Sjukskriven men jobbar

Bedrägeri möjligen också ekonomisk brottslighet.

Inget jag stödjer och jag hade absolut meddelat FK. Detta är anledningen till att vi har ett fullständigt söndertrasat skyddsystem och de som VERKLIGEN är sjuka och behöver hjälpen inte får den i den utsträckning som behövs.

Uppenbart arbetsföra personer snor pengarna från de som inte har något val utan verkligen inte kan jobba.

Finns bara tre ord. För djävla lågt.

Hur skulle ni ställa er till att en person ni vet är sjukskriven, ändå jobbar heltid i egna företaget samtidigt?
Och då tar ut både sjukpenning och lön?

Eftersom det är bedrägeri så ringer/mailar jag försäkringskassan och berättar vad jag vet. Det är tufft nog ändå som det är idag utan att fuskare ska ha en del av kakan också.

Bedrägeri möjligen också ekonomisk brottslighet.

Inget jag stödjer och jag hade absolut meddelat FK. Detta är anledningen till att vi har ett fullständigt söndertrasat skyddsystem och de som VERKLIGEN är sjuka och behöver hjälpen inte får den i den utsträckning som behövs.

Uppenbart arbetsföra personer snor pengarna från de som inte har något val utan verkligen inte kan jobba.

Finns bara tre ord. För djävla lågt.

KL

Anmäl gärna till försäkringskassan, men bara om man är SÄKER (då menar bergsäker) på att vederbörande verkligen arbetar OCH får/tar ut lön OCH samtidigt får ersättning för den tiden från Försäkringskassan.

En person med t.ex. någon form av psykisk diagnos som iofs inte gjort något fel, kan knäckas totalt och fundamentalt av utredningsprocessen, att den sedan slutar med att vederbörande "inte gjort något fel" är till klen tröst om den sjuke blivit avsevärt sämre.

Så vet verkligen TS exakt hur det förhåller sig?

Allt är inte som det ser ut vid första anblicken. Det kan faktiskt vara på andra sätt:

Några exempel:
Personen är inte heltidssjukskriven utan deltidssjukskriven, och jobbar den andelen man är "frisk" på i det egna företaget. TS har kanske bara råkat se den sjukskrivna personen ett flertal gånger vid/på det egna företaget, pga något slags tidsmässig slump.

Personen ska arbetsträna och arbetstränandet sker i det egna företaget.

Personen jobbar inte alls, men befinner sig på en plats, eller i en situation som man lätt associerar med arbete i det egna företaget, t.ex. genom att förklara för någon annan som ska arbeta åt den sjukskrivne vad denne ska göra, hämtar papper/privata tillhörigheter eller något liknande.

Personen har inte fått sin sjukskrivning godkänd av Försäkringskassan, och försöker tjäna ihop lite pengar för att överleva.

Det var överhuvudtaget inte något arbete för det egna företaget, utan något helt annat som pågår. Finns det verkligen ett eget företag?

Det där med att man bara "vet" saker om personer i sin omgivning, och anmäler hit och dit, är tämligen otrevligt. Det skapar ett samhällsklimat fullt av misstankar. Vem skulle frivilligt vilja leva som i DDR?

Vill man ge sig på att anmäla någon för något, så ska man veta mer än bara misstänka, man ska ha riktigt bra på fötterna, göra en ordentlig hemläxa, det räcker inte med att se någon måla staketet, mocka åt hästarna en gång eller posta ett brev, utan verkligen leka privatdetektiv.

Det finns fusk, men det finns också något slags förvriden avundsjuka, så baserat på den lindrigt talat tunna informationen från TS, hur kan så många av er vara så bergsäkra på hur det förhåller sig?

Hur skulle ni ställa er till att en person ni vet är sjukskriven, ändå jobbar heltid i egna företaget samtidigt?
Och då tar ut både sjukpenning och lön?

Jag hade nog inte brytt mig, precis som nämnt tidigare så kan det finnas andra orsaker till sjukskrivningen.
Det kan gälla annat än jobb, bara visstid, arbetsträning eller helt andra orsaker än man tror. Fysiska skador är inte det enda, personen kanske inte är 100% sjukskriven osv. Känns taskigt att lägga sig i på lösa grunder i alla fall..Vill försäkringskassan försäkra sig om att en person inte jobbar så gör dem det.

Vet många som blivit "anmälda" för att de gått på visstids sjukskrivning tex jobbat max 50% ..riktigt obehagligt att folk ska lägga sig i med så dålig koll ffa.

Jag brukar försöka att inte bry mig, för man vet sällan om omständigheterna till att en person inte jobbar heltid och orsaken bakom och jag är ogärna personen som vill leta fel hos andra.

Senast ändrad:
Nej, man behöver verkligen inte vara säker. Man behöver bara ha en misstanke. Sedan är det upp till FK om de anser att de vill utreda.

Samma sak med polisanmälan om man misstänker att brott begåtts. Man behöver inte alls vara bergsäker. Det är därför polisen utreder. För att ta reda på hur det ligger till.

Nej, man behöver verkligen inte vara säker. Man behöver bara ha en misstanke. Sedan är det upp till FK om de anser att de vill utreda.

Samma sak med polisanmälan om man misstänker att brott begåtts. Man behöver inte alls vara bergsäker. Det är därför polisen utreder. För att ta reda på hur det ligger till.

Nu förstår jag inte.

Till polisen anmäler man begångna eller misstänkta brott (t.ex. ett inbrott), såvitt jag vet anmäler man oftast inte en person till polisen, på misstanken att den här personen har nog begått ett brott?!

Vid misshandel så kanske man vet vem som slagit, men man anmäler misshandeln, inte personen i sig.

Det var i DDR och Sovjet man anmälde PERSONER till Säkerhetspolisen (STASI eller KGB) för att de nog inte var lojala mot staten.

Jag har väl aldrig sagt att man måste vara säker på sin sak för att få LOV att anmäla till FK, Länstyrelsen eller Skattemyndigheten.

Det man behöver vara, för att vara en verklig människa med gott samvete, är att vara säker på vad man gör.

Och att vara säker på vad man gör, innebär att noggrant tänka igenom vad man tror man observerat, försöka ta fram mer fakta. Fråga runt i grannskapet eller bland bekanta (utan att sprida onödiga rykten), kanske t.o.m. ställa frågor till den man tror fuskar.

För man kan skada en oskyldig, sjuk och olycklig människa väldigt, väldigt mycket, genom att i hastigt mod anmäla hit eller dit, sprida rykten på internet m.m.

Man ska tänka efter, och låta eventuellt känslosvall svalna, innan man agerar.

Jag är fullständigt säker på vad JAG gör när jag anmäler misstanke om brott/fusk. Inte tusan gör jag det i hastigt mod, jag gör det för att jag har misstanke om att allt inte står rätt till.

Du kanske har missat att det p g a dessa tips kommit tillbaka otroligt mycket pengar till staten, pengar som annars gått till fusk och bedrägerier. Pengar som nu kan gå till de som verkligen behöver dem.

Och inte är det någon hemlighet att FK faktiskt uppmanar till att anmäla om man misstänker fusk, just för att det är så oerhört svårt att spåra annars. För oavsett vad konspirationsteoretikerna tror, står det inte en utredare bakom varje lyktstolpe.

Jag är fullständigt säker på vad JAG gör när jag anmäler misstanke om brott/fusk. Inte tusan gör jag det i hastigt mod, jag gör det för att jag har misstanke om att allt inte står rätt till.

Du kanske har missat att det p g a dessa tips kommit tillbaka otroligt mycket pengar till staten, pengar som annars gått till fusk och bedrägerier. Pengar som nu kan gå till de som verkligen behöver dem.

Och inte är det någon hemlighet att FK faktiskt uppmanar till att anmäla om man misstänker fusk, just för att det är så oerhört svårt att spåra annars. För oavsett vad konspirationsteoretikerna tror, står det inte en utredare bakom varje lyktstolpe.

Den här tråden började med en väldigt kortfattad fråga från TS:

"Hur skulle ni ställa er till att en person ni vet är sjukskriven, ändå jobbar heltid i egna företaget samtidigt?
Och då tar ut både sjukpenning och lön?"

För mig är ett vettigt svar på just den frågan, ett resonerande svar där man försöker få frågeställaren att först tänka över och att dessutom verifiera sina misstankar, och om då TS fortfarande upplever att vederbörande är säker på att fusk föreligger, då anmäla, för fusk är inget bra.

Skulle du sedan, vilja vara så vänlig, att plocka fram siffrorna på hur mycket pengar som tagits in av FK p.g.a. fusk med sjukförsäkringen, inte med personlig assistans eller bostadsbidrag. Och då dom siffrorna där de felaktiga utbetalningar p.g.a. FK:s misstag har rensats bort.

Såvitt jag minns, så handlar detta fusk, på den relativa skalan, om småpengar, och att sjukförsäkringen är överfinansierad, alltså den andel av skattepengar som avsatts till sjukförsäkringen inte har förbrukats på många år.

Att skapa en myt om "alla dom där fuskarna" gagnar bara de politiska krafter som, hänvisande till fusk, vill stänga ner stora delar av välfärdssystemen eller sänka ersättningarna.

Det gjordes i Thatchers England bl.a. för att motivera nerdragningar i välfärdssystemen och är en viktig hörnsten en viss politisk retorik för en ideologi som vill ha ett samhälle där var och en får klara sig själv och ingen välfärd finns.

Dessutom, återigen, jag vill inte leva i ett angiverisamhälle, där folk anmäler varandra till höger och vänster, på mer eller mindre lösa anklagelser. Jag tror inte att någon vill det.

Alltså mördare/våltäkt/mordbrännare/misshandlare-jämförelserna känns ju helt jävla absurda. Givetvis är det skillnad på brott och brott, bara för att jag inte polisanmäler varenda vän som fildelar betyder det ju inte att jag glatt går förbi mordbrännare (!) utan att ringa polisen.

Detta då helt utan att ta ställning till hur hemskt det är på en skala från 1 till 10 att bidragsfuska.

Hej!

Om det är så att jag VET att personen faktiskt är heltidssjukskriven hade jag ringt FK.
Om jag inte var helt säker på "villkoren" runt sjukskrivningen hade jag faktiskt frågat personen i fråga vad som gällde.

/Lavinia, friar heller än fäller, men vill inte att behövandes pengar ska hamna hos någon som uppenbarligen kan jobba.

Om jag är 100% säker på att personen är 100% sjukskriven o jobbar i företaget så ska det anmälas.
Är personen sjukskriven till 50% och jag vet absolut säkert att den jobbar 40 timmar varje vecka så anmäl.

Om inte så skulle jag hoppa över det.

Det finns som fler påpekat flera varianter på sjukskrivningar o viss arbetsförmåga kan ju finnas.

Jobbar själv 25% i eget ftg o är sjukskriven 75%. Kan säkert missförstås. Jag pratar inte om detta m.alla kunder, bara stammisar, och det kan säkert verka suspekt om just de som inte har hela bilden får reda på av någon att jag är sjukskriven "också".

