Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi varit i kontakt med skolan om att han blivit utsatt för saker och att han inte trivs.
Bägaren rann över i förra veckan och vi behöver göra något mer. Det händer små saker varje dag och flera stor incidenter i veckan. Sonen är inte oskyldig varje gång (såklart) men startar sällan något. Nu mår han så dåligt av skolans miljö att han blivit deprimerad enligt BUP.
Vi är på skolan intensivt för tillfället. Vi har haft tre möten sedan terminsstart och har ytterligare ett inplanerat. Rektorn är cc:ad i all mejlkorrespondens och jag har pratat med huvudmannen (kommunen). Skolan tänker nu genomföra en Pedagogisk utredning för att kartlägga miljön runt sonen. Det finns lite halvkassa förslag från skolans personal och de försöker få det till att sonen är i behov av mindre sammanhang och lugnare miljö. Det kan förvisso vara sant och skönt men inte för att han inte funkar i klassen utan i så fall (enligt oss) för att ingen ska kunna säga elaka saker eller göra honom fysiskt illa.
Ett axplock av det som hänt den senaste tiden så ni får en inblick:
- två barn och sonen är själva i ett rum. De gör olika utmaningar och en utmaning skulle vara att dra ner byxorna på sonen. De skrattar och antar utmaningen men bestämmer sig i samma ögonblick att hålla fast honom och peta på hans snopp samtidigt som han skriker stopp och sluta. I skolans rapport anser de inte att han blivit kränkt.
- sonen får lappar i sin låda i skolan där en annan elev skrivit ”Du borde vara död”, ” Du är dålig på fotboll”, ”Du borde inte finnas till”. Detta har skolan inte skrivit rapport på.
- Sonen blir kallad ”Knull-namn”. Han säger sluta, barnet fortsätter. Barnen börjar slåss. En lärare särar på dem och reder ut bråket. När de sagt förlåt och läraren går säger barnet åter ”Knull-namn”. Skolan anser inte att sonen blivit kränkt.
- Pappa kommer och hämtar och sonens ytterkläder är borta från hans plats. Efter mycket letande hittar de sonens jacka på golvet på ena toaletten och skor på andra. Skolan har inte rapporterat denna händelse.
- två andra barn är osams. Ett av barnen hittar ett gammalt bananskal som han kastar i ansiktet på rivalen. Sonen står en bit ifrån och finner det lustigt och skrattar till. Barnet som fått bananskalet på sig blir då jättearg på sonen och trycker bananskalet i ansiktet på sonen. Skolan anser att ingen av pojkarna blivit kränkta och de avstod att skriva en rapport.
Vi har ca 20 liknande händelser dokumenterade men skolan har bara rapporterat 5 händelser. Alla med tafflig beskrivning av händelseförloppet och en tveksam friskrivning av kränkning eller ej. Alla rapporter utom en är skrivna samma dag vi bad att få alla sonens rapporter skickade till oss.
Jag har varit i kontakt med skolinspektionens rådgivningsjurist och enligt den personen var det en solklar anmälan. Men vad vinner vi på att anmäla? Vad blir bättre för sonen? Kanske någon som har egen erfarenhet som kan ge input? En lärare?
Vi är osäkra på skolbyte då sonen äntligen har 4 riktigt bra kompisar som vi inte vill att han ska tappa. Han vill inte byta själv heller. Men vad sjutton gör vi?
Mvh Miks
Jag var mobbad under min högstadietid. Kanske har någon skrivit det redan, eller så är det kanske kontraproduktivt. Men, kan man inte polisanmäla skolan? De är ju ansvariga och jag tycker det din son utsätts för låter som regelrätta övergrepp.
Min erfarenhet är att många skolor är just så slöa med åtgärder, och då tänker jag att en polisanmälan kan vara ett sätt att visa att det är allvar. Även om det är barn det handlar om så är det brott och då de inte kan hållas ansvariga tycker att skolan gott kan få känna allvaret.