silverhästar

Såg förresten FEM domare och TIO domarsekreterare HELT BORTSE från att en MYCKET känd ryttare VÄNDE och gjorde typ volt tillbaka TRE gånger under poängutdelningen mellan gångarterna i fyrgångs- (eller femgångs-?) finalen på Wången i år. När jag frågade en av domarna hade hon inte sett NÅGOT och bytte sedan samtalsämne pinsamt kan jag tycka...
Jag är en av de 10 du pratar om antar jag, eftersom jag satt i nästan alla klasser hela helgen. Det gick iallafall mig helt förbi, och det var säkert fel. Under poängen är både sekreterare och domare sysselsatta med att visa poäng och hålla reda på så att allt blir riktigt. Det är ganska pressande när det visas under klassens gång och efter att ha suttit hela dagen kan koncentrationen brista. Hade JAG sett det så hade jag inte vetat att man inte fick göra volter för att fördela sig över banan när poängen visas. :o Men skedde det på långsidan mot sekretariatet (åt det håll poängen visas) så var det ju konstigt att ingen såg det.

att samma ryttare under gångarterna SLET sin häst i munnen så mycket med ena tygeln att hela huvudet rycktes åt sidan passerade också utan kommentar
Om det är den jag tror så fick han väl ett gult kort? Det var defenitivt avdrag i protokollet för grov ridning och fula nedtagningar. (Och det var det flera som fick, både "proffs" och mindre kända)

skriver resten i ett nytt inlägg, OM det måste tas bort, vet inte hur hårda reglerna är?

Jag tycker att det är skittrist att se att det går att rida så våldsamt utan att bli avstängd, och dessutom VINNA!!! Men reglerna är kanske inte tillräckligt hårda?

Man får avdrag för det, men fler varningar borde utdelas. Jag hade med glädje DISKAT honom. :devil: Ingen nämnd ingen glömd, jag vet inte hur mycket man får säga, men är det den jag tänker på (och hoppsan, kanske blev det uppenbart nu för för många vem det gäller) så borde det inte ha behövts någon omridning i finalen, utan den som red justast borde ha vunnit.

De domare jag satt med kan jag inte påstå "höll någon om ryggen" och såg mellan fingrarna med missar och dålig ridning oavsett vem som red.

Kanske borde reglerna bli hårdare mot detta med grov ridning, ryttarnas insatser bedömas mer. Det är ju inte så kul alla gånger att ta med oinsatta på tävlingar och det faktiskt är ganska mycket fulridning. För det är ju sådant en icke gångartsintresserad också kan se om det är bra eller dåligt. Det är inte bra vare sig för sporten eller hästarna. Men det hör ju inte riktigt till denna diskussionen.

Ja, jag blir också jäkligt less när man inför domare kan behandla sin häst så illa helt utan att få någon tillsägelse! Om jag red sådär när någon, vem som helst, såg på skulle de antagligen slita ner mig från hästryggen och ge mig ett kok stryk :o :crazy: (tur att man inte rider så då :smirk: )

Men den ryttaren jag tänker på var en HON, och fick såvitt jag vet inga anmärkningar. Hon red åt fel håll först hela kortsidan vid sekretariatet (vände mitt emot sekretariatsbåset) och halva bortre långsidan, sedan red hon ett halvt varv och red sedan hela långsidan vid publiken åt fel håll och avslutade med en mindre volt på bortre kortsidan. Det var även en annan ryttare som vände två gånger och en som backade, under samma final!
Jag kan inte fatta hur det kunde missas.
Puh, jaja..på gränsen till personangrepp antar jag... men min tanke vara bara att peka på hur långt det måste har gått inom KFIB när man håller varann om ryggen så till den milda grad!

Och..min kritik vände sig väl inte i första hand mot sekreterarna, det är ju domarna som ska använda ögonen (även om vissa ögon SOV lite väl mycket... :crazy: )

Vad jag vet är att han för några år sedan blev avtackad och kallad Hedersmedlem. Jag vet inte om det är fler gånger. Men jag tycker det ska räcka med en gång!! :)

Monica

Nu har jag läst igenom alla inlägg och vad :mad: och :( jag blir....

En upplysande artikel/inlägg i Islandshästtidningen vore väl behövligt!

Kan vi påverka val till ordförande i avelsutskottet?? Klagomål ska väl kunna sändas in till SIF:s styrelse tycker jag. De som varit med om detta bör göra en skrivelse o påtala felaktigheter som framkommit. Det är viktigt göra något - ni som varit med om detta.

Jag tycker inte det här är en personfråga och att eldsjälar behöver vara felfria eller straffas. Eller ha bra syn :crazy: :crazy:

Det handlar om för lite KUNSKAP.

Det hjälper ju inte att plocka bort någon här eller där, vad är det som säger att de nya har bättre koll ? Mannen ni pratar om har ju gjort enormt mycket för islandshästen i Sverige, tex sett till att rasen överhuvudtaget kom hit :o Sen är ingen perfekt eller kan veta eller se allt eller bortse från egna intressen.

Jag har resonerat som så att eftersom FAKTA talar för de saker jag vill slåss för inom rasen så får man verka för att sprida fakta helt enkelt.

Här eller internationellt.

Efter min serie om färgnedärvning så står det tex inte lika ofta mystiska saker som "nedärver skäckfärgen till 75%" i hingstannonser - och när det gör det är det fler som reagerar vilket snarast slår tillbaka på annonsören.

Och sprider man fakta om allergi och avel och ständigt påminner om defektlistan så kan man vända en opinion - i alla fall nå de NYA som inte redan sitter med stora ekonomiska intressen att försvara.

Jag har varit med och slagits aktivt och drivit lokalklubbar och tjatat på avelsmöten. Det är ofta som att slå huvet i väggen för det är de etablerade som inte vill se obehagliga sanningar som finns där.

Men kan man nå de NYA innan de fastnat i gammal förstenad skit så vänder det ju med tiden :)

För att återgå till trådens ursprung.

Angående påståendet från SIFs avelsutskotts ordförande att det följer ett synfel med silvergenen, tyckte jag att jag inte hade något ytterligare att tillägga utöver vad som redan skrivits här om detta.

Kunde dock inte låta bli och uttrycka mina åsikter på vår förenings "officiella" forum när detta kom upp till debatt och det som jag såg som själva sakfrågan försvann.

Kul, eller nå't.
Hastigt så minns jag varför jag inte ville vara med längre.

Dock är det så att jag har haft 3 käpphästar i mina önskemål vad gäller SIF och avel.

1. Att det på något vis skall gå att registrera avkommor efter obedömda hingstar.
Det går idag, och förfarandet är precis på det vis som jag önskade att det skulle vara då för många år sedan.

2. Att man inte avlar på hästar med defekter som står på defeklistan.
Det verkar att gå trögare, men det kommer nog också snart.
Marknaden vill inte ha hästar med spatt eller sommareksem, så det kommer att lösa sig den vägen.

3. Avelsmålet. Man måste kunna avla trevliga lätt-töltade familjehästar av den grövre och hållbara typen. Det kan inte vara meningen att Islandshästen skall vara "så lätt som möjligt".
De grova hästarna behövs de också.
Den är svårare att få till, men punkt 1 ovan ger ju viss frihet i alla fall.

Har du mailat Ärade Högvördige flera gånger avtackade?

Ja, det handlar ju om kunskap - och är man intresserad av islandshästen bör falska rykten inte komma igång så här. Inte när man varit med om sen islandshästen kom in i landet.

Är det för höga krav på dem som sitter högst i SIF:s utskott och andra instanser?? Att de är relevanta och sakliga och har reda på vad för grodor som de hasplar ut??

Är jag för kritisk?? Än har jag inte fått spikar inslagna i huvudet som inte går att få ut igen.... :angel:

Ang \"domarfel\" på Wången

På SIF:s forum finns en förklaring till det påstådda "domarfelet" rörande volter i finaler.

Vad gäller hårda tygeltag så litar jag i detta fall på vår kompetenta och opartiska domarkår.

Det är alltid bra att ta reda på fakta innan man uttalar sig.

Re: Ang \"domarfel\" på Wången

Där ser man, man får alltså ta tillbaka påhoppet! Konstigt att ingen annan här på buke kände till att det är tillåtet att volta på banan :crazy:

Och angående att ta reda på fakta innan man uttalar sig, så frågade jag såklart en domare på plats, som svarade att det INTE var tillåtet :eek: då tänkte jag att domare säkert kan FIPO bättre än de flesta...

Men du, är en domare NÅGONSIN opartisk?? Ärligt? Vi är ju alla människor, och jag VET iaf EN domare om INTE ALLTID är opartisk... :crazy:
Att vara opartisk i en bedömningssport måste väl nästan vara en utopi? Kanske finns det någon domare som inte bryr sig om "kändisarna", men en personlig åsikt smyger sig väl nästan alltid med? Inte för att de någonsin skulle kunna säga det rent ut, men så tror jag iaf att det är.

Re: Ang \"domarfel\" på Wången

Ja det kan ju vara på plats att informera om att tolkningen av FIPO ändrats, hur ska vi vanliga dödliga förstår vad som händer. Inte konstigt att det blir missförstånd i det här läget. Och nog är det bättre att man tar upp det än kommer ut än att folk irriterarar sig helt i onödan.

Sv: silverhästar

Jag vill bara skrämma liv i denna gamla tråden.

Att gå samman och åka till avelsseminariet kan ju vara en god idé.
Jag har ju en numera berömd Minibuss vid namn Wolfgang, den kan ta 7 passagerare från Stockholm.
Blir vi färre så kan vi åka den något snabbare Audin.

Så!
Vilka vill åka?

Sv: silverhästar

När är det? Jag är inte den som talar högst precis, men jag är trots allt lite insatt och väldigt intresserad.

/Erica

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 553
Senast: Enya
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 293
Senast: Vicks
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar