Sitta bra i barocksadel?

Sv: Sitta bra i barocksadel?

Hehe, jag kommer att tänka på gondoljärerna på julafton (tro jag det är) , raka ben lite framför sig, rak rygg, framåttippat huvud o håller stångtygeln högt framför sig... :D

lite grand så ja :rofl: usch, första gången jag satt i en portugesa och red och sedan fick se bilder på mig själv... vilken katastof.... :D

förhoppningsvis har det blivit bättre, fast jag rider fortfarande inte i portugesor.... ;) :crazy:

Sv: Sitta bra i barocksadel?

KL
Jag är lite nyfiken på vad ni kan anse är dålig sits i en barocksadel. Vad ser ni som blir särskillt tokigt i en sån sadel jämfört med en engelsk dressyrsadel?

jag ser ingen skillnad - sits är sits.

på samma sätt som hästens "hållning" är en förutsättning för att kunna arbeta rätt så är ryttarens hållning en förutsättning för att kunna inverka rätt.

För att kunnna swinga och även kunna rida med magen, så måste ryttarens bröstkorg vara placerad rakt ovanför bäckenet.

det innebär att bäckcnet måste sitta i en neutralpossiiton vilket man brukar kalla "sittbenen pekar nedåt"

Först då kan man ge finstämda vikthjälper - och först då så hamnar mna i ett läge där man inte konstant stör hästen:angel:
elelr håller balansen i tygeln:devil:

Och Först då kan ryttaren gränsla hästen istället för att rulla bak på skinkorna - och först då kan man ge korrekta skänkelhjälper med över och underskänkeln.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 048
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?