Sv: Re: silverhästar
Hittade den här tråden nu, har missat den helt
Man blir helt paff av att läsa allt som sagts om honom... Snällare häst finns ju inte! (fast iof är han död så är det väl inte honom jag ridit & hanterat )
Silverkedjan skrev:Man blir inte förvånad, ty man är ganska luttrad.
Du skulle bara veta vilka rykten olika höjdare i SIF spridit om min Askur tex.
1) Från minst ÅTTA håll på "höjdarnivå, alla hingsthållare och med positioner i SIF: Han har ingen tölt.
(att han fick 8 på tölt efter 6 veckors s.k. inridning med söndertrasad mun på Island eller varit i landslaget här eller tävlat både T1 och T2 med resultat över 6,2 eller blivit Sydsvensk töltmästare eller att tusentals stoägare/nyfikna fått glida runt i tölt i 40 knyck på honom RÄKNAS liksom inte)
2) Från avelutskott och speaker på hingstbedömning: Han nedärver inte sitt silveranlag.
(vilket naturligtvis alla silverhingstar gör i 50%. Av en händelse fick vi på samma gång höra att speakerns egen färghingst nedärvde sitt anlag i minst 65% :smirk
3) Från flera "officiella" håll: Han är DÖD så det är ingen idé att åka dit med ston.
(för tredje gången den här säsongen )
4) Om ens sto är dräktigt med honom måste man spruta bort det och betäcka med den hingsten som den som talar råkar äga, annars kommer man sprida anlag som fördärvar rasen.
(kommentarer ej nödvändiga, från stor hingststation som haft ordförandeposition i SIF)
5) Från så många SIF-höjdare så många ggr att det är omöjligt att räkna inkl tidigare ordförande i SIF: Silverfärgen hör även i Askurs fall ihop med lynnesfel och borde förbjudas.
(att vi gjort allt för att motbevisa detta genom att låna ut honom till barn, gå ensam på barn- och provridning mitt i Göteborgs centrum, låtit ALLA som velat alltid få hantera och rida honom, haft hundratals praktikanter som lett omkring honom i pannluggen mellan stona, åkt på mängder med uppvisningar, låtit okända barn rida honom i parader etc och bara släppt honom att ta ansvar för sitt eget uppförande i alla upptänkliga sammanhang etc etc RÄKNAS förstås inte. Sanningen är att jag har aldrig haft en så mångsidig genomsnäll häst och han är den ENDA jag litar på att släppa iväg från gården med precis vem som helst utan att något skulle kunna hända)
6) Från hingsthållare med positioner i SIF eller SM-medaljörer: Ingen av hans avkommor kan tölta.
(ALLA hans avkommor jag följt vilket är mer än hälften töltar bra och RENT med schysst aktion trots ett uselt genomsnittligt stomaterial :smirk: Men de har oftast ingen pass, vilket somliga kanske inte kan skilja upp )
7) Han ger ögonfel så hans föl blir blinda
(kommentarer behövs inte i den här tråden :smirk
8) Från konkurrenter: Han har sommareksem.
(Sanningen är att han gått ute dygnet runt utan täcke i knottrika Värmland eller Småland alltsedan importen 1996 och aldrig visat några sådana tendenser. Vilket alla som varit här eller där kunnat se och bedöma själva. Med gården full av övernattande stoägare och praktikanter dygnet runt sommartid skulle sådant inte kunna döljas!)
Nu har jag inte tagit med alla. Bara sådana som kommer från "höjdare" inom SIF.
Allvarligt så är det förstås så att det krävs en massa engagemang för att ta en SIF-position. Och dessa har oftare egna ekonomiska intressen att bevaka. Så jag tror inte att SIF som organisation har en policy att snacka skit om silverfärgen, däremot består styrelser och utskott av människor med fel och brister. Och avundsjuka.
För ingen tror väl att det här skulle hänt om det inte varit så att silverhingstarna "tog" en massa ston
Hittade den här tråden nu, har missat den helt
Man blir helt paff av att läsa allt som sagts om honom... Snällare häst finns ju inte! (fast iof är han död så är det väl inte honom jag ridit & hanterat )