Ska jag ge upp?

Mysaan

Trådstartare
Min ridtravarvallack är feg att gå i skogen. Oftast slutar det med att vi står och bråkar på ett ställe och inte kommer någon vart alls.
I dag var en sådan dag. Till slut vände han och försökte springa där ifrån. Jag slet tag i honom (onödigt hårt pga min frustration) och sparka till honom i magen och styrde upp mot dit jag ville.
Resultatet blev att vi gick omkull. Hästen fick inga skador men det fick jag. LÄttare hjärnskakning och ett svullet lår blev resultatet av detta.

Frågan är nu om det är ide att bråka på honom att gå på stigar eller om jag helt enkelt ska acceptera att han inte är någon skogshäst. Ute på grusvägarna går han fram kanonbra så det är just när vi ska in i skogen på stigar eller traktorstigar som inte är så mycket väg som han tramsar.

Han har varit hos mig 1 år nu och han har blivit bättre men inte helt bra alltså. Så vad tycker ni?

Sv: Ska jag ge upp?

Led han på en och samma stig en gång i veckan under en period. När han går stadigt och säkert pröva och rid. Han är kanske inte van att gå i skog.

Nej van att gå i skogen är han inte. Han har ridits på travslingor i skogen innan han kom till mig. Ska testa din ide så får vi se. Tack!

Det är upp till dig.
I slutändan är det alltid hos en själv det sitter, alltså i en själv förändringen måste ske för att se resultatet på hästen.
På något vis finns alltså alltid en lösning.. Även om det kräver lite eller kanske väldigt mycket och långvarigt jobb, eller något däremellan. :p (Och olika lätt/svårt att identifiera problemet och hitta lösningen.)

Så det jag skulle tro avgör i slutändan är ens egen motivation/beslutsamhet att komma till en lösning.
(Avgör om det är värt att fortsätta eller inte alltså.)

Senast ändrad:

Nej, men var beredd på att det är ett långsiktigt arbete som inte bara beror på rädsla utan också på ett felaktigt inlärt beteende att reagera på ett faktiskt ganska irrartionellt vis!
Om han är "snäll" att promenera så hade jag börjat med det, trevlig vana och ett bra alternativ att få befinna sig på "dåliga" platser utan dåliga erfarenheter. NH-övningar är aldrig fel, inte minst när man är ute o promenerar!
Jag har använt mig av att snurra också (tränas lämpligen in på lugn plats), dvs att erbjuda detta som enda alternativ till att gå framåt, men det kräver att du håller dig helt lugn så att stressen inte öker varken hos dig eller hos hästen. När du blir stressad och arg befästs bara hästens beteende för den har mycket svårare än du att byta tillbaka till en "bra känsla".
Min nuvarande ponny tyckte inte det var något bra sätt, han kunde snurra tills jag blev för yr för att fortsätta så nu provar vi feldenkreiz metod, men det är mycket tidskrävande så man får ju bestämma sig för om man tycker det är värt det, men det går framåt!
Kortfattat så här: Hästen ska ha kontakt med dig, känna vad du gör o säger. börja med att få hästen atts stå stilla, flyttar den sig, gå med men bara så att den hela tiden måste stå/gå i samma väderstreck. När den står stilla, Dra med ett spö längs frambenen, försök avläsa om hästen känner det! Kom ihåg att en mycket stressad hästen varken har hörsel el känsel med nämnvärd funktion längre, det är det du vill ha tillbaka! Be hästen backa ett par steg, be den sänka huvudet (lämpligt att träna hemma innan också), be den gå fram ett par steg genom att du petar på baken (känner hästen det?). Är hästen kontaktbar och med ber du den flyttar 90 grader åt höger och upprepa alltihop, fortsätt med detta tills häsen är lugn (den får reagera, men ska lyssna och kännas som om ni kommunicerar), upprepa så att hästen minst stått i alla väderstrecken. Gör om samma sak i andra varvet, dvs flytta hästen 90 grader åt vänster, minst fyra gånger (du kommer att upptäcka att något håll är mycket svårare än de andra). När hästen är lugn med detta går du vidare och börjar driva den på en volt (liten) i ena varvet. Låt hästen skritta i varierad hastighet, "smyg" den och låt den gå på men hela tiden i kontakt och kontrollera att den går att böja, lite o mycket, när hästen går lugnt och kontrollerat, låter du den göra samma sak i trav. Därefter byter du varv och upprepar. Blir hästen stressad kan du gå tillbaka och öva känsel i ben, öron, bak och flytta den igen.
Första gången tog det 2,5 h med min ponny i en varvet, andra dagen 45 min i andra varvet och sist jag red ut räckte det att snurra ett par varv där han stoppade innan han gick. Men det kräver tid o konsekvent bemötande och mycket tålamod, puh, jag har själv varit på väg att ge upp, men gett mig tusan på att det ska gå. Jag trivs ju i skogen!!! Trodde inte det skulle behövas så mycket arbete, vi har en god kommunikation, en klar rangordning i andra sammanhang, han följer mig lös i alla gångarter på banan, annan träning fungerar utmärkt osv, men någon glömde öva min lille prins på att vara ensam-jag tror det är det som gjort det svårt att komma förbi för vår del!
Lycka till och skicka gärna något meddelande om du har frågor el funderingar kring "min" teori!

Det är upp till dig.
I slutändan är det alltid hos en själv det sitter, alltså i en själv förändringen måste ske för att se resultatet på hästen.
På något vis finns alltså alltid en lösning.. Även om det kräver lite eller kanske väldigt mycket och långvarigt jobb, eller något däremellan. :p (Och olika lätt/svårt att identifiera problemet och hitta lösningen.)

Så det jag skulle tro avgör i slutändan är ens egen motivation/beslutsamhet att komma till en lösning.
(Avgör om det är värt att fortsätta eller inte alltså.)

Då kämpar jag vidare. Jag älskar att vara i skogen och min förra travare tog det ändå 3 år innan han gick fram överallt i skogen utan knot.

NH övningar använder vi oss av och han är i princip alltid kontaktbar. Ska läsa ditt förslag lite noggrannare i lugn och ro och testa vid tillfälle.

Då kämpar jag vidare. Jag älskar att vara i skogen och min förra travare tog det ändå 3 år innan han gick fram överallt i skogen utan knot.

Bra att du kommit till ett beslut! :)

Då är det "bara" att börja analysera och rannsaka sig själv hur du reagerar och löser situationen, vs hur du ur hästens synvinkel borde reagera/lösa situationen och sen försöka införa det i praktiken! :angel:

Bra att du kommit till ett beslut! :)

Då är det "bara" att börja analysera och rannsaka sig själv hur du reagerar och löser situationen, vs hur du ur hästens synvinkel borde reagera/lösa situationen och sen försöka införa det i praktiken! :angel:

Lättare sagt en gjort. Jag börjar alltid aslung och sedan tar han typ ett steg fram och börjar han sedan backa igen då så blir jag förståss frustrerad. :crazy:

Men övning ger färdighet så vi kämpar på helt enkelt. Får sätta upp små små mål varje gång vi försöker så ska det nog gå bra

Så var min travarvalack också när han kom. Gick inte alls att få honom att gå in i skogen, han stannade, växte fast, backade, vände och stack hem.

Ledde jag honom gick det utmärkt, men inte uppsuttet.

Det som fungerat för oss har varit att backa åt det håll det var tänkt. Så fort jag känner att han tvekar och är på väg att "växa fast" vänder jag honom och backar helt enkelt vidare dit vi ska. Det brukar bara ta ett par- tre steg nuförtiden, för ett år sedan kunde vi backa i flera hundra meter vid behov.

Jag är inte av tron att man kan sparka till hästen i magen och på det sättet få den att gå framåt. List brukar vara det bästa. På min häst känns det som att han har blivit slagen tidigare när han stannat för han spänner sig och blir hemskt stressad av hela situationen, han är osäker för att gå framåt och samtidigt rädd för att bli slagen (en häst som stannar på travet har inte varit uppskattat på de ställen jag varit).

Ett förslag är att tömköra honom! Det är en lite större utmaning för hästen än att bara behöva gå efter dig om ni promenerar. På det sättet får hästen gå först vilket är mer likt när du sedan rider. Lycka till!

1. Led ut honom i skogen
2. Tömkör ut honom i skogen
3. Rid ut med tryggt hästsällskap framför
4. Rid ut själv, på samma stigar som ni varit på ovan
5. Utöka

Så gjorde jag och det tog ett år sedan kunde vi rida ut själva.

Lättare sagt en gjort. Jag börjar alltid aslung och sedan tar han typ ett steg fram och börjar han sedan backa igen då så blir jag förståss frustrerad. :crazy:

Men övning ger färdighet så vi kämpar på helt enkelt. Får sätta upp små små mål varje gång vi försöker så ska det nog gå bra

Precis, frågan är kanske om man övar på rätt sätt (så man inte bara kör vidare i samma hjulspår)?

Om du reagerar genom att bli frustrerad kanske det skulle vara en bra idé att reda ut varför du blir frustrerad, vad som triggar det, och hur du kan byta ut den reaktionen mot något bättre? Lite hjärntvätt sådär! ;)
Lära sig identifiera när den "dåliga" känslan är på väg och snabbare och snabbare (genom träning, men helst i andra situationer än där det faktiskt behövs) kunna byta ut det mot något bättre.
T ex kan det ju röra sig om att ändra inställning till beteendet. Tror det var Parellis fru som tyckte att man skulle säga "hmm, how interesting!" så snart hästen gör något oönskat! :)

Har övat en hel del mental träning på senare år (massor kvar fortfarande) och tycker faktiskt sånt ger mer i det läget än att börja fundera över hur man rent tekniskt ska lösa saker och ting eller få hästen att göra som man vill, om man kanske först bör få sig själv att göra som man vill! :)

Senast ändrad:

För mig är hästar för dyra och tar för mycket tid för att jag ska lägga ner ett år på att kunna rida ut. Om det är nu det du vill.

Det finns hästar som bara går, varför inte ha en sån?

För mig är hästar för dyra och tar för mycket tid för att jag ska lägga ner ett år på att kunna rida ut. Om det är nu det du vill.

:bow:

Håller med. Skulle aldrig orka med en som krånglade dag ut och dag in, det ska vara roligare än så att rida.

??? Alla hästar som bara går har ju en gång i tiden blivit lärda att gå dit ryttaren vill. Om en häst utav någon anledning (tex en karriär på travbanan) inte blivit lärd att gå fram i skogen med ryttare så är det bara att göra sig av med den då tycker du då eller? Tror du en oinriden treåring bara går utav sig själv dit du vill?

Tror du en oinriden treåring bara går utav sig själv dit du vill?

Ja, de går dit man vill att de ska gå när de är inridna och ska ridas i skogen.

Förstår inte varför det skulle vara ett problem att få hästen att gå framåt om den är lärd att gå fram för skänkel/röst, vilket en inriden travhäst borde vara.

Förstår inte varför det skulle vara ett problem att få hästen att gå framåt om den är lärd att gå fram för skänkel/röst, vilket en inriden travhäst borde vara.

Men TS har ju tydligen problem och vill ha hjälp. Och även om ni inte orkar med en häst som krånglar varje dag så finns det folk som är villiga att lägga lite tid på en häst som kanske utav någon anledning inte blivit ordentligt lärd från början och inte bara ge upp

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 980
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar