Självhushållning

Och? Du har kommenterat det förut.

Vilken annan näringsverksamhet gör det?
Stålindustrin? Turismen? Pappersindustrin? IT-sektorn?

På det hela en rätt onödig kommentar? Det är inte främst för att uppfylla miljömål som skogen brukas. Det är en viktig näring i landet. Dessutom en näring som i allt väsentligt försöker ta hänsyn till naturvärden, miljövärden och historiska lämningar. Skogsbruket är helt beroende av att vara förnybart till sin art.

Praktiskt taget all mänsklig verksamhet påverkar miljön negativt.
Jag tycker alla som flyger på semester inte har luft i lungorna när det gäller att diskutera miljöpåverkan. Det är min åsikt i frågan.

Och? Du har kommenterat det förut.

Vilken annan näringsverksamhet gör det?
Stålindustrin? Turismen? Pappersindustrin? IT-sektorn?

På det hela en rätt onödig kommentar? Det är inte främst för att uppfylla miljömål som skogen brukas. Det är en viktig näring i landet. Dessutom en näring som i allt väsentligt försöker ta hänsyn till naturvärden, miljövärden och historiska lämningar. Skogsbruket är helt beroende av att vara förnybart till sin art.

Praktiskt taget all mänsklig verksamhet påverkar miljön negativt.
Många saker både bidrar och belastar miljön i relation till miljömålen.

Naturligtvis är det särskilt intressant om en näring som täcker så enorma arealer och gör det just på ytor som under annan skötselregim har potential att istället vara det som möjliggör att vi når miljömålen, gör det motsatta.

Om inte i skogen, var ska då artbevarandet av många arter äga rum? Till exempel. Om inte i skogen, var ska då kol lagras naturligt? Till exempel.

Jag vill äta kött, men stötta köttindustrin så lite som möjligt. Så jag får föda upp mina egna djur och se till att de har ett bra liv fram till slakt. Äter numera mer kött hemifrån än från butik men hoppas att jag inte ska köpa något kött alls i framtiden. Odlar lite och hoppas ha tiden/orken att odla mer när jag slipper bryta ny mark varje år och fixa allt som behöver fixas med gården i övrigt. Detta är tredje sommaren på gården och det går framåt men det tar tid att bo in sig och hitta bästa platsen för ett trädgårdsland osv.
Köper nästan all djurens mat men dels säljer jag ägg för att få in de pengarna igen (och planerar att sälja tex kaninungar när jag kommit igång med kaninaveln) och dels går djuren i stora hagar och hittar mycket mat själva, så nu på sommaren går det åt väldigt lite mat.

Vad har du för köttdjur nu? :)

Vi har ju numera extremt ung skog i Sverige. Skogen är ju en kolfälla. Eldar man upp träet går kolet ut i atmosfären och är då en växthusgas.

Att låta skogen stå (hotar lönsamheten) gör ju att kolet förblir lagrat. Att använda trä för konstruktioner - byggnationer - gör ju att kolet förblir bundet och att träet nyttiggörs. Typ massa, papper och återvinning borde väl ge liknande resultat (orkar inte kolla).

Korrekt utförd vedeldning är miljöneutralt och ved räknas som en förnybar energikälla. Koldioxiden från biobränslen ingår i ett kretslopp och det som går i atmosfären när man eldar veden skiljer sig inte från vad som skulle släppts ut om trädet fallit och förmultnat.

Jag har inget mål att vara självförsörjande på sådant som andra producerar på ett bättre sätt än vad vi kan göra. Alltså satsar vi mest på att inte behöva köpa ägg och kunna producera mycket av vårt kött själva. Det handlar om hur djuren har det, inte om ekonomi. Vi säljer lite ägg ibland, så hönsen betalar i viss mån sitt eget foder men det blir ändå en del investeringar under åren för att hålla hönshuset fint. Kaninerna kommer inte heller ge särskilt billigt kött, även där finns kostnader för inneburar, betesburar och ett planerat hägn samt foder. Har man möjlighet att ta eget hö är det mer ekonomi i att ha kaniner.

Att ha höns och kaniner för husbehov är annars rätt trevligt och inte särskilt krångligt. Det krävs inte fasligt mycket jobb och vi kunde utan dåligt samvete åka bort en vecka och lämna den dagliga skötseln åt en husvakt. Sen blir det förstås mer arbetskrävande då och då, i helgen ska jag städa och måla om hönshuset, slakta några kaniner och flytta resten. Reglerna för slakt av kanin om man gör det för husbehov innebär att man kan bedöva med slag, ska man sälja kött öht måste man använda bult eller skott. En bultpistol är rätt billig och jag funderar på att skaffa en men vill bli instruerad av någon som kan använda den innan jag börjar använda bult i stället för slag.

I övrigt så plockar jag gärna svamp och vi har fruktträd och bärbuskar i trädgården. Vissa år odlar vi men i år har det i princip inte blivit något. Eftersom jag är "samvetssjälvhushållare" så har jag mindre dåligt samvete om jag köper en burk sylt för att jag inte orkat kokat egen än om jag skulle köpa ägg av någon anledning. Vi har en kamin som vi använder som stödvärmning av huset och som sänker elkostnaderna rejält. Blandved av bra kvalitet är billigt och jag sparar större grenar av t ex syrén och fruktträd att elda med för att det känns onödigt att de ska gå till spillo.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar