silverhästar

Jag tror inte att vi skall bryta ut, jag tror att vi skall verka inom SIF.

Påverka politiskt, det gör man inte genom att gå någon annanstans, det gör man bäst där man står.
Lämpligtvis så startar man en ny lokalklubb, och det gör man bäst genom att starta en Stallklubb eller Intresseförening.
Vi kan kalla oss för Bukefalisterna eller kanske Innegänget?

Intresseföreningen skulle kunna verka för en sund avel av friska hästar, där hållbarhet och hälsa kommer först. Samt spridande av ridlära för hållbarhetens främjande.

*lånar knapp*

Måste säga att detta var väldigt intressant att läsa och har på flera håll hört klagomål om Sif eller kanske inte om sif direkt utan om verksamma medlemmar på höga poster som snackar skit rent ut sagt.

Vilket man nu också får bekräftat i denna tråd.

Men som Inte _Ung säger måste det ju gå att göra något åt detta. Att starta en ny lokalklubb låter inte fel.

Jag är rätt ny inom islandshäst världen och aveln och vill gärna veta var jag ska kunna vända mig för ren fakta.
Har iofs en del bakom mig i och med att jag varit verksam i halvblods avel och där igenom kan tänka till en hel del själv.
Även om jag ibland i vissa inlägg här på forumet kan uttrycka mig klumpigt så kan jag en del, dock inte tillräckligt och skulle därför behöva någonstans att vända mig för att ta reda på saker.
har innan trott att sif var ställe man skulle vända sig till men nu tvivlar jag ju starkt på detta.
Eftersom jag tror på avel med friska hästar och goda gener vill man gärna veta sanningen om hingstarna och inte den så kallade sanningen som gör uppgiftsbringaren en enorm tjänst och kanske även förtjänst.
Ser fram emot att höra mer om detta.

Mvh

Jag och Vala i Skåne

:rofl:
Innegänget var kul! Bukefalisterna var nästan ännu kuligare - motiveringen kommer jag till snart!

Jo, jag håller med om att utbrytning vore det minst effektiva för att verka för förändrig. Det skulle vara ett JÄTTEjobb, och riktigt så hängivna och ideella människor som orkar dra sånt lass det skulle innebära - vore svårt. Som du säger så är det bästa att påverka inifrån. Själv är jag idag aktiv (?) i en loklaklubb, men även där är känner man sig rätt liten och utan egentlig möjlighet att påverka förbundet i sig, då det sitter alldeles för många jätteproppen orvar i vägen. Problemet med förbundet idag, är att det finns alldeles för många insyltade människor med i förbundets toppskikt, som dessutom har ekonomiskt intresse av att inneha positionen inom förbundet. Det uttalande ordföranden fr avelsutskottet nu gjort ang silverhästar kan LÄTT tolkas som rent affärsmässig, för inte trodde jag att en man i DEn positionen skulle vara så korkad att han trodde på detta uttalande han gjort själv ens.

Bukefalisterna...jag har med förvåning och förtjusning upprepade gånger mött en viss typ av inställning till - bukefalos, till internet, och framförallt den inställning som finns till alla oss som använder oss av denna typ av teknik för att förkovra oss av vårt intresseområde. "Inte kan man tro, ens ta vad som skrivs på bukefalos på allvar?" har jag hört många gånger. Bara den totala frånvaron av "profiler" inom SIF, både här och på SIF´s eget forum, visar på total nonchalans och nedlåtande syn på oss som faktiskt ser dessa forum som en tillgång. Alla människor kan inte själva sålla den information som finns i flödet på forum som detta, men den generella inställningen till kanske i synnerhet Bukefalos inom SIF, är att allt som här skrivs, är lögner och förtal. En lokalklubb under namnet "Bukefalisterna" skulle ju vara genial, ur vår synvinkel sett, men jag tror att vi skulle få slåss hårt som attan för vår trovärdighet - inom förbundet.
Men idén köper jag med hull o hår! En landsomfattande lokalförening - det vore inte dumt! Kanske vi skulle bli så många medlemmar att vi skulle bli störst? Då skulle di få huke sig i bänkera..gubbera och käringarne.. :D

Jag har noll koll på topparna, det närmsta jag kommit var att jag hade en diskussion med en känd dommare och jag spelade jättekorkad (inte svårt)och frågade alla möjliga dumma frågor och jag fick reda på att exemfaran var väldigt överdriven. Jag kunde dessutom vara säker på att om jag köpte en häst från nån av de stora så var det säkert att den var både fri från spatt och exem.
Jag har dessutom hört från känd uppfödare att det bara är ston som kan drabbas av exem men det gör inget för har man dem på öland så märks det inte. Det är inte ärftligt ju.....

Jag är jätteimpad hitills :-)
Inte Ungs ide var kul, jag kan riktigt se vad vi Bukefalister kan göra för ett inskränkt SIF :bump:.
De hade hatat oss :D

*skrattar massor* helt ärligt bara ston som kan få exem???
Hur kan någon kläcka ur sig en så totalt vansinnig sak?
Och dessutom nån som ska ha koll...lite roligt det där. :D
Måste vara nått fel i våran hage me 9 isisar då...eftersom ett av stona har exem och tre valacker...eller så har vi nog kollat fel...det kanske är ston dom med... :angel:

Tja det har jag hört från vissa håll också. Det är ju ingen fara alls att avla på ett importerat sto med gravt exem för det är ju inte ärftligt alls... Det hade tom hennes tränare sagt att hon lugnt kunde göra. :crazy: (tränaren ifråga kan nog sägas tillhöra "toppen")

Bukefalisterna tycker jag är ett utmärkt namn! Vi ska heta vad vi är så folk vet hur föreningen kommit till! :cool:

Som Tom C sa i "Coctail" - "Let´s do it, let´s really do it!" :D

Ska vi rösta fram ordförande med en gång? Jag nominerar:
1. Inte_Ung
2. Silverkedjan
3. Moniq

Djurjouren kanske funkar också, men helt bör det nog vara någon som hållit på länge med islandshästar för att ge den rätta chock-effekten på övriga islandshäst-Sverige! :angel:

Jamen det förstår du väl! Man måste vara med i styrelsen för att lista ut vad som är valack resp sto! :D :angel:

Aj satan...då kanske jag äger en valack då, eller nä förresten...hon är ju betäckt...eller valacker kan åxå få föl??? :rofl: :D :rofl:

Jag menar jag tillhör inte toppen av nått så jag vet ju inte... :D

Nä usch va fjantigt detta blev nu då... :rofl:

.jag har med förvåning och förtjusning upprepade gånger mött en viss typ av inställning till - bukefalos, till internet, och framförallt den inställning som finns till alla oss som använder oss av denna typ av teknik för att förkovra oss av vårt intresseområde. "Inte kan man tro, ens ta vad som skrivs på bukefalos på allvar?" har jag hört många gånger.
Detta får mig då helt osökt att tänka på en viss kommunikationsminister vid namn Inees Uusman, som sade de bevingade orden "Internet är bara en tillfällig fluga".

I många brancher så finns man inte om man inte finns "På Nätet". Och jag tror att dessa människor i framtiden kommer att inse att de underskattat internets genomslagskraft. Snart så har alla bredband, eller nåja ADSL i alla fall, så kommunikation via nätet kommer att ge nya oanade möjligheter för människor med samma synsätt att gå samman och göra sin röst hörd.

Det är gott att veta att man inte är ensammen.

Jag vill också vara med i den landsomfattande lokalklubben! :bump: :bump: :bump:
Är less på Sif och lokalklubbar där man bara vet/kan/räknas något om man är med i KFIB (Klubben För Inbördes Beundran) :devil:

Såg förresten FEM domare och TIO domarsekreterare HELT BORTSE från att en MYCKET känd ryttare VÄNDE och gjorde typ volt tillbaka TRE gånger under poängutdelningen mellan gångarterna i fyrgångs- (eller femgångs-?) finalen på Wången i år. När jag frågade en av domarna hade hon inte sett NÅGOT och bytte sedan samtalsämne :devil: pinsamt kan jag tycka... att samma ryttare under gångarterna SLET sin häst i munnen så mycket med ena tygeln att hela huvudet rycktes åt sidan passerade också utan kommentar :o

/Skuggi som är MYCKET less på KFIB

Jag har ett förslag! Se till att det kritiska människor som vågar ställa sig upp och säga ifrån som åker på Sifs årsmöte. Jag har flera gånger varit där och försökt att skapa diskussion. Men då har alltid ngn "tant" (ursäkta uttrycket) från ngn Stockholmsklubb ställt sig upp och tagit styrelsen i försvar. Antagligen har det varit kompisar till de kritiserade! I vår klubb har det aldrig varit något "slagsmål" om att få åka till Sifs årsmöte. Så varför inte ta chansen och åka dit, alla bukefalister! Ju fler vi är där desto större chans att driva dessa höjdare (stolpskotten, det finns ju en del bra personer i Sifs styrelse oxå) till "vansinne" och egenbegärd avgång. ;)

Monica

Jag har varit på mycket sådant där för länge sedan.
Och det konstiga är att det är samma ämnen nu som då.
Och samma människor som "alltid har rätt".

Men jag kan gärna "ställa mig upp och säga några sanningens ord".
Jag har definitivt tillräckligt med historia bakom mig för att kunna "ta" Inbördes Beundran Klubben.
Något som alltid har faschinerat mig är att de dels vill sprida rasen så mycket det går och dels vill bestämma allt.
Det känns som att det handlar om att "Bygga Imperium" och inte hålla på med hästar.

Åh, så kan jag inte låta bli att skvallra litet.

Det finns en fuxhingst i Sverige efter Thattur, denne är numera Elit premierad.
Den Ärevördige Ordföranden i Avelsutskottet sågade denne hingst totalt under flera år efter att den kommit till Sverige.

"Bra ridhäst, men har inget att tillföra aveln då den har för litet pass och vilja".
Dåvarande ägaren och tillika Importör av denna Hingst, var i det närmaste mobbad av SIF "Höjdarna".

Den skulle han ju kunna ta och äta på ett tag.

Vilken snygg häst du har som användarbild!! :love:
Har du fler bilder i större format på h*n?
(Ursäkta att jag inte håller mig till ämnet..)

Det är inte så lätt att komma dit om man är med i de stora klubbarna som tex Stormur... Det finns en anledning till att KFIBs stöttepelare kommer från Sthlms klubbarna :angel: :devil:

Nu svarar jag på flera inlägg, alltså inte riktat mot dej.

Jag tror ändå som ngn annan skrev här att det enda sättet att påverka är att vara med på möten, nästla sig in i föreningen för att kunna påverka. Om det nu finns så många missnöjda med förbundet, så borde väl dessa starka krafter tillsammans kunna skapa en ny klubb eller en helt ny förening, eller gå samman och rösta ut förslag eller ledamoter som inte känns rätt. Tyvärr är det kanske så att i alla klubbar och organisationer så brukar det växa fram en skara som andra ser som "klubben för inbördes beundran". Förmodligen skulle nya medlemmar i en Bukefalosklubb tex kúnna tycka att de som startade föreingen sitter inne med alla svar och att just de inte får komma till tals. Råder det ingen som helst demokrati i förbundet? det verkar konstigt.

Appro på att SIF inte lysnar på det som skrivs på Bukefalos, jag vet inte ksnake är de innne och kollar, men det är svårt att ta på allvar om det är anonyma som skriver. Har man åsikter så finns det väl även ett forum på SIFs hemsida, kanske tar de det på allvar.

Missförstå mej inte, jag tycker att det är förkastligt att männsikor från SFI-toppen baktalar/sprider rykten/fel inforamtion, då deras ord kan få stora konsekvenser. Att unyttja sin position för egen vinnings skull är ju också äckligt. Skitprat är ju ofta tecken på avundsjuka eller bitterhet, vart i från det än kommer, men att döma ut ett helt förbund kanske är lite magstarkt, jag vet inte har ingen egen erfarnhet av föreningen, men det borde väl finnnas en hel del bra krafter som verkar där eller är det ngn sorts diktatur som råder, låter i så fall väldigt allvarligt :o

men det borde väl finnnas en hel del bra krafter som verkar där eller är det ngn sorts diktatur som råder, låter i så fall väldigt allvarligt
Det finns många bra människor som jobbar hårt i SIF. De har ledande positioner och är lyhörda och förståndiga.
Och så finns det de som inte riktigt vill släppa greppet.
Vissa har SIF som plattform för att förverkliga sig själva och andra har svårt att "släppa sin baby" fri.

Om jag känner Ärade Högvördiga Avelsutskottsorförnade rätt, så är hans uttalande om Silvergenen en kombination av att han ofta talar INNAN han tänker blandat med okunskap i just denna fråga samt toppat med att han inte riktigt inser konsekvenserna med uttalandet.
Han brukar dock vara ganska så duktig på att erkänna när han har gjort bort sig, så det kan vara en god idé med en "Upplysningskampanj" kombinerat med en önskan om att han dementerar sina egna rykten offentligt.

Man kan sammanfatta det med att han är litet "glapp i käften" och han vet om att det och är medveten om att det kan bli fel ibland.

Ja fel kan det bli! Jag vet själv att det gäller tänka på vad man säger, det är dock av största vikt då man sitter på så högt uppsatta poster. Kanske vore det dags att (återigen) avtacka honom och endast be om råd då det gäller saker han verkligen kan!
Monica

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 558
Senast: Enya
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 293
Senast: Vicks
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar