Sjukskrivning eller tjänstledig?

Det finns så mycket i vårt fantastiska (på riktigt) samhälle som "andra" betalar för. Det är så det funkar, och det ska vi vara glada för.
Gillar inte det där tänket "jag ska inte behöva betala för någon annans bröstförstoring/provrörsbarn/you name it". I så fall betalar jag, som inte har egna barn, dagis och skolor osv för en massa okända barn. Ska jag protestera mot det? Nä, jag betalar och deltar så gärna för att få fortsätta ha det så bra som vi har det här, med dagvård, skolor, sjukvård, åldringsvård osv.
Tyvärr är det så att inget samhälle kan betala allt till alla. Därför måste man dra ett streck nånstans vad som samhället ska betala, och inte betala.

Det låter som om ditt streck ligger annorlunda än majoritetens härinne.

Jag samlar på LP-skivor. Jag undrar hur många av er håller med mig om att samhället faktiskt borde betala den vurmen..?

Det finns så mycket i vårt fantastiska (på riktigt) samhälle som "andra" betalar för. Det är så det funkar, och det ska vi vara glada för.
Men vi måste sätta gränser för vad vi skall betala för.
Både därför att kassan inte räcker till precis allt och för att viljan att betala skatt skadas så att flera försöker att smita från det om pengarna går till andras lyx.
I så fall betalar jag, som inte har egna barn, dagis och skolor osv för en massa okända barn. Ska jag protestera mot det?
Tycker du på alldeles riktigt att det är jämförbart med att betala för någon annans kosmetiska kirurgi?
Gillar inte det där tänket "jag ska inte behöva betala för någon annans bröstförstoring/provrörsbarn/you name it".
Att jämföra IVF med en bröstförstoring är faktiskt oerhört osmakligt.

Fast nu var det ju inte penisförstoringar som togs upp, utan bröstförstoringar. Vilket bekräftar vad @niphredil menar.
Jag är inte riktigt säker på om du kom ihåg vad ni båda skrev, när du svarar så här - men du var förundrad över hur lätt man moraliserar över kvinnor - och du får exempel på att det var lika mycket män det hela rör sig om.
Så nej, det var inte bara bröstförstoringar det handlade om, det borde du hålla med om som lagt en del inlägg på att diskutera steriliseringar i den här tråden.

Men vi måste sätta gränser för vad vi skall betala för.
Både därför att kassan inte räcker till precis allt och för att viljan att betala skatt skadas så att flera försöker att smita från det om pengarna går till andras lyx.

Tycker du på alldeles riktigt att det är jämförbart med att betala för någon annans kosmetiska kirurgi?

Att jämföra IVF med en bröstförstoring är faktiskt oerhört osmakligt.

Själva bröstförstoringen (om det bara handlar om en "nöjesoperation") är jag inte sugen att betala för, men sjukskrivningen efter den kan jag betala för.

Tog upp IVF - inte för att jämställa med bröstförstoring, utan för att det här i mina trakter har varit aktuellt i medierna för ett tag sedan.

Tycker det är intressant att många gör så stor skillnad på psykiskt och fysiskt välmående. Visst, vill man bara vara lite snyggare genom att operera sig är det en sak men många lider ju verkligen av sina kroppskomplex och begränsas av dom minst lika mycket som någon med tex ryggont. Sen finns det enligt min erfarenhet många arbetsgivare som säger att "visst går det bra med lättare arbetsuppgifter en eller ett par veckor " men sen är någon sjuk eller någonting annat händer och man blir då ändå tvungen att utföra de arbetsuppgifter man skulle slippa. Hos en sådan arbetsgivare skulle jag utan tvekan sjukskriva mig trots skönhetsoperation. :devil: Hos en schysst arbetsgivare skulle jag ta ledigt.

Tycker det är intressant att många gör så stor skillnad på psykiskt och fysiskt välmående. Visst, vill man bara vara lite snyggare genom att operera sig är det en sak men många lider ju verkligen av sina kroppskomplex och begränsas av dom minst lika mycket som någon med tex ryggont. Sen finns det enligt min erfarenhet många arbetsgivare som säger att "visst går det bra med lättare arbetsuppgifter en eller ett par veckor " men sen är någon sjuk eller någonting annat händer och man blir då ändå tvungen att utföra de arbetsuppgifter man skulle slippa. Hos en sådan arbetsgivare skulle jag utan tvekan sjukskriva mig trots skönhetsoperation. :devil: Hos en schysst arbetsgivare skulle jag ta ledigt.
I mina ögon handlar det inte om psykiskt kontra fysiskt välmående. Det handlar mer om att jag inte tror på att försöka bota psykisk ohälsa med ett fysiskt ingrepp.

För mig rimmar det dåligt med att "bota" psykisk sjuk med ett fysiskt ingrepp, ungefär som att gipsa höger fot när det är vänster arm som är bruten.

I mina ögon handlar det inte om psykiskt kontra fysiskt välmående. Det handlar mer om att jag inte tror på att försöka bota psykisk ohälsa med ett fysiskt ingrepp.

Fråga tex då alla som tex har haft svår acne hur deras liv och mående påverkats om de fått bättre hy. Tror att de flesta mått markant bättre efteråt enbart pga utseendeförändringen

Ja, och jag har dessutom svårt att tro på att alla kosmetiska ingrepp sker för att man mår psykiskt dåligt av sitt utseende. Man vill fixa till något, punkt. Det finns väl dessutom regler för när en läkare ska avråda från operation, tex vid anorexi eller dysmorfofobi.

Återigen, man får jättegärna operera sig om man vill det men samhället/arbetsgivaren ska inte behöva betala för tiden man inte kan jobba pga det. Det får man faktiskt finansiera själv.

Fråga tex då alla som tex har haft svår acne hur deras liv och mående påverkats om de fått bättre hy. Tror att de flesta mått markant bättre efteråt enbart pga utseendeförändringen

Acne är en sjukdom, att förstora bröst är inte att bota en sjukdom. Utom om brösten är små eller obefintliga pga cancersjukdom.
Eller möjligen om ena bröstet förstoras pga uttalad assymmetri.

Dina anhöriga lär inte ha varit "bara" överviktiga. För att få göra en överviksoperation krävs det minst fetma. För att göra en operation privat ska du ha lägst 30 i BMI, för att få göra via landstinget så minst mellan 35 och 40 beroende på landsting och eventuella sjukdomar.

Jag tänker inte ge ut all information eftersom det kan hända att någon av dom läser här inne. Däremot kan jag med all säkerhet säga att jag vet bra mycket mer än vad du tror. Det är som sagt väldigt nära anhöriga.
Att med gastric bypass hjälp kontrollera sin vikt är helt förkastligt. Särskilt om man har problem med sin syn på mat. Det är en typ av ätstörning att äta sig stor. Den går inte att behandla med gastric bypass eftersom det inte är några problem att äta upp sig efteråt. Och därmed bli ännu större. Nu var ingen av dessa människor några särskilt stora människor. Överviktiga, ja, men vi kan väl inte behandla alla överviktiga med gastric bypass?
Eftervården är dessutom under all kritik. Man blir opererad, får ett par kontroller efteråt och sedan är det "sköt dig själv", vilket dessa människor sällan klarar av. De blev ju stora av sitt ätande av en anledning och den anledningen går inte att skära bort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar