Showmanship at Halter

R

roping-malin

Är detta något som är för alla hästar eller är det bara för vissa raser?

Jag skulle gärna vilja se bilder eller någon film från en sådan här klass. Har aldrig sett det förut men är intresserad av utställning... Tänkte om man kunde köra Showmanship at Halter med en Shetlandsponny :d

Bilder mm. vore trevligt! :D
MVH Malin!

Sv: Showmanship at Halter

Är detta något som är för alla hästar eller är det bara för vissa raser?

Jag skulle gärna vilja se bilder eller någon film från en sådan här klass. Har aldrig sett det förut men är intresserad av utställning... Tänkte om man kunde köra Showmanship at Halter med en Shetlandsponny :d

Bilder mm. vore trevligt! :D
MVH Malin!

Showmanship finns för alla raser om du åker till rätt tävling/anmäler dig till rätt klass. På tex. aqha tävlingar får du inte vara med med annan ras än quarter om det inte är en allbreedsklass.
Har tyvärr inga bilder/film men i showmanshipen är det du som "handler " (heter det så?) som bedöms mest, hur du visar upp hästen och erat skick (hela,rena,showiga) - så självklart kan du göra det med en shetlandsponny på tex. wras tävlingar.

Man kan tävla med alla raser i Showmanship !

Från regelboken:
I Showmanship at halter skall bedömmningen enbart omfatta uppvisarens förmåga att förbereda och visa häst i grimma.
Hästen är enbart ett medel för att demonstrera uppvisarens förmåga och förberedelser.
Idealuppvisningen består av en lugn, säker, prydligt klädd uppvisare ledande en välskött häst som snabbt och effektitvt utför aktuellt mönster med exakthet, mjukhet och precision.
Showmanship at halter är inte en exteriörbedömmning av hästen och skall inte heller dömas som en sådan.

Två bilder när jag tävlar min häst i showmanship, dock bara D-nivå :p

Har en film också men inte på den här datan, ska se om jag vågar lägga upp den nån annan dag ... :bump:

051001show5.jpg

Tack Erik! Har du tävlat i det med? ;)

Stolpskottet, Gud vad fina ni ser ut! Klart du skall lägga upp filmen! :d

Ginne, Vad mysigt det ser ut med din Shettis! (eller är det din?)

Går man runt på banan helt själv eller grå man i en ring som man gör på utställning? Eller är det ett mönster typ som WR att det skall hända saker vid en kona typ? :angel:

Min Shettis kommer troligvis i veckan ;) Hon bor hos grannen så det är bara att gå en liten bit att hämta henne! Det skall bli så mysigt att få hem henne. Jag valde henne innan hon hade fötts. Det var meningen att jag skulle ha henne tidigare men så har det hänt så mycket både hos grannen och här så det har inte varit läge men nu så, nu är allt på G! :D

Fler bilder är inte helt fel ;)
Kramar Malin!

Tack Erik! Har du tävlat i det med? ;)

Stolpskottet, Gud vad fina ni ser ut! Klart du skall lägga upp filmen! :d

Ginne, Vad mysigt det ser ut med din Shettis! (eller är det din?)

Går man runt på banan helt själv eller grå man i en ring som man gör på utställning? Eller är det ett mönster typ som WR att det skall hända saker vid en kona typ? :angel:

Min Shettis kommer troligvis i veckan ;) Hon bor hos grannen så det är bara att gå en liten bit att hämta henne! Det skall bli så mysigt att få hem henne. Jag valde henne innan hon hade fötts. Det var meningen att jag skulle ha henne tidigare men så har det hänt så mycket både hos grannen och här så det har inte varit läge men nu så, nu är allt på G! :D

Fler bilder är inte helt fel ;)
Kramar Malin!

Ja lite.. någon gång bara.
Man bedöms hela tiden du är på banan. Man ställer oftast upp likt Horsemanshipen och sedan gör varje ekipage ett litet mönster likt ett horsemanship mönster (skritt,trav,halter,ryggning,spin,uppställning) mönstret ritas av domaren..
När man gjort sitt mönster ställer man upp längs nästa kortsida eller ngn annan stans på banan och sedan är allt klart. Men hela tiden du är på banan så måste du ha koll på domarn så att du står i rätt ruta o.s.v.
/Erik

jag och min häst från en Trail at hand (hade samma utstyrsel i showmanshipen)

luxvitavattlong2.jpg

kom ihåg att du får INTE ta på hästen, och man får inte hålla i kedjan/haken på grimskaftet

Det är varken jag eller min shettis (har ingen)... bara en bild som legat ute på nätet.

Tack så mycket allihoppa! Jag skall nog ta och titta på en sådan klass innan ja startar i det själv :)

Kramar Malin!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 583
Senast: Magiana
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