Cattis_E
Trådstartare
Hon ska få sjukt mycket morötter imorgon.Det är svårt med trakeal kollaps eftersom det ofta dyker upp när de är lite äldre. Det är inte heller så att de är drabbade vs inte drabbade utan det finns många grader av det, så mörkertalet är nog väldigt stort. Särskilt eftersom många shetlandsponnyer inte arbetas särskilt hårt, utan kan leva utmärkta liv även med lindrigare grader av trakeal kollaps, som kanske inte ens märks. Det finns sannolikt någon ärftlighet men hur det nedärvs är inte studerat (än...)
Eftersom Mumma är född hos mig har jag ju såklart ett extra intresse av detta. Såvitt jag vet har ingen annan av syskonen på mödernet haft trakeal kollaps. Hennes pappa har ett relativt stort antal avkommor som tävlar på travet, men visst skulle det kunna förekomma där. Men det kan ju vara så att det är oturen och kombinationen mor/far som gett besvären.
Du får pussa extra mycket på henne från oss här @Cattis_E och ge henne några extra äpplen eller nåt!
Angående trakealkollapsen kan jag säkert berätta mer vid tillfälle längre fram.
Just nu ligger allt folus på ett fint slut för henne, och på att min trotjänare Eikar verkar okej med de (om än tillfälliga) ändringar som kommer att ske imorgon.