Ska jag ge upp?

Sv: Ska jag ge upp?

Motgångar är svåra, också en sån sak som dom flesta får lära sig hantera... Alltså acceptera att för att vara idag så VAR det här lilla bra, även om det inte hade varit någonting en bättre dag/i en annan situation.
Något jag fortfarande jobbar med! :angel: Även det som känns som att det går bakåt går alltid framåt på något sätt - ffa om man lyckas ta tag i det på ett eller annat vis! :)
Ibland kan det t o m vara ett framsteg att inse när man behöver sitta av och ta en time-out (eller stå stilla med en time-out för den delen) för att hitta tillbaka igen, eller för att det kanske inte var rätt dag alls för att öva.

Bra att du fixat en plan iaf! :)
Jättebra att du kan gå tillbaka till vad du gjorde rätt tidigare för att hitta en lösning!

"vi hade nog stått och vimsat i 15 minuter då"

15 minuter is nothing! Jag satt nästa en timme en gång när det var som värst :D.

Jag har full förståelse för att du blir frustrerad (vem blir inte det), och du har fått en massa utmärkta förslag. När jag började rida medishäst kom vi inte av gårdsplanen utan diskussion - när det började funka emellan oss så åkte han på sommarbete en km bort, och vi fick börja om från början... Gah!

Men nu funkar det fint... Fortsätt träna bara, och försök att inte bli arg. Om du leder honom ut i farliga skogen, och hoppar upp ute - går han hem själv då? Vi tänker oss att han ska över Vattenpölen, akta sig för Grenen, och slafsa igenom Lera - för att komma ut på säkra vägen hem...gör han det, eller får du tvärstopp där också?

Jag blir glad av att du försvarar din häst och tycker om honom :bow:!

Har jag faktiskt aldrig testat måste jag erkänna. Men jag misstänker att han skulle klafsa på ganska fort för att komma ut i "säkerhet".
Självklart försvarar jag min häst. Jag älskar honom av hela hjärtat och han är rakt igenom en underbar häst. Att han inte vill gå i skogen får antingen lösa sig eller så skiter vi i det. Vi har massa fina skogsvägar att rida på så det är inte så att jag måste harva på ridbanan pga detta

Motgångar är svåra, också en sån sak som dom flesta får lära sig hantera... Alltså acceptera att för att vara idag så VAR det här lilla bra, även om det inte hade varit någonting en bättre dag/i en annan situation.
Något jag fortfarande jobbar med! :angel: Även det som känns som att det går bakåt går alltid framåt på något sätt - ffa om man lyckas ta tag i det på ett eller annat vis! :)
Ibland kan det t o m vara ett framsteg att inse när man behöver sitta av och ta en time-out (eller stå stilla med en time-out för den delen) för att hitta tillbaka igen, eller för att det kanske inte var rätt dag alls för att öva.

Bra att du fixat en plan iaf! :)
Jättebra att du kan gå tillbaka till vad du gjorde rätt tidigare för att hitta en lösning!

Jag ska försöka och försöka. :D Inte alltid lätt att hålla sig lugn när man vill massor. Men ändå det får ta den tid det tar för hästen är underbar på alla plan så vi ska lösa detta även om det tar flera år.

Bara tanken på den glädjen som infinner sig den dagen det fungerar är upplyftande.
Och hade det inte varit för dina kloka inlägg hade jag nog fortfarande suttit fast i fel tänk.

Jag blir glad av att du försvarar din häst och tycker om honom :bow

Jag håller med, om man vill ha en robot kan man ju köpa det, men att uppnå det fulla samspelet och tills sist övervinna problemen tillsammans, det är ju det som är grejen för mig!!! Gemenskap och förtroende, utveckling, jag, allt det där är ridning och hästar för mig, men det är väl därför jag inte vill rida några andra hästar än mina egna!

Och jag känner igen jättemycket av det du skriver, vill du, maila mig, men annars verkar du ju ha fått en kanoncoach här redan!!!!:bow:

Tur för dig att dina hästar går perfekt från första stund de har sadel på sig då. Tråkigt enligt mig.

Föråt för att jag lägger mig i..
men du frågade faktiskt om det var dax att ge upp... tydligen ville du inte ha svar på det utan endast få pepp. Fine det förstår jag, men jag ser ingen anledning till att bli purken när man får ett svar från någon att det kanske är vad man ska göra.

Och om du tycker det är tråkigt med hästar som går dit du vill hela tiden... varför skulle du då fundera på att ge upp?

Jag tror mest du var ute efter pepp och råd.. och förstå mig rätt, det är inget konstigt med det eller fel i det. Men då tycker jag det är onödigt att låta dryg (för det var så jag uppfattade dig) när någon svarar på frågan du faktiskt ställde. Det hade ju vart en annan sak om du bett om pepp och råd och sedan fått svaret att du skulle ge upp och att det finns bättre...

well well... hoppas det löser sig! :)

Ja jag menade ge upp i bemärkelse att försöka få ut honom i skogen. Att folk sedan tycker jag ska ge upp hela hästen känns för mig trist för det var det aldrig frågan om.
Klart det är trevligt med pepp och råd men hade någon sagt att ja du kan nog glömma att få ut honom i skogen på en stig ja då hade det varit bra för mig också. För om han aldrig vill gå på en stig om vi alltid måste hålla oss på skogsvägar och i paddock då är det så det får bli. För ge upp hästen är inte aktuellt

har inte läst hela tråden, du säger att hästen gick omkull och nu vet du inte vad du ska göra, har du testat att göra exakt lika dant igen? troligen blev hästen väldigt förvånad och vill nog INTE gå omkull igen så den kanske läsde sig av det misstaget så om du gör exakt likadant i framtiden och aldrig ger upp kanske hästen följer snällt.

min häst skenade det fick inte mig att sluta trava och galoppera, min polares häst stegrade, då drog dom över henne en gång, hon föll pladask bakåt och har aldrig mer stegrat.

Ja jag menade ge upp i bemärkelse att försöka få ut honom i skogen. Att folk sedan tycker jag ska ge upp hela hästen känns för mig trist för det var det aldrig frågan om.
Klart det är trevligt med pepp och råd men hade någon sagt att ja du kan nog glömma att få ut honom i skogen på en stig ja då hade det varit bra för mig också. För om han aldrig vill gå på en stig om vi alltid måste hålla oss på skogsvägar och i paddock då är det så det får bli. För ge upp hästen är inte aktuellt

Jag förstår precis dig!!! Min häst har inte problem med att gå i skogen, tvärtom!!! Hon, och jag, älskar det och går fram överallt, över stock och sten och rakt ut mellan grenar och träd! Men ridhuset.... där är det stress och fjanterier och tråkigheter så fort vi ska rida där.

Jag har många gånger fått höra att jag ska sälja/slakta min häst för att vi inte passar i hop. Jag blir ledsen av de kommentarerna, då jag vill lösa våra problem, även om jag kan vara ledsen och negativ då något hänt..... Jag vill också vara den som löser problemen då jag inte alls tror att det ger något att låta någon annan lösa dem åt mig. Och förresten, VARFÖR skulle jag inte vilja kämpa för min häst själv?! Jag vill bara ha verktygen till att konstruera en lösning, finns det något som är så underbart som när man lyckats med ett projekt?!

Jag önskar dig lycka till med din häst! Har inga direkta tips mer än frågan om du har väntat ut honom?

har inte läst hela tråden, du säger att hästen gick omkull och nu vet du inte vad du ska göra, har du testat att göra exakt lika dant igen? troligen blev hästen väldigt förvånad och vill nog INTE gå omkull igen så den kanske läsde sig av det misstaget så om du gör exakt likadant i framtiden och aldrig ger upp kanske hästen följer snällt.

min häst skenade det fick inte mig att sluta trava och galoppera, min polares häst stegrade, då drog dom över henne en gång, hon föll pladask bakåt och har aldrig mer stegrat.

När det finns så många andra metoder att ta till så anser jag att man inte ska göra om det som inte lyckades.

Att dra omkull en stegrande häst kan inte bara skada hästen för livet utan också ta livet av den samt ryttaren och även utrustningen. Inget jag skulle testa.

*knapplån för allmänt filosoferande*

Hela min motivation i situationer med såna här lite svårare hästar, är att när jag väl får dem med mig så blir känslan av samspel så otroligt mycket större. Jag växer som ryttare och hästens självförtroende och tillit ökar. Det är en välsigt speciell känsla!

Jag önskar dig lycka till med din häst! Har inga direkta tips mer än frågan om du har väntat ut honom?
I andra situationer har jag väntat ut honom och han har faktiskt gått på 1 stig efter lång väntan. En runda som normalt tar typ 15-20 minuter tog 1½ timme men vi kom runt. Kanske lite därför också som jag blev så besviken när han inte ville gå på denna stigen.
Men skam den som ger sig.

Nej jag har inte testat att göra exakt likadant igen eftersom jag fick hjärnskakning och därför inte har kunnat rida sedan olyckan

*knapplån för allmänt filosoferande*

Hela min motivation i situationer med såna här lite svårare hästar, är att när jag väl får dem med mig så blir känslan av samspel så otroligt mycket större. Jag växer som ryttare och hästens självförtroende och tillit ökar. Det är en välsigt speciell känsla!

:bow: :bow:

Precis så känner jag också. När man väl lyckas sedan så känner man sig så sammansvetsade

Precis! :) En morot om inte annat.
Tror det är lätt hänt att man blir lite bekväm och inte fortsätter utveckla relationen (och sig själv) om man glider fram på en räkmacka. Haha det kan jag absolut inte göra med min, vilket jag är tacksam över (men det är svårt, och påfrestande, så helt klart hade man önskat sig fler "pauser" och mer gratis emellanåt! ;) ).
Med vissa hästar så är det kanske EN större grej, och när man väl tagit sig igenom det - vilket kanske räcker att hitta en väl fungerande metod, då är allt frid och fröjd.
SÅNA problem är jag nästan lite avundsjuk på! :rofl:

:bow: :bow:

Precis så känner jag också. När man väl lyckas sedan så känner man sig så sammansvetsade

Absolut. Jag har också en sån häst som vart mer vild än tam. Så jag vet precis vad ni pratar om. Tyvärr tvingades jag "ge upp" (med ridbiten, hanteringen funkar great) eftersom han var FÖR farlig. Jag förbjöds av min tränare att sitta upp igen.
Nu gör han sitt call i livet som sällskapshäst och är lyckligare än någonsin. Ibland ska man inte bara "ge upp" för sin egen skull och säkerhet, utan för hästens.

Absolut. Jag har också en sån häst som vart mer vild än tam. Så jag vet precis vad ni pratar om. Tyvärr tvingades jag "ge upp" (med ridbiten, hanteringen funkar great) eftersom han var FÖR farlig. Jag förbjöds av min tränare att sitta upp igen.
Nu gör han sitt call i livet som sällskapshäst och är lyckligare än någonsin. Ibland ska man inte bara "ge upp" för sin egen skull och säkerhet, utan för hästens.

Där håller jag absolut med dig. Men denna häst är ju inte så farlig. :D Tack och lov. Utan mycket trevlig förutom i tisdags då förståss.

Skönt att din häst fick ett bra liv som sällskap istället då.

Jag skulle satsa på att tömköra honom.. då han ändå går "först" så att säga men ändå är de ju du som bestämmer. Min häst är oxå knepig har dock bara ridit ut på honom en gång. men "pressar" o lär känna honom i paddoken nu först (har bara haft honom 1,5månad) så ja vet lite hur han beter sej... Lycka till

Jag skulle satsa på att tömköra honom.. då han ändå går "först" så att säga men ändå är de ju du som bestämmer. Min häst är oxå knepig har dock bara ridit ut på honom en gång. men "pressar" o lär känna honom i paddoken nu först (har bara haft honom 1,5månad) så ja vet lite hur han beter sej... Lycka till

Men som jag skrivit innan tömköra honom ut i skogen är inga problem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 980
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar