennes liv. Skulle råda dej att, om du vill ha en man i ditt liv, prioritera om o skapa utrymme för det. " Att vara tvåa efter ett par gamla valacker" är inget för en man :devil:.

haha stackare, men så är det, man kommer i andra hand... Men du ska veta att jag har det pedantiskt skött i huset, lagar mat, städar ( diskmaskinen diskar) osv, och jag skulle blivit galen om någon gjorde sådant till mej, jag vill göra det ihop... Förstår att du tröttna :(
Det är ju därför jag vill ha en man som är lika upptagen med sitt hästintresse, så man kan göra stalletihop och sen lagamat tillsammans och "klaga" över hästeri saker ihop... hoppas du förstår..

*KL*

Jag tycker du har en bra grundförutsättning faktiskt. Du har hästarna på den egna gården. Det underlättar massor. Du är ju faktiskt hemma även om du är i stallet. Lätt för killen att promenera ner till stallet och lätt för dig att äta middag mellan hästridningen. Med lite omtänk och kompromisser kommer man långt och hittar man nån som man verkligen vill dela sitt liv med så kompromissar man.

ja jag har stegat... 3 meter till stallet...12 meter till köksbordet från stalldörren.. så långt borta är jag inte.. haha

Har inte läst hela tråden, men tycker inte det verkar som om du vill ha någon kille/man egentligen. Du vill inte skära ner en sekund på hästeriet, och du jobbar onekligen heltid. Om du inte är beredd att lägga LITE av din tid på ett förhållande i stället, så kan du nog inte ha något.

Tävlar du på väldigt hög nivå? Vanliga hobbytävlingshästar på LA- MSV- nivå klarar sig ju oftast annars ganska bra på fem dagars ridning per vecka, varav tre rejäla träningspass och två lite kortare/ enklare. Har du ens provat att rida lite mindre?

Jag jobbar heltid och har stall hemma, och tycker att EN vuxen häst är lagom att hålla igång. Två som ska ridas för fullt blir för jobbigt i längden, tycker jag. Dessutom umgås jag ju med hästar i kubik o minut på jobbet, då jag är ridlärare.

Så mitt tips är att tagga ner lite på hästeriet - oavsett pojkvän eller inte. Att ständigt köra för fullt från 06-23 kan inte vara sunt hur som helst.

Lycka till!

Om du träffar någon som vill vara en del av ditt liv (och du en del av hans) så behöver han inte vara hästintresserad från början. Min fantastiska make var helt ointresserad av hästar när vi träffades. Han hade nog knappt träffat någon ens. Han hade massor av egna intressen och fullt upp han med. Men för oss var det nog bara så att vi ville så gärna vara tillsammans att mina intressen blev hans och hans blev mina. Idag har vi en gård och föder upp hästar och han har en egen häst som han verkligen älskar över allt annat på denna jord (till och med jag får nog se mig slagen där...;)). Jag å min sida är numera enormt kunnig på gitarrer, kampsport och dataspel. Något som jag var HELT ointresserad av innan. Jag går på mässor, läser hans tidningar och rensar ur hela vardagsrummet med jämna mellanrum så att det går att ordna LAN här hemma. Även hans kompisar har anpassat sig. Det är helt självklart för dem att man måste vara hos oss och umgås om jag jobbar, eftersom min man måste ner och fodra hästar och gå ut med hundarna med jämna mellanrum. Det jag nog vill få fram är att vill man vara tillsammans så kan man hitta vägar tror jag.

Lycka till!

(PS: Vi firar 9 år tillsammans i år så det håller i längden också!)

ja men hur gör alla andra med häst och normala jobb då?
Man ska ju inte behöva leva ensam bara för det eller?
Ja det gör iof inte mej något, men det är intresant att höra hur andra får ihop det, eller så rider inte andra så aktivt var dag som jag.. jag har EN fridag i veckan då de bara lufsar runt i hagen, men det räcker tycker jag. Specirllt när man har tälingshästar och inte skogsmullar....

Hm, det känns inte som om du vill ha en karl riktigt för tid finns det alltid och planering är A och O. Jag tror visserligen att du inte träffat den rätta och när du träffar han så kommer det mesta att lösa sig av sig själv. Enligt mig så räcker det väl med att ni skulle få en hel dag att göra något riktigt roligt och eller så fast du har tävlingshästar så kan de få vila eller nästan vila 2 dagar i veckan utan att för den delen må dåligt av det, i fall du inte vill att de ska stå 2 dagar kan du kompromissa. Antingen så skrittar du hästarna ca 20 min i skog och mark ena dagen och låter dem ha hel dags vila nästa vilodag eller så delar du upp vilan att de vila på olika dagar och då blir det lite bonus tid över till killen. Något mer man kan testa i fall man verkligen vill ha mer tid över för varandra är att mocka före jobbet vilket visserligen är jobbigt men det sparar in ca 1 tim för dig per dag enligt vad du skrev tidigare. allt handlar om hur mycket man vill eller inte vill.
så här ser mitt liv ut:
Jag har sambo sen 10 år tillbaka, hm eller är det 11 år, kommer inte riktigt ihåg det nu hur många år det är. Har tre barn i åldrarna 9,5 år, 8 år och minstingen blir 3 år nu i sommar, jag har även 2 hästar om jag räknar halvan så blir det 2,5 hästar, en hund + att min sambo har en jakthund. Min sambo är inte speciellt intresserad av hästar och har eget intresse som tar en otrolig tid. Vi jobbar båda 2 han jobbar varannan vecka förmiddag och nästa eftermiddag. Jag har lite val möjligheter vilka tider jag jobbar + vilka dag/dagar jag är ledig.
Min dag ser ut så här antingen släpper jag eller min sambo ut hästarna beror lite på vem som börjar tidigare, antingen mockar jag före eller efter jobbet det är väldigt olika faktiskt. Rider gör jag antingen för eller eftermiddag beroende på min sambos jobb. Nu vilar en av hästarna visserligen 2 dagar i veckan och den andra 1. Sen är det det barnen som behöver hjälp med läxor, pyssel och lek även olika aktiviteter. När det har lagt sig och stallet är klart mina hästar är ute till 20.00 om det är dåligt väder annars är det oftast mellan 21.30-22.30. När hästarna kommer in så är nästan allt klart i staller, går igenom eventuella skador på alla 3 och täckar av i fall dom har täcken. Vid 21.00-22.00 är det kvalitetstid, nu lägger vi oss visserligen ganska sent kl är nog oftast runt tolv snåret innan vi kommer i säng. Och ibland så har vi även barnvakt för att hitta på något roligt tillsammans som tex nu på lördag så ska vi gå på hockey och direkt efter så ska vi på kalas hos min plast pappa.
Det verkar funka väl för oss vi har ju trots allt hängt ihop i 11 år nu:)

Man får sätta upp målen med förhållandet efter förutsättningarna man har:)

Hm, det känns inte som om du vill ha en karl riktigt för tid finns det alltid och planering är A och O. Jag tror visserligen att du inte träffat den rätta och när du träffar han så kommer det mesta att lösa sig av sig själv. Enligt mig så räcker det väl med att ni skulle få en hel dag att göra något riktigt roligt och eller så fast du har tävlingshästar så kan de få vila eller nästan vila 2 dagar i veckan utan att för den delen må dåligt av det, i fall du inte vill att de ska stå 2 dagar kan du kompromissa. Antingen så skrittar du hästarna ca 20 min i skog och mark ena dagen och låter dem ha hel dags vila nästa vilodag eller så delar du upp vilan att de vila på olika dagar och då blir det lite bonus tid över till killen. Något mer man kan testa i fall man verkligen vill ha mer tid över för varandra är att mocka före jobbet vilket visserligen är jobbigt men det sparar in ca 1 tim för dig per dag enligt vad du skrev tidigare. allt handlar om hur mycket man vill eller inte vill.
så här ser mitt liv ut:
Jag har sambo sen 10 år tillbaka, hm eller är det 11 år, kommer inte riktigt ihåg det nu hur många år det är. Har tre barn i åldrarna 9,5 år, 8 år och minstingen blir 3 år nu i sommar, jag har även 2 hästar om jag räknar halvan så blir det 2,5 hästar, en hund + att min sambo har en jakthund. Min sambo är inte speciellt intresserad av hästar och har eget intresse som tar en otrolig tid. Vi jobbar båda 2 han jobbar varannan vecka förmiddag och nästa eftermiddag. Jag har lite val möjligheter vilka tider jag jobbar + vilka dag/dagar jag är ledig.
Min dag ser ut så här antingen släpper jag eller min sambo ut hästarna beror lite på vem som börjar tidigare, antingen mockar jag före eller efter jobbet det är väldigt olika faktiskt. Rider gör jag antingen för eller eftermiddag beroende på min sambos jobb. Nu vilar en av hästarna visserligen 2 dagar i veckan och den andra 1. Sen är det det barnen som behöver hjälp med läxor, pyssel och lek även olika aktiviteter. När det har lagt sig och stallet är klart mina hästar är ute till 20.00 om det är dåligt väder annars är det oftast mellan 21.30-22.30. När hästarna kommer in så är nästan allt klart i staller, går igenom eventuella skador på alla 3 och täckar av i fall dom har täcken. Vid 21.00-22.00 är det kvalitetstid, nu lägger vi oss visserligen ganska sent kl är nog oftast runt tolv snåret innan vi kommer i säng. Och ibland så har vi även barnvakt för att hitta på något roligt tillsammans som tex nu på lördag så ska vi gå på hockey och direkt efter så ska vi på kalas hos min plast pappa.
Det verkar funka väl för oss vi har ju trots allt hängt ihop i 11 år nu:)

Man får sätta upp målen med förhållandet efter förutsättningarna man har:)

ok, det ser ut att fungera. men mina hästar vägrar vara ute efter 17 nu när det börjar skymma... det tar 10 min för mej att mocka..
Men :bow: till dej som får ihop det!

*kl*

Det är inte lätt det där med pojkvän/flickvän och skilda intressen. Min särbo är inte ett dugg intresserad av vad jag gjort i stallet eller hur ridningen gått. Hon är inte motståndare till ridningen, utan bara ointresserad. Lite synd. Eftersom jag rider på ridskola lägger jag inte så mycket tid på hästarna. Lektion 1-2 dagar i veckan och naturligtvis skötseln kring lektionerna. Blir visserligen lite mer nu när jag ska sköta en av hästarna 2 dagar i veckan. Ibland saknar jag att kunna diskutera hästar med henne.

Men när jag började rida hade vi redan varit tillsammans i 4,5 år så jag kan ju inte förvänta mig att hon plötsligt ska bli intresserad samtidigt. Lyckligtvis kan jag prata häst med min dotter och med en arbetskamrat. :) Jag hoppas verkligen att det inte uppstår problem den dag vi flyttar ihop. Jag har tyckt om hästar i hela mitt liv och är innerligt glad att jag fick tummarna loss förra hösten och anmälde mig till ridskolan. Nu kan jag inte tänka mig att släppa ridningen.

ok, det ser ut att fungera. men mina hästar vägrar vara ute efter 17 nu när det börjar skymma... det tar 10 min för mej att mocka..
Men :bow: till dej som får ihop det!
Det var allt ena konstiga hästar du har, som har synpunkter på hur länge de vill vara ute. Det är väl inte så att du har lagt in dina värderingar på mörker o tror att det är så dina hästar vill ha det?:rofl: Du är allt en väldigt dålig flockedare!:rofl:

ja du, har läst en del i denna tråd o jag säger bara, herregud !!

Jag träffade min man -94, han hade sina intressen o jag hade hästarna. Visst har han tyckt att det bara är hästar, hästar o åter hästar men jag sa att antingen accepterar han det eller skaffar nån annan...

Han ville väl tydligen inte ha nån annan så han har hängt med mig på tävlingar, hjälpt mig i stallet, kollat när jag ridit osv.

Han var livrädd för hästar i början ska jag tillägga...

Har idag två barn på 5½ och 7½ ihop och flera hästar. Vi bor på gård o allt funkar jättebra.

Jag jobbar halvtid men tjänar som en heltid då jag jobbar kväll 2 dagar/v och dag 2 dagar/v och jobbar med teleförsäljning.

På så sätt löser jag det med barnen, att dom slipper vara på skola/dagis heltid + kan rida dagtid för det mesta.

Min man fodrar hästarna på morgonen, jag släpper ut innan jag skjutsar den äldsta till skolan. Sen rider jag på dan eller kvällen beroende på hur jag jobbar.....

Vi går alltid ut tillsammans o fodrar kväll som sker vid 22-23 tiden..Hjälps åt.

Det jag vill ha sagt är att det går visst att ha både en kille, barn o hästar samtidgt som man jobbar OM man har en förstående kille som kanske hjälper en... Nån som tycker om en vill också ta del av ens liv och intressen...

Den du träffar kanske också kan hjälpa dig att mocka, fodra osv även om han inte är hästmänniska...då kan ni umgås i alla fall.....

Du kan inte byta jobb?? Jobba skift kanske??

sen har man ju helgerna då man kan göra nåt i hop...Man tävlar ju inte VARJE helg...

Fördelen är att man inte tröttnar på varandra..

Sen får man ju se över sitt övriga liv, kanske byta jobb, arbetstider el annat...

Senast ändrad:

*kl*

Det är inte lätt det där med pojkvän/flickvän och skilda intressen. Min särbo är inte ett dugg intresserad av vad jag gjort i stallet eller hur ridningen gått. Hon är inte motståndare till ridningen, utan bara ointresserad. Lite synd. Eftersom jag rider på ridskola lägger jag inte så mycket tid på hästarna. Lektion 1-2 dagar i veckan och naturligtvis skötseln kring lektionerna. Blir visserligen lite mer nu när jag ska sköta en av hästarna 2 dagar i veckan. Ibland saknar jag att kunna diskutera hästar med henne.

Men när jag började rida hade vi redan varit tillsammans i 4,5 år så jag kan ju inte förvänta mig att hon plötsligt ska bli intresserad samtidigt. Lyckligtvis kan jag prata häst med min dotter och med en arbetskamrat. :) Jag hoppas verkligen att det inte uppstår problem den dag vi flyttar ihop. Jag har tyckt om hästar i hela mitt liv och är innerligt glad att jag fick tummarna loss förra hösten och anmälde mig till ridskolan. Nu kan jag inte tänka mig att släppa ridningen.

men du KÖP aldrig häst......:cool:

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama