Sjukskriven men jobbar

Jag upplever inte alls att det skulle vara marginella summor det rör sig om, knappast lönt att jaga. Googlar man får man upp massor, och det handlar om mycket pengar.

Att bygga ett samhälle där ingen bryr sig om att man utarmar ett gemensamt system, tycker jag är betydligt värre än att man håller efter varandra.

Jag föreslog att du skulle länka till statistik, så att vi alla kan ta del av vilka summor det handlar om.

Eftersom du saknar källor till dina påståenden om det omfattande fusket i sjukförsäkringen, så antar jag att påståendena är tagna ur luften och baserade på rykten.

Jag har inte tillgång till någon statistik, har du får du gärna bevisa ditt påstående att det skulle vara småsummor det rör sig om. De belägg som finns (rapporter i t ex media med hänvisning till FK´s egna uttalanden) talar ju för det jag säger. Och där kan google enkelt hjälpa dig.

Jag tycker fortfarande det är bra med anonyma anmälningar. Ja, det är tragiskt att vissa kommer i kläm.
delvis KL
Visst ska man kunna anmäla anonymt, det är inte det som är frågan. Man ska inte börja glappa med käften innan man kollat fakta, det är ett ansvar man ska ta. Bara för man är anonym så ska man inte ta ansvar?:banghead:
Ursäkta de hårda orden men blir såheligt förb...d när man inte tar reda på fakta innan då det kan skada folk.

Rolle

Nej, jag tycker inte det ligger på privatpersoner att snoka i andras liv. Misstänker man, anmäler man till berörd myndighet som under det regelverk de har undersöker förhållanden.

Märklig inställning, helt okay att ställa till det för folk genom anmälan till myndighet oberoende om det behövs eller inte, men inte att hövlig ställa frågor så man vet om man ska anmäla eller inte???:meh:

Ja, just det. Det är ju så folk gör som fuskar. De säger "oj, nu kom du på mig - jag fuskar faktiskt med bidrag och nu riskerar jag fängelse och återbetalning - hoppsan".

Nej, jag tycker inte att det åligger privatpersoner att göra utredningar och efterforskningar. Det är ju heller inte alltid man är i den sitsen att man otvunget kan gå förbi och fråga utan att väcka anstöt.

Märklig inställning, helt okay att ställa till det för folk genom anmälan till myndighet oberoende om det behövs eller inte, men inte att hövlig ställa frågor så man vet om man ska anmäla eller inte???:meh:

Inte enbart riktat till dig utan till "alla" som kritiserar anonyma anmälningar när någon misstänker bidragsfusk.

Hur tycker ni att vi ska göra då? Om jag exempelvis har en stallkamrat, som jag vet är heltidssjukskriven, och samtidigt får reda på (eller misstänker) att hen driver eget företag och jobbar i det. Ska jag fråga hen om så är fallet? Om hen medvetet bidragsfuskar, tvivlar jag starkt på att hen glatt svarar "Jajamän, här lurar vi staten minsann!" utan hen lär sannolikt förneka det. Så hur ska då jag, som privatperson, kunna avgöra vad som är sant? Jag har varken tid, ork eller intresse att förhöra personens familj, grannar, eventuella arbetskamrater etc. om hur det faktiskt är.

Självklart är det tråkigt att folk mår dåligt över att bli "utsatta" för en utredning av FK, men bevisligen behövs det. Och vi kan ju inte låta systemet urholkas helt för att vissa kan må dåligt av en anonym anmälan. Det skulle verkligen inte gynna någon, varken frisk eller sjuk.

Nu har jag inte läst att svar.

Jag är 100% sjukskriven. Och var mycket motvillig till detta i början! Då frågade jag läkaren hur det bli om jag vill börja jobba innan sjukskrivningen går ut. Hon sa att det är upp till mig.

Grejen är den att bara för att man är sjukskriven så betyder det inte att man får ersättning. Man måste begära ersättning. Även om jag är 100% sjukskriven, så kan jag begära 30% i ersättning. Vilket betyder att jag kan jobba 70% även fast jag är sjukskriven. Så den person tråden handlar om kanske bara är sjukskriven från ett jobb, men kan jobba på ett annat. Jag har själv 2 olika jobb, så jag är väl medveten om att man kan bli sjukskriven på bara ett av dem!

Nu är jag trots detta hemma 100%. Jag är inte så jätte insatt i det hela, så reserverar mig för ev fel!

Inte enbart riktat till dig utan till "alla" som kritiserar anonyma anmälningar när någon misstänker bidragsfusk.

Hur tycker ni att vi ska göra då? Om jag exempelvis har en stallkamrat, som jag vet är heltidssjukskriven, och samtidigt får reda på (eller misstänker) att hen driver eget företag och jobbar i det. Ska jag fråga hen om så är fallet? Om hen medvetet bidragsfuskar, tvivlar jag starkt på att hen glatt svarar "Jajamän, här lurar vi staten minsann!" utan hen lär sannolikt förneka det. Så hur ska då jag, som privatperson, kunna avgöra vad som är sant? Jag har varken tid, ork eller intresse att förhöra personens familj, grannar, eventuella arbetskamrater etc. om hur det faktiskt är.

Självklart är det tråkigt att folk mår dåligt över att bli "utsatta" för en utredning av FK, men bevisligen behövs det. Och vi kan ju inte låta systemet urholkas helt för att vissa kan må dåligt av en anonym anmälan. Det skulle verkligen inte gynna någon, varken frisk eller sjuk.

Har inte kritiserat möjligheten till anonyma anmälningar, bara att man gör det utan att ta reda på fakta innan. Det är en jä..la skillnad.

Jag föreslog att du skulle länka till statistik, så att vi alla kan ta del av vilka summor det handlar om.

Eftersom du saknar källor till dina påståenden om det omfattande fusket i sjukförsäkringen, så antar jag att påståendena är tagna ur luften och baserade på rykten.

Kollar man media hittar man ett fåtal ärenden där det rör sig om miljonbelopp som förskingrats, i ett enstaka ärende. Skulle det idag finnas 20 såna ärenden i hela Sverige, ja bara det vore 20 miljoner. Det gör att man ganska snabbt kan förstå att det handlar om höga summor. Såpass höga summor att FK för ett antal år sen (inte helt säker men ca 5 år sen) inrättade en speciell avdelning för utredning av bidragsfusk. Det var då min nära vän fick anställning som utredare. Jag antar FK ansåg att behovet fanns av en bra anledning. Majoriteten är "småfusk" men också det ramlar ju på och blir en del. Lyfter man bidrag ett år är det ju 100-200 000 som utgår felaktigt. Det ramlar snabbt på och blir höga summor. I de fallen där det rör sig om miljonbelopp har alltså en person förskingrat bidrag som skulle kunna täcka behovet i 10 år för en annan person. Det är mycket!

Jag som jobbar inom socialtjänsten ser bara där en hel del fusk. Det är allt från småfuskande för att få ut lite mer pengar, till att ha heltidstjänst (svart då förstås) och samtidigt plocka ut fullt försörjningsstöd. Eftersom kommunerna får nya sparkrav hela tiden kommer det påverka de som ärligt behöver försörjningsstödet då man gör det svårare hela tiden. Hade inte folk fuskat hade kommunens budget kunnat tillgodosett fler behov.

Jag är själv sjukskriven. Min läkare uppmuntrar mig att vara aktiv på min fritid då min sjukskrivning är pga psykiska orsaker. Jag är dock öppen med varför jag är sjukskriven. FK vet att jag är aktiv i stallet osv. Om någon vill anmäla att jag orkar vara i stallet så varsågod. De ser inte att jag sover de dagar jag inte är i stallet. De vet inte att jag uppmuntras vara aktiv, att jag sköter kontakt med FK. Så en anmälan..ja varsågod.

Kollar man media hittar man ett fåtal ärenden där det rör sig om miljonbelopp som förskingrats, i ett enstaka ärende. Skulle det idag finnas 20 såna ärenden i hela Sverige, ja bara det vore 20 miljoner. Det gör att man ganska snabbt kan förstå att det handlar om höga summor. Såpass höga summor att FK för ett antal år sen (inte helt säker men ca 5 år sen) inrättade en speciell avdelning för utredning av bidragsfusk. Det var då min nära vän fick anställning som utredare. Jag antar FK ansåg att behovet fanns av en bra anledning. Majoriteten är "småfusk" men också det ramlar ju på och blir en del. Lyfter man bidrag ett år är det ju 100-200 000 som utgår felaktigt. Det ramlar snabbt på och blir höga summor. I de fallen där det rör sig om miljonbelopp har alltså en person förskingrat bidrag som skulle kunna täcka behovet i 10 år för en annan person. Det är mycket!

Jag som jobbar inom socialtjänsten ser bara där en hel del fusk. Det är allt från småfuskande för att få ut lite mer pengar, till att ha heltidstjänst (svart då förstås) och samtidigt plocka ut fullt försörjningsstöd. Eftersom kommunerna får nya sparkrav hela tiden kommer det påverka de som ärligt behöver försörjningsstödet då man gör det svårare hela tiden. Hade inte folk fuskat hade kommunens budget kunnat tillgodosett fler behov.

Jag är själv sjukskriven. Min läkare uppmuntrar mig att vara aktiv på min fritid då min sjukskrivning är pga psykiska orsaker. Jag är dock öppen med varför jag är sjukskriven. FK vet att jag är aktiv i stallet osv. Om någon vill anmäla att jag orkar vara i stallet så varsågod. De ser inte att jag sover de dagar jag inte är i stallet. De vet inte att jag uppmuntras vara aktiv, att jag sköter kontakt med FK. Så en anmälan..ja varsågod.

Jag vet inte varför du är sjukskriven men att kunna vara i ett stall, men inte jobba och få full ersättning kan ju många också tycka är väldigt fel..jag hade sett det som lika illa ifall man klarar av att spendera flera timmar i ett stall eller annan aktivitet på fritiden med många fysiskt krävande moment om det är ett fysiskt problem man har men inte kan jobba motsvarande faktiskt då en sjukskrivning känns rimligt om ens vardagliga liv blir hindrat psykiskt eller fysiskt men inte annars..

Finns ju många där också, som fejkar sitt fysiska handikapp för att på fritiden springa maraton utan problem typ..

Min orsak är psykisk som sagt. Jag uppmuntras att komma ut hemifrån för att förbättra måendet. Sen orkar jag inte vara i stallet varje dag, och orken går i perioder. Jag har perioder på 2-3 veckor här och där då jag inte ens öppnar posten. Skulle någon anmäla mig så vet både FK och läkare hur det ser ut. Min arbetsgivare vet ju också hur det sett ut bakåt, så det finns inget att dölja.
Visst kan de se konstigt ut att jag orkar vara en hel dag på hästtävling, men det de personerna inte vet är att jag får betala i form av att sova dygnet runt i 2-3 dagar sen. Det vet FK och läkare och en anmälan skulle alltså inte påverka mig.
Skulle jag däremot orka jobba heltid med något annat, eller för den delen spendera alla dagar i stallet i flera timmar, ja då borde jag också kunna jobba med anpassade arbetstider.

Fysiskt är ju svårare. Som jag sa, har man pajat ryggen och inte får utföra tunga lyft så åligger det ju arbetsgivare att hitta en arbetsuppgift utan tunga lyft. Att vara sjukskriven pga en specifik arbetsuppgift anser jag inte är rätt. Då kan man göra något annat (om inte den fysiska problematiken är så svår så man lider av ständig värk oavsett om man står/går eller ligger förstås)

Ja ett av de stora fallen som hamnade i tidningen var en rullstolsbunden man som på sina semesterbilder helt plötsligt kunde gå, halleluja!

Min orsak är psykisk som sagt. Jag uppmuntras att komma ut hemifrån för att förbättra måendet. Sen orkar jag inte vara i stallet varje dag, och orken går i perioder. Jag har perioder på 2-3 veckor här och där då jag inte ens öppnar posten. Skulle någon anmäla mig så vet både FK och läkare hur det ser ut. Min arbetsgivare vet ju också hur det sett ut bakåt, så det finns inget att dölja.
Visst kan de se konstigt ut att jag orkar vara en hel dag på hästtävling, men det de personerna inte vet är att jag får betala i form av att sova dygnet runt i 2-3 dagar sen. Det vet FK och läkare och en anmälan skulle alltså inte påverka mig.
Skulle jag däremot orka jobba heltid med något annat, eller för den delen spendera alla dagar i stallet i flera timmar, ja då borde jag också kunna jobba med anpassade arbetstider.

Fysiskt är ju svårare. Som jag sa, har man pajat ryggen och inte får utföra tunga lyft så åligger det ju arbetsgivare att hitta en arbetsuppgift utan tunga lyft. Att vara sjukskriven pga en specifik arbetsuppgift anser jag inte är rätt. Då kan man göra något annat (om inte den fysiska problematiken är så svår så man lider av ständig värk oavsett om man står/går eller ligger förstås)

Ja ett av de stora fallen som hamnade i tidningen var en rullstolsbunden man som på sina semesterbilder helt plötsligt kunde gå, halleluja!

Det är därför jag inte tycker att man ska vara allt för snabb att döma heller, tex psykiska problem är ju ingenting många gånger andra ser utifrån. Och även vad man gör på fritiden är något folk kan störa sig på fruktansvärt oavsett om det går att relatera till en arbetsplats eller ej. Bara för att man i någon form är sjukskriven innebär det inte att ens enda plats är i sängen eller på sjukan.

Du har aldrig blivit ifrågasatt varför du inte jobbar deltid, anpassat utefter dagarna eller tex arbetstränar?

Likaså en sjukskrivning som handlar om tex en halvtid, eller mer..eller att bara det att man är fullt kapabel till att göra vissa saker på sin fritid, i sitt eget tempo på sitt sätt där kroppen orkar..men att det inte fungerar på arbetet.

Men folk reagerar på det mesta utan att ta reda på mer.

Fallet med rullstolen är ju ganska solklart..ser man något sådant ska man ju absolut anmäla för det finns inget snack om saken då med någon som spelar invalid i någon form som inte är det öht.

Det är därför jag inte tycker att man ska vara allt för snabb att döma heller, tex psykiska problem är ju ingenting många gånger andra ser utifrån. Och även vad man gör på fritiden är något folk kan störa sig på fruktansvärt oavsett om det går att relatera till en arbetsplats eller ej. Bara för att man i någon form är sjukskriven innebär det inte att ens enda plats är i sängen eller på sjukan.

Du har aldrig blivit ifrågasatt varför du inte jobbar deltid, anpassat utefter dagarna eller tex arbetstränar?
.
Nej det har jag inte, sen vet jag såklart inte vad folk säger bakom ryggen. Men eftersom jag vissa veckor försvinner helt, ganska ofta får ställa in saker osv så tror jag de fattar att man inte skulle hitta en arbetsgivare som tyckte det var hållbart. Just nu i mitt mående är jag för opålitlig. Det är inte alltid jag kan lämna återbud ens för att jag helt enkelt sover över tider.

Men nu handlade tråden om såna som orkar jobba trots sjukskrivning. Då får man ju hitta det man orkar jobba med helt enkelt. Kanske orkar man inte längre jobba med människor, då får man söka sig till ett mindre socialt krävande jobb. Orkar man inte tunga fysiska uppgifter får man söka ett mindre fysiskt krävande jobb.

Men nu handlade tråden om såna som orkar jobba trots sjukskrivning. Då får man ju hitta det man orkar jobba med helt enkelt. Kanske orkar man inte längre jobba med människor, då får man söka sig till ett mindre socialt krävande jobb. Orkar man inte tunga fysiska uppgifter får man söka ett mindre fysiskt krävande jobb.

Ja så länge man vet att det ligger till så, alltså att någon jobbar trots sjukskrivningen och att man vet att personen jobbar med det eller utan problem mot den är sjukskriven för. Men det är skillnad i att vara sjukskriven mot något specifik också och jobba ändå.

Vet inte om jag tolkar fel, men det är inte bra heller att bara säga "Orkar man inte tunga fysiska uppgifter får man söka ett mindre fysiskt krävande jobb" eller "Kanske orkar man inte längre jobba med människor, då får man söka sig till ett mindre socialt krävande jobb". Så där är det väldigt många som resonerar också i överlag om sjukskrivning men så lätt är det inte alltid heller och ska man följa det resonemanget fullt ut, ja då kan vi alla jobba oavsett psykiska problem eller fysiska för då kan alla anpassas till ett passande arbete..så ser sällan verkligheten ut, det är inte "bara att skaffa ett annat jobb/hitta det man orkar" för har man ett problem innefattas alltid både fysiska och psykiska moment på en arbetsplats och det är inte alla som har tur att påverka arbetsdagen själv eller kan välja att arbeta fullt ut hemma i egen takt. Man blir nog även rätt oattraktiv för en arbetsgivare tyvärr så byta jobb är inte tvärtlätt, många ger nog upp och fortsätter sin sjukskrivning så långt det går därav även.

Som sagt, för mig en jättesvår fråga..men det finns så otroligt många bakomliggande orsaker att man ska vara väldigt försiktig med att göra en generell bedömning.

Senast ändrad:
Man blir nog även rätt oattraktiv för en arbetsgivare tyvärr så byta jobb är inte tvärtlätt, många ger nog upp och fortsätter sin sjukskrivning så långt det går därav även.
Visst är det så, men då får man inte glömma arbetsgivarens skyldighet till rehabilitering. Innan FK gjorde om sitt tänk känner jag en man som jobbade på fabrik. Han fick problem med ett knä och gick sjukskriven i flera år. Sen fick han hjälp med att prova annat jobb, vilket ju inte var några problem eftersom han inte belastade sitt knä. Då har han ju varit sjukskriven helt i onödan i flera år. Oattraktiv blir man när man har varit sjukskriven länge, att få ett trasigt knä och därför omgående söka annat gör väl ingen oattraktiv, så länge som man inte söker jobb där man behöver ett fungerande knä.
Och nej alla klarar inte att jobba. Har man svår värk dygnet runt hjälper ju ingen anpassning. Att jobba hemma heltid, ja vilka arbetsplatser erbjuder det? Och hur skulle det hjälpa de dagar värken gör att människor inte tar sig ur sängen.
Men är man trasig fysiskt kan man hitta andra jobb där man inte belastar skadan. Min mamma fick arbetsplatsrelaterad skada, hon omskolade sig och har inga problem att arbeta fullt ut. Hon kunde säkert gått ett par år som sjukskriven om hon haft den inställningen.

Jag tycker inte det är så svårt egentligen. Man kollar vad personen faktiskt kan jobba med och sätter in resurser för att nå dit. Om egna arbetsgivaren kan ge anpassade uppgifter en period så arbetstagaren slipper sjukskrivning har arbetstagaren större möjlighet att hitta annat jobb. Annars kan hjälp med arbetsträning på annan arbetsplats hjälpa vidare till annan anställning. Sen finns de som faktiskt inte kan jobba alls, där ingen anpassning funkar. Då är det ju så. Då bör personen "förtidspensioneras" (som det inte heter längre), inte flyta runt som vanligt sjukskriven.

Jag jobbar mot arbetsträning. Jag har inte gett upp än. Jag kommer arbetsträna på annan plats än hos min arbetsgivare då vi alla vet att jag inte kan återgå dit. I dagsläget skulle inte jobb någonstans funka just för att jag är så ostabil, men bara medicinen gjort sitt så jag är mer stabil så hoppas jag det kommer funka. Jag har en kronisk diagnos, men tänker inte gå hemma hela livet bara för det.

Jag har inte tillgång till någon statistik, har du får du gärna bevisa ditt påstående att det skulle vara småsummor det rör sig om. De belägg som finns (rapporter i t ex media med hänvisning till FK´s egna uttalanden) talar ju för det jag säger. Och där kan google enkelt hjälpa dig.

Men visst har du tillgång till statistik, om du bara anstränger dig lite. Det har vi alla, men man måste både googla, och idka en del källkritik.

Men det finns inget statistiskt stöd för tesen att fusket skulle vara utbrett och omfattande i sjukförsäkringen.

I princip, så anser jag att den som påstår något fakta artat, så här på nätet, ska kunna backa upp sina påståenden med någon form av källor. Ju vederhäftigare källor, desto bättre.
Sedan är det upp till andra i diskussionen att avgöra om källorna är trovärdiga eller ej.

Så nu har jag gjort en del av jobbet. Och jag har märkt källorna med hur trovärdiga jag anser att de är.

Och observera: en av de första sakerna man måste göra, är att skilja på SJUKFÖRSÄKRINGEN, och de övriga bidrags- eller försäkringsformerna som Försäkringskassan ansvarar för.

För om det händelsevis skulle vara så att det fuskas mycket med bostadbidrag, så innebär inte det att det därför också fuskas med sjukförsäkring. Det är helt olika företeelser, med den enda gemensamma nämnaren att bägge handläggs av Försäkringskassan.

En enligt mitt uppfattning mycket trovärdig källa, en statlig utredning:
RFV: Få fuskar med sjukförsäkringen

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=437662

En något mindre trovärdig källa, men ändå intressant, eftersom man här går igenom myterna om sjukskrivningen och hur dessa skapats, på ett lättläst sätt:

http://detysta.wordpress.com/2011/02/23/myterna-om-sjukforsakringen/

En källa från en opinionsbildande part, men den har gedigna referenser till verklig forskning.

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd...12_169_ne_fusket_ar_en_myt_i_sjukforsakringen

Nej, vet du vad. 10 år gammal statistik tycker jag INTE är vederhäftig. Vi vet att det hänt väldigt mycket sedan 2004.

Också sedan 2010 och 2011 har det hänt mycket, bl a har man tagit krafttag mot fusket och därmed fått bättre kontroll på omfattningen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka