Sitta bra i barocksadel?

Sv: Sitta bra i barocksadel?

jag håller med, om man sitter på triangeln och placerar bröstkorgen rakt ovanför bäckenet så blir det bra om inte sadeln är fel för en.

Sedan var går gränsen för svank, för mig blir det svank = bakåtböjning så fort bröstkorgen är bakom bäckenet och det är den ofta helt enkelt för att det är skönast att sitta så.

Däremot får man inte tag i sin muskelkorsett, och kan inte använda sitt kraftcentrum för balans. Såg att Kyra skrev om sånt i sitt träningstips- kul. Då kanske det är på riktigt

Hon skrev om ryttarens balans i serien om träningstips i ridsport. (Kyra och jag har läst samma bok :D . Det vet jag eftersom hon rekomenderar den på baksidan...)

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg i någon tidning att Kyra rekomenderar Mary Wanless. Så det kanske kan vara en av hennes böcker.

Ja det är faktiskt Wanless. Hon är en engelsk Sally Swift kan man säga. Hon har någon idrotssutbidlning i botten.

Serierna heter "Ride with your mind" och Kyra skriver...

"I fully recommend Mary Wamless teaching methods to anyone who realy wants to understand and ride with theirr mind. At the end of the day, that's the only way to get the best from your horse"

Jag skulle kalla det medveten ridning, egentligen _hur_ man skall göra det intstruktören säger.

Om man läser så ser man var jag (och andra :D ) fått saker ifrån...:angel:

Däremtot är jag inte med på hur hon menar att man skall sitta i volter. Hon menar att eftersom skridskoåkare vänder bröstet utåt när de svänger i sina bågar så är det en bra ide....

Njae

Och var kommer då "kroppsmedveten ridning" in? Centrerad, medveten, kroppsmedveten...
Vilken sorts skridskoåkare kan det vara fråga om? Bröstbenet i rörelseriktningen trodde jag...

jag tänker att det är samma sak bara två olika författare.

konståkare som åker med ena skridskon där tån pekar fram och den andra
bak men på samma linje- då blir bröstbenet utåt i kurvorna

knapplån

jag tyckte det va obehagligt att rida i barocksadel.
men det är nog en träningsfråga.

föredrar stora knästöd.
Fast du satt ju i en nersutten epona;) och det är ju som en lite läderlapp bara hehe:D det finns sadlar med mer stöd utav den "spanska typen".

ja den va..platt. jag kände mig som en ponnyunge som red ponny och skulle trava för första gången...*studs studs*

jag kommer aldrig överge mina dressyrsadlar med stora knästöd. :D

fast jag tycker inte så himlans mkt om att rida i vanlig hoppsadel o så heller.
så det är ju vanesak.

*kl*

för att vidga begreppen spansk/portugisisk/barock sadel :) en Luso från gomez equestre i portugal.

sitsen är den den är, "framavlad" över 15 år i sadeln och det finns mycket att jobba med där tyvärr. Men jag är glad för det jag har, den är funktionsduglig iaf. :idea:

DSC00521.JPG

en mer synlig bild på sadeln om det är nån som är intresserad :)
tompasadel.jpg

hehe ja:D det är nästan meningen att man ska ha "perfekt sits" innan man köper en sån... man sitter läderbommen snett skitfort omman sitter snett.. dessutom måste man vara väldigt balanserad. många förstör sadeln direkt så jag tror jag ska köpa en riktig sadel:Dhihi...skämt åsido... men en sadel som hjälper än mer kanske:D

:D eller så rider man barbacka och glider av på snedden :D

då förstör man ingen sadel..men man får nog lite blåmärken allt eftersom :rofl:

haha:D ne precis.. varför köpa en läderlapp för 20000 när man kan åka av påmycket roligare sätt utan sadel;)

hehe ja det är nästan meningen att man ska ha "perfekt sits" innan man köper en sån... man sitter läderbommen snett skitfort omman sitter snett.. dessutom måste man vara väldigt balanserad. många förstör sadeln direkt så jag tror jag ska köpa en riktig sadelhihi...skämt åsido... men en sadel som hjälper än mer kanske
Om eponan!
Jag har sikte på en espaniola eller något liknande. men om jag skulle bli tvärrik eller så kan man ju flukta efter en dyr skolsadel...
Då tänkte jag: Då det är lätt att rida en sadel med läderbom sned om man är sned. Hur blir det då om man rider en enda häst intensivt och den har snedheter. Alltså snedheter man hoppas på att rida bort med tiden. Kommer sadeln att forma sig efter hästens små snedheter då och på något vis kännas ok...

Lite flummigt för jag vet inte hur jag tänker själv..

Provred en ecuyer (?) som det hänt något med. ägaren tyckte den var ok att rida i, men jag och min häst upplevde den som sned. hästen blev helt annorlunda. gick inte i ena vervet alls osv.- så där fick jag känna hur en sned sadel påverkar...

Men om man rider in sadeln på sned häst, kan det vara negativt? Likväl som en sned ryttare formar sadeln, borde väl en sned häst göra det.

Tex en som gärna vill skjuta över ryttaren i vissa moment. Kan det vara lämpligare att "grunda" och rakrikta i en fastare sadel eller en helt "lös" som min bomlösa sak, som inte formas utan följer hästen.

En epona, formas den såpass att den tar lång tid på sig att gå tillbaka? kommer hästen att uppleva snedheten den skapat i bommen då den för en stund rakriktas och då vilja gå kvar i det gamla mönstret...?

Jag kan tänka att jag skulle vilja att min häst då den går snett känner hur fel den går då jag balanserar upp den med hjälp av sadel o sits. en formbar sadel kanske då ger efter och känns skön för hästen med tiden, men lite tappar den stabiliserande effekten.

Det min mjuka bomlösa gör nu är att den bara är, hjälper inte mig med sitsen utan jag måste göra allt rätt och tydligt. då jag red i en rak(!) ecuyer kändes allt tusen gånger lättare. mindre signaler och lättare att stabilisera och bara rida. Den ökade kroppsmedvetenheten o känslan! Vi hoppade fram många steg i utvecklingen bara direkt.

Någon som förstår mitt flum...?? Det om sned häst o läderbom??

Den duger finfint! Jag är en nyfiken en och ser inte allt för ofta den här typen av sadlar på hemmaplan. Så alla bilder är hjärtligt välkomna!:)

KL
Jag är lite nyfiken på vad ni kan anse är dålig sits i en barocksadel. Vad ser ni som blir särskillt tokigt i en sån sadel jämfört med en engelsk dressyrsadel?

KL
Jag är lite nyfiken på vad ni kan anse är dålig sits i en barocksadel. Vad ser ni som blir särskillt tokigt i en sån sadel jämfört med en engelsk dressyrsadel?

jag tycker att man ibland hamnar i en sorts stolsits i barocksadlarna av den klassiska modellen. Den kräver lixom att man har en bra grundsits. jag tycker oxå att det iband ser lite spänt ut just därför.:smirk: Det är det "tokiga" som jag tänkt på men jag är ju ingen expert :)

Hehe, jag kommer att tänka på gondoljärerna på julafton (tro jag det är) , raka ben lite framför sig, rak rygg, framåttippat huvud o håller stångtygeln högt framför sig... :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 048
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II