Ska jag leva ensam?

Sv: Ska jag leva ensam?

3 timmar på 2 st hästar tycker jag låter väldigt mycket faktiskt. Vad är det som tar så lång tid?

På 3 timmar borde du få 3 st hästar ridna om du är själv. 5-10 minuter att sadla och tränsa, 10 minuter uppvärmning, 20 minuter riktigt arbete och 5 minuter avskrittning, 10 minuter att ta av hästen grejerna och göra iordning den för natten.

Jag tycker att det låter som att det är du som mår dåligt över att du inte hinner med killen och inte killen själv. När de blir tillsammans med dig vet de ju om att du har hästar som tar lite tid, det är ju någonting du måste berätta för honom. Och dumförklara inte männen med att de sitter inne och väntar på dig. Skaffa dig en man som har egna intressen som han kan pyssla med medans du är i stallet.

Sen finns det massor av saker man kan göra i stallet för att underlätta och effektivisera. Gör alla höpåsar en dag i veckan så att de är klara. Ha allt kraftfoder klart i små hinkar för en vecka framöver. Mocka bara ut bajset under veckorna och gör en större grovmockning på helgen. Sen underlättar det ju om man slipper hästar som bara tar tid men inte ger någonting tillbaka, som gamlingen. Du kanske kan lämna ut honom på foder till någon som vill ha en trevlig promenadhäst? Eller kanske ta in någon som sköter honom ett par dagar i veckan i ditt stall? Medryttare funkar ju också, men det vill man kanske inte ha på sina tävlingshästar så det förstår jag om du inte vill.

jag rider alltid minst 1 timme per häst, annars får jag inte ut någo av träningen, hästens muskler behöver lång tid för att "fyllas" med blod som krävs för att prestera så hafsa runt är ingen ide för mej.
Höpåsar för en vecka, är du tokig:rofl: det tar mej ca 5 min att fixa höpåsar för 1 dag! skulle jag gjort höpåsar för en vecka skulle jag behövt stapla upp 63 st påsar, och då skulle jag behövt en hel box tror jag...
Den gamla tar ca 15 min per dag i omvårdnad om jag borstar henne....
Mocka gör jag på 10 min till alla hästar, de står på torvbädd!

Klart jag mår dåligt av att han någon som sitter och väntar.... för om jag hade behövt vänta på någon var kväll hade jag blivit tokig...
Och det där med eget intresse, det har jag ju provat, men då sågs vi inte alls, för han hade ju inte tid att ens följa mmed till stallet... så det var bara god natt och god morgon..:o

Trist att man ställer en fråga på ett hästfrum ocg får till svar att man ÄR FÖR MYCKE I STALLET.
Jag har faktiskt hästar för att jag älskar sporten....
Så att dra ner på hästeriet kan ni glömma att jag gör, tycker jag är duktig som inte "bor" där ute...

Skulle vilja höra lite svar från de som jobbar 7-16 som normalt och har 2-3 hästar + en MAN. Hur får ni ihop det?

Svar från 18 åringar med "pojkvänner" och inackorderade hästar som de bara behöver rida... intresserar mej mindre då jag inte har den möjligheten.

Jag bor på gård, och därtill hör hästskötsel, 365 dagar om året!

Men kan ju dra den slutsattsen själv, att en man inte har plats i mitt liv, så jag får nöja mej med go gutten i stallet...Jag och stona får dela på denna herre :rofl:
Tror det blir bäst så...
Sen kan man ju alltid hoppas på att man finner en prins, den vita springaren har jag ju redan...:banana:

det är nog så enkelt att den dan du träffar nån som du verkligen älskar så löser ni det .. sätter man en sport framför den man älskar så är det ju ingen riktig kärlek det är så enkelt .....

Men alltså, vad är problemet?

Nä jag förstår faktiskt inte. Det är väldigt tydligt att du inte vill ha någon man i dagsläget. Måste man det, eller.. vad?

