Jag har lagt så mycket pengar på min köksträdgård med att näta in odlingarna (för att hålla hönor och annat ute), lägga grus runt och rejäla träsargar, så det lär dröja mååånga år innan det blir någon ekonomisk vinst där. Desto större själslig och estetisk sådan, däremot. Och från i år börjar odlandet komma upp i sådan organisationsnivå att jag kan odla en del rotfrukter och lök för att lagra i källaren. Utöver det som förvälls och fryses in; spenat, sockerärtor, bönor etc.
Det kommande växthuset ska vi nog inte tala om ekonomin i om jag ska slå ut priset på tomater, gurka, basilika och sådant.
Men, njutningen har inte något pris. Eller det välbefinnande som kommer av att sätta sig på sin uteplats och lyssna på porlande vatten, och blicka ut över rosornas blomning.
Samma med hönorna, när de kommer promenerande mellan sina olika äventyr i trädgården eller på gödselstacken. Det är en investering i goda ägg, men också välmående för både mig och dem.
Jag har i alla fall ett kretsloppstänkande i att jag gör av med nästan all brunnen hästgödsel från två hästar till odlingarna, det jag själv inte nyttjar tar min grönsaksodlande granne och ger tillbaka produkter som jag inte har, från sin ekologiska odling.
Även hönsgödsel går raka vägen tillbaka till odlingarna, och så bidrar de med lite matrester till hönsfoder (men långt ifrån allt). En del överbliven hösilage går åt till täckodling.
Sylt eller saft minns jag inte när jag köpte senast, det produceras löpande på fläder och hemodlade bär och rabarber + en del skogsfynd typ blåbär och rönnbär. Liksom äppelmos att frysa in för hela vintern och chutney på äpplen och rabarber. Och fläderbär.
Det växer upp en hel del ffa ask men också andra lövträdsorter vid stengärsgårdarna. De behöver sågas ner med jämna mellanrum och blir till - en del - ved som eldas upp på vintern. Solpaneler var på gång för några år sedan, men det projektet är nu uppskjutet tills efter hustaket blir omlagt. Det finns i alla fall goda möjligheter för att utvinna el med solceller, med två stora och "obrutna" tak i söderläge och utan skugga.
Allt som allt är jag långt från självhushåll, men tycker jag börjar komma upp till någon balans och nivå där jag producerar en hel del av olika slag under större delen av året. Och samtidigt kan se det som ett nöje och en hobby.
En granne har ett eget litet vindkraftverk, verkade fungerande och effektivt flera år men nu förefaller någon del ha havererat som är strulig att få rätt på, så då är det ju inte lika käckt. Annars har vi ju vind så att det känns som att det räcker och blir över, vore lite roligt att kunna nyttja eländet till något.