Sv: Ska jag ge upp?
Nej, men var beredd på att det är ett långsiktigt arbete som inte bara beror på rädsla utan också på ett felaktigt inlärt beteende att reagera på ett faktiskt ganska irrartionellt vis!
Om han är "snäll" att promenera så hade jag börjat med det, trevlig vana och ett bra alternativ att få befinna sig på "dåliga" platser utan dåliga erfarenheter. NH-övningar är aldrig fel, inte minst när man är ute o promenerar!
Jag har använt mig av att snurra också (tränas lämpligen in på lugn plats), dvs att erbjuda detta som enda alternativ till att gå framåt, men det kräver att du håller dig helt lugn så att stressen inte öker varken hos dig eller hos hästen. När du blir stressad och arg befästs bara hästens beteende för den har mycket svårare än du att byta tillbaka till en "bra känsla".
Min nuvarande ponny tyckte inte det var något bra sätt, han kunde snurra tills jag blev för yr för att fortsätta så nu provar vi feldenkreiz metod, men det är mycket tidskrävande så man får ju bestämma sig för om man tycker det är värt det, men det går framåt!
Kortfattat så här: Hästen ska ha kontakt med dig, känna vad du gör o säger. börja med att få hästen atts stå stilla, flyttar den sig, gå med men bara så att den hela tiden måste stå/gå i samma väderstreck. När den står stilla, Dra med ett spö längs frambenen, försök avläsa om hästen känner det! Kom ihåg att en mycket stressad hästen varken har hörsel el känsel med nämnvärd funktion längre, det är det du vill ha tillbaka! Be hästen backa ett par steg, be den sänka huvudet (lämpligt att träna hemma innan också), be den gå fram ett par steg genom att du petar på baken (känner hästen det?). Är hästen kontaktbar och med ber du den flyttar 90 grader åt höger och upprepa alltihop, fortsätt med detta tills häsen är lugn (den får reagera, men ska lyssna och kännas som om ni kommunicerar), upprepa så att hästen minst stått i alla väderstrecken. Gör om samma sak i andra varvet, dvs flytta hästen 90 grader åt vänster, minst fyra gånger (du kommer att upptäcka att något håll är mycket svårare än de andra). När hästen är lugn med detta går du vidare och börjar driva den på en volt (liten) i ena varvet. Låt hästen skritta i varierad hastighet, "smyg" den och låt den gå på men hela tiden i kontakt och kontrollera att den går att böja, lite o mycket, när hästen går lugnt och kontrollerat, låter du den göra samma sak i trav. Därefter byter du varv och upprepar. Blir hästen stressad kan du gå tillbaka och öva känsel i ben, öron, bak och flytta den igen.
Första gången tog det 2,5 h med min ponny i en varvet, andra dagen 45 min i andra varvet och sist jag red ut räckte det att snurra ett par varv där han stoppade innan han gick. Men det kräver tid o konsekvent bemötande och mycket tålamod, puh, jag har själv varit på väg att ge upp, men gett mig tusan på att det ska gå. Jag trivs ju i skogen!!! Trodde inte det skulle behövas så mycket arbete, vi har en god kommunikation, en klar rangordning i andra sammanhang, han följer mig lös i alla gångarter på banan, annan träning fungerar utmärkt osv, men någon glömde öva min lille prins på att vara ensam-jag tror det är det som gjort det svårt att komma förbi för vår del!
Lycka till och skicka gärna något meddelande om du har frågor el funderingar kring "min" teori!