silverhästar

Sv: Re: silverhästar

Silverkedjan skrev:
Man blir inte förvånad, ty man är ganska luttrad.

Du skulle bara veta vilka rykten olika höjdare i SIF spridit om min Askur tex.

1) Från minst ÅTTA håll på "höjdarnivå, alla hingsthållare och med positioner i SIF: Han har ingen tölt.

(att han fick 8 på tölt efter 6 veckors s.k. inridning med söndertrasad mun på Island eller varit i landslaget här eller tävlat både T1 och T2 med resultat över 6,2 eller blivit Sydsvensk töltmästare eller att tusentals stoägare/nyfikna fått glida runt i tölt i 40 knyck på honom RÄKNAS liksom inte)

2) Från avelutskott och speaker på hingstbedömning: Han nedärver inte sitt silveranlag.
(vilket naturligtvis alla silverhingstar gör i 50%. Av en händelse fick vi på samma gång höra att speakerns egen färghingst nedärvde sitt anlag i minst 65% :smirk:)

3) Från flera "officiella" håll: Han är DÖD så det är ingen idé att åka dit med ston.

(för tredje gången den här säsongen :D)

4) Om ens sto är dräktigt med honom måste man spruta bort det och betäcka med den hingsten som den som talar råkar äga, annars kommer man sprida anlag som fördärvar rasen.

(kommentarer ej nödvändiga, från stor hingststation som haft ordförandeposition i SIF)

5) Från så många SIF-höjdare så många ggr att det är omöjligt att räkna inkl tidigare ordförande i SIF: Silverfärgen hör även i Askurs fall ihop med lynnesfel och borde förbjudas.

(att vi gjort allt för att motbevisa detta genom att låna ut honom till barn, gå ensam på barn- och provridning mitt i Göteborgs centrum, låtit ALLA som velat alltid få hantera och rida honom, haft hundratals praktikanter som lett omkring honom i pannluggen mellan stona, åkt på mängder med uppvisningar, låtit okända barn rida honom i parader etc och bara släppt honom att ta ansvar för sitt eget uppförande i alla upptänkliga sammanhang etc etc RÄKNAS förstås inte. Sanningen är att jag har aldrig haft en så mångsidig genomsnäll häst och han är den ENDA jag litar på att släppa iväg från gården med precis vem som helst utan att något skulle kunna hända)

6) Från hingsthållare med positioner i SIF eller SM-medaljörer: Ingen av hans avkommor kan tölta.

(ALLA hans avkommor jag följt vilket är mer än hälften töltar bra och RENT med schysst aktion trots ett uselt genomsnittligt stomaterial :smirk: Men de har oftast ingen pass, vilket somliga kanske inte kan skilja upp :angel:)

7) Han ger ögonfel så hans föl blir blinda

(kommentarer behövs inte i den här tråden :smirk:)

8) Från konkurrenter: Han har sommareksem.

(Sanningen är att han gått ute dygnet runt utan täcke i knottrika Värmland eller Småland alltsedan importen 1996 och aldrig visat några sådana tendenser. Vilket alla som varit här eller där kunnat se och bedöma själva. Med gården full av övernattande stoägare och praktikanter dygnet runt sommartid skulle sådant inte kunna döljas!)

Nu har jag inte tagit med alla. Bara sådana som kommer från "höjdare" inom SIF.

Allvarligt så är det förstås så att det krävs en massa engagemang för att ta en SIF-position. Och dessa har oftare egna ekonomiska intressen att bevaka. Så jag tror inte att SIF som organisation har en policy att snacka skit om silverfärgen, däremot består styrelser och utskott av människor med fel och brister. Och avundsjuka.

För ingen tror väl att det här skulle hänt om det inte varit så att silverhingstarna "tog" en massa ston :devil:

Hittade den här tråden nu, har missat den helt :p
Man blir helt paff av att läsa allt som sagts om honom... Snällare häst finns ju inte! (fast iof är han död så är det väl inte honom jag ridit & hanterat :angel: )

ja, det är sant förstås!
och här har jag gått och trott att jag ridit en verklig häst som var så snäll och så vacker... vilken besvikelse :angel:

Betsy skrev:
Hittade den här tråden nu, har missat den helt :p
Man blir helt paff av att läsa allt som sagts om honom... Snällare häst finns ju inte! (fast iof är han död så är det väl inte honom jag ridit & hanterat :angel: )

Jag tillhör som ni vet inte Askurs fanklubb pga av att jag inte gillar vissa delar av exteriören. Men just därför så har jag lättare att kritisera de som kritiserar Askur felaktigt och för ingen kan komma och påstå att jag är partisk om jag säger att han tillhör de hingstar som har bäst lynne tex. Nu får jag dock bara gå på det goda ryktet för jag vet själv för lite om Askurs lynne, men jag tycker att det är så många så som vittnat om det och dessutom är det ju många ggr man får lita på rykten. Vilket gör det väldigt irriterande när folk sprider falska rykten! Så jag förstår varfrör Tim har fått gå till motangrepp också.

Men låt oss släppa debatten om enskilda hästar och försöka att så seriöst som möjligt debattera ämnet!

:bump: :bump: :bump: Anette

Sv: silverhästar

Det råder tydligen delade meningar om Tims hingst Askur frá Hofstadaseli, dessa har stöts och blöts i många diskussioner. Vi har fått uppleva allt ifrån allvarligt menad kritik och smutskastningskampanjer till översvallande beröm och lovord från de som känner hästen. Egentligen borde vi inte diskutera enskilda hästar på det här viset alls och många av de hetsiga debatterna har slutligen hamnat i papperkorgen.

Snälla alla ni diskussionssugna, hjälp mig genom att hålla nivån i diskussionerna rimlig, sluta att ens nämna Askur och återgå till sakfrågorna istället, det vore synd om även deanna tråd stympas eller hamnar i papperskorgen.

Lobelia//Moderator

Förlåt Lobelia (menade inte att göra ditt jobb svårt som moderator :bow: ) Kunde bara inte hålla mig när jag läste vad som sagts, men självklart ska jag sluta nämna namn!
Vill ju ha kvar tråden och fortsätta diskussionen!

Båbbe skrev:
Det är inte så lätt att komma dit om man är med i de stora klubbarna som tex Stormur...

Tänkte svara på det här i ljuset av alla diskussioner som förs nu. Min klubb är nystartad och ännu inte så jättestor. Här har den som vill stora möjligheter att påverka. Vi har öppna styrelsemöten dit alla medlemmar får komma och säga sin åsikt. Dessutom är vi flera i styrelsen som läser och skriver här på forumet.

Inför SIFs årsmöte förra året var det meningen att vi skulle skicka in en motion som gällde avel på eksemhästar och hanteringen av detta. Den kom tyvärr in försent och fick inte vara med på årsmötet som jag förstod det.

Har jag missuppfattat något här får mina klubbvänner gärna rätta mig. :)

/Erica

Kan ju förresten förtydliga att jag inte menar att göra reklam för vår klubb här :o utan bara visa att det faktiskt finns klubbar där man har en chans att påverka och att det finns intresse för det som diskuteras på forumet även ute i verkliga islandshästvärlden.

/Erica

Lobelia skrev:
Det råder tydligen delade meningar om Tims hingst Askur frá Hofstadaseli, dessa har stöts och blöts i många diskussioner. Vi har fått uppleva allt ifrån allvarligt menad kritik och smutskastningskampanjer till översvallande beröm och lovord från de som känner hästen. Egentligen borde vi inte diskutera enskilda hästar på det här viset alls och många av de hetsiga debatterna har slutligen hamnat i papperkorgen.

Snälla alla ni diskussionssugna, hjälp mig genom att hålla nivån i diskussionerna rimlig, sluta att ens nämna Askur och återgå till sakfrågorna istället, det vore synd om även deanna tråd stympas eller hamnar i papperskorgen.

Lobelia//Moderator

Tack Lobelia! Det är precis det jag menar! :bow: :bow: :bow:

Lobelia skrev:

Jag har inga problem med att inte ta upp min egen hingst som exempel. Det är heller inte jag som gör det ;) - utom i det undantaget som Betsy hänvisar till. Det var ju för att visa på hur elaka rykten sprids pga en viss färg - då får man ju ta ett exempel som inte drabbar någon annan.

Däremot tar jag mig friheten att svara och klargöra när någon ANNAN drar upp honom.

Det är mycket mer intressant att sprida FAKTA om silverfärgen. Eller eksem, eller genetik överhuvudtaget.

Askur har trots kritiken ändå faktiskt lyckats med att statuera ett "allmänt känt" exempel på att alla silverhästar är inte galna eller blinda :idea:

Låt oss alla som värnar om mångfalden dra nytta av det så andra silverhästar kan mötas mer fördomsfritt :love:

I vilken annan ras som helst så hade man sett de är udda färgerna som en kulturskatt och till varje pris försökt få in och matcha individer med dem i aveln. Se på russen tex där ovanlig färg i sig ger betäckningstillstånd hos individer under gränsen. Men av någon anledning så har islandsfolket i Sverige snedtänt från början och snarare dömt de färgade hårdare.

Vi får hoppas att det också vänder nu, när det finns såpass många hingstar med silverfärgen att använda! Det ger ju större chans för välmatchade avkommor.

Nu skulle vi bara behöva få in en och annan konstantskimmel också :cool: Men den färgen är inte lika "laddad" - den är ju vanlig i andra raser och inte lika "slående" som silverfärgen. Fast ÄNNU viktigare att bevara eftersom bredden på den är så liten.

Silverkedjan skrev:
Jag har inga problem med att inte ta upp min egen hingst som exempel. Det är heller inte jag som gör det ;) - utom i det undantaget som Betsy hänvisar till. Det var ju för att visa på hur elaka rykten sprids pga en viss färg - då får man ju ta ett exempel som inte drabbar någon annan.

Däremot tar jag mig friheten att svara och klargöra när någon ANNAN drar upp honom.

Det är mycket mer intressant att sprida FAKTA om silverfärgen. Eller eksem, eller genetik överhuvudtaget.

Askur har trots kritiken ändå faktiskt lyckats med att statuera ett "allmänt känt" exempel på att alla silverhästar är inte galna eller blinda :idea:

Låt oss alla som värnar om mångfalden dra nytta av det så andra silverhästar kan mötas mer fördomsfritt :love:

I vilken annan ras som helst så hade man sett de är udda färgerna som en kulturskatt och till varje pris försökt få in och matcha individer med dem i aveln. Se på russen tex där ovanlig färg i sig ger betäckningstillstånd hos individer under gränsen. Men av någon anledning så har islandsfolket i Sverige snedtänt från början och snarare dömt de färgade hårdare.

Vi får hoppas att det också vänder nu, när det finns såpass många hingstar med silverfärgen att använda! Det ger ju större chans för välmatchade avkommor.

Nu skulle vi bara behöva få in en och annan konstantskimmel också :cool: Men den färgen är inte lika "laddad" - den är ju vanlig i andra raser och inte lika "slående" som silverfärgen. Fast ÄNNU viktigare att bevara eftersom bredden på den är så liten.

Håller helt med! Vi släpper det där med Askur för det förstör tråden. Jag vile snarast tala om att HISTORIEN och inte dagens användning av forumet har gjort att man är tveksam till Bukefalos. Och att ni tänker på det så ni håller det seriöst för annars får vi inte de höga herrarna att lyssna! Jag vet att det sprids jäkligt mycket skit om de silverfärgade hästarna och jag vet hur det är att äga en sådan iögonfallande hingst och hur folk ser rött :devil: när man kommer med hästen och blänger snett.

Skall vi var ärliga så har väl färgfolket inklusive du ställt sig både i rampljuset och skottlinjen frivilligt, på gott och ont. Det kan jag erkänna att ha irriterat mig för jag har inte velat vara i rampljuset med mina hästar men jag har liksom fått min dust pga av de som stått i rampljuset och det har stört mig. Bara för att jag har en silversvart häst behöver jag ju inte resonera som de som står i rampljuset, men man har inte behövt öppna mun, man har fått kommentarer ändå, fast man varit tyst och hållit sig på sin kant! Då har man väl knappast varit tacksam precis över er som stått i rampljuset och gastat om färgavel. Och jag är övertygad om att det är en av anledningarna till att som du säger färghingstarna döms ner. Saken togs upp på fel sätt från början så folk blev uppretade och istället för samarbete inom SIF så fick vi två läger; för och emot färgavel. Så tyvärr bär färgavlarna själva en del av skulden till att vi har dessa motsättningar!

Så nu tycker jag vi skippar den gamla taktiken och ser framåt samt försöker uttrycka oss seriöst och taktiskt. Det är bättre att försöka få bundsförvanter än att ta till strid. En strid skapar motsättningar och då kommer de etablerade att stå sida vid sida mot nymodigheterna. Sorry, men konfrontation är det sista som hjälper nu. Det är bättre med rena fakta och hållbara argument och försöka få till stånd en lugn och seriös debatt. Kan vi hålla oss seriösa, lugna och sakliga så går det bättre.

Jag är medveten om att motståndarna till färgavel varit enormt oseriösa i många fall Men låt oss bara lugnt och sakligt bemöta detta så får de ställa sig i det blå skåpet själva om de spårar ur med osakligheter. Vi behöver ju inte vara så dumma så vi gör likadant! Och definitivt måste vi hålla ihop! Så stridsyxan byter vi till fredspipa tycker jag! Hoppas du håller med!

Visst håller jag med, man ska bemöta med fakta.

Problemet är att fakta har alltid varit på "vår" sida.

Det är tyvärr andra saker, som ekonomi, lobbying och avundsjuka, som styr i sådana här frågor, likaväl som i eksemdebatten.

Silverkedjan skrev:
Visst håller jag med, man ska bemöta med fakta.

Problemet är att fakta har alltid varit på "vår" sida.

Det är tyvärr andra saker, som ekonomi, lobbying och avundsjuka, som styr i sådana här frågor, likaväl som i eksemdebatten.

Problemet är väl att båda sidor anser att fakta talar för sig. Hur skall de som inte är väldigt insatta kunna avgöra vad som är fakta och vad som inte är fakta? Det är väldigt lätt att man väljer att tro på den officiella sidan dvs styrelse och avelsutskott.

Jag väljer att läsa mellan raderna i senaste artikeln i Ridsport ang avel och hingstar. Det är intressant att avelsutskottets ordförande vill att vi skall använda färre olika hingstar. Vems hingstar vill han att vi skall begränsa oss till frågar jag mig själv?

TomasN skrev:
Problemet är väl att båda sidor anser att fakta talar för sig. Hur skall de som inte är väldigt insatta kunna avgöra vad som är fakta och vad som inte är fakta? Det är väldigt lätt att man väljer att tro på den officiella sidan dvs styrelse och avelsutskott.

Jag väljer att läsa mellan raderna i senaste artikeln i Ridsport ang avel och hingstar. Det är intressant att avelsutskottets ordförande vill att vi skall använda färre olika hingstar. Vems hingstar vill han att vi skall begränsa oss till frågar jag mig själv?

Det är nästan myndighetsmissbruk att från SIF:s sida sprida medicinska felaktigheter som fakta. Men är man det minsta misstänksam är det ju lätt att kontrollera. Alltså, man frågar en genetiker om genetik, och SH/jordbruksverket om defektlistor tex. Bara för att någon har tagit på sig ett uppdrag i en ideell förening betyder ju inte det att den har tex medicinska kunskaper.

Ja, vilka hingstar som vi skulle tvingas att begränsa oss till är ju intressant :D

Man kan väl säga att avelsbasen skulle bli tämligen smal efter ett tag...

sambaengi skrev:
Så nu tycker jag vi skippar den gamla taktiken och ser framåt samt försöker uttrycka oss seriöst och taktiskt. Det är bättre att försöka få bundsförvanter än att ta till strid. En strid skapar motsättningar och då kommer de etablerade att stå sida vid sida mot nymodigheterna. Sorry, men konfrontation är det sista som hjälper nu. Det är bättre med rena fakta och hållbara argument och försöka få till stånd en lugn och seriös debatt. Kan vi hålla oss seriösa, lugna och sakliga så går det bättre.

Anette

Tror att det är av största betydelse att man inte går in på detaljer och gammalt groll utan det gäller att trycka på det som är gemensamt för de flesta som diskuterar angående avelsmålet.
En större bredd och variation måste främjas, att den genetiska basen breddas - vi kan inte hålla på att inavla och linjeavla i Sverige generation efter generation - det fungerar inte här. "Bakslag" pga arv tas inte bort. En del av dem kommer också att användas i avel - med en släkting om trenden fortsätter - och det negativa anlaget förstärks ytterligare.
Dessutom ska inte modenycker få styra. Det måste bli fler valmöjligheter att avla på olika typer av islandshästar - bara de är friska, har bra lynne och har en funktionell byggnad. Och naturligtvis SKA de ha en taktren smidig tölt (benaktion av mindre vikt!!)
Nu börjar väl inlägget snart passa mer under "avelsmålet"......

Senast ändrad:

freyja skrev:
Tror att det är av största betydelse att man inte går in på detaljer och gammalt groll utan det gäller att trycka på det som är gemensamt för de flesta som diskuterar angående avelsmålet.
En större bredd och variation måste främjas, att den genetiska basen breddas - vi kan inte hålla på att inavla och linjeavla i Sverige generation efter generation - det fungerar inte här. "Bakslag" pga arv tas inte bort. En del av dem kommer också att användas i avel - med en släkting om trenden fortsätter - och det negativa anlaget förstärks ytterligare.
Dessutom ska inte modenycker få styra. Det måste bli fler valmöjligheter att avla på olika typer av islandshästar - bara de är friska, har bra lynne och har en funktionell byggnad. Och naturligtvis SKA de ha en taktren smidig tölt (benaktion av mindre vikt!!)
Nu börjar väl inlägget snart passa mer under "avelsmålet"......

Bra talat och det gäller Thomas och Tim också! Jag håller med er alla tre!

sambaengi skrev:
Helt allvarligt: Skall vi starta en intresseförening?

Ja det tycker jag absolut.
Vi behöver en interims-styrelse.
Jag har tyvärr inte tid före tjälen i marken.
Jag måste vintersäkra gården, det är inte riktigt som det skall här.

Inte_Ung skrev:
Ja det tycker jag absolut.
Vi behöver en interims-styrelse.
Jag har tyvärr inte tid före tjälen i marken.
Jag måste vintersäkra gården, det är inte riktigt som det skall här.

Förklarar din plötsliga tystnad. Jag är med på noterna men såg gärna att du är med och drar lasset men det måste finnas flera hågade?

Anette

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 553
Senast: Enya
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 293
Senast: Vicks
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar