Sv: Sitta bra i barocksadel?
Enligt min erfarenhet, är det så att de flesta som har problem med att skänkeln kommer för långt bak, helt enkelt sitter i hängsits.
Det kan i sin tur bero på både ryttarens grundsits, och hur sadeln är skapt/ ligger på hästen.
Många dressyrsadlar nu för tiden har hiskeligt höga bakvalv, som tvingar in ryttaren i svank. När sedan ryttaren får svårt att följa hästens rörelser med den låsta ländryggen som blir följden, löser man fiffigt det problemet med ett par rejäla klossar framför skänklarna.
Ursäkta utlägget
men jag blir lite less på sadelmakare som inte verkar ha suttit på en häst...
Sedan finns det självklart en mängd dressyrsadlar som inte är utformade på detta sätt, och som ofta är utmärkta att sitta i.
Om din mellandel är korrekt placerad i sadeln, och dina skänklar avslappnade, så hänger skänklarna korrekt ner. (Sålänge det inte finns några klossar ivägen..) Om sedan inte stiglädret hänger lodrätt när du har placerat foten i stigbygeln, kan du få en oönskat pendeleffekt i skänkeln (iofs ett mycket större problem vid lättridning och lätt sits, än vid nedsittning), men skänkelns grundläge borde inte påverkas så himla mycket av stigläderinfästningen. (Så länge den inte är heltokigt fäst såklart.)
Slutsats: Om detta är ett problem för dig i flertalet sadlar, på flertalet hästar, är min gissning att det ändå inte förvärras av en stigläderinfästning längre bak. Däremot bör du vara mycket noga med att få tag i en sadel som placerar ditt bäcket i korrekt position, med uträtad svank.