Sjuka barn ska vara hemma.

Javan

Trådstartare
Jobbar i skolan. Kände att jag brann av ordentligt idag. Vi har en i klassen som skickar sina barn sjuka till skolan - inte en utan två gånger har det hänt nu. Pojken säger sig ha sagt redan på morgonen att han inte mådde bra och inte ville gå till skolan. En titt på honom och jag ringer efter 15 minuter och ber dem hämta honom. Röda ögon, snor, feberglansiga kinder och allmänt sjukt intryck. Det från en pojke som ALDRIG är hemma annars.

vad var meningen? Tror man som förälder att det "går bra" eller att man vinner något på detta? Pojken mår ju uppenbart inte bra och smittar ju dessutom ner alla andra i klassen och på fritids. Detta har nu hänt två gånger under vårterminen.

Åh vad man blir less - och gissa om det kommer att komma upp på utvecklingssamtalets sista del (utan pojken i rummet).

Mig veterligen är det inte karens på VAB så man vinner ju inget på att skicka dem ngn timme till skolan.

Nä håll sjuka barn hemma så friska barn får vara friska. Vi har dessutom barn med astma i klassen som blir sex gånger så sjuka när de blir förkylda som oss vanliga då allt sätter igen då.

Nä lite av en spy av sig tråd blev detta.
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Jag har närstående som nyligen varit hos doktorn med ett av sina barn. Barnet har haft en väldigt envis luftvägsinfektion, man har tagit massor av prover och odlingar på henne. Doktorn tyckte hon skulle stanna hemma under hela den pågående antibiotikakuren, men han/hon frågade också: "har ni råd med det?"

Det är trist att en del tydligen inte har råd att stanna hemma så länge barnen behöver för att bli friska.
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Vad tråkigt att höra att det finns såna föräldrar.

Själv skickade jag sonen till skolan imorse, han har varit hemma och sjuk sedan den 7/3 han har ätit en kur Kåvepenin pga öroninflammation och avslutade den på lördagsmorgonen, nu ligger han med närmare 40 graders feber igen så jag bli nog hemma resten av veckan också misstänker jag.

Han har varit feberfri i 4 dgr och varit pigg dom dagarna med men nu vände det tydligen igen så det blir till att besöka tant doktor imorgon för ett läkarintyg så jag kan vara hemma med honom.

Själv tackade jag till och med nej till att åka på jobb i 5 dgr i Malmberget pga att han är sjuk igen och jag förlorar massor i dygnstraktamente på det men mitt barn är viktigare än pengar :love:
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Min svärmor har alltid skickat sina tre barn till skolan hur sjuka de än varit :(

Tycker det är taskigt, främst för barnet men även för de andra barnen/lärarna som faktiskt blir smittade :(

Sjuka skolbarn/kollegor/vuxna/barn tycker jag ska vara hemma då de är sjuka, för alls bästa.
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Ja själv är jag inte speciellt rädd för att bli smittad verkar "peppar, peppar" aldrig bli sjuk. MEN det är synd om barnet som måste gå till skolan och vara här fast man mår pyton. Sedan kan ju man insjukna under dagen och det är en annan sak - men om jag som lärare inom 15 minuter SER att detta barn inte mår bra borde man ju som förälder kunna se det också.

Sedan så har vi smittfaktorn som sagt - mest synd är det kanske om mamman och pappan till barnen med astma (i min grupp)där innebär nästan varje förkylning en hemmavistelse på minst en vecka. De uppskattar nog om man håller sjuka barn hemma misstänker jag.
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Det finns vuxna som heller inte kan hålla sig hemma då de är sjuka. Kanske samma vuxna som skickar sina sjuka barn till skola/förskola.

Fick influensan som ett brev på posten av en sådan vuxen...:mad:
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Folk har så olika gränser för när man är sjuk. För mig går det en absolut gräns vid feber. Men det var någon här som menade att lite feber hit eller dit inte spelar nån roll när vi diskuterade det för ett par månader sen. Och ser man till förr när det inte skulle vara så pjoskigt så var man antingen så sjuk att man behövde vara sängliggande eller så var man frisk. Det fanns liksom inga mellanlägen. För några veckor sen var dottern hemma en vecka med ögoninflammation, väldigt smittsamt men hon var ju pigg och glad som vanligt. Får man väldigt många såna sjukdomar på sitt barn så kan jag förstå att man kan känna sig lockad av att skicka sitt barn till omsorgen/skolan av ren stress, det är inte helt enkelt att vara borta från jobbet nästan på halvtid som man kan råka ut för om man har otur under perioder. Det är självklart inte bra, men jag kan förstå att man om man har varit hemma i flera veckor med syskon som avlöst varandra i sjukbädden till sist inte fixar mer kaos i vardagen.
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Det är klart att de ska gå till skolan! De skall ju fostras till goda samhällsmedborgare som går till jobbet och genererar skatteintäkter och företgsvinst oavsett hälsotillstånd. :devil:
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Tyvärr ser nog inte alla föräldrar om barnet är sjukt eller inte utan behöver då den hjälpen i form av att dagis/skol personal ringer och säger till. Min sons far tillhör trist nog den kategorin som verkligen inte ser.

Sen finns det också de arbetande föräldrar som får tillsägelse på jobbet med ifrågasättande när de varit hemma och är man av den "mjuka" sorten så görs ju allt för att undvika detta och dessvärre lämnas då sjuka barn och sjuka vuxna tar sig till jobbet och smittan far omkring och såna som jag som lätt smittas blir då också sjuka *urk*.

Min personliga åsikt är att föräldrar till sjuka barn helt sonika rings upp och bes hämta sina barn omgående. Även om det bara är en halvtimme sen barnet lämnades.
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Även FK jagar föräldrar nu som har många VAB-dagar. Det är nog inte alltid så lätt att vara förälder heller när barnet är sjukt ofta...
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Det är helt sjukt det där. Snacka om Moment 22. Damned if you do and damned if you don't liksom. Tycker det är fel att straffa alla stackare med barn som ofta är sjuka eller infektionskänsliga mm. Som om man inte hellre hade haft ett friskt/friskare barn. :crazy:
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Det är klart att de ska gå till skolan! De skall ju fostras till goda samhällsmedborgare som går till jobbet och genererar skatteintäkter och företgsvinst oavsett hälsotillstånd. :devil:

Exakt! Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli!!!

:cool:
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Även FK jagar föräldrar nu som har många VAB-dagar. Det är nog inte alltid så lätt att vara förälder heller när barnet är sjukt ofta...

Exakt, och detta barns förälder har kanske andra barn som varit sjuka mycket...Sen kan man ju missa signaler att barnet är sjukt. Lite allmän seghet och pipighet är ju inte helt ovanligt menar jag...

Händer det ofta är ju skillnad....men nån gång kan nog alla missa i morgon stressen.
 
Sv: Sjuka barn ska vara hemma.

Om folk inte har råd att låta sjuka barn stanna hemma förstår jag inte alls varför de skaffat barn.Såna familjer borde ju utredas då barnen inte kan må bra av att ha det så dåligt ställt.

Sedan finns det de som visst har råd att vara hemma men tydligen inte vill eller anser sig kunna vara det.
Då undrar jag istället varför sjuka barn ska anses klara att gå på dagis när de vuxna inte kan gå till jobbet när de själva är sjuka:smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 832
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 340
Senast: Miks
·
Skola & Jobb Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
18 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp