Självhushållning

Lejonelle

Trådstartare
Finns det någon mer därute som funderar på att bli bättre på det där med självhushållning? Att klara mer själv och bli mindre beroende av att köpa saker och tjänster? Kanske odla lite mer? Kanske reparera något trasigt istället för att köpa nytt?
Kanske byta en burk hemkokt sylt mot lite hundpassning? Sätta upp lite solceller?

Kom igen nu. Inspirera mig!

Jadå. Just nu bor vi i hus, drömmen är dock en gård med lite får och ev getter också. Höns har vi skaffat för första gången nu i sommar, vi köpte in avelsägg och kläckte och har nu 7 höns som är 6 veckor. Tanken är att de ska ge kött (främst ungtupparna då) och ägg. Vi håller även på och odlar saker att äta.

Jadå. Just nu bor vi i hus, drömmen är dock en gård med lite får och ev getter också. Höns har vi skaffat för första gången nu i sommar, vi köpte in avelsägg och kläckte och har nu 7 höns som är 6 veckor. Tanken är att de ska ge kött (främst ungtupparna då) och ägg. Vi håller även på och odlar saker att äta.
Åh, höns. Det drömmer jag om. Vi bor på landet så det vore inte omöjligt alls, det gäller bara att övertyga maken. Kan du berätta hur det har funkat för er hittills? Och vad odlar du?

Jag tycker egentligen jättemycket om trädgårdsarbete men pga sjukdom har det inte varit så mycket de senaste åren. Typiskt brukar jag vakna till såhär några veckor in i semestern och dra igång projekt - så även i år. Så nu har jag anlagd ett land där vi tagit bort ett nyponsnår, och lagt markduk i botten, kört på stallgödsel och satt lite frön, inspirerad av Skillnadens trädgård som påstår att det går jättebra att så och plantera i juli för skörd framåt hösten. Och så köpte jag de fulaste och ynkligaste tomatplantor man kan tänka sig, av en liten grabb som dragit upp dem. Om de överlever är det ett under men nu står de i min tvättgryta av gjutjärn i väldigt mumsig jord i ett gynnsamt läge så har jag i alla fall försökt.

På.tomten finns annars många äppel- och surkörsbärsträd som i år ger nada skörd pga kylan som frös bort blommen, ett stort krikonträd som ger sylt och faktiskt, en hassel vars nötter jag brukar missa att plocka innan de försvinner men som jag i år bespetsat mig på att vara först på. Några vanvårdade vinbärsbuskar som jag beskurit nu och hoppas få bättre skörd på.

Jag vill bygga ett växthus för att få längre säsong och anlägga lite djupbäddar här och var. Men det blir inte i år. Och ska jag sätta sparris. Det tar några år innan det ger skörd men jag har inte bråttom.

Vi har precis gjort nya land att odla i, där växer det dåligt. Odlar dock en del i växttunnel i år. Allt som allt blir det, i olika mängd, tomater, gurka, potatis, chili, sallad, morötter, lök, rödbetor och rädisor. Vi har även en köksträdgård med persilja, mynta, oregano mm.
Odlade en hel del i pallkragar förra året.

Kycklingarna bor just nu i ett bygge som liknar en kaninbur, vi har dock beställt en hundgård på 17 kvm som vi ska ha till dom, vi har valt en stor ras så de växer så det knakar :D. De går i trädgården (som är inhägnad) när vi är ute.

Vi har rätt mycket hallon på tomten, men det växer dåligt i år pga torkan. Blåbär har vi också, likaså plommon.
Och så har vi bin, för honung och pollinering.

Absolut! Jag har i dagsläget ett grönsaksland plus potatisodling vid sidan om denna. Grönsakslandet är cirka 40 kvadrat men behöver nog utökas. Det finns en del bär på tomten och jag ska nog utöka jordgubbsodlingen. I skogen plockar jag blåbär men det verkar inte bli så mycket i år.

Redan när jag köpte mitt hus fanns solceller med i tankarna, så att husets tak lutar mot söder är ett stort plus med det här stället.

Jag planerar att skaffa bin och skulle gjort det förra året men det blev inte av. Det verkar inte bli av i år heller men utrustningen har jag i alla fall.

Höns vore trevligt att ha. Ett dilemma har varit att jag åker hemifrån då och då, och då måste någon annan ta hand om hönsen. Nyligen snackade jag dock med närmaste grannen om saken och de var intresserade av att hjälpa till. Så nu ser det ut som om det skulle kunna bli möjligt. När det blir vet jag inte.

Så bit för bit tänkte jag att jag skulle bli mer självförsörjande. En del finns och annat är i planeringsstadiet.

Jag är självförsörjande...

...på rabarber.
Odlar en del, mest i form av ätbara perenner (jordgubbar, fruktträd, bärbuskar), men även potatis, sallad, rädisor och många sorters kryddor. Projektet lagra och förvara det egenodlade över vintern finns det dock ingen lust till just nu.

Vi jobbar på att bli mer självhushållna! Än är vi inne på första året på gården så i år planerar vi mest för framtiden och ser vad som växer. Ett trädgårdsland har vi grävt upo och satt potatis, morötter, lök, majs och bönor. Spännande att se vad som går och blir bra!

Har en hög tomatplantor i "växthuset" en ingladad veranda. Planerar ett växthus i framtiden och vill odla jordgubbar, hallon, vinbär och krusbär.

Vi har får som ska ge lite mer än till hushållet. Har två kaniner av köttras som jag vill avla på för att få kaninkött. Planerar för höns och grisar framöver!

Man vill så mycket men får ta lite i taget!

Eftersom jag bor i lägenhet så blir det lite fjuttigt men jag odlar på vår inglasade balkong. I år är det tomater, gurka, chili, zucchini och basilika.

Jag drömmer om ett hus med trädgårdsland

Jag lekte med tanken i min ungdom och testade lite, men det är oerhört tidsineffektivt jämfört med att jobba och sen köpa mat. Och ska man effektivisera med redskap och maskiner, tar det flera generationer innan det går jämnt upp. Mat är rätt billigt nuförtiden.

Jag lekte med tanken i min ungdom och testade lite, men det är oerhört tidsineffektivt jämfört med att jobba och sen köpa mat. Och ska man effektivisera med redskap och maskiner, tar det flera generationer innan det går jämnt upp. Mat är rätt billigt nuförtiden.

Det beror på vilken mat man själv producerar. Jag har fantastiskt lammkött, tupp, kyckling och snart nötkött från egen gård. Det mesta naturbetesuppfött och de äter bara gräs på vintern, så det blir både klimatsmart och "billigt" plus att de jobbar med att återställa slybeväxt sjökant om sommaren.

Dessutom odlar vi på gården egen lök, potatis och grönsaker. Har höns och ankor som producerar ägg och kött samt äter upp mördarsniglar, får som producerar ull som blir garn, klädesplagg och filtade tofflor mm. På lördag flyttar det hit två kor som kommer producera mjölk, kött, betesvård samt bajs till gödsling och lerhusbygget som pågår.

Vi har torrdasslösningar med rötningssystem, så vårt eget avfall blir jordförbättrare. Urinen blandas med biokol och grävs ner i landen.

Vi jobbar på att bli mer självhushållna! Än är vi inne på första året på gården så i år planerar vi mest för framtiden och ser vad som växer. Ett trädgårdsland har vi grävt upo och satt potatis, morötter, lök, majs och bönor. Spännande att se vad som går och blir bra!

Har en hög tomatplantor i "växthuset" en ingladad veranda. Planerar ett växthus i framtiden och vill odla jordgubbar, hallon, vinbär och krusbär.

Vi har får som ska ge lite mer än till hushållet. Har två kaniner av köttras som jag vill avla på för att få kaninkött. Planerar för höns och grisar framöver!

Man vill så mycket men får ta lite i taget!
Nyfiken på det där med kaniner, det är en sak jag själv funderat på. Vilka regler gäller och hur tänker du kring slakt?

Nyfiken på det där med kaniner, det är en sak jag själv funderat på. Vilka regler gäller och hur tänker du kring slakt?

Har inte kollat alltför mycket, det är ännu i tankestadiet, om man kan säga så. Jag har inte kollat upp regler, men tänker självklart göra det innan jag hittar på nåt! Jag har förstått det som att man får slakta hemma om köttet är för hemmabruk, men jag kan ha missförstått. Men regler för att exempelvis minska lidandet och stressen gäller självklart. Jag tänker mig snabb slakt hemma är mer humant än att köra långt till slakteri. Dessutom verkar det inte finnas så många som slaktar just kanin.

Mer än så kan jag inte säga att jag tänkt om slakten.

Det beror på vilken mat man själv producerar. Jag har fantastiskt lammkött, tupp, kyckling och snart nötkött från egen gård. Det mesta naturbetesuppfött och de äter bara gräs på vintern, så det blir både klimatsmart och "billigt" plus att de jobbar med att återställa slybeväxt sjökant om sommaren.

Dessutom odlar vi på gården egen lök, potatis och grönsaker. Har höns och ankor som producerar ägg och kött samt äter upp mördarsniglar, får som producerar ull som blir garn, klädesplagg och filtade tofflor mm. På lördag flyttar det hit två kor som kommer producera mjölk, kött, betesvård samt bajs till gödsling och lerhusbygget som pågår.

Vi har torrdasslösningar med rötningssystem, så vårt eget avfall blir jordförbättrare. Urinen blandas med biokol och grävs ner i landen.
Och vilka resurser man har att sätta in "gratis". Ska man köpa mark och bygga någon sorts stallar eller åtminstone skydd för vädret åt de djurslag du nämner, tar det ett rätt bra tag innan det ens jämnat ut sig ekonomiskt.

Jag snyltar på min mammas odlande ;) hon har ett heltidsjobb i trädgården nu när hon är pensionär ;) under respektive säsong är vi självhushållande på frukt, bär och grönsaker. Äpplen får vi mer än vad vi gör av med. Tomater och bär fryses och används hela året. Vi hade gärna haft höns men en villatomt väldigt centralt och granne med en skola är ingen idealisk plats för det tyvärr :(
De har precis fått bygglov för solcellspaneler så det ska bli intressant att se vad det ger! :)

Har inte kollat alltför mycket, det är ännu i tankestadiet, om man kan säga så. Jag har inte kollat upp regler, men tänker självklart göra det innan jag hittar på nåt! Jag har förstått det som att man får slakta hemma om köttet är för hemmabruk, men jag kan ha missförstått. Men regler för att exempelvis minska lidandet och stressen gäller självklart. Jag tänker mig snabb slakt hemma är mer humant än att köra långt till slakteri. Dessutom verkar det inte finnas så många som slaktar just kanin.

Mer än så kan jag inte säga att jag tänkt om slakten.
Gå med i kaninproducenterna. ( http://kaninproducenterna.se/ )De håller kurser och har massor av utbildningar. Du kan antingen gå slaktkurs eller lära dig av nån som är villig att lära ut. Det är en organisation med generösa och trevliga människor.

jag är inte medlem med en nära granne är väldigt aktiv och jag ser massor av det som ordnas på min fbvägg.

Senast ändrad:
Gå med i kaninproducenterna. ( http://kaninproducenterna.se/ )De håller kurser och har massor av utbildningar. Du kan antingen gå slaktkurs elelr låra dig av nån som är villig att lära ut. Det är en organisation med generösa och trevliga människor.

jag är inte medlem med en ära granne är väldigt aktiv och jag ser massor av det som ordnas på min fbvägg.

Tack så hjärtligt för tipset! Precis vad jag behövde men har varit för lat för att kolla upp!

Jag bor på landet och är uppväxt i bygden. Det underlättar. Jag byter en del med grannar och köper en hel del närproducerat. Kött kan jag inte fixa själv men grönsaker odlar jag så det räcker långt. Grannen tar upp tiotals ton med potatis varje år så det är helt onödigt att jag ska trassla med det. Jag får den potatis jag behöver.

Spenat, grönkål, mangold, bönor, lök och vitlök odlar jag så det räcker hela vintern. Blir det pumpa så fryser jag in - samma med tärnad squash som får vara bas i soppor t.ex. Jag plockar svamp och bär så jag inte behöver köpa under vintern.

Jag har inget uttalat mål att bli självförsörjande. Jag odlar och plockar för att då kan jag använda mina pengar på annat som är godare och roligare än köpemat. Egen mangold, egna bönor och ärtor är betydligt godare än affärens broccoli. Plus att jag vet hur den växt och att den odlats giftfritt.
Jag gillar att kunna äta kött från djur som jag sett växa upp. Jag vet att de haft ett gott liv.

Absolut! Jag har i dagsläget ett grönsaksland plus potatisodling vid sidan om denna. Grönsakslandet är cirka 40 kvadrat men behöver nog utökas. Det finns en del bär på tomten och jag ska nog utöka jordgubbsodlingen. I skogen plockar jag blåbär men det verkar inte bli så mycket i år.

Redan när jag köpte mitt hus fanns solceller med i tankarna, så att husets tak lutar mot söder är ett stort plus med det här stället.

Jag planerar att skaffa bin och skulle gjort det förra året men det blev inte av. Det verkar inte bli av i år heller men utrustningen har jag i alla fall.

Höns vore trevligt att ha. Ett dilemma har varit att jag åker hemifrån då och då, och då måste någon annan ta hand om hönsen. Nyligen snackade jag dock med närmaste grannen om saken och de var intresserade av att hjälpa till. Så nu ser det ut som om det skulle kunna bli möjligt. När det blir vet jag inte.

Så bit för bit tänkte jag att jag skulle bli mer självförsörjande. En del finns och annat är i planeringsstadiet.

Tack @Magiana för ett inspirerande inlägg.

Jag är självförsörjande...

...på rabarber.
Projektet lagra och förvara det egenodlade över vintern finns det dock ingen lust till just nu.

Det önskar jag att jag också vore, kan man dela din planta?
Bra poäng med vinterförvaring en. Ingen vits att få en bra skörd om man inte kan lagra i rätt temperatur och skadedjurssäkert.

Jag lekte med tanken i min ungdom och testade lite, men det är oerhört tidsineffektivt jämfört med att jobba och sen köpa mat.
Ja, det tror jag stämmer. Nu närmar jag mig den delen av livet när jag ska sluta jobba och då kommer saken lite i ett annat läge. Men man kan ju vara självförsörjande på annat än mat också, hur tänker du där?

Ni har kommit långt @Migo ! Berätta gärna mer om det där med biokol och rötningssystem. Och inte minst om lerhusbygget!!

Äpplen får vi mer än vad vi gör av med.

Jo, det är ju så det är, det man har har man för mycket av och så blir det ett problem istället. Jag har fem äppelträd och det mesta får fåglarna. Men i år frös allt bort så vi får max 5 äpplen på alla våra träd. Om man har ett lagom överskott kan man byta med varandra, men äpplen har ju alla.

Jag byter en del med grannar och köper en hel del närproducerat. Kött kan jag inte fixa själv men grönsaker odlar jag så det räcker långt. Grannen tar upp tiotals ton med potatis varje år så det är helt onödigt att jag ska trassla med det. Jag får den potatis jag behöver.

Spenat, grönkål, mangold, bönor, lök och vitlök odlar jag så det räcker hela vintern. Blir det pumpa så fryser jag in - samma med tärnad squash som får vara bas i soppor t.ex. Jag plockar svamp och bär så jag inte behöver köpa under vintern.

Jag har inget uttalat mål att bli självförsörjande. Jag odlar och plockar för att då kan jag använda mina pengar på annat som är godare och roligare än köpemat. Egen mangold, egna bönor och ärtor är betydligt godare än affärens broccoli. Plus att jag vet hur den växt och att den odlats giftfritt.
Jag gillar att kunna äta kött från djur som jag sett växa upp. Jag vet att de haft ett gott liv.
Du beskriver mitt önskeläge. Jag skulle vilja få en större del egenproducerat och ha ett utbyte med folk på trakten. Men inte bli rabiat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar