Sjukskrivning eller tjänstledig?

Ja, fast du skrev ju att @tott fått sin sterilisering finansierad av vården av medicinska skäl. Och då undrade jag om inte rätt många landsting steriliserar en mot vanlig patientavgift oavsett skäl. Alltså även om man gör det får att inte bli gravid.

Jag tolkar "finansierad av vården" som att man betalar just patientavgiften oavsett vilket ingrepp det är så lär det vara extremt subventionerat att bara betala ett par hundralappar. Jämfört med en bröstop av kosmetiska skäl som kostar många tusenlappar

Jag tolkar "finansierad av vården" som att man betalar just patientavgiften oavsett vilket ingrepp det är så lär det vara extremt subventionerat att bara betala ett par hundralappar. Jämfört med en bröstop av kosmetiska skäl som kostar många tusenlappar
Ja, det argumenterade jag alltså inte om. Det lät på IU som att det fanns olika taxor för sterilisering beroende på orsak. Men om tott gick på vanlig patienttaxa så bör alltså andra i samma landsting också ha gjort det, även om de steriliserade sig för att de inte ville ha barn.

Om det känns bättre så kan vi parallellt diskutera ex. hårtransplantation, som är en skönhetsoperation som mestadels män väljer att göra.
En snabb googling (http://www.plastikoperationer.net/efter-haartransplantation) ger en rekommenderad konvalecenstid på 1-3 veckor.
Tycker ni att det är ok att en man som genomfört sig en hårtransplantation sjukskriver sig?

Jag skiter fullständigt i vilket kön personen har. Jag tycker inte man sjukskriver sig om man inte är sjuk.
Jag tycker heller inte det är ok att supa så pass att man blir så bakis att man sjukskriver sig. Lite så ser jag skönhetsoperationer som ska betalas av andra. Man vet att man blir så dålig att man inte kan jobba och VÄLJER det.
Att bli sjuk på riktigt väljer man inte.

Nej, det kan man inte säga. En del använder ordet skönhetsoperationer, andra bröstoperationer. Jag gick tillbaka och kollade.
Vi är flera som skrivit bröstoperation i något inlägg, men även poängterat att vår åsikt inte stannar vid just bröstoperationer.
Sedan är det ju var persons egen önskan om hur inläggen ska tolkas och uppfattas och hur övertydliga en ska behöva vara i diskussionen gällande sjukskrivning om att det inte handlar om bröstoperationer enbart - utan kosmetiska operationer oavsett kön.

Det låter alltså som att om man bara vill sterilisera sig för att inte bli gravid så får man betala det själv. Och det verkar inte stämma.
Det blev kanske litet tokigt där.
Jag menade att de medicinska fördelar som en sterilisering innebär är orsaken till att vissa (inte alla) landsting finansierar det.
Vilket då också gör att det är sjukskriven som man skall vara efteråt om man inte kan arbeta p.g.a. ingreppet.

Jag skiter fullständigt i vilket kön personen har. Jag tycker inte man sjukskriver sig om man inte är sjuk.
Jag tycker heller inte det är ok att supa så pass att man blir så bakis att man sjukskriver sig. Lite så ser jag skönhetsoperationer som ska betalas av andra. Man vet att man blir så dålig att man inte kan jobba och VÄLJER det.
Att bli sjuk på riktigt väljer man inte.
Jag håller med dig.
Och for the record, det var inte jag som tyckte att kön behövdes ta upp i den här tråden.

jag blev lite chockad över länken som @mandalaki (??) la upp om priserna. Östergötland ville alltså ha 13200kr för kvinnor och 300 för män medans andra ville ha runt 1500 kr. hur fasen kan det vara en sån oerhört stor skillnad prismässigt???

Till ämnet, nej jag tycker inte man kan sjukskriva sig för en bröst-op som är gjord för skönhetens skull, den kan man faktiskt planera att lägga på sin semester eller ta ut semester. Klarar folk av en sån op men inte att betala för sin sjukskrivning själv då kanske man borde omprioritera sina pengar lite. Vill dem ha pengar ändå så kan man ta ut betald semester från jobb, för vad folk gör med sina semesterdagar det rör mig inte i ryggen.
Jag betalade 300 kr i Göteborg. Sjukskrev mig operationsdagen som låg innan en helg men var hemma ett par dagar mer på grund av komplikationer.
Tre sjukdagar känns som ett riktigt bra deal för arbetsgivaren kontra en graviditet...

Man får väl planera när man ska operera sig och ta det då man är ledig då operationen inte är akut och kan planeras .Det gjorde jag med min nack operation .Hade fått operera mig i juni men vi hade mycket på jobbet och under min semester så var det höskörd och kollegan var pappaledig före och efter semesten så det var otänkbart med en operation så det blev lådvis med morfin istället .Så jag fick ta det i början på november då vi har en döperiod i ca en månad för att inte belasta AG för mycket !

Jag har gjort en bröstoperation, och jag tänkte inte ens tanken att sjukskriva mig.
Jag tog ut semester och sen gick det att anpassa mina arbetsuppgifter de första två veckorna. Hade det inte varit möjligt att anpassa arbetet hade jag fått ta ut mer semester.
Gör man en skönhetsoperation privat så har man möjlighet att planera när man vill göra operationen och få det att passa med när man kan ta semester. Jag tycker inte att det är försvarbart att sjukskriva sig för operationer som inte finansieras av landstinget, och har man råd att operera sig så har man råd att vara ledig. En skönhetsoperation faller för mig under kategorin "nöjen", och precis som att man inte sjukskriver sig för att åka till Thailand så sjukskriver man sig inte för skönhetsoperationer.

Komplikationer kan jag däremot tycka är okej att sjukskriva sig för, man tar ju en risk när man opererar sig precis som när man rider eller gör något annat och ibland går det fel och man skadar sig och får sjukskriva sig. Men ingen som opererar sig räknar ju med komplikationer, precis som att man inte räknar med att trilla av hästen.

JMen jag tycker inte andra ska behöva betala för det.
Det finns så mycket i vårt fantastiska (på riktigt) samhälle som "andra" betalar för. Det är så det funkar, och det ska vi vara glada för.
Gillar inte det där tänket "jag ska inte behöva betala för någon annans bröstförstoring/provrörsbarn/you name it". I så fall betalar jag, som inte har egna barn, dagis och skolor osv för en massa okända barn. Ska jag protestera mot det? Nä, jag betalar och deltar så gärna för att få fortsätta ha det så bra som vi har det här, med dagvård, skolor, sjukvård, åldringsvård osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar