silverhästar

Sv: silverhästar

Ah... Samma datum som Firmakeppni på Fors. Jag lyckas då dubbelboka mig alla gånger det finns roliga saker att göra. :( Men jag ska fundera på saken.

/Erica

Sv: Re: silverhästar

sarleag skrev:
Det är märkligt att det är så fruktansvärt att ens andas kritik över silverfärgen. Att däremot spy galla över de som arbetar hårt och idellt inom SIF-organisationen tycks vara helt ok och t.o.m. uppmuntras av många på detta forum.
Man tar sig för pannan!

Och hur mycket skit har inte spridits över silverfärgen av avundsjuka?! Jag tycker om SIF:s nya ordföranden som person och tror att han är bra vid rodret, men i flera år har jag fått pikar över mina silverhästar att de skulle vara sämre än andra hästaar därför att min inte skulle ha slaktat ut dem i lika hög utsträckning som andra pga sin vackra färg! Nu är det så att även ordförande har sagt detta med synfelet men han sade att man misstänkte att det hörde ihop med silveranlaget och det var en i USA som forskade på det. Men så tillade han att det vore ju för väl det om det är ett synfel och inte ett något annat som gör att de har knepigt lynne! Och det har han mfl i toppen uttalat förr om silverfärgade hästar!

Det finns ett antal avkommor här i Skåne och Danmark efter en och samma häst som har ett svårt lynne och det skulle jah vilja påstå att det har den hästen också. Förre ägaren till den sade att den var känd för det i Danmark. Men avkommorna som är knepiga är inte bara silverfärgade utan också fuxar. Dessutom finns det även mycket trevliga siloverfärgade avkommor efter honom, tom en och annan familjehäst, men då vet jag de fallen att den andra föräldern är lugn.

Jag kan också säga att jag själv har 5 siverfärgade hästar med riktigt gott lynne och jag har haft ytterligare 4 med kanonlynne, men två med sämre lynne, båda efter nyss nämnda häst. Av de 9 andra är 3 efter den hästen och 4 har hästen i sin stamtavla längre bak. Har också en trevlig men extremt het fux efter hästen ifråga. Och jag vill säga att samtliga silverfärgade hästar jag träffat eller hört talas om med knepigt lynne har denna häst som den ena föräldern!

Men vi har också minst 5 godkända silverfärgade hingstar i Sverige med helt underbart lynne! Och de ser alldeles utmärkt också. Och de lämnar trevliga avkomma med bra lynne. Det kan bli tjatigt med silversvart i bla detta forum men rena lögner för att andra hingstägare är avundsjuka på att de silverfärgade hingstarna får så många ston, det tycker under en vuxen människas värdighet! Marknaden vill ha silverfärgade hästar. Marknaden vill ha gosiga, snälla, viktbärande familjehästar som helst är naturtöltare. Och de vill helst den har en ovanlig färg. Och låter man marknaden råda så blir det många silverfärgade naturtöltande familjeskogsmullar! Är det så farligt? Vad gjorde rasen så populär från början tror ni om inte just både att det var en familjevänlig häst och att det fanns så udda och vackra färger samt den behagliga gången som en naturtöltare har!

:bump: :bump: :bump: Anette

Senast ändrad av en moderator:

Inte_Ung skrev:
Det handlar inte bara om just silverfärgen.
Det finns så mycket mera.
En långvarig styrning där den egna smaken är den enda rätta, och alla andras smak är "fel", är nog det som retar mig mest.
Samt att det ses mellan fingrarna med avel på hästar med sommareksem och spatt.

Om de som arbetar "så hårt" inte också ansåg att de därmed har rätten att enväldigt bestämma vad som är rätt och fel inom Islandshästvärlden, så hade det varit flera som velat vara med och arbeta.

Men som det är nu, att man skall tiga och lyda "överhögheten" som vet bäst, så blir man nog rätt ensam med allt "hårt arbete".

Jag har en gång i världen försökt att hjälpa till och dra mitt strå till stacken, men att vara en lydig marionette ligger inte för mig. Om jag skall arbeta ideéllt så vill jag också ha möjligheten att påverka.

I mitt lönearbete som anställd så har mina möjligheter att påverka en betydligt större verksamhet än SIF varit mycket stor. Och då har jag dessutom fått betalt och haft roligt på vägen. Men att som i SIF alltid få skrivet på näsan att man inte vet eller kan och därför skall hålla sig tyst och snäll, det blir bra tradigt i längden.

Inte_Ung, Islandshästmänniska sedan 18 år.

Bra skrivet! Håller helt med dig!b :bow:

honung skrev:
:rofl:
Innegänget var kul! Bukefalisterna var nästan ännu kuligare - motiveringen kommer jag till snart!

Jo, jag håller med om att utbrytning vore det minst effektiva för att verka för förändrig. Det skulle vara ett JÄTTEjobb, och riktigt så hängivna och ideella människor som orkar dra sånt lass det skulle innebära - vore svårt. Som du säger så är det bästa att påverka inifrån. Själv är jag idag aktiv (?) i en loklaklubb, men även där är känner man sig rätt liten och utan egentlig möjlighet att påverka förbundet i sig, då det sitter alldeles för många jätteproppen orvar i vägen. Problemet med förbundet idag, är att det finns alldeles för många insyltade människor med i förbundets toppskikt, som dessutom har ekonomiskt intresse av att inneha positionen inom förbundet. Det uttalande ordföranden fr avelsutskottet nu gjort ang silverhästar kan LÄTT tolkas som rent affärsmässig, för inte trodde jag att en man i DEn positionen skulle vara så korkad att han trodde på detta uttalande han gjort själv ens.

Bukefalisterna...jag har med förvåning och förtjusning upprepade gånger mött en viss typ av inställning till - bukefalos, till internet, och framförallt den inställning som finns till alla oss som använder oss av denna typ av teknik för att förkovra oss av vårt intresseområde. "Inte kan man tro, ens ta vad som skrivs på bukefalos på allvar?" har jag hört många gånger. Bara den totala frånvaron av "profiler" inom SIF, både här och på SIF´s eget forum, visar på total nonchalans och nedlåtande syn på oss som faktiskt ser dessa forum som en tillgång. Alla människor kan inte själva sålla den information som finns i flödet på forum som detta, men den generella inställningen till kanske i synnerhet Bukefalos inom SIF, är att allt som här skrivs, är lögner och förtal. En lokalklubb under namnet "Bukefalisterna" skulle ju vara genial, ur vår synvinkel sett, men jag tror att vi skulle få slåss hårt som attan för vår trovärdighet - inom förbundet.
Men idén köper jag med hull o hår! En landsomfattande lokalförening - det vore inte dumt! Kanske vi skulle bli så många medlemmar att vi skulle bli störst? Då skulle di få huke sig i bänkera..gubbera och käringarne.. :D

Tyvärr har det förekommit väldigt mycket ryktesspridning och skitsnack här också i alla fall tidigare, och dessutom bråk och käbbel samt otrevligheter och hårda ord där etablerade debattörer tryckte ner andra i skorna. Det gav upphov till att Bukefalos fick dåligt rykte inom SIF! Dessutom har en viss hingst och dess silverfärg beundrats och gullats om i så många trådar så det blev löjligt och det straffar sig med att folk tyckte det var meningslöst att sitta på detta forum för det var bara en hingst i hela landet som var fri från sommareksemanlag, var silverfärgad och urgullig barnhäst! Detta inte skrivet för att provocera, utan som historisk förklaring till varför man ser ner på forumet!

Det finns minst 4 silverfärgade hingstar till i Sverige med gott lynne och bra gångarter osv. Och det finns andra än silverfärgade! Tyvärr så har det tidigare agerandet skapat bilden av Bukefalos debattörer som partiska och ett eget gäng som håller ihop mot nya debattörer. Och jag måste hålla med att tyvärr så är det den bilden jag också sett tidigare. Jag var rätt trött på det för ett par år sedan. Men jag tycker det verkar som om tonen är en annan idag, vilket gläder mig och debatterna känns mer seriösa, även om det droppar in lite trams ibland. Men forimet fick en stämpel som oseriöst pga dess historia och den tar tid att tvätta bort.

Dessvärre så tappade forumet läsare pga det sätt som det användes på under ett antal år. Det är trist. Så jag tycker inte man skall ha ett namn som retar utan ett seriöst namn som talar om vad det handlar om; att bevara den genetiska mångfalden och variationen på islandshästen både i storlek, grovlek, andvändbarhet och färg! Kommer inte på något bra just nu, men funderar.

Inte_Ung skrev:
Det finns många bra människor som jobbar hårt i SIF. De har ledande positioner och är lyhörda och förståndiga.
Och så finns det de som inte riktigt vill släppa greppet.
Vissa har SIF som plattform för att förverkliga sig själva och andra har svårt att "släppa sin baby" fri.

Om jag känner Ärade Högvördiga Avelsutskottsorförnade rätt, så är hans uttalande om Silvergenen en kombination av att han ofta talar INNAN han tänker blandat med okunskap i just denna fråga samt toppat med att han inte riktigt inser konsekvenserna med uttalandet.
Han brukar dock vara ganska så duktig på att erkänna när han har gjort bort sig, så det kan vara en god idé med en "Upplysningskampanj" kombinerat med en önskan om att han dementerar sina egna rykten offentligt.

Man kan sammanfatta det med att han är litet "glapp i käften" och han vet om att det och är medveten om att det kan bli fel ibland.

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag tror du har rätt och du fick till det på ett roligt sätt! Om du inte är så borde du vara politiker! :rofl: :rofl: :rofl: Anette

Inte_Ung skrev:
Kul, eller nå't.
Hastigt så minns jag varför jag inte ville vara med längre.

Dock är det så att jag har haft 3 käpphästar i mina önskemål vad gäller SIF och avel.

1. Att det på något vis skall gå att registrera avkommor efter obedömda hingstar.
Det går idag, och förfarandet är precis på det vis som jag önskade att det skulle vara då för många år sedan.

2. Att man inte avlar på hästar med defekter som står på defeklistan.
Det verkar att gå trögare, men det kommer nog också snart.
Marknaden vill inte ha hästar med spatt eller sommareksem, så det kommer att lösa sig den vägen.

3. Avelsmålet. Man måste kunna avla trevliga lätt-töltade familjehästar av den grövre och hållbara typen. Det kan inte vara meningen att Islandshästen skall vara "så lätt som möjligt".
De grova hästarna behövs de också.
Den är svårare att få till, men punkt 1 ovan ger ju viss frihet i alla fall.

Har du mailat Ärade Högvördige flera gånger avtackade?

Håller med allt men på punkt 1 måste jag tillägga att det kostar 5000 istället för 750 att registrera en avkomma efter ej godkänd hingst. Ännu tilltag från SIF för att styra marknaden i "rätt" centralstyrd riktning!

sambaengi skrev:
Håller med allt men på punkt 1 måste jag tillägga att det kostar 5000 istället för 750 att registrera en avkomma efter ej godkänd hingst. Ännu tilltag från SIF för att styra marknaden i "rätt" centralstyrd riktning!

Jag tyckte att det var en bra idé då, när jag lade fram den första gången.
Men det var ju jättelänge sedan, så det är väl någon annan med ett starkare namn än jag, som numera tror att den kom på det själv.
Det var för att man inte skulle "budget-avla" och betäcka med "vad-som-helst" bara för att det skulle bli billigt.
Om man vill prova en ung hingst eller får en tjuvbetäckning, så skall det antingen vara mycket väl överlaggt, och då så är man beredd att betala.
Eller så är det en olycka, och då så är man också beredd att betala.

Men det här var på den tiden man kunde skippa att registrera också.
Nu så är det ju litet annorlunda, man är tvungen enligt lag att skaffa häst-pass till ALLA hästar före utgången av 2005. Så det sätter ju saken i ett annat läge. Nu har det ju på det viset blivit registrerings-tvång.

Och det vet jag ju inte om jag direkt gillar.
Själva tvånget är så osmakligt, det ger förbunden sådan makt.
Men det där med korsningsponnyer lät ju bra, det är ju en bra lösning om man vill göra ponny av den lilla hästen.

Inte_Ung skrev:
Jag tyckte att det var en bra idé då, när jag lade fram den första gången.
Men det var ju jättelänge sedan, så det är väl någon annan med ett starkare namn än jag, som numera tror att den kom på det själv.
Det var för att man inte skulle "budget-avla" och betäcka med "vad-som-helst" bara för att det skulle bli billigt.
Om man vill prova en ung hingst eller får en tjuvbetäckning, så skall det antingen vara mycket väl överlaggt, och då så är man beredd att betala.
Eller så är det en olycka, och då så är man också beredd att betala.

Men det här var på den tiden man kunde skippa att registrera också.
Nu så är det ju litet annorlunda, man är tvungen enligt lag att skaffa häst-pass till ALLA hästar före utgången av 2005. Så det sätter ju saken i ett annat läge. Nu har det ju på det viset blivit registrerings-tvång.

Och det vet jag ju inte om jag direkt gillar.
Själva tvånget är så osmakligt, det ger förbunden sådan makt.
Men det där med korsningsponnyer lät ju bra, det är ju en bra lösning om man vill göra ponny av den lilla hästen.

Eller en egen Svenska Urislandshästföreningen. Eller Svenska Alternativa Islandshästföreningen. Man blir ju trött när man hör avelsutskottets senaste utspel i Ridsport och känner enbart för att stänga dörren till SIF och starta något nytt med mindre centralstyrning och mer vidgad syn är tävlingshästar! Pust!

sambaengi skrev:
Man blir ju trött när man hör avelsutskottets senaste utspel i Ridsport och känner enbart för att stänga dörren till SIF och starta något nytt med mindre centralstyrning och mer vidgad syn är tävlingshästar!
Nej, stänga dörren skall vi INTE göra.
Vi skall ÖPPNA dörrar och RIVA MURAR!

Vi skall gå samman och VIDGA vyerna på det förbund som vi har.
Jag kan snacka (som om det var någon nyhet) och är kvick och slagfärdig i käften.
Jag är gammal i gården och "Di Gamle" känner mig.
Om ni är tillräckligt många som ger mig mandat att tala för er samt formulerar vad ni vill ha sagt, så kan jag utan vidare se till att det kommer fram till rätt ställe genom att några förjer med mig på avelsmötet.

Man kan ju vara politiker inom sitt intresseområde också.
Vi har ju konstaterat att det behövs politik på detta område.

Inte_Ung skrev:
Om ni är tillräckligt många som ger mig mandat att tala för er samt formulerar vad ni vill ha sagt, så kan jag utan vidare se till att det kommer fram till rätt ställe genom att några förjer med mig på avelsmötet.

*räcker upp en hand!*
Med viss reservation för om jag kan bara en dag eller båda, så hoppar jag gärna med i minibussen(eller ådin) när den åker igenom mina trakter!! Eller så hänger jag på i egen ådi. Hur intressant som helst vore det!

sambaengi skrev:
Eller en egen Svenska Urislandshästföreningen. Eller Svenska Alternativa Islandshästföreningen. Man blir ju trött när man hör avelsutskottets senaste utspel i Ridsport och känner enbart för att stänga dörren till SIF och starta något nytt med mindre centralstyrning och mer vidgad syn är tävlingshästar! Pust!

Har ej läst senaste Ridsport och så var den slut nere i affären, så jag är lite nyfiken på vad avelsutskottet skrivit där, någon som kan berätta?

sambaengi skrev:
Dessutom har en viss hingst och dess silverfärg beundrats och gullats om i så många trådar så det blev löjligt och det straffar sig med att folk tyckte det var meningslöst att sitta på detta forum för det var bara en hingst i hela landet som var fri från sommareksemanlag, var silverfärgad och urgullig barnhäst! ...
...Det finns minst 4 silverfärgade hingstar till i Sverige med gott lynne och bra gångarter osv.

;)

Anledningen att just den hästen pratades om av så många här tror jag helt enkelt var att så många faktiskt kände honom eller åtminstone ridit honom.

Historiskt sett så var den första silverhingsten, Lysingur, en väldigt bra ambassadör för sin ras. Han tävlades på 70- och 80-talet och många såg honom och fastnade för rasen, inkl undertecknad! Men inte så många har ridit honom...

Sedan kom Litur som pga en tungskada inte reds så mkt och inte tävlade. Och lagom när Litur var död och Lysingur ur avel så kommer den hingsten du pratar om. Som faktiskt var ensam silverhingst i sverige under -96 och -97. Varför var det så då tror ni? Blev man nästan lynchad om man pratade om färgen ;) ? Sågades möjligen alla som visades jämns med hovskägget ;) ? Klart ingen vågade satsa stora belopp på att köpa någon utan de som såldes från Island gick till Österrike och USA.

Vad gör han när han kommer hit då?

Jo, han trotsar färgdiskrimineringen och tar utan proffsträning sig till landslaget och åker Sverige runt och visar upp sig på tävlingar, uppvisningar, tur- och barnridningar. Trots att han baktalas i alla "fina" läger i början pga färg-fördomarna.

Hans ägare gör lite politik av det och låter ALLA, verkligen ALLA som vill få rida honom och han har haft TUSENTALS provryttare i alla åldrar som på så vis verkligen fått bekräftat att silverhästar kan vara både genomsnälla, lättridna och tölta bra.

Kanske kan också de som då störde sig på det nu se att det var en poäng i att motbevisa höjdarnas påståenden för han används ofta som exempel på att även silverhästar kan ha viss ;) användbarhet :D Och de som förut fnyst åt färgen fnyser inte betäckningssiffrorna och skaffar sig själva en färghingst :p :rofl:

Sedan kommer en silverhingst till, av helt motsatt typ vilket ju är kanonbra för silveraveln. En uppvisning får de till tillsammans :love: , sedan går det inte att övertala dennes nya ägare till fler fast det var planerat. :( (alla gillar inte att stå i rampljuset vilket jag iofs förstår)

Nu har det - vilket är jättebra - kommit ÄNNU fler silverhingstar att välja på.

Men fortfarande är det inte lika många som KÄNNER dem.

Att ha ridit en avelshingst med läcker utstrålning är en stor grej om man tex är tio år och får låna den på uppvisning. Eller om man är "ponnymamma" eller vanlig skogsryttare van vid hästar med mindre rörelser. Risken att man då skriver "gullande" inlägg är förstår stor. Men samtidigt får man inte glömma att alla dessa ryttare som provat, faktiskt inte så lätt går på toppstyrningen och uttalanden som att alla hästar med silverfärgen är defekta. :idea:

Min förhoppning är att fler silverhingstar verkligen kommer UT på tävlingsbanorna och visar vad de duger till för en bred allmänhet så vi får slut på skitsnacket !!

Silverkedjan skrev:
Historiskt sett så var den första silverhingsten, Lysingur, en väldigt bra ambassadör för sin ras. Han tävlades på 70- och 80-talet och många såg honom och fastnade för rasen, inkl undertecknad! Men inte så många har ridit honom...
Lysingur, där är ju orsaken till skitsnacket.
Att jag inte har tänkt på det förut.

De som vet Lysingurs historia förstår nu vad jag menar.
Och de som inte vet, har det nog bäst av att inte veta.
De som åker med på avels-seminariet kommer att få hela historien berättad för sig.

Hur kunde jag missa detta?

Inte_Ung skrev:
Lysingur, där är ju orsaken till skitsnacket.
Att jag inte har tänkt på det förut.

Det tror jag inte är hela förklaringen. Jag var med tidigt och innan Lysingur hade några avkommor att tala om så var det ändå samma visa. Det hjälpte liksom inte att han vann SM i tölt, silverhästar VAR dåliga, så var det bara. Och folk var avundsjuka :p

Lite officiell historia - Lysingurs pappa Styggur ägdes av här flitigt omnämnde profilen som uttalat att silverhästar har ögonfel mm. Styggur hade eksem och var fyrgångare med ganska svag tölt.

Lysingur själv hade inte eksem och o-omtvistat bra fyrgångsegenskaper men fick en del svårtöltade avkommor med fyrgångsston av Styggurs typ, där blev traven för dominant. Med femgångare har han fått fina avkommor, många finns kvar i Gäverstads avel.

Men stomaterialet (och matchningen hingst-sto) och träningskunskapen var inte på topp på den här tiden så självfallet kunde flertalet av avkommorna inte nå upp till pappas resultat ;)

Nåt som jag tycker är roligt i sammanhanget var att exteriört så kritiserades Lysingur på den här tiden för att han hade för LÅNGA ben och inte var tillräckligt rektangulär :D :D :D :angel:

Det finns mera historia än så.
Men den vill jag inte ta här.

Orsaken finns INTE i det du har nämnt.

Inte_Ung skrev:
Det finns mera historia än så.
Men den vill jag inte ta här.

Orsaken finns INTE i det du har nämnt.

Jag fokuserade mest på varför Lysingur fick så låg BLUP vilket fick många att dissa silverhästarna generellt. Detta debatterades en del på tidiga avelsseminarium..

Sedan fanns det ju mer personliga skäl också hos en del :angel:

Silverkedjan skrev:
;)

Hans ägare gör lite politik av det och låter ALLA, verkligen ALLA som vill få rida honom och han har haft TUSENTALS provryttare i alla åldrar som på så vis verkligen fått bekräftat att silverhästar kan vara både genomsnälla, lättridna och tölta bra.

Kanske kan också de som då störde sig på det nu se att det var en poäng i att motbevisa höjdarnas påståenden för han används ofta som exempel på att även silverhästar kan ha viss ;) användbarhet :D Och de som förut fnyst åt färgen fnyser inte betäckningssiffrorna och skaffar sig själva en färghingst :p :rofl:

Att ha ridit en avelshingst med läcker utstrålning är en stor grej om man tex är tio år och får låna den på uppvisning. Eller om man är "ponnymamma" eller vanlig skogsryttare van vid hästar med mindre rörelser. Risken att man då skriver "gullande" inlägg är förstår stor. Men samtidigt får man inte glömma att alla dessa ryttare som provat, faktiskt inte så lätt går på toppstyrningen och uttalanden som att alla hästar med silverfärgen är defekta. :idea:

Min förhoppning är att fler silverhingstar verkligen kommer UT på tävlingsbanorna och visar vad de duger till för en bred allmänhet så vi får slut på skitsnacket !!

Jag vet och jag förstår mycket väl så du behöver inte försvara dig. Men det blev fel i balansen på forumet och hela forumet betraktades om subjektivt och hjärntvättat. Din taktik har gått bra för att sälja hingsten till den brada massan men den har slagit tillbaka ordentligt i SIF och på trovärdigheten vad gäller forumet, tyvärr! Skall folk lyssna i dessa sammanhang så måste man agera mer objektivt politiskt och inte romantiskt gulligt, om du ursäktar! För lika väl som du fått kunder pga av det så har du tappat kunder som kanske kunde kommit med ston som gett avkommor efter honom med annan kapacitet än de som är vanliga idag.

Men eftersom hingsten har så gott lynne så är han ju ypperlig till just att avla familjehästar så det är ju samtidigt ingen skada skedd utan klokt att familjeston kommit till honom! Och eftersom silversvart är så eftertraktat så är det ju bara bra att vi nu har 5 st sådana hingstar med ypperligt lynne! Det borde slå rejält hål på myten att de silverfärgade hästarna skulle ha dåligt lynne! Visst är det idealet att avla fram topphästar, med enorma gångarter och superlynne så de även kan ridas av barn och nybörjare, men det är så otroligt få hästar som har ett sådant lynne och dessutom så är det svårare för en nybörjare att klara hålla balansen om steget är stort. Men jag vet faktiskt ett fåtal förstaklasshingstar som har det ypperliga och eftersökta lynnet också.

Jag har fått jättemånga pikar för min silversvarte hingst också och han blev ordentligt neddömd pga av färgen så han inte gick in, det sade faktiskt duktiga både svenska, danska och isländska ryttare och tillika hingstägare till mig! Tyvärr fick vi aldrig en chans att visa om honom. Han dog i sviterna efter ekollonförgiftning. Hur seriös man än var så betraktades man som romantiker och barnslig för man red en silversvart häst, jag vet. Han hade också ett otroligt lynne! Som fyråring skadade han sig allvarligt och fick stå på box i 2 månader och under hela denna tid var han lugn och ibland var det jag och 4 barn runt honom som ryktade, klappade och pysslade. Jag var aldrig rädd ens när de kröp under honom kors o tvärs för han höll noga reda på både dem och sina hovar så ingen skulle skadas!

Han var ju liten, bara 132, och jag brukade krypa under honom och pressa ryggen upp under hans mage så bakhovarna lättade lite, för att stretcha hans rygg. Hur många hästar tolererar sånt? Likadant så hade vi en lek där jag stoppade min hopvikta pekfinger i munnen på honom och han bet försiktigt om den. Jag sa aj lite halvt på skoj och han tog i lite hårdare, aj, sade jag lite tydligare men han visste att det inte var någon fara och tog i lite till och sade jag då aj tydligt så släppte han eller tog han i lite till, bara försiktigt tills han nådde den gräns där han visste att om han bet hårdare skulle det göra ont, och det gjorde han aldrig! En klok, snäll, ärlig och otrolig häst som jag saknar oerhört mycket! Det är honom ni ser på min signaturbild.

Förhållandet mellan människa och häst skall präglas av ömsesidig kärlek och förståelse, inte av krav på tävlingsprestationer! Hela avelssynen inom SIF nu präglas av tävlingsprestationer och man glömmer det viktigaste av allt: Hästen är i första hand en kär vän och familjemedlem och det är sådana vi skall avla, inte enkom tävlingsmaskiner!

Inte_Ung skrev:
Nej, stänga dörren skall vi INTE göra.
Vi skall ÖPPNA dörrar och RIVA MURAR!

Vi skall gå samman och VIDGA vyerna på det förbund som vi har.
Jag kan snacka (som om det var någon nyhet) och är kvick och slagfärdig i käften.
Jag är gammal i gården och "Di Gamle" känner mig.

Man kan ju vara politiker inom sitt intresseområde också.
Vi har ju konstaterat att det behövs politik på detta område.

Jag kan också hjälpa till att hålla låda! Måste bara se hur jag tar mig från Blekinge med bruten arm. Får se om jag kan få skjuts!

Silverkedjan skrev:
;)

Sedan kommer en silverhingst till, av helt motsatt typ vilket ju är kanonbra för silveraveln. En uppvisning får de till tillsammans :love: , sedan går det inte att övertala dennes nya ägare till fler fast det var planerat. :( (alla gillar inte att stå i rampljuset vilket jag iofs förstår)

Nämnda hingst har jag stor personlig erfarenhet av, både av hästen och av avkommorna och han har faktiskt en förstaklasshingst efter sig i Tyskland, silversvart, samt ett förstaklassto på Island, silverbrunt bla. Men min erfarenhet är det lugna temperament han ger till avkommorna. De är underbara! Och hingsten själv rena familjegosingen han med! Så det är konstgt att man ändå lyckas sprida ryktet att silversvarta hästar har dåligt lynne. Nåja, jag har mina aningar vilken hingst som lagt grunden till det, men det kan jag ju inte skriva här...

Jag gillar inte heller rampljuset och det tvång att man måste visa upp sig och prestera. Jag trivs bäst med hemmets lugna vrå och att kanske visa sig någon enstaka gång. Så jag förstår hur personen resonerar. Och med tanke på vad en tränare utsatte denna hingst för så förstår jag också att hon lovat hästen att han sldrig skall behöva lämna gården!

Silverkedjan skrev:
Jag fokuserade mest på varför Lysingur fick så låg BLUP vilket fick många att dissa silverhästarna generellt. Detta debatterades en del på tidiga avelsseminarium..

Sedan fanns det ju mer personliga skäl också hos en del :angel:

Men det finns kanonhästar efter honom också, bla ett silverbrunt sto som tyvärr såldes utomlands!

Apropå hans högbent och lättbyggdhet: Han hade kanske varit klass1 idag i exteriören??? Han ser ju smäcker elegant ut i gamla stamboken :devil:

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 553
Senast: Enya
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 293
Senast: Vicks
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar