Shettistråden del II

Det är svårt med trakeal kollaps eftersom det ofta dyker upp när de är lite äldre. Det är inte heller så att de är drabbade vs inte drabbade utan det finns många grader av det, så mörkertalet är nog väldigt stort. Särskilt eftersom många shetlandsponnyer inte arbetas särskilt hårt, utan kan leva utmärkta liv även med lindrigare grader av trakeal kollaps, som kanske inte ens märks. Det finns sannolikt någon ärftlighet men hur det nedärvs är inte studerat (än...)

Eftersom Mumma är född hos mig har jag ju såklart ett extra intresse av detta. Såvitt jag vet har ingen annan av syskonen på mödernet haft trakeal kollaps. Hennes pappa har ett relativt stort antal avkommor som tävlar på travet, men visst skulle det kunna förekomma där. Men det kan ju vara så att det är oturen och kombinationen mor/far som gett besvären.

Du får pussa extra mycket på henne från oss här @Cattis_E och ge henne några extra äpplen eller nåt!
Hon ska få sjukt mycket morötter imorgon.

Angående trakealkollapsen kan jag säkert berätta mer vid tillfälle längre fram.

Just nu ligger allt folus på ett fint slut för henne, och på att min trotjänare Eikar verkar okej med de (om än tillfälliga) ändringar som kommer att ske imorgon.
 
Ibland förändras livet snabbt, jag hälsade på hos @Cattis_E i helgen och fick ta avsked av finaste Mumma som trots vår korta bekantskap gjort ett djupt intryck och är väldigt saknad :heart
Tänk vilka svåra beslut vi måste ta när vi har djur och hur tufft det är att gå vidare, så när Cattis behövde sällskap till Eikar som blev ensam kvar kändes det helt rätt att låna ut min Vega så att han kunde stå kvar hemma. Hon har redan bott in sig och Eikar verkar väldigt förtjust i sin sällskapsdam, de stod och kliade varandra redan första dagen 🥰

Men hästlös var jag inte mer än ett par dagar för idag kom den här stora killen hem 😍
På lördag ska vi på sommarpremiering i Katrineholm så ni får hålla tummarna för oss att han får fina poäng 🥰

1000006189.jpg
 
@Novienna Jag och Eikar är otroligt tacksamma.

Eikar är trygg, glad och jag kan andas.
En fruktansvärd rädsla att något skulöe hända honom också grep tag i mig i måndags, så att jag fick ren och skär panik.

Har förlorat två hästar av min flock på tre på under två år och Eikar är ju 21 nu, så till exempel en skada kan ju stjälpa mycket i den åldern.

Nu hinner jag landa innan jag måste fatta varaktiga beslut.

Vega har ett fantastiskt temperament!
Går rakt på ett okänt släp med någon hon träffat 2 ggr, rakt in i okänt stall och är vänlig, glad och kelig.
Har inte orkat några fina bilder på dem änni ännu men jag bjuder på dessa från första dygnet.

1000009599.jpg
 
@Novienna Jag och Eikar är otroligt tacksamma.

Eikar är trygg, glad och jag kan andas.
En fruktansvärd rädsla att något skulöe hända honom också grep tag i mig i måndags, så att jag fick ren och skär panik.

Har förlorat två hästar av min flock på tre på under två år och Eikar är ju 21 nu, så till exempel en skada kan ju stjälpa mycket i den åldern.

Nu hinner jag landa innan jag måste fatta varaktiga beslut.

Vega har ett fantastiskt temperament!
Går rakt på ett okänt släp med någon hon träffat 2 ggr, rakt in i okänt stall och är vänlig, glad och kelig.
Har inte orkat några fina bilder på dem änni ännu men jag bjuder på dessa från första dygnet.

Visa bifogad fil 152330
Så skönt ♥️
Sån var min Inter också (han fick också vara sällskap några gånger med kort varsel till vänners hästar). Helt cool, obrydd och definitivt ingen som hetsade upp sig över att få en ny kompis.
 
Så skönt ♥️
Sån var min Inter också (han fick också vara sällskap några gånger med kort varsel till vänners hästar). Helt cool, obrydd och definitivt ingen som hetsade upp sig över att få en ny kompis.
Så skönt när de är så.
Mumma var rätt obrudd hon med, men lite mer nerv än Vega hade hon.

Vega och Eikar kutade en liten runda. Men det var nog mest att Eikar ville kolla läget och Vega ville se hur han skulle bete sig innan hon släppte honom ända fram. Men det var över på nån minut och de började äta det lilla som fanns istället.
Eikar är väldigt cool med nya hästar, nyfiken bara.
 
Jag är så STOLT!
Första gången ute på egen hand, ny miljö med massor av snygga tjejer runtomkring och ja, han gnäggade, stegrade och flörtade MEN han var så duktig! Rörde sig fint och travade som en kung inne i ridhuset, ville inte stå stilla men nu är vi taggade på att träna så att nästa visning går ännu bättre.

Mycket fina ord från domaren och raden 8-7-7-8-8 så 38p totalt och klass I, jag är supernöjd (men @ameo som har koll på det här med shettisar får gärna flika in med om du tycker att det är en bra rad för en liten ettårig hingst som EVENTUELLT siktar mot avelsvisning om två år 😉)

Jag brukar alltid vara hästskötare så det var lite kul att jag och min lilla häst fick stå i fokus och kanske blir det någon utställning nästa år för det här var roligt! 😁

IMG_4326~2.jpg
 
Jag är så STOLT!
Första gången ute på egen hand, ny miljö med massor av snygga tjejer runtomkring och ja, han gnäggade, stegrade och flörtade MEN han var så duktig! Rörde sig fint och travade som en kung inne i ridhuset, ville inte stå stilla men nu är vi taggade på att träna så att nästa visning går ännu bättre.

Mycket fina ord från domaren och raden 8-7-7-8-8 så 38p totalt och klass I, jag är supernöjd (men @ameo som har koll på det här med shettisar får gärna flika in med om du tycker att det är en bra rad för en liten ettårig hingst som EVENTUELLT siktar mot avelsvisning om två år 😉)

Jag brukar alltid vara hästskötare så det var lite kul att jag och min lilla häst fick stå i fokus och kanske blir det någon utställning nästa år för det här var roligt! 😁

Visa bifogad fil 152441
Grattis.
Alltså, han är ju bara för söt.
Du får passa på att lägga all tid på träna honom massor nu medan någon har snott din andra ponny 😇.

Bland mina kompisar är jag lite känd för att hitta träningssituationer i alla möjliga dagliga uppgifter.
Idag har därför Vega gått genom strålen från vattenspridaren.
Hon var lite skeptisk först men superduktig och litade på mig när jag knatade först och sa att det var okej.
 

Bifogade filer

  • 20240831_111555.jpg
    20240831_111555.jpg
    672,7 KB · Visningar: 29
Jag är så STOLT!
Första gången ute på egen hand, ny miljö med massor av snygga tjejer runtomkring och ja, han gnäggade, stegrade och flörtade MEN han var så duktig! Rörde sig fint och travade som en kung inne i ridhuset, ville inte stå stilla men nu är vi taggade på att träna så att nästa visning går ännu bättre.

Mycket fina ord från domaren och raden 8-7-7-8-8 så 38p totalt och klass I, jag är supernöjd (men @ameo som har koll på det här med shettisar får gärna flika in med om du tycker att det är en bra rad för en liten ettårig hingst som EVENTUELLT siktar mot avelsvisning om två år 😉)

Jag brukar alltid vara hästskötare så det var lite kul att jag och min lilla häst fick stå i fokus och kanske blir det någon utställning nästa år för det här var roligt! 😁

Visa bifogad fil 152441
38 poäng är klass 1 och det är alltid bra! Särskilt på en ettåring, som kan vara helt fel i utvecklingsfas om man har otur. Däremot säger det egentligen inget alls om hans framtidsutsikter. Det beror bl.a på hur han utvecklas framöver. Det finns exempel på hingstar som bedömts högt som unga men inte godkänts senare i livet och även motsatsen: hingstar som bedömts lågt som unga och ändå godkänts sen.
Men, du behöver absolut inte skämmas för att du tänker tanken att visa honom framöver!

Sen rent generellt är det egentligen dumt att vi använder samma poängskala på utställningar som vid avelsvärdering, för man bedömer dem inte riktigt med samma kriterier när det är skönhetstävling (dagsform, skick och puts påverkar, även vilka fler ponnyer det är i klassen eller på i övrigt på utställningsdagen). Vid avelsvärdering ska domarna se igenom dagsformen och även väga in härstamning i bedömningen. Det med härstamningen ifrågasätts ofta med "Vilken punkt är det den vägs in?" och det finns ingen sådan punkt. Däremot kan det vara så att en hingst som är gränsfall och kanske ligger på "39,5" i dagsformen kan lyftas till 40 och "godkänd enligt rasvisa krav" om den har en härstamning som visat sig vara förärvningssäker. Medan den å andra sidan kan få stanna på 39 och "inte godkänd enligt rasvisa krav" om stammen är lite mer medioker. Det måste även finnas "bra 39-poängare" som aldrig hamnar i avelsboxen. (jag har själv haft en hingst (2½ år) som diskuterades både länge och väl innan de bestämde sig för att de ville vänta och se hur han utvecklades, så han fick sina 39 p och en uppmaning om att de gärna ville se honom igen.)
 
Jätteintressant att läsa @ameo och har också sett detta med unghingstar som blir bättre/sämre än väntat, dock inom islandshästar som jag var mer insatt i förut.

Att dagsformen väger in på utställningar förstår man ju men jag tänker att på en premiering borde det väl vara lite mer likt AV att man ser på hästarna mer ur ett avelsperspektiv?

Det var i alla fall en jätterolig erfarenhet så nu ska vi träna lite på uppförandet sen får vi hitta fler tillställningar att åka på 😄
 
Att dagsformen väger in på utställningar förstår man ju men jag tänker att på en premiering borde det väl vara lite mer likt AV att man ser på hästarna mer ur ett avelsperspektiv?
Avelsvärdering och premiering är "typ" två olika benämningar på samma sak. Och det är just så, att man ska se igenom dagsformen och se mer ur avelsperspektiv, vilket då alltså även inkluderar härstamning.
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 138
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 709
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp