Ska jag ge upp?

Sv: Ska jag ge upp?

Jag tror det är så att du får jobba för att få honom trygg i skogen. Hästar är vanedjur så börja med att rid i skogen mestadelen av er ridning oavsett om han bråkar.

Men börja med att led honom en bit i skogen och rid en bit och börjar han bråka och du inte kan få fram honom så hoppa av och led honom en bit till. Så här kan ni få hålla på ett tag men han kommer att låta dig rida längre och längre och tillslut kommer du att slippa gå. När han börjar backa så stanna honom driv inte honom framåt ut få honom att stå stilla när du känner att han är lugn be honom gå framåt vill han inte hoppa av och led honom. Det viktiga är att du bestämmer att han ska stå still åt det håll ni ska åt.

Har du testat att vända han bort från det håll du ska och backa han åt de håll du vill? Sedan fortsätta frammåt åt de håll du vill igen. Det testade jag och de funkade perfekt, gällde bara att vara bestämd och visa väldigt tydligt vart man ville komma :)

Jadå det har jag testat! Jag har accepterat att han aldrig kommer trampa rakt ut i skogen utan vill hålla sig på vägarna. Det gör inget vi har fina skogsvägar som han gärna går på.

Men TS har ju tydligen problem och vill ha hjälp. Och även om ni inte orkar med en häst som krånglar varje dag så finns det folk som är villiga att lägga lite tid på en häst som kanske utav någon anledning inte blivit ordentligt lärd från början och inte bara ge upp

Precis :bow: kunde inte sagt det bättre själv.
Om man ser en häst som man verkligen gillar och som allt annat klaffar med, ska man då bara strunta i den och leta efter en annan bara för att den har en minus-sida? Vi ska låna ett vbl som är lite lurig när man rider ut själv, snurrar runt helt plöstligt och vill inte gå framåt. Men när dottern provred så visade hon att hon kan minsann vända runt honom åt rätt håll och fortsätta ridturen. Han försökte flera gånger, men hon bara satt där, lugnt och stilla och höll honom åt rätt håll och efter en minut så hade han förstått att det funkade inte den här gången och gick framåt. Han testade henne en 4-5 gånger och det gick likadant varje gång. Hästen är sååååå mysig i övrigt och det ska bli spännande att se hur han beter sig när de rider ut i grupp.
Men jag och dottern tar hellre lite ont med allt det goda och försöker än hoppa över och missa en verklig utmaning och kompis.
:laugh:

Kan berätta då att trots att det inte går framåt så mcyket i ridningen just nu så älskar jag denna häst.

I dag hade jag barnen med mig så vi hördes på ganska lågt håll ut i hagen. Här världens gnägg och sedan kommer han springandes emot oss i hagen med spetsade öron och gnäggandes.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 980
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024