Shettistråden del II

Min ponny har hopptävlat idag 🤩 hon hade skött sig utmärkt och fixar rosett till barnen. Lastat och åkt och allt det där.

...sen när hon kom hem fick en av hagkompisarna något frispel och attackerade henne :( så nu står hon inne med ett lite svullet framben och sår över hela kroppen. Fruktansvärt otäckt, aldrig sett något liknande. Glad att jag har hästarna hemma och kunde gå in och fånga henne, även om jag först inte fattade vad som pågick eftersom jag inte såg hela förloppet. Stackars stackars fina vita.

IMG_20240922_193340.jpg
 
Min ponny har hopptävlat idag 🤩 hon hade skött sig utmärkt och fixar rosett till barnen. Lastat och åkt och allt det där.

...sen när hon kom hem fick en av hagkompisarna något frispel och attackerade henne :( så nu står hon inne med ett lite svullet framben och sår över hela kroppen. Fruktansvärt otäckt, aldrig sett något liknande. Glad att jag har hästarna hemma och kunde gå in och fånga henne, även om jag först inte fattade vad som pågick eftersom jag inte såg hela förloppet. Stackars stackars fina vita.

Visa bifogad fil 153734
Vad läskigt!
Konstigt att hästar kan få för sig att attackera sådär. Har hört någon liknande historia förut.
På något sätt är det väl kansle om rangordning. Någon som försöker ta en chans att ta för sig?

Har de varit isär liknande tidsperiod förut utan problem?

Hoppas skadorna läker fort.
 
Vad läskigt!
Konstigt att hästar kan få för sig att attackera sådär. Har hört någon liknande historia förut.
På något sätt är det väl kansle om rangordning. Någon som försöker ta en chans att ta för sig?

Har de varit isär liknande tidsperiod förut utan problem?

Hoppas skadorna läker fort.
Jätteotäckt!
Det var lite min tanke också (men hujamig den hästen vore helt fel för flocken!).

De har varit i sär när en häst ridits osv utan problem, men nog inte så här länge (ett par timmar), iaf inte sen min åring kom hem igen från betet.

De gick båda på munkpeppar en period i våras för då var han också lite på henne (men långt ifrån så här!) så kanske brunst-relaterat också. Jag vet inte. Just nu är hon trygg inne med åringen - han är också liten och även om dagen för valackerna har varit helt lugn vågar/vill jag inte ha lilla ute över natten ensam med den "elaka". Någon behöver ju sova inne med prinsessan.
 
Jätteotäckt!
Det var lite min tanke också (men hujamig den hästen vore helt fel för flocken!).

De har varit i sär när en häst ridits osv utan problem, men nog inte så här länge (ett par timmar), iaf inte sen min åring kom hem igen från betet.

De gick båda på munkpeppar en period i våras för då var han också lite på henne (men långt ifrån så här!) så kanske brunst-relaterat också. Jag vet inte. Just nu är hon trygg inne med åringen - han är också liten och även om dagen för valackerna har varit helt lugn vågar/vill jag inte ha lilla ute över natten ensam med den "elaka". Någon behöver ju sova inne med prinsessan.
Kanske var just att det var längre tid nu som gjorde att det blev dramatiskt.
Var det flockledaren som var på tävling?
I så fall låter det ju som någon ville passa på att ta över flocken 🙈.

Knepigt ändå när de känner varandra sedan länge....
 
Kanske var just att det var längre tid nu som gjorde att det blev dramatiskt.
Var det flockledaren som var på tävling?
I så fall låter det ju som någon ville passa på att ta över flocken 🙈.

Knepigt ändå när de känner varandra sedan länge....
Ja, det är väl hon som är flockledare - eller i alla fall den trygga.
Han som attackerade är rätt ostabil så ingen man vill ha i den positionen. Ska testa med munkpeppar till båda och se om det kan dämpa något, han var lite tråkig i våras när hon började brunsta och då funkade det (men långt ifrån beteendet vi såg idag, såklart).
 
Det är svårt med trakeal kollaps eftersom det ofta dyker upp när de är lite äldre. Det är inte heller så att de är drabbade vs inte drabbade utan det finns många grader av det, så mörkertalet är nog väldigt stort. Särskilt eftersom många shetlandsponnyer inte arbetas särskilt hårt, utan kan leva utmärkta liv även med lindrigare grader av trakeal kollaps, som kanske inte ens märks. Det finns sannolikt någon ärftlighet men hur det nedärvs är inte studerat (än...)

Eftersom Mumma är född hos mig har jag ju såklart ett extra intresse av detta. Såvitt jag vet har ingen annan av syskonen på mödernet haft trakeal kollaps. Hennes pappa har ett relativt stort antal avkommor som tävlar på travet, men visst skulle det kunna förekomma där. Men det kan ju vara så att det är oturen och kombinationen mor/far som gett besvären.

Du får pussa extra mycket på henne från oss här @Cattis_E och ge henne några extra äpplen eller nåt!
Jag har nu skickat ett PM där jag försökt sammanfatta lite om Mummas trakealkollaps till @ameo.
Men om någon annan är intresserad så hojta till så kan ni få samma text på PM.
 
Jag har i många år varit sugen på att skaffa shettis, tänker 2 så dom har sällskap av varandra i samma storlek. Vad bör jag titta efter på shettisar, finns det några kända defekter? Jag körde shettis och ponny en del som ung och skulle absolut kunna tänka mig att köra lite igen.
 
Jag har i många år varit sugen på att skaffa shettis, tänker 2 så dom har sällskap av varandra i samma storlek. Vad bör jag titta efter på shettisar, finns det några kända defekter? Jag körde shettis och ponny en del som ung och skulle absolut kunna tänka mig att köra lite igen.
De defekter som finns, men som inte är särskilt vanliga, är patellaluxation och trakeal kollaps. Det första går att hitta vid en noggrann veterinärbesiktning, om man ber dem kolla specifikt efter det. (kollas på upplyft bakben). Trakeal kollaps är svårare, då det kan uppstå/visa sig senare i livet.
Vad du ska titta efter i övrigt beror på vad du tänker dig för typ av ponny och typ av körning. Äldre läromästare eller ung att köra in själv? Tävling eller hobbykörning hemma? Trav eller brukskörning? osv.
Men en sak är att kolla så du får plats med en brösta ovanför bogspetsarna, det kan ofta vara ont om utrymme mellan boghöjd och halsen. Alternativt att köra med svängd brösta eller loksele.
 
De defekter som finns, men som inte är särskilt vanliga, är patellaluxation och trakeal kollaps. Det första går att hitta vid en noggrann veterinärbesiktning, om man ber dem kolla specifikt efter det. (kollas på upplyft bakben). Trakeal kollaps är svårare, då det kan uppstå/visa sig senare i livet.
Vad du ska titta efter i övrigt beror på vad du tänker dig för typ av ponny och typ av körning. Äldre läromästare eller ung att köra in själv? Tävling eller hobbykörning hemma? Trav eller brukskörning? osv.
Men en sak är att kolla så du får plats med en brösta ovanför bogspetsarna, det kan ofta vara ont om utrymme mellan boghöjd och halsen. Alternativt att köra med svängd brösta eller loksele.
Tack för bra svar! Jag ska inte avla på shettisarna men för mig är det viktigt med friska och sunda individer. De flesta besiktigar nog inte sina shettisar om de inte ska använda för tävling kanske men jag hade faktiskt tänkt att besiktiga. Jag har bara tänkt att hobbyköra, gärna i par. Har kört in ponnys förut även om det var längesedan nu men tömkör mina halvblod mkt så det bör inte var problem med att köra in själv. I värsta fall får jag anlita en duktig kusk att göra det. Bra där med att titta på om brösta får plats. Vad ligger en ”bra” (frisk, sund, inkörd) shettis på i pris mellan tummen och pekfingret nuförtiden? Inbillar jag mig eller finns det typ två typer av shettisar eller det är bara att dessa som blivit utställda osv är bättre i form?
 
Jag vet inte om det är så aveln ser ut @Freazer , men jag hade två helt olika shettisar om man såg till typ. En mer slimmad "travvariant" och en grövre "bruks", typ som en kallblodstravare och en nordsvensk :)
 
Vad ligger en ”bra” (frisk, sund, inkörd) shettis på i pris mellan tummen och pekfingret nuförtiden? Inbillar jag mig eller finns det typ två typer av shettisar eller det är bara att dessa som blivit utställda osv är bättre i form?
Jag skulle säga från mellan 20-30' och uppåt. Går säkert att fynda billigare också, men jag är faktiskt glad för att det äntligen börjar närma sig hundvalpspriser för bra shetlandsponnyer...

Shetlandsponnyn har alltid funnits i lite olika modeller, som ser olika ut beroende på hull och träning. Travarshettisarna är i vissa fall lika slimmade som vältränade varmblodstravare, om de tränas hårt. Och liksom vbl-travarna "sväller de ut" när de inte längre är i topptrim.
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 725
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 791
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp