Sjukskriven men jobbar

Ska vi nu gå på äldre uppgifter, kommer här rätt graverande uppgifter från 2010, om vi anser att Svenska Dagbladet kan vara tillförlitlig källa:
---
...
Störst återkrav finns bland de som har sjukersättning, totalt 112,1 miljoner kronor. Här hittade Försäkringskassan fusk i 457 fall vilket i genomsnitt betyder att återkravet blir cirka 245 000 kronor per person.
...
-----
http://www.svd.se/naringsliv/nyhete...kraver-245-000-kronor-per-fuskare_7031799.svd

Totalt pratar vi om rätt stora pengar (i mina mått mätt, för dig kanske marginella resurser?).

---
...
Förra året kom Försäkringskassan bidragsfusk på spåren för 354 miljoner kronor. Dessutom ledde kassans utredningar till avslag, indragningar och nedsättningar av bidrag till en beräknad framtida besparing på 577 miljoner kronor. Det blir totalt 931 miljoner kronor mindre i felaktiga utbetalningar.
...
---
källa se ovan

Skulle detta alltså inte vara värt att se över?! De pengarna tycker jag absolut ska hamna hos de som verkligen behöver dem, inte fuskare som mycket väl kan arbeta men inte kan/vill/orkar.

Jag tycker inte det är så svårt egentligen. Man kollar vad personen faktiskt kan jobba med och sätter in resurser för att nå dit. Om egna arbetsgivaren kan ge anpassade uppgifter en period så arbetstagaren slipper sjukskrivning har arbetstagaren större möjlighet att hitta annat jobb. Annars kan hjälp med arbetsträning på annan arbetsplats hjälpa vidare till annan anställning. Sen finns de som faktiskt inte kan jobba alls, där ingen anpassning funkar. Då är det ju så. Då bör personen "förtidspensioneras" (som det inte heter längre), inte flyta runt som vanligt sjukskriven.

Och då ska man komma ihåg att det är fruktansvärt många som faller mellan stolarna. Alla arbetsgivare varken kan eller vill anpassa sig.
Och söka jobb med sjukskrivning är fruktansvärt svårt.
Många har problem att få hjälp att arbetsträna.

Så nej, man bör inte uttrycka sig så allmänt anser jag "att det bara är att.."

Jag tror för mänsklighetens skull i alla fall att det är betydligt fler sjuka som får dra nytta av detta än
de som utnyttjar systemet :)

Ska vi nu gå på äldre uppgifter, kommer här rätt graverande uppgifter från 2010, om vi anser att Svenska Dagbladet kan vara tillförlitlig källa:
---
...
Störst återkrav finns bland de som har sjukersättning, totalt 112,1 miljoner kronor. Här hittade Försäkringskassan fusk i 457 fall vilket i genomsnitt betyder att återkravet blir cirka 245 000 kronor per person.
...
-----
http://www.svd.se/naringsliv/nyhete...kraver-245-000-kronor-per-fuskare_7031799.svd

Totalt pratar vi om rätt stora pengar (i mina mått mätt, för dig kanske marginella resurser?).

---
...
Förra året kom Försäkringskassan bidragsfusk på spåren för 354 miljoner kronor. Dessutom ledde kassans utredningar till avslag, indragningar och nedsättningar av bidrag till en beräknad framtida besparing på 577 miljoner kronor. Det blir totalt 931 miljoner kronor mindre i felaktiga utbetalningar.
...
---
källa se ovan

Skulle detta alltså inte vara värt att se över?! De pengarna tycker jag absolut ska hamna hos de som verkligen behöver dem, inte fuskare som mycket väl kan arbeta men inte kan/vill/orkar.

Det var ett misstag att ta ned artikeln från 2004, dåligt exempel.

De andra exemplen är dels ett som förklarar varför bl.a. den nuvarande regeringen ägnar sig åt att bygga myter om det myckna fusket, och ett som sätter in fuskmyterna i en forskningsrelaterad kontext..

Men SVD är en ungefär lika tendensiöst som om företrädare från regeringen själva skulle uttala sig.
Dessutom är artikeln tämligen underligt skriven. Och blandar ihop alla möjliga stöd, ersättningar eller bidrag som Försäkringskassan betalar ut.

Även om det skulle finnas 25 % fusk med en sorts ersättning, så innebär inte det att det fuskas lika mycket med alla sorters företeelser som handläggs av Försäkringskassan.

Den enda verkligt tydliga siffran i artikeln är antalet återkrav, nämligen 457 för sjukersättningen. Men hur många var det som fick sjukersättning det aktuella året då, står inte i artikeln? 457 av 5.000 är ju många, men 457 st av i runda slängar 400.000 st är väldigt få.

Återkrav hos FK uppstår inte bara genom uppsåtligt fusk, utan också genom olika sorters felräkningar av FK, där den som fått ersättningen inte ens förstått att den fått för mycket.
Och inte sällan genom att man fått ersättningar från två håll som t.ex. AF och FK, där dessa två myndigheter missat att kompensera varandra.

Här är Försäkringskassans statistik över sjukersättning. Där kan man bläddra och hitta allt möjligt intressant.

https://www.forsakringskassan.se/wp...vcpVf_wEvCMn8g!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Det fanns år 2011 400.684 st mottagare av sjukersättning. Av dessa har man gjort återkrav mot 457 st.

Det motsvarar 0,15 procent.

Det här är alltså ett exempel som visar på en extrem låg andel fusk och misstag.

Jamen om du känner dig skyldig att anmäla för välfärdens skull så absolut, det får du väl. Men jag hade inte gjort det, särskilt inte när jag inte vet omständigheterna. Jag har ju ingen aning om varför personen är sjukskriven och sparka på de som ligger är inte min grej. Har ju heller ingen aning om vad för arbete personen är för sjuk för att utföra respektive vad företaget sysslar med.

Håller med dig, om personen i fråga har sjukskrivit sig pga exempelvis hallux valgus och inte kan gå någonstans så är ett fysiskt krävande jobb uteslutet däremot om personen kan sitta vid en dator hemma hela dagarna så vist.

Är det inte mer konstigt att försäkringskassan inte ser personens inkomster och reagerar isåfall?

(...)Och att vara säker på vad man gör, innebär att noggrant tänka igenom vad man tror man observerat, försöka ta fram mer fakta. Fråga runt i grannskapet eller bland bekanta (utan att sprida onödiga rykten), kanske t.o.m. ställa frågor till den man tror fuskar.

För man kan skada en oskyldig, sjuk och olycklig människa väldigt, väldigt mycket, genom att i hastigt mod anmäla hit eller dit, sprida rykten på internet m.m.

Man ska tänka efter, och låta eventuellt känslosvall svalna, innan man agerar.

Och jag tycker det är upp till myndigheter att utreda. Inte ska privatpersoner springa runt och leka detektiver, det om något skapar väl rykten.

Sen har väl ingen talat om att anmäla i affekt?

@Niyama fast hur ska myndigheter veta vilka dom ska utreda om inte privatpersoner anmäler? Eller menade du att privatpersoner SKA anmäla vid misstanke och inte behöva samla bevis innan man gör det? Om du menade det sistnämnda så håller jag helt med :)

Dessutom är det inte samkörning med register, så FK ser inte per automatik att det finns någon inkomst från arbete. Man måste ha en misstanke och utreda för att upptäcka detta.

Hur skulle ni ställa er till att en person ni vet är sjukskriven, ändå jobbar heltid i egna företaget samtidigt?
Och då tar ut både sjukpenning och lön?

Jag har varit med om en sån sak, och jag ville anmäla men av någon anledning blev det aldrig av. Personen i fråga är inte en god människa (av många anledningar) så jag litar på att karma till slut hinner ifatt henne. Om inte annat lär hon få betala för det i sitt nästa liv.

Hur vet du att personen tar ut lön. Vi har ett systemfel för småföretag när det gäller sjukpenning. Det kan vara så att personen i fråga jobbar enbart för att täcka utgifter i företaget och inte får en krona för det utan endast försöker se till att denne har ett jobb kvar när sjukskrivningen är över. jag fick lov att ta ut föräldrapenning 5 dagar/ vecka när jag hade en nyfödd och sen jobba 2 dagar för att täcka kostnader i firman. jag fick då ut 4500 ca i månaden från fk. Det skulle jag leva på. med full ersättning hade jag fått ut runt 6000. fasta kostnader i företaget för el och hyra uppgick till över 10 000. I ett sådant läge kan jag förstå att man tvingas jobba även vid sjukdom.

Jag vet inte varför du är sjukskriven men att kunna vara i ett stall, men inte jobba och få full ersättning kan ju många också tycka är väldigt fel..jag hade sett det som lika illa ifall man klarar av att spendera flera timmar i ett stall eller annan aktivitet på fritiden med många fysiskt krävande moment om det är ett fysiskt problem man har men inte kan jobba motsvarande faktiskt då en sjukskrivning känns rimligt om ens vardagliga liv blir hindrat psykiskt eller fysiskt men inte annars..

Finns ju många där också, som fejkar sitt fysiska handikapp för att på fritiden springa maraton utan problem typ..
Om du inte vet anledningen kanske du inte ska ha nån åsikt i frågan? Man kan vara sjukskriven av många olika anledningar. Det där är bara att sparka på nån som ligger ner.

Hur VET man att personen tar ut lön och sjukpenning? Har personen personligen sagt detta? Jag hade inte anmält utan att ha mer kött på benen först....

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka