Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

CosmicQueen

Trådstartare
Ja, ni som har bebisar, sitter ni mest hemma eller är ni iväg & hälsar på folk och hittar på saker?
Är lite nyfiken hur andra lever sina liv som nyblivna föräldrar efter att idag ha fått en pik av en nära släktning att vi är ute & ränner för mkt med våran son som är 2 månader nu. :( Att det skulle vara stressigt för honom & fara hit och dit hela tiden. Det kändes inte roligt alls och jag tog väldigt illa vid mig. Sambon sa att vi inte ska bry oss, alla vill ju lägga sig o & tala om att dom kan & vet bäst...

Vi har i den mån som går försökt att forsätta och leva våra gamla liv. Dvs vara socila, hälsa på folk och hitta på saker. Det kanske är fel, kanske ska man bara sitta hemma som nybliven förälder? Därmed inte sagt att vi är ute & åker varje dag. På veckorna då sambon jobbar är jag & sonen mest hemma. Är väl & hälsar på min mamma ibland, samt att jag varit in till stan. Just för att hitta på någonting & inte bara sitta hemma. Jag klättar på väggarna av att inte få jobba & utan bara sitta hemma och inte träffa folk. Igår var vi till IKEA & denna släkting blev "chockad" att vi åkte dit med sonen... Ska man inte kunna julhandla osv om man har en bebis?

Och att det skulle vara stressigt för honom har jag svårt & tro. Han älskar att åka bil & vagn och sover mest hela tiden då vi är någonstans. ;)
Ändå får jag dåligt samvete att vi ska iväg & hälsa på en kompis imorgon & till veckan är vi bjudna på julbord (dagtid). Kankse det blir för stressigt för honom?

Därför är jag som sagt nyfiken hur ni andra med bebisar har det?
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Jag har skittråkigt, längtar tills han blir 4 månander så vi kan börja gå på öppna förskolan :)

När han var 4 dagar var han med å storhandla 1a ggr, har varit på IKEA oxå. Så mkt besök har vi inte vart på.

Jag märker ingenting av att Rasmus är ute och åker väldigt ofta. Hade han mått dåligt av det så skulle han nog inte vara så snäll som han är!
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Skit i vad dem säger!

Det sista BB personalen sa åt mig var att det var bara att ta med honom vart vi än skulle, så länge han var rätt klädd, och det inte var en massa sjuka där.Och inte där det är en massa avgaser osv, sunt förnugt alltså! :)

Arvid har varit med och handlat julklappar idag, han åkte runt i bärsjalen, och igår var han med mig på mitt jobb. Han är INTE stressad, och det tror jag inte Emil är heller!
 
Senast ändrad:
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Nä, jag har inte märkt något av att han skulle vara stressad. Förstår inte vart hon fått det ifrån? Tycker mest att han är en go & glad liten kille. :love: Och skriker gör ju alla bebiar mer eller mindre, det är ju deras sätt att "förmedla" sig. ;)

Och som sagt, vi flänger ju inte runt varje dag, isf skulle jag ju kunna förstå att hon kanske var orolig. Men man kan ju inte strunta i att handla mat, julklappar, umgås med folk osv bara för att man har en liten bebis i familjen?

En tanke som slog mig sedan kanske är att hon bara är "avundsjuk" för att vi inte är och hälsar på henne dom ggr vi varit till andra i närheten, handlat där i närheten osv och att det är därför hon säger så?
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Skönt & höra att det är fler som har tråkigt. :D;)

Öppna förskolan ska vi osså våldsgästa då det blir dax att kunna åka dit. :)
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Det finns en massa folk överallt som "vet bäst" och ger en massa "tips". Det de inte tänker på är att mammorna oftast tar illa vid sig, och blir osäkra, särskillt om det är första barnet.