(Det finns dessutom ingen anledning för dig att vara ohövlig eller nedvärderande. Att skära ned på hästeriet är det enda som hjälper om du nu inte hittar Mc Dreamy som vill spendera tid i stallet med dig. Dygnet kan faktiskt inte få fler timmar än vad det har.)

Men alltså, vad är problemet?

Nä jag förstår faktiskt inte. Det är väldigt tydligt att du inte vill ha någon man i dagsläget. Måste man det, eller.. vad?

(Det finns dessutom ingen anledning för dig att vara ohövlig eller nedvärderande. Att skära ned på hästeriet är det enda som hjälper om du nu inte hittar Mc Dreamy som vill spendera tid i stallet med dig. Dygnet kan faktiskt inte få fler timmar än vad det har.)

Varför är det tydligt att jag inte vill ha en man?
Jag vill klart ha en man, men problemet är ju att jag inte hittar ( letar inte..) någon som vill leva det liv jag gör med 90 % fokus på hästar / tävlingar.

Tycker inte jag varit ohövlig, eller nedvärderande!
Man måste faktiskt se situattionen som den är, jag kan inte flytta och ge upp hästarna för att "passa in" i ett svenssonliv... Då skulle jag absolut inte må bra. Det viktigaste är ju faktiskt att jag mår bra. OCH det gör jag nu, med hästarna som en stor del av mitt liv.
Så problemet är ju faktiskt att finna någon som passar mej... jag ska ju inte ändra på mej för att passa någon annan... då är det inte JAG!
Hoppas du förstår vad jag menar utan att ta illa upp. Frågan var från början om man är dömd att leva ensam om man lever som jag gör.....
För att ändra på mitt li gör jag inte. Detta ÄR mitt liv.
Skulle bara varit trevligt att dela det med någon.

det är nog så enkelt att den dan du träffar nån som du verkligen älskar så löser ni det .. sätter man en sport framför den man älskar så är det ju ingen riktig kärlek det är så enkelt .....

Ja men nu är ju problemet att man måste älska sig själv innan man kan älska någon annan... Jag älskar bara mej själv när jag mår bra, och det gör jag ihop med hästarna..
Men klart jag älskade mitt ex, och han älskade mej!
Men vi ville sattsa fullt ut på våra sporter och innan vi beslöt oss för att ge upp diskutera detta massor och kom fram till att pova " vara svenssons" ett tag, vilket resulterade i att vi blev helt tokiga... ( bråka aldrig) det enda vi ville göra på vår " fritid" var våra sporter... det var inte det minsta roligt att " gå på stan" hitta på " svensonaktiviteter" bowla, ligga på stranden, när vi båda kände att vi hellre velat rida eller köra snowboard.. ( jag bodde vid denna tidpunkt i Norge och där kan du köra snowboard på sommaren)
så då beslöt vi oss för att vi gjort allt vi kunnat.
Klart han lärde sig rida, och jag kan köra snowboard, men det var omöjligt att umgås mer för det... Jag kunde ju inte "passa" honom hela tiden när han red, och inte kunde jag träna mina hästar på samma vis när han lufsa runt skogen i snigelfart.. Samma sak med honom, han kunde inte träna på Big Jump, i den blå backen med mig... så vi umgicks ju inte speciellt mycke för det... Men klart vi hade kul ihop. Men jag tror han tyckte det var lika "kul" att rida själv i skogen som jag tyckte det var att köra snowboard i barnbacken i all ensamhet... Då var man ju inte bara ensam.. utan man gjorde något man inte tyckte var speciellt roligt.
Ja detta är inte lätt, men jag hoppas jag hittar MR rätt :rofl:

Senast ändrad:

måste även säga att eftre X antal män med attityden " ja det är lugnt att du har hästar...inga problem, klart du ska ta hand om dem" och efter 1 år.... altså du är ju bara i stallet... så har jag lärt mej att inte bli förälskad, eller rättaresagt undermedvetet tillåter jag mej inte bli förälskad i någon " normal".

Eftersom jag nu inte så ofta går ut.. är ingen "dans och fest tjej" så utsätts jag iof inte för män...
Men förr, tja då kändes det som att jag var en "turist" på puben.. helt malplacerad....
Det är liksom inte min värld. Min värld är i stallet... och problemet är ju att hitta en man som lever i samma värld.... De växer ju inte på träd.

Jag har väldigt samma funderingar och tror jag förstår precis vad du menar! Har absolut inga som helst lösningar på problemet. Jag har dessutom inte ens en tävlingshäst utan en helt ordinär skogsmullehäst och stallskötseln delas med andra så jag behöver bara vara en gång per dag i stallet och likaväl blir det med varje pojkvän diskussioner angående hästen! Väntar på att min son skall bli äldre och drömmer då om att åter igen utöka engagemanget med "hästeriet" vilket nuvarande pojkvän kommer att gå i taket om när han hör. Hans dröm är mera åt hållet jag skall vara där och göra "Svensson-aktiviteter" tillsammans med honom och hans söner, vilket inte känns speciellt lockande i relation till min egen son och "hästeriet".

Ok..jag kommer antagligen bli halshuggen nu..
Men: Jag tycker att du får fundera på vad som är viktigast för dig.. Det blir nog svårt att hinna med man (vill du ha barn också?) med den mängden tid du tillbringar i stallet..

Kan du tänka dig att skaffa medis? För att ha ngn dag ledigt?

Ok..jag kommer antagligen bli halshuggen nu..
Men: Jag tycker att du får fundera på vad som är viktigast för dig.. Det blir nog svårt att hinna med man (vill du ha barn också?) med den mängden tid du tillbringar i stallet..

Kan du tänka dig att skaffa medis? För att ha ngn dag ledigt?

hugger inga huvuden jag:smirk:
Men hästarna är klart viktigast, då jag kan stå ensam vilken dag som, eftersom jag inte kan styra en mans liv och kännslor.. då står du där ENSAM UTAN HÄST och MAN!! Då skulle jag DÖ!!!
Tänk tanken.. om man får välja.. klart hästarna, för dem har man ju kvar även fast de kanske i perioder inte "gillar" dig, så tar de ju inte sitt pick och pack och drar...;)
Men en man kan man ju inte "sälja" och nä, det går inte att gämföra tycker jag.
Men helt klart häst är bäst för mindel.
Barn, skulle klart varit kul, men har fullt upp med andras ungar så min "mamma" del av hjärnan blir ganska mättad redan nu.Ingen biologisk klocka som ringer iaf!
Barn kan man ha med i stallet, och är 7 ggr lättare att ha att göra med än en tjurig man.
Men jag är ju absolut inte så dum att jag skulle skaffa barn bara för ATT!
Om jag någonsin får barn, blir det med en hästkarl, det är iaf 100% säkert, skulle i dagsläget aldrig våga skaffa barn eller ens ha en relation med någon " svensson".

Nä nu ska jag ut till mina " barn" :love:är ledig i dag så nu blir det ridhus besök för alla hästar iom stormen :)

ja men hur gör alla andra med häst och normala jobb då?
Man ska ju inte behöva leva ensam bara för det eller?
Ja det gör iof inte mej något, men det är intresant att höra hur andra får ihop det, eller så rider inte andra så aktivt var dag som jag.. jag har EN fridag i veckan då de bara lufsar runt i hagen, men det räcker tycker jag. Specirllt när man har tälingshästar och inte skogsmullar....

Du får väl leta upp någon som står ut med de förutsättningarna. Det måste ju finnas killar som gör det med tanke på att det verkar vara ganska många här som är både gifta och har barn på den här sidan.

Du får väl leta upp någon som står ut med de förutsättningarna. Det måste ju finnas killar som gör det med tanke på att det verkar vara ganska många här som är både gifta och har barn på den här sidan.

ja, får ringa tv.. kanske de nappar på Ryttarinna söker man...:rofl:
Men tror iof inte att det är så många på denna sida som har tävlingshästar OCH man :(
Men kul att höra, så alla ni som HAR sambo, berätta hur just DU jobbar och vilka tider du lägger i stallet och hur du tränar. Är väldigt nyfiken:D

Hehe ja, varför inte! Jag tänkte ju köra Ensam fotograf söker :rofl:

Hur som helst, jag vet bara att det inte funkat med hästtjejer för min egen del, för de har aldrig tid. Men man skall inte dra alla över en kant och det krävs nog att man bor ihop för att det skall fungera! Sen är det nog en fördel om man kan avsätta i alla fall en dag som bara är kärlekens dag.

ja jo, men problemet är ju precis som med mitt ex, att vi då bara kommer träffas på väg in i sovrummet och på morgonen då man "slåss" om toaletten... Jag har 3 hästar och det tar tid... så vill jag umgås med "min" man måste det ske ihop med hästar.... annars umgås man ju inget i vaket tillstånd!:crazy:

Men vad gör det om ingen av er lider av det. Som det är nu så träffar du ju ingen alls på väg in i sovrummet. Träffar du någon som du älskar så kanske det inte gör så mycket att ni mest hinner umgås på t.ex. helgerna. Så länge partnern inte klagar över att hästarna tar tid så finns det ju inget problem

Det finns ju jättemånga som har det så, t.ex. där den ena parten jobbar kvällstid eller har ett fritidsintresse som tar mycket tid.

Men jag menar inte att du ska tvinga dig till att träffa någon. Du verkar ju ha ett väldigt gott liv och livet blir ju inte mera fullständigt bara för att man har någon att dela det med. Men vad jag menar är att om du träffar någon som du verkligen tycker om så är det ju bättre att träffa denne på vägen in till sovrummet än att inte ha personen i sin närhet alls. Problem blir det först om den andre börjar ställa krav på att man ska dra ned på sina fritidsaktiviteter.

Ja precis, om det inte stör någon av parterna är det ju inga problem!

jag rider alltid minst 1 timme per häst, annars får jag inte ut någo av träningen, hästens muskler behöver lång tid för att "fyllas" med blod som krävs för att prestera
Du behöver inte utbilda oss i hur hästar fungerar då vi också vet, dock får man ju prioritera vad som är viktigast. Det kanske funkar lika bra om man rider 30 minuter en dag så att man kan vara inne tidigare och umgås med sin man?

Höpåsar för en vecka, är du tokig:rofl: det tar mej ca 5 min att fixa höpåsar för 1 dag! skulle jag gjort höpåsar för en vecka skulle jag behövt stapla upp 63 st påsar, och då skulle jag behövt en hel box tror jag...
Den gamla tar ca 15 min per dag i omvårdnad om jag borstar henne....
Mocka gör jag på 10 min till alla hästar, de står på torvbädd!
Ok, på söndagar gör du alla höpåsar till veckodagarna, det blir minus 5 minuter varje vardag när du jobbar. Bort med gamlingen, 15 minuter till. Sen har du bara två boxar att mocka, 3,33 minuter mindre. Summan av bara de 3 sakerna = 23,33 minuter. Man kan spara tid på massor mer!! Jag gav dig utan att tänka ca 25 minuter mer med din man varje dag.

Klart jag mår dåligt av att han någon som sitter och väntar
Men du ska ju inte skaffa dig en man som sitter och väntar. En man ska inte vara livegen dig, han ska ha egna intressen som han sysslar med när du är i stallet eller i alla fall inte hemma.

Men vad gör det om ingen av er lider av det. Som det är nu så träffar du ju ingen alls på väg in i sovrummet. Träffar du någon som du älskar så kanske det inte gör så mycket att ni mest hinner umgås på t.ex. helgerna. Så länge partnern inte klagar över att hästarna tar tid så finns det ju inget problem

Det finns ju jättemånga som har det så, t.ex. där den ena parten jobbar kvällstid eller har ett fritidsintresse som tar mycket tid.

Men jag menar inte att du ska tvinga dig till att träffa någon. Du verkar ju ha ett väldigt gott liv och livet blir ju inte mera fullständigt bara för att man har någon att dela det med. Men vad jag menar är att om du träffar någon som du verkligen tycker om så är det ju bättre att träffa denne på vägen in till sovrummet än att inte ha personen i sin närhet alls. Problem blir det först om den andre börjar ställa krav på att man ska dra ned på sina fritidsaktiviteter.

Ja träffas på helgerna kan vi ju göra de helger på året det inte är tävling... tillägas ska att jag bara tävlar lokal regional med mina hästar nu...
Ja det är klart det är trevligt att träffas på väg in i sovrummet. men man Iaf JAG vill träffas mer än så!

Du behöver inte utbilda oss i hur hästar fungerar då vi också vet, dock får man ju prioritera vad som är viktigast. Det kanske funkar lika bra om man rider 30 minuter en dag så att man kan vara inne tidigare och umgås med sin man?

Ok, på söndagar gör du alla höpåsar till veckodagarna, det blir minus 5 minuter varje vardag när du jobbar. Bort med gamlingen, 15 minuter till. Sen har du bara två boxar att mocka, 3,33 minuter mindre. Summan av bara de 3 sakerna = 23,33 minuter. Man kan spara tid på massor mer!! Jag gav dig utan att tänka ca 25 minuter mer med din man varje dag.

Men du ska ju inte skaffa dig en man som sitter och väntar. En man ska inte vara livegen dig, han ska ha egna intressen som han sysslar med när du är i stallet eller i alla fall inte hemma.

Skulle ALDRIG skuffa bort min gamla häst jag haft i 17 år för en man. Det var det mest egoistiska jag hört.:devil:...

Att rida 30 min en dag är som att diska halva tallriken när man ätit för att spara tid.... Blir inget effektivt av det, så då kan man lika gärna skta i att rida den dagen. Vilket jag gör nu! Jag har 1 vilodag per häst i veckan. dvs måndagar och tisdagar rider jag bara 1 häst, då är jag i stallet kortare tid, för att hinna med trevliga saker som tvätta dammsuga och städa.

Detta med en man får som sagt komma när det kommer, men det lär ju inte bli under det kommande året.. för inte lär någon lixom snubbla in på gårdsplanen här.. haha

Hehe ja, varför inte! Jag tänkte ju köra Ensam fotograf söker :rofl:

Hur som helst, jag vet bara att det inte funkat med hästtjejer för min egen del, för de har aldrig tid. Men man skall inte dra alla över en kant och det krävs nog att man bor ihop för att det skall fungera! Sen är det nog en fördel om man kan avsätta i alla fall en dag som bara är kärlekens dag.

Ja jag och mitt ex hade torsdagar, som vår lilla kärleksdag, tills han blev utsedd som huvudtränare i snowboardklubben.. och ingen av de andra tränarna kunde på Torsdagar....fredagar åkte han till vår campingvagn i fjället, kom hem söndag...
så vi träffades inte mycket på helger under hans sesong oktober-april.. en hade jag ju mitt tävlandes på sommaren, men varje år lyckades vi dra i väg 3 veckor på romantiska semestrar i asien... det levde man länge på.... men i längden var det ohållbart för oss båda för vi älskade ju våra sporter och varandra, men vadlde våra sporter.
Om han inte fick sin dos och jag inte min, så var vi tjuriga utan att veta om det...
Komplicerat!!!!

Skulle ALDRIG skuffa bort min gamla häst jag haft i 17 år för en man. Det var det mest egoistiska jag hört.:devil:...

Att rida 30 min en dag är som att diska halva tallriken när man ätit för att spara tid.... Blir inget effektivt av det, så då kan man lika gärna skta i att rida den dagen. Vilket jag gör nu! Jag har 1 vilodag per häst i veckan. dvs måndagar och tisdagar rider jag bara 1 häst, då är jag i stallet kortare tid, för att hinna med trevliga saker som tvätta dammsuga och städa.

Detta med en man får som sagt komma när det kommer, men det lär ju inte bli under det kommande året.. för inte lär någon lixom snubbla in på gårdsplanen här.. haha

Då väljer du ju helt och hållet hästen istället för tid till annat.
Det låter hårt, men det är ju så det är.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama