Sv: Sitta bra i barocksadel?
hehe ja det är nästan meningen att man ska ha "perfekt sits" innan man köper en sån... man sitter läderbommen snett skitfort omman sitter snett.. dessutom måste man vara väldigt balanserad. många förstör sadeln direkt så jag tror jag ska köpa en riktig sadelhihi...skämt åsido... men en sadel som hjälper än mer kanske
Om eponan!
Jag har sikte på en espaniola eller något liknande. men om jag skulle bli tvärrik eller så kan man ju flukta efter en dyr skolsadel...
Då tänkte jag: Då det är lätt att rida en sadel med läderbom sned om man är sned. Hur blir det då om man rider en enda häst intensivt och den har snedheter. Alltså snedheter man hoppas på att rida bort med tiden. Kommer sadeln att forma sig efter hästens små snedheter då och på något vis kännas ok...
Lite flummigt för jag vet inte hur jag tänker själv..
Provred en ecuyer (?) som det hänt något med. ägaren tyckte den var ok att rida i, men jag och min häst upplevde den som sned. hästen blev helt annorlunda. gick inte i ena vervet alls osv.- så där fick jag känna hur en sned sadel påverkar...
Men om man rider in sadeln på sned häst, kan det vara negativt? Likväl som en sned ryttare formar sadeln, borde väl en sned häst göra det.
Tex en som gärna vill skjuta över ryttaren i vissa moment. Kan det vara lämpligare att "grunda" och rakrikta i en fastare sadel eller en helt "lös" som min bomlösa sak, som inte formas utan följer hästen.
En epona, formas den såpass att den tar lång tid på sig att gå tillbaka? kommer hästen att uppleva snedheten den skapat i bommen då den för en stund rakriktas och då vilja gå kvar i det gamla mönstret...?
Jag kan tänka att jag skulle vilja att min häst då den går snett känner hur fel den går då jag balanserar upp den med hjälp av sadel o sits. en formbar sadel kanske då ger efter och känns skön för hästen med tiden, men lite tappar den stabiliserande effekten.
Det min mjuka bomlösa gör nu är att den bara är, hjälper inte mig med sitsen utan jag måste göra allt rätt och tydligt. då jag red i en rak(!) ecuyer kändes allt tusen gånger lättare. mindre signaler och lättare att stabilisera och bara rida. Den ökade kroppsmedvetenheten o känslan! Vi hoppade fram många steg i utvecklingen bara direkt.
Någon som förstår mitt flum...?? Det om sned häst o läderbom??