Min svärmor var hemsk de första veckorna, hon gnällde hela tiden på min amning, att arvid var hungrig hela tiden och att jag inte hade nog med mjölk, och att den var för svag osv. Varje gång hon sa något så tog jag super illa vid mig, och gick och grät inne i sovrummet. Det konstiga var att hon visste så mycket om amning, som aldrig ammat själv. :mad:
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Nej, inte ska du bry dig om vad de säger, du märker ju själv hur ditt barn mår! Vi är runt rätt mycket med våran lilla med, han är 3 månader nu, det enda vi är försiktiga med är sjuka folk, vi låter ingen hålla på och peta i vagnen eller på honom om de är förkylda ens.


Han var på Coop när han var en vecka, IKEA veckan efter och i dagsläget går vi på mammagruppen varannan vecka, åker till svärföräldrarna nästan varannan vecka, till mina släktingar så ofta det går, och nästa vecka ska killen få åka till Sharpman och prova sadel med en av hästarna!
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Det där med "goda råd" från nån som inte ens varit i samma sits känner jag igen, det är bra konstigt att de "vet" så bra hur det är :mad:? Jag har haft problem med amningen, idag ammar jag varje mål, och lägger till flaska om han vill ha. Nåde jävlar den som säger ett ont ord, eller försöker ge mig goda råd om det, i början tog jag åt mig, men idag säger jag bara att det är vårat ansvar hur vi gör!
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

KJag tror man märker av ganska väl på sitt barn om det är för mycket stress och åkande för barnet. Sedan är alla barn olika,en del tycker det är helt okej medan en del faller ur rutinerna helt.

Som du beskriver det låter det som att det funkar bra för er. Jag gjorde nog som ni ungefär,hälsade opå folk,umgicks med kompisar och handlade och sådant när jag tyckte att jag fått någorlunda kläm på hur bebis fungerade.

Har därmot en släkting som varjhe dag had någon aktivitet från dag ett,bebisträffar,bebisim,babisrytmik,Ö-F mm Vilket inte funkade för bebis som var sjuk hela tiden,och otroligt stressad till sist vägrade både äta och sova mm
Mamman kände dock krav på sig att detta var saker hoin MÅSTE göra för sitt barns skull och det blev till sist en väldigt ond cirkel,dvs ett barn som inte kunde varva ner,blev strssad och rädd för folk och var dessutom sjuk hela tiden (för det var väldigt brått att sätta igång med aktivittrna så fort bebis mådde litelite bättre vilket resulterade till en sjukdom) till sist fick hon faktiskt en tillsägelse från en läkare att hon MÅSTE ta det lite lugnt.Men hon är ju ett extremfall.

Så länge man känner att det fungerar bra med bebis och att han/hon inte far illa av det och man försöker förhindra smittor och dyl tror jag bara det är nyttigt att försöka leva sitt liv och hitta på saker som vanligt.
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Jag tycker inte heller att du ska lyssna på släktingen. Jag tror nog att du märker om Emil tycker att det är för mycket, om ni behöver ta det lite lugnt. Han lär nog säga till i så fall.

Nu är ju William 5 mån men ända sen han föddes har jag varit ute och farit med honom. Han var så krävande som nyfödd, han sov aldrig dagtid och ville bli buren hela tiden. Detta gjorde att jag inte "pallade" vara hemma hela dagarna (+ att det var så trist att vara själv hela tiden). Fast med att vara ute och fara menar jag åka och handla mat, gå lite på stan, hälsa på släkt och vänner och vad jag förstår är det något liknande för dig. William var förresten 5 dagar första gången jag tog med honom till mataffären för att handla. Jag kan tillägga att redan när vi åkte hem från BB stannade vi till på ett matställe där vi har bekanta och visade upp honom (och hämtade mat). Jag tycker bara att detta har varit fördelar att han är van vid mycket folk, för han blir aldrig trött när det är mycket folk runt honom och det är heller inga som helst problem för andra, som han inte känner, att bära runt på honom. Nu vet jag egentligen inte om detta har med personligheten att göra, men lite tror jag nog spelar in att han är van vid mycket olika människor.
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

I allmänhet så blir de inte stressade, så länge man inte utsätter dem för en massa nya intryck och låter dcem vandra "från famn till famn". Är mamma och pappa där och erbjuder sin närhet brukar det gå bra. man märker tydligt om de blir stressade, det kan tex yttre sig i att de krånglar vid maten, får svårt att somna/sova osv.

Vid ca 4 månaders ålder så händer dock någonting. Då går deras nervsystem från att vara en sömnig landsortsgrusväg till att bli en sexfilig motorväg i rusningstrafik. Då blir de flesta väldigt lättstressade av nya intryck, det kan vara bra att ha i bakhuvudet.

För min egen del var jag nästan helt isolerad i ett helt år med min mellanson, pga att han var för tidigt född och extremt infektionskänslig. Vi träffade bara människor i små sällskap och ingen fick vara sjuk. Han togs aldrig med på affärer och dylikt, handlandet skötte min man.

Personligen tycker jag att det är dumt att ge sig ut i en packad julhandel med en nyfödd bebis (< 3 månader), då jag anser det vara onödligt att utsätta dem för risken för RS-virus. Det kommer fler jular då man kan handla, men barnet är bara nyfött en gång. En julshopping med RS som följd kan innebära livslånga problem för barnet.
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Finns det åldersgräns på öppna förskolan?

Här i stan är det lika mycket för att mammor ska träffa varandra som för barnens skull. Min andra var tre veckor när jag började gå dit igen. Inte alltid den äldsta är med, men oftast.
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Herregud vilken fjantig släkting du har! Är han/hon avundsjuk eller?

Oavsett vilket.... Du gör precis rätt! Självklart skall ni försöka leva som innan, träffa släkt, vänner och bekanta. Tids nog blir barnet i "värsta röjåldern" då kanske ni inte är så pigga på att åka hem till folk som inte har "röjsäkra" hem.
Men det är då det.

Här och nu skall ni bara njuta, visa upp er telning och göra precis som ni gjort hittils. Bäbisen kommer inte att bli stressad. En bra tumregel brukar vara att så länge mamsen är lugn och mår bra, så är bebis lugn och mår bra.

mvh Eva
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Det verkar som om du gör ungefär som jag gjort och gör.

Med båda barnen har jag varit hemma de första två veckorna, sedan har jag succesiv uttökat det till att vi åker iväg eller gör något nästan varje dag.

Jag har aldrig dragit mig för att ta med barnen på shopping/fikastunder/besök etc. Jag gör allt som jag gjorde innan jag fick barn, dock givetvis barnanpassat nu. Det är ytterst sällan vi är hemma en hel dag, allra minst går vi ner på stan och besöker gammelmormor/fikar med morfar, handlar. Eller så tar vi bilen till mormor/morfar och hästen. Men vi åker även iväg till större städer och shoppar, IKEA, besöker släktingar etc.

Jag fick också höra att jag for mycket med första barnet. Men jag vill inte gå hemma hela tiden, jag är inte den sortens människa. Dock har jag velat vara hemma de första veckorna, med tanke på smittor och att jag vill knyta an till bebisen innan jag utsätter den för en massa nya intryck. Skulle jag dock ha märkt/märka att det påverkar sömnen/ätandet så skulle det absolut göra att jag minskar farandet. Men som det är nu är det ingen av barnen som blir stressade av det. Alvin (4 mån) som mestadels skriker i övrigt, han är som mest lugn när det händer något. När dagarna har klara mål, jag tror jag blir mer bestämd då och han märker det. För han skriker inte alls lika mycket en fullspäckad dag, som en dag när vi bara är hemma. Elis (19 mån) är väldigt lätt att ta med, han finner sig i allt och gillar allt man gör.

Vi skulle dock aldrig hinna med babyrytmik/sim/etc flera dagar i veckan. Vi har tre dagar uppbokade per vecka. Mån och tors är det öppna förskolan, och en dag på helgen går vi till simhallen. Mer vill jag inte boka upp barnen på, eftersom det inte får bli några krav och måsten över allt som ska hinnas.

Tror du gör rätt med ditt barn, så länge allt veckar funka och han är nöjd gör du inget fel.

Men julhandel skulle jag skippa med mina barn. Mest för att det är så buffligt och mycket folk, det är stressande för vem som helst :crazy:
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Det finns en massa folk överallt som "vet bäst" och ger en massa "tips". Det de inte tänker på är att mammorna oftast tar illa vid sig, och blir osäkra, särskillt om det är första barnet.

Ja, visst är det konstigt att endel vet bäst och ska komma med tips & råd hela tiden, trots att dom kanske inte har varit i samma situation själv. Jag är fruktansvärt känslig & ännu känsligare nu som nybliven mamma, tar åt mig av allt möjligt & blir ledsen och gråter. :(

Fick nog så mkt skit då jag slutade att amma efter 2 veckor, och även då av denna släkting, kanske ska tillägga att det ej är släkting på min sida, utan på sambons. Dom som varit mest på hela tiden, mina släktingar har bara varit stöttande.

Amningen fungerade inte, jag mådde skit och Emil fick inte tillräckligt med mat. Var hungring och bara skrek & skrek. "Jamen det är bara att amma". Inte så lätt då det inte fungerar, men lätt för dom & säga som aldrig varit i samma sits. :mad:
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Nej, inte ska du bry dig om vad de säger, du märker ju själv hur ditt barn mår! Vi är runt rätt mycket med våran lilla med, han är 3 månader nu, det enda vi är försiktiga med är sjuka folk, vi låter ingen hålla på och peta i vagnen eller på honom om de är förkylda ens.

Samma här, åker absolut ingenstans om jag vet att det är någon som är sjuk där, och låter heller inte folk komma hit om dom är sjuka. Försöker osså undvika att folk ska pilla på honom i vagnen varesig dom är sjuka eller ej.

Såg en bebis som hade en liten skylt (tror det var en pins?) där det stod "rör mig ej" i vagnen, en sådann skulle jag vilja ha tag på. :)
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Herregud vilken fjantig släkting du har! Är han/hon avundsjuk eller?

Oavsett vilket.... Du gör precis rätt! Självklart skall ni försöka leva som innan, träffa släkt, vänner och bekanta. Tids nog blir barnet i "värsta röjåldern" då kanske ni inte är så pigga på att åka hem till folk som inte har "röjsäkra" hem.
Men det är då det.

Här och nu skall ni bara njuta, visa upp er telning och göra precis som ni gjort hittils. Bäbisen kommer inte att bli stressad. En bra tumregel brukar vara att så länge mamsen är lugn och mår bra, så är bebis lugn och mår bra.

mvh Eva

Ja, det där med avundsjuk har jag funderat på osså? Man undrar ju... Hon har kommit med väldigt mkt "goda råd" under dessa 2 månader. :smirk:

Jag tror osså att det är mkt så att är mamma & pappa lugna och harmoniska så är bebisen osså det. :):love:
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Men julhandel skulle jag skippa med mina barn. Mest för att det är så buffligt och mycket folk, det är stressande för vem som helst :crazy:

Emil sov sig igenom hela julhandeln. Åt hemma, somnade i bilstolen, lyfte över honom till vagnen, gick på stan i ettt par timmar & han sov hela tiden och vaknade sedan dåv i kom hem och var hungrig igen. Helt ovetandes om att vi hade varit & julhandlat. :);)

Otroligt vad sövande det där med bil & vagnåkning. :D
 
Sv: Sitter ni mest hemma, ni som har bebisar?

Han var så krävande som nyfödd, han sov aldrig dagtid och ville bli buren hela tiden. Detta gjorde att jag inte "pallade" vara hemma hela dagarna (+ att det var så trist att vara själv hela tiden). .

Samma här. Har en baby som aldrig sover dagtid och vill bli buren, buren, buren... Jag blir "knäpp" att gå och vandra här hemma med henne och försöka göra henne nöjd :crazy:. Vi bor dessutom ensligt i skogen, så andra människor ser man inte till. Hon var nog bara någon vecka gammal när jag gjorde första utflykten in till stan. 1 månad gammal när vi var på Ikea. Nu är hon 3 månader, och vi åker iväg kanske 2-3 ggr i veckan på äventyr ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 791
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp