Ska jag ge upp?

Sv: Ska jag ge upp?

För mig är hästar för dyra och tar för mycket tid för att jag ska lägga ner ett år på att kunna rida ut. Om det är nu det du vill.

Det finns hästar som bara går, varför inte ha en sån?

För att jag älskar denna hästen jag har och lyckan när han en dag går rakt ut i skogen utan att tveka är enorm.

Detta är till Anna också.

Tömköra inga problem, leda inga problem, rida med kompisar inga problem, rida själv. Problem. SEr han en annan häst gå där han är tveksam så går han på och leder eller tömkör jag klampar han på också.
Så jag vet faktiskt inte varför det blir så här när jag rider honom själv.

Oftast blir jag inte frustrerad utan sitter bara lungt kvar och låter honom stå där om han inte backar vill säga. I går vet jag inte varför jag blev frustrerad faktiskt. Men det ska jag fundera på helt klart

:bow:

Håller med. Skulle aldrig orka med en som krånglade dag ut och dag in, det ska vara roligare än så att rida.

Men han krånglar inte dag ut och dag in. Rider vi ut på grusvägar eller i paddocken går han kanonbra. Ytterst sällan han blir rädd för något så. Men när vi ska in på stigar så blir han så här och det finns egentligen inget som säger att jag måste rida på stigar heller.

Ja, de går dit man vill att de ska gå när de är inridna och ska ridas i skogen.

Förstår inte varför det skulle vara ett problem att få hästen att gå framåt om den är lärd att gå fram för skänkel/röst, vilket en inriden travhäst borde vara.

Han går för vikt, skänkel och röst men det är ju något som gör att han inte vill ut i skogen. Varför han inte vill det vet jag inte. Kan ha hänt något som jag inte vet om eller vad som helst.

Tur för dig att dina hästar går perfekt från första stund de har sadel på sig då. Tråkigt enligt mig.

Tömköra inga problem, leda inga problem, rida med kompisar inga problem, rida själv. Problem. SEr han en annan häst gå där han är tveksam så går han på och leder eller tömkör jag klampar han på också.

Om du rider med någon annan och går först, går han då eller vägrar han? jag hade nog satsat på att ha med mig någon annan som rider och gå först.
vägrar han kan den andra personen rida förbi tills din häst går framåt igen för att
"visa att det inte är något farligt" så när din går framåt igen kan du rida först igen. det funkar på mina travisar som bestämmer sig för att vissa saker/ställen är livsfarliga att gå förbi.:p
Kanske är värt ett försök :D

Om du rider med någon annan och går först, går han då eller vägrar han? jag hade nog satsat på att ha med mig någon annan som rider och gå först.
vägrar han kan den andra personen rida förbi tills din häst går framåt igen för att
"visa att det inte är något farligt" så när din går framåt igen kan du rida först igen. det funkar på mina travisar som bestämmer sig för att vissa saker/ställen är livsfarliga att gå förbi.:p
Kanske är värt ett försök :D

Nu har jag iofs inte testat just ut i skogen men när vi hade "bråk" om vattnet som rann över vägen så gick han inte om han gick först men red någon förbi då så gick han självklart med. Men jag ska testa detta i skogen för jag har ändå en kompis som vill att jag ska visa henne våra stigar vi rider på i skogen. Så då kan jag passa på att testa det.

Nu har jag iofs inte testat just ut i skogen men när vi hade "bråk" om vattnet som rann över vägen så gick han inte om han gick först men red någon förbi då så gick han självklart med. Men jag ska testa detta i skogen för jag har ändå en kompis som vill att jag ska visa henne våra stigar vi rider på i skogen. Så då kan jag passa på att testa det.

ja, och så får man ju hålla på så tills han går först hela tiden utan att tveka :D

SEr han en annan häst gå där han är tveksam så går han på och leder eller tömkör jag klampar han på också.
Så jag vet faktiskt inte varför det blir så här när jag rider honom själv.

Ett svar på den frågan kan vara att han inte litar på dig när du sitter på ryggen. Den trygghet han känner när du leter/någon går före, måste alltså upp på hans rygg. Nu var det längesedan jag höll på med sånt här, så jag kan inte ge dig några konkreta tips på hur, men det kanske finna andra här som kan.

Fast andra farligheter har vi tagit oss igenom.
När han kom var han rädd för allt och ville inte lämna flcoken ens.
Vatten tex är en sådan farligheter. Vattenpölarna var livsfarliga och det fixar han nu.
INgången till ridbanan var livsfarlig när man red och det är det inte längre heller. Farliga stubbar ja massor det ända som fortfarande är läskigt/farligt är just stigar. men jag kommer jobba vidare på den biten har jag bestämt eftersom jag älskar att rida i skogen. Vi har en stig som han nu mer kan gå faktiskt om det inte är för blött och då frustar han och verkar trivas han med i skogen.

Jamen då är ni ju på god väg redan, då är det bara att öva på. :-) Jag har haft en sån där envis häst, som kunde vägra gå av gården, stanna mitt i skogen och sånt. Det svåra är just det där med tålamodet. Du kanske behöver jobba mest med det, hästen är ju bildningsbar uppenbarligen men verkar behöva lite tid på sig. Andningsövningar? Lugn musik i öronen på dig? Nåt annat som får dig att slappna av och inte bli frustrerad?

En annan sak jag märkt när det gäller tålamod är att det ofta inte är själva tappandet av tålamodet som ställer till problem. Snarare verkar det vara den mänskliga oförmågan att direkt hitta tålamodet igen när vi sagt ifrån på skarpen. Det är lätt att bli "långsint" och bli lite orättvis i sina hjälper och sin fokus. Den reaktion man då skapar i hästen motverkar då sistt syfte, så att det tar längre tid. Vill hästen inte gå brukar jag vända den åt det håll vi ska och vänta ut den, om det så tar två timmar. Men då är jag utrustad med en ängels tålamod...

Det är där mitt problem är. Jag är så långsint. Och att vi gick omkull i går är endast mitt eget fel. Jag var orättvist hård mot honom och skulle istälelt ha andats lungt men stressa istället.

Ja han är bildningsbar. Har på 1 år gått från travartrav och giraffstuket till att gå i form i skritt och trav och nu börjat lite lite grann i galoppen. Hoppar banor på 60 cm och var ohoppad när han kom. Kunde knappt lämna flocken utan vände så fort han inte såg hagen längre. helt förståligt eftersom det var första gången han gick i flock.
I början var han också mer fokuserad på flocken när vi red i paddocken och sprang och skrek efter den.
Och då ska man tänka på att han stod mer eller mindre från oktober fram till januari. så han är lättlärd bara man hittar knapparna.

Perfekt vet jag inte om det går (vem gör det?) men de går iaf framåt.

Nej det går inte perfekt men på dig så lät det ungefär som att bara för att vi har 1 problem så ska jag sälja honom för då är han inte perfekt och då är det ingen ide att hålla på.

Men det går ju framåt och det enda problem vi har är just när vi ska in i skogen.

Senast ändrad:

Oftast blir jag inte frustrerad utan sitter bara lungt kvar och låter honom stå där om han inte backar vill säga. I går vet jag inte varför jag blev frustrerad faktiskt. Men det ska jag fundera på helt klart

Ofta kan det säkert vara när man tappar i förtroende till sig själv eller till situationen - att man reder ut den på ett bra sätt.
Oftast kan bara den detaljen - att man har självförtroende och litar på att det kommer gå bra - räcka för att resultatet faktiskt ska bli bra. Att man har tillräckligt med lugn och tålamod, inte reagerar på hästen, följer sin plan, är "kvar i nuet" och i sig själv oavsett vad som händer och hur hästen reagerar.

Om jag rider ut t ex och har en dålig dag (att det är första gången på länge man kommer ut t ex så allt är nytt och läskigt) så har man mycket mindre marginaler att spela med för att kunna kompensera för hästen och få den känna sig trygg. Det kan räcka med en liten spänning, en ynka negativ tanke, ett felaktigt beslut, att man ofrivilligt får adrenalin själv eller höjd puls för att man reagera på hästen, så är det mer eller mindre kört! :p
Är jag positiv, självsäker och cool, inte tycker situationen är jobbig, litar på att vi löser situationer som uppstår, då spelar det mindre roll vad man väljer för metoder - hästen känner det.

Det är kanske såna egenskaper som hästen känner att den saknar i en situation där den inte per automatik är trygg. Har den hemmet eller hästkompisar som trygghet har man liksom det gratis.
Eftersom hästen inte är trygg ställer det högre krav på ryttaren att kompensera i sina positiva egenskaper.

Det låter säkert jättepretentiöst och uttjatat, poängen som jag ser det är att det kräver jobb! Visst kan man ha tur och få resultat ändå om man hittar en metod man känner sig trygg med och kan förlita sig på att det fungerar, men det blir mer gambling än om man försöker gå till botten med sig själv och sin inställning/sina tankar/sin attityd/sitt självförtroende.

Senast ändrad:

Så här var det:
Jag tänkte positivt och att detta kommer gå kanon. Han stannar. Jag driver på och han går fram ett steg och sedan stannar han och backar. sedan håller vi på ett tag och backar, stannar, går fram osv. Fortfarande tänker jag att jaja trägen vinner och snart går han.

Efter ett tag blev jag bara fullständigt förtvivlad och gråtfärdig och nästan skrek till honom : Men fan Barry gå nu då. (vi hade nog stått och vimsat i 15 minuter då).
När jag skriker (osmart jag vet) slänger han sig runt redo att sticka. Jag sliter tag ganska så hårt i tyglarna (onödigt på känslig häst) drar tag i ena tygeln för att vända honom tillbaks och kikar till honom i sidan samtidigt.

SEdan vet jag att jag tänkte: Fan vi går omkull. Hörde smällen i huvudet på avstånd och sedan minns jag inget förrän han står över mig och fnusar på mig och ser helt förtvivlad ut.

Så mina tankar i dag har kretsat runt varför jag blev så förtvivlad helt plötsligt och jag har kommit fram till att det nog berodde på att han först hade passerat en plats där han alltid brukar frysa fast utan att frysa. Sedan hade han helt lungt travat fram på en väg vi aldrig ridit på förut utan att göra något över huvudtaget. Så allt gick så jäkla bra fram till där vi skulle in på stigen.
Om det var för att allt flutit så bra som gjorde att jag belv förtvivlad och frustrerad eller vad? Jag tror att det var därför jag blev frustrerad plus att jag kände att vi började få lite bråttom men jag ville ändå inte ge mig coh vända.

Kanske det är så, kanske är det betydligt djupare man får gå om man vill förebygga det i framtiden.
Någon hade ett bra knep - om man känner en negativ känsla eller tänker en negativ tanke så känn efter och analysera, utan att agera på den så att säga men utan att förtränga. Kan vara smart att inte sätta sig i svåra situationer medans man övar grovjobbet utan kanske först gå igenom scenariot i huvudet (för mig kan det räcka ibland för att pulsen ska gå upp när man tänker sig in i vissa situationer :angel: ) och med logik försöka hitta ett sätt att pränta in rätt i huvudet istället - men utan att döma det "dåliga" snarare analysera - så här kändes det, det berodde troligen på ***, hur kan jag tänka för att det ska gå bra?

Sånt är väldigt individuellt. Min poäng är att det ger massor att verkligen jobba med sig själv och inte förlita sig på att "om jag vet att jag inte ska reagera si eller så då gör jag inte det, bara jag påminner mig själv ibland" för det upplever jag funkar mindre bra i längden - leder sällan till någon förändring! :p

Du har helt rätt i ditt tänk. Självklart tjänar man i längden på att jobba på sig själv. Sedan är jag sådan som vill lite för mycket och då blir det också fel.
Om jag istället ger mig ut till tex samma plats och tänker att i dag ska vi komma 1 steg längre än sist. Då har jag kraven väldigt lågt och då går det bra. Som jag nämde i något tidigare inlägg att han hade gått förbi så fint på ett ställe där han alltid brukar frysa. Första gången vi red där blev det nästan som i går men vi gick inte omkull då. SEdan var jag tillbaks minst 1 gång i veckan och hade alltid bara kravet 1 steg längre än sist. Och nu har jag inte ridit där från det hålelt på länge och då i går så bara gick han. Trodde då (upptäckte jag i dag) att allt hade släppte och allt trassel var över vilket det då visade sig inte vara. Förmodligen därför jag blev så frustrerad.

Så hädan efter när jag rider ut så kommer jag ta 1 steg i taget och på ställen som är svåra återkomma med jämna mellanrum och bara ta 1 steg till. Då tror jag att det släpper så småningom där med.

"vi hade nog stått och vimsat i 15 minuter då"

15 minuter is nothing! Jag satt nästa en timme en gång när det var som värst :D.

Jag har full förståelse för att du blir frustrerad (vem blir inte det), och du har fått en massa utmärkta förslag. När jag började rida medishäst kom vi inte av gårdsplanen utan diskussion - när det började funka emellan oss så åkte han på sommarbete en km bort, och vi fick börja om från början... Gah!

Men nu funkar det fint... Fortsätt träna bara, och försök att inte bli arg. Om du leder honom ut i farliga skogen, och hoppar upp ute - går han hem själv då? Vi tänker oss att han ska över Vattenpölen, akta sig för Grenen, och slafsa igenom Lera - för att komma ut på säkra vägen hem...gör han det, eller får du tvärstopp där också?

Jag blir glad av att du försvarar din häst och tycker om honom :bow:!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 980
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar