Jag vill helst slippa främmande material i kroppen så det hade jag inte valt.Nuförtiden går det ju dessutom att göra det oblodigt genom Essure, dvs ännu lägre risk för sjukskrivning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill helst slippa främmande material i kroppen så det hade jag inte valt.Nuförtiden går det ju dessutom att göra det oblodigt genom Essure, dvs ännu lägre risk för sjukskrivning.
Jag upprepar: En Gastric Bypass är inte den enkla vägen.Är man duktig på att prata och säger rätt saker så verkar vissa läkare pigga på att skära.
Är det verkligen hela sanningen?
Jag bor också i Göteborgsregionen och har två bekanta som gjort op. De har båda fått kämpa sig till op trots mycket övervikt, diabetes och medicinerat för högt blidtryck. Båda har också fått gått ner innan op beviljades. Den ena var tvungen att ingå i ett kostprogram på 1,5 år och tappa 35 kg innan de ens ville säga ja till op.
Det är ändå en medicinsk bedömning som har gjorts av en eller flera läkare.
Något är det garanterat som fått vården att fatta detta beslut men vad är det ju inte säkert att du har fått veta.
Kanske inte de heller.
Min gissning är de har bedömts vara oförmögna att på egen hand kontrollera sina vikter.
Orsaken kan ju vara så väl fysisk som psykisk.
Din beskrivning av deras inställning till ätande kan ju ge en fingervisning.
Jag upprepar: En Gastric Bypass är inte den enkla vägen.
Om man är beredd att leva det livet som det blir efter en GBP-operation så är man oändligt motiverad.
Det finns många problem och begränsningar att hantera.
Ja, fast det jag reagerade på var att du skrev så här om @tott s blodprovsrisk: Och det är orsaken till att du fick ingreppet finansierat från den allmänna vården.Det anses att preventivmedel är medicinska skäl.
P-piller är ju subventionerade.
Koppar-T är gratis.
Då har vi otroligt olika upplevelser av samma landsting. Han som jag nämnde som fick gå ner 35 kg går efter 6 år på kontroller och får hjälp på olika vis. Även den andra personen (lite över året eftet op) har inte heller lämnats vind för våg. Dra inte alla fall över samma kant.Jag tänker inte ge ut all information eftersom det kan hända att någon av dom läser här inne. Däremot kan jag med all säkerhet säga att jag vet bra mycket mer än vad du tror. Det är som sagt väldigt nära anhöriga.
Att med gastric bypass hjälp kontrollera sin vikt är helt förkastligt. Särskilt om man har problem med sin syn på mat. Det är en typ av ätstörning att äta sig stor. Den går inte att behandla med gastric bypass eftersom det inte är några problem att äta upp sig efteråt. Och därmed bli ännu större. Nu var ingen av dessa människor några särskilt stora människor. Överviktiga, ja, men vi kan väl inte behandla alla överviktiga med gastric bypass?
Eftervården är dessutom under all kritik. Man blir opererad, får ett par kontroller efteråt och sedan är det "sköt dig själv", vilket dessa människor sällan klarar av. De blev ju stora av sitt ätande av en anledning och den anledningen går inte att skära bort.
Doh! Blodproppsrisk.Ja, fast det jag reagerade på var att du skrev så här om @tott s blodprovsrisk: Och det är orsaken till att du fick ingreppet finansierat från den allmänna vården.
Det låter alltså som att om man bara vill sterilisera sig för att inte bli gravid så får man betala det själv. Och det verkar inte stämma.
Det är så jag tänker också när jag var inne på moraliserande. Det är kvinnor man så lätt moraliserar över. Jag valde bara att inte vara så tydlig som du är med detJag är så otroligt inte chockad att diskussionen uppstår just gällande något som kvinnor väljer att göra.
En länk till: just Östergötland har tydligen sänkt till normal patientavgift. Här framgår också varför det var så mycket dyrare för kvinnor: där går man in i buken, på män opererar man utanför. Av naturliga skäl.jag blev lite chockad över länken som @mandalaki (??) la upp om priserna. Östergötland ville alltså ha 13200kr för kvinnor och 300 för män medans andra ville ha runt 1500 kr. hur fasen kan det vara en sån oerhört stor skillnad prismässigt???
Till ämnet, nej jag tycker inte man kan sjukskriva sig för en bröst-op som är gjord för skönhetens skull, den kan man faktiskt planera att lägga på sin semester eller ta ut semester. Klarar folk av en sån op men inte att betala för sin sjukskrivning själv då kanske man borde omprioritera sina pengar lite. Vill dem ha pengar ändå så kan man ta ut betald semester från jobb, för vad folk gör med sina semesterdagar det rör mig inte i ryggen.
Jo Jo förklaringen förstår jag men gör man inte på samma sätt i hela Sverige? Och alla tog ju inte betalt så mycket. Ibland förstår jag mig inte på detta, borde inte vården vara likadan vart man än åker i landet..En länk till: just Östergötland har tydligen sänkt till normal patientavgift. Här framgår också varför det var så mycket dyrare för kvinnor: där går man in i buken, på män opererar man utanför. Av naturliga skäl.
http://bonasignalen.bona.nu/13019/
Jag är så otroligt inte chockad att diskussionen uppstår just gällande något som kvinnor väljer att göra.
Ja det kan man ju tycka men det är det verkligen inte.Jo Jo förklaringen förstår jag men gör man inte på samma sätt i hela Sverige? Och alla tog ju inte betalt så mycket. Ibland förstår jag mig inte på detta, borde inte vården vara likadan vart man än åker i landet..
Det kanske är mindre skillnader numera. Östergötland ändrade tydligen sina priser när det kom en ny patientlag. Det kanske fler landsting gjorde.Jo Jo förklaringen förstår jag men gör man inte på samma sätt i hela Sverige? Och alla tog ju inte betalt så mycket. Ibland förstår jag mig inte på detta, borde inte vården vara likadan vart man än åker i landet..
Jag är så otroligt inte chockad att diskussionen uppstår just gällande något som kvinnor väljer att göra.
Det är så jag tänker också när jag var inne på moraliserande. Det är kvinnor man så lätt moraliserar över. Jag valde bara att inte vara så tydlig som du är med det
Om det känns bättre så kan vi parallellt diskutera ex. hårtransplantation, som är en skönhetsoperation som mestadels män väljer att göra.
En snabb googling (http://www.plastikoperationer.net/efter-haartransplantation) ger en rekommenderad konvalecenstid på 1-3 veckor.
Tycker ni att det är ok att en man som genomfört sig en hårtransplantation sjukskriver sig?