Jag har en nära vän som jobbat som utredare mot just bidragsfusk. Gör man en anmälan så är det ju inte så att ersättningen ryker direkt. FK gör ju en utredning.
Sen spelar det ju ingen roll egentligen varför personen är sjukskriven. Man ska ju inte vara sjukskriven från ett specifikt arbete, en specifik arbetsuppgift. Jobbar man med tunga lyft och pajar ryggen, då finns inget som säger att man inte kan jobba med icke fysiskt jobb. Uppenbarligen kan den här personen jobba med annan verksamhet än den som personen är sjukskriven från, då ska personen inte uppbära ersättning från FK. Är det så att personen är deltidssjukskriven kommer det ju framgå av FK´s utredning och då är det inga problem.

Jag tycker man ska anmäla. Det är fuskare som gör det svårare för äkta sjuka att få rätt hjälp. Mycket pengar försvinner dit det inte ska.

Jag upplever inte alls att det skulle vara marginella summor det rör sig om, knappast lönt att jaga. Googlar man får man upp massor, och det handlar om mycket pengar.

Att bygga ett samhälle där ingen bryr sig om att man utarmar ett gemensamt system, tycker jag är betydligt värre än att man håller efter varandra.

Det man behöver vara, för att vara en verklig människa med gott samvete, är att vara säker på vad man gör.

Vem bestämmer vad man har gott samvete av att göra, och när man inte har gott samvete? Du? Bidgragsfuskare? Statsministern? Någon annan? Bara undrar, eftersom du tydligen kan uttala dig om när man får vara en verklig (?) människa med gott samvete...

Jag är ledsen men när jag såg mig i spegeln i morse såg jag i högsta grad verklig ut, och inte har jag dåligt samvete heller. Tror inte jag skulle bli overklig eller börja drabbas av dåligt samvete av att tipsa FK om jag misstänkte fusk, faktiskt.

Och att vara säker på vad man gör, innebär att noggrant tänka igenom vad man tror man observerat, försöka ta fram mer fakta. Fråga runt i grannskapet eller bland bekanta (utan att sprida onödiga rykten), kanske t.o.m. ställa frågor till den man tror fuskar.

Det här tycker jag däremot är obehagligt. Jag är psykiskt sjuk, dock inte sjukskriven. Men vi kan helt kort låtsas att jag var det. Säg att jag var sjukskriven på 50%, och jobbade 50%, och någon tipsat FK om att jag kanske bidragsfuskade.
Jag skulle mycket hellre se att FK gjorde en utredning "tyst för sig själv", som ju visade att allt var okej, än få höra på omvägar att en person jag känner/är bekant med varit och frågat runt i grannskapet, i stallet, bland mina vänner etc. om jag fuskade eller hur det hela låg till. Usch vad jobbigt och obehagligt det skulle vara om någon spionerade på mig på det sättet, det om något skulle kunna knäcka mig :nailbiting:

Sedan bara som en parentes, om du tycker att det är fel att anmäla personen. Man tipsar ju om att personen fuskar, det är handlingen som är själva det som är värt att tipsa om. Samma som om du blivit misshandlad av en bekant anmäler du väl inte bara en misshandel i största allmänhet, utan självklart säger du vem (misstänkt) gärningsman är. Jag förstår inte riktigt var skillnaden är?

Självklart informera FK. Om de gör en utredning som visar att du har missförstått något och hen inte är sjukskriven eller inte får lön, t.ex., så är det ju ingen skada skedd.
Och blir skada skedd (=personen blir påkommen med att fuska) så är det ju bara bra, för då har hen gjort fel. Ett fel som dessutom drabbar många, många i samhället, inte bara personen själv.

Man ska naturligtvis inte vara sjukskriven och få ersättning för det samtidigt som man får heltidslön, det är väl ganska uppenbart.

Jag hade absolut pratat med personen först och hört hur det ligger till så att du är säker på att personen verkligen jobbar heltid/tar ut hel sjukpenning.

Onödigt att anmäla på vinst och förlust tycker jag, Försäkringskassan är också finansierad av skattepengar och det blir ju lika "dyrt" för de som är sjuka på riktigt om de får massa falska anmälningar de måste gå igenom hela tiden..

Men självklart ska det anmälas om det visar sig att personen fuskar!

Det kan ju vara allt från psykisk ohälsa till fibro så det klart det spelar roll om man jobbar på en byggarbetsplats, på psyk eller andra tunga arbeten om man knypplar dukar och säljer hemma. Åtminstone i mina ögon. Ska vi rangordna vilka som verkligen behöver hjälp vs de som inte gör det?

Klart jag saknar civilkurage helt och hållet och bara passerar en våldtäkt eller misshandel. Jag gör skillnad på brott och brott.

Det jag inte begriper är varför den ska vara sjukskriven överhuvudtaget, den jobbar ju HELTID på sitt företag. Då får den säga upp sig och försörja sig på sitt företag

Vem bestämmer vad man har gott samvete av att göra, och när man inte har gott samvete? Du? Bidgragsfuskare? Statsministern? Någon annan? Bara undrar, eftersom du tydligen kan uttala dig om när man får vara en verklig (?) människa med gott samvete...

Jag är ledsen men när jag såg mig i spegeln i morse såg jag i högsta grad verklig ut, och inte har jag dåligt samvete heller. Tror inte jag skulle bli overklig eller börja drabbas av dåligt samvete av att tipsa FK om jag misstänkte fusk, faktiskt.

Det här tycker jag däremot är obehagligt. Jag är psykiskt sjuk, dock inte sjukskriven. Men vi kan helt kort låtsas att jag var det. Säg att jag var sjukskriven på 50%, och jobbade 50%, och någon tipsat FK om att jag kanske bidragsfuskade.
Jag skulle mycket hellre se att FK gjorde en utredning "tyst för sig själv", som ju visade att allt var okej, än få höra på omvägar att en person jag känner/är bekant med varit och frågat runt i grannskapet, i stallet, bland mina vänner etc. om jag fuskade eller hur det hela låg till. Usch vad jobbigt och obehagligt det skulle vara om någon spionerade på mig på det sättet, det om något skulle kunna knäcka mig :nailbiting:

Sedan bara som en parentes, om du tycker att det är fel att anmäla personen. Man tipsar ju om att personen fuskar, det är handlingen som är själva det som är värt att tipsa om. Samma som om du blivit misshandlad av en bekant anmäler du väl inte bara en misshandel i största allmänhet, utan självklart säger du vem (misstänkt) gärningsman är. Jag förstår inte riktigt var skillnaden är?

En av anledningarna till att jag reagerar så stark på anmälningshysterin i den här tråden, är att en mycket närstående har varit utsatt för en anonym anmälan till FK.

Personen ifråga är mycket skör och har en psykisk diagnos. Och har givetvis inte fuskat, utan är bara skyldig till att måla på huset, laga verandan och gräva i rabatterna.

Och FK gör INTE en utredning "tyst för sig själv". Det görs bara av vissa typer av fall, t.ex. när det verkar vara felräkningar gjorda av FK, annars är det så att FK måste meddela att de gör en utredning, och i princip alltid så att du blir kallad till "förhör" hos FK. Eller så gör FK hembesök.

Det du säger om att "uppleva att någon spionerar" är en av de sakerna som den drabbade av en anonym anmälan definitivt upplever:
"Vem av mina grannar eller av dem jag trodde var vänner har gjort anmälan?"
"Vem tycker så illa om mig så att den vill anmäla mig"
"Måste jag flytta härifrån nu, tycker de så illa om mig"
"Jag vill inte träffa grannarna alls mera"

Tilliten till omgivningen, hos den personen, som i stort sett redan saknar tillit, är sedan dess nere på en mycket låg nivå. Personen isolerar sig betydligt mera, går inte ut i dagsljus på tomten eller promenerar, har slutat ta hand om trädgården och mår mycket sämre, därför att vederbörande känner sig solkig och ständigt övervakad, fortfarande, flera år efter den anonyma anmälan.

Och då har jag inte beskrivit processen hos FK än. Den upplevde vederbörande som enormt förnedrande, och verkar enligt mig väldigt Kafka-artad:

Plötsligt så damp det ner ett brev med en kallelse till ett möte på FK, med anledning av att man ifrågasatte personens sjukersättning eftersom man fått uppgifter om att vederbörande arbetade trots sjukersättning. Och att sjukersättningen skulle dras in om så var fallet. Och så kallades det till ett möte ca 1 månad senare.

Jag försökte hjälpa till och ta reda på varför brevet kommit, och vad som hänt, och då visade det sig vara en anonym anmälare som hävdat att personen är arbetsför, eftersom vederbörande "orkar gräva i trädgården, gå promenader med hund, och har målat på huset". Att få fram dessa uppgifter var mycket svårt, och den sjuka personen undrade alltså i flera veckor: "vad är jag anklagad för, vad har jag gjort för fel"?

Men det var alltså allt som man fick reda på innan mötet. Så den månaden blev ytterst plågsam för den anmälde, som fick skaffa flera akuttider med psykvården.

När så mötet blev av, jag var med, man får ha med en stödperson, så grillades vederbörande det av två personer från FK, och man hade grävt fram att den sjuke hade suttit i styrelsen i en ideell förening, och för mig liknade det här ett förhör hos säkerhetspolisen i en film: folket hos FK hade inbillat sig att den sjuke fick betalt, ordentligt betalt, för att vara styrelsesuppleant i en lokal intresseförening runt djur. Som oftast får man inte ett öre för att man hjälper till i lokala intresseföreningar. Att gräva i rabatter och sköta huset är helt OK.
FK ställde frågorna, och den förhörde kunde knappt förstå frågorna, än mindre svara sammanhängande. Och kräktes efter "förhöret".
FK sade att nu ska vi utreda vidare, och vi hör av oss om vad vi kommit fram till när vi är färdiga. Och så tystnad i en månad, en månad där den anmälde går i spinn och får ett sammanbrott, eftersom personen inte vet eller förstår om den gjort något fel.

Efter en månad kommer beskedet att den anmälde inte gjort något fel, man får med sjukersättning vara med i ideella föreningar några timmar per vecka och engagera sig.

Numera vågar vederbörande inte engagera sig i något.

Så här kan alltså en anonym anmälan i ogjort väder påverka en människa. Det sista delarna av människovärde stals från den sjuke genom den anonyma anmälan. Den psykiska statusen hos den här personen är avsevärt sämre efter än före anmälan, trots att vederbörande blivit "frikänd".

De som fortfarande tycker att det är bra med anonyma anmälningar, räck upp en hand.

De som tycker att detta är indikation på att man kanske ska sansa sig, och först ta reda på mera, gärna fråga den man misstänker, gör det framöver.

Det är alldeles för lätt att i hastigt mod anklaga någon och anmäla anonym, och det är väldigt svårt att ta bort den skada man eventuellt gjort en annan person.

Jag tycker fortfarande det är bra med anonyma anmälningar. Ja, det är tragiskt att vissa kommer i kläm. Men för den stora skaran verkligt sjuka, är det viktigt att systemet inte utarmas. Det ska finnas pengar till de som är sjuka och behöver försäkringen.

Inte till de som inte vill jobba, jag vet själv ett par stycken som gärna mockar hela stall (för att jobba av stallhyra), tackar nej till jobb (måste vara hemma med kaninerna som inte klarar sig ensamma en hel dag), under förespegling att man är sjuk och inte kan arbeta av den anledningen. Det är inte dit medlen ska gå. Det är till de som är cancersjuka, men inte blir sjukskrivna trots tuffa behandlingar. Till de som har dödligt sjuka barn men som inte får vara hemma med dem sista tiden.

Kontroller måste ske, och det kommer alltid att vara oskyldiga som kommer i kläm. Det ingår som en del i ett system.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka