nocki
Trådstartare
Sv: Ska jag leva ensam?
jag rider alltid minst 1 timme per häst, annars får jag inte ut någo av träningen, hästens muskler behöver lång tid för att "fyllas" med blod som krävs för att prestera så hafsa runt är ingen ide för mej.
Höpåsar för en vecka, är du tokig det tar mej ca 5 min att fixa höpåsar för 1 dag! skulle jag gjort höpåsar för en vecka skulle jag behövt stapla upp 63 st påsar, och då skulle jag behövt en hel box tror jag...
Den gamla tar ca 15 min per dag i omvårdnad om jag borstar henne....
Mocka gör jag på 10 min till alla hästar, de står på torvbädd!
Klart jag mår dåligt av att han någon som sitter och väntar.... för om jag hade behövt vänta på någon var kväll hade jag blivit tokig...
Och det där med eget intresse, det har jag ju provat, men då sågs vi inte alls, för han hade ju inte tid att ens följa mmed till stallet... så det var bara god natt och god morgon..
3 timmar på 2 st hästar tycker jag låter väldigt mycket faktiskt. Vad är det som tar så lång tid?
På 3 timmar borde du få 3 st hästar ridna om du är själv. 5-10 minuter att sadla och tränsa, 10 minuter uppvärmning, 20 minuter riktigt arbete och 5 minuter avskrittning, 10 minuter att ta av hästen grejerna och göra iordning den för natten.
Jag tycker att det låter som att det är du som mår dåligt över att du inte hinner med killen och inte killen själv. När de blir tillsammans med dig vet de ju om att du har hästar som tar lite tid, det är ju någonting du måste berätta för honom. Och dumförklara inte männen med att de sitter inne och väntar på dig. Skaffa dig en man som har egna intressen som han kan pyssla med medans du är i stallet.
Sen finns det massor av saker man kan göra i stallet för att underlätta och effektivisera. Gör alla höpåsar en dag i veckan så att de är klara. Ha allt kraftfoder klart i små hinkar för en vecka framöver. Mocka bara ut bajset under veckorna och gör en större grovmockning på helgen. Sen underlättar det ju om man slipper hästar som bara tar tid men inte ger någonting tillbaka, som gamlingen. Du kanske kan lämna ut honom på foder till någon som vill ha en trevlig promenadhäst? Eller kanske ta in någon som sköter honom ett par dagar i veckan i ditt stall? Medryttare funkar ju också, men det vill man kanske inte ha på sina tävlingshästar så det förstår jag om du inte vill.
jag rider alltid minst 1 timme per häst, annars får jag inte ut någo av träningen, hästens muskler behöver lång tid för att "fyllas" med blod som krävs för att prestera så hafsa runt är ingen ide för mej.
Höpåsar för en vecka, är du tokig det tar mej ca 5 min att fixa höpåsar för 1 dag! skulle jag gjort höpåsar för en vecka skulle jag behövt stapla upp 63 st påsar, och då skulle jag behövt en hel box tror jag...
Den gamla tar ca 15 min per dag i omvårdnad om jag borstar henne....
Mocka gör jag på 10 min till alla hästar, de står på torvbädd!
Klart jag mår dåligt av att han någon som sitter och väntar.... för om jag hade behövt vänta på någon var kväll hade jag blivit tokig...
Och det där med eget intresse, det har jag ju provat, men då sågs vi inte alls, för han hade ju inte tid att ens följa mmed till stallet... så det var bara god natt och god morgon..