Shettistråden del II

IMG_9168.jpeg
 
Vilken storlek har din lilla?
Eehh…. Jag vet faktiskt inte storleken, har aldrig lärt mig dem. Men tror det är den minsta som finns typ? Och så får hon modifiera till dem så de passar.
Hon lägger bakskor på alla fyra, eftersom han har så smala hovar.
Så kapar hon av dem till rätt längd och bankar ihop dem ytterligare :D

Jag kan fråga henne vilken storlek och återkomma.
 
Min hovis sa halvt på skämt, halvt på allvar när vi skaffade mini att ville jag ha henne skodd fick jag hitta en annan hovslagare :p.
Hon får använda boots.

Ja, det kommer bli boots på Enzo också sen. Men just nu tränar vi lite extra inför 3 årstestet och det har slitit extra på hovarna så han började bli öm.
Därför blir det skor nu ett tag tills 3års är gjort, så behöver jag inte bekymra mig om den biten :)
Min hovslagare är själv shettisnörd så hon har svårare att säga nej till att sko de små, även om Enzo är hennes minsta kund :D
 
Ja, det kommer bli boots på Enzo också sen. Men just nu tränar vi lite extra inför 3 årstestet och det har slitit extra på hovarna så han började bli öm.
Därför blir det skor nu ett tag tills 3års är gjort, så behöver jag inte bekymra mig om den biten :)
Min hovslagare är själv shettisnörd så hon har svårare att säga nej till att sko de små, även om Enzo är hennes minsta kund :D
Vad kul att visa på 3års! OM Björne är kvar då skulle jag också vilja göra det, lägg gärna upp bilder/filmer sen och berätta hur det gick! 😄
 
7x0 är storleken.
På denna bilden kan du se hur det ser ut efter hon kapat den också. :)

Visa bifogad fil 150353
Mumma har 6x0 dvs bara en storlek större 😁.
Jag tror jag sett 8x0 nånstans så det finns faktiskt ännu mindre skor.
Sen finns ju travskorna i rätt smått med.
Mumma har travskor bak just nu, efter hovbölden. De är lite smalare i järnet.
(Travskornas storlekar är mindre, så man kan inte översätta dem rätt över, Mumma har 4x0 i travskor)
 
Min hovis sa halvt på skämt, halvt på allvar när vi skaffade mini att ville jag ha henne skodd fick jag hitta en annan hovslagare :p.
Hon får använda boots.
Jag är för lat för att hålla på att kludda med boots varje dag så länge jag hittar nån som skor.
Men Mumma är ju något större i alla fall.
 
Mumma har 6x0 dvs bara en storlek större 😁.
Jag tror jag sett 8x0 nånstans så det finns faktiskt ännu mindre skor.
Sen finns ju travskorna i rätt smått med.
Mumma har travskor bak just nu, efter hovbölden. De är lite smalare i järnet.
(Travskornas storlekar är mindre, så man kan inte översätta dem rätt över, Mumma har 4x0 i travskor)

När jag frågade Hovis så berättade hon att det finns 8x0 i ett annat märke, men de är lika stora som dessa 7x0.
Travskor hade hon också kollat och det var samma där.
Hon kollade även limskor men de var snäppet större.
Vet inte om jag skrev det tidigare men hon satte bakskor även fram, just för att de är smalare från början.

Så det känns som hon kollat igenom alla alternativ 😅
 
När jag frågade Hovis så berättade hon att det finns 8x0 i ett annat märke, men de är lika stora som dessa 7x0.
Travskor hade hon också kollat och det var samma där.
Hon kollade även limskor men de var snäppet större.
Vet inte om jag skrev det tidigare men hon satte bakskor även fram, just för att de är smalare från början.

Så det känns som hon kollat igenom alla alternativ 😅
Aha, jo det skiljer lite mellan märkena, det är sant. Tror det är Kerkhart som är större, Mumma ska helst ha 7x0 i men 6x0 funkar när jag glömt det när jag beställde skor 🙈.

Jag har inte kollat så noga på travskorna. Men hovis köpte 2 strl och Mumma behövde den större (4x0). Så vet bara att det finns (minst) en storlek mindre.
Man får gå upp 1-2 storlekar på travskor. Helt knepigt att det skiljer mellan märken och typ av sko.
 
Jag satt och kollade på skor igår faktiskt, min shettis är inte helt hundra på grus och jag är nyfiken på om det är möjligt att rehabba med hjälp av skor istället för boots/wraps som vanligt (jag är som sagt inte barfotataliban).

Jag ogillar tåkappor, alltför breda skor, tung vikt etc... Men på trav- och galoppsidan finns det ju massa intressant. Bland annat små ponnyskor i aluminium i 7x0. Blir lite sugen på att prova helt enkelt.

Limskor finns ju inte i så smått tyvärr.
 
Min hovis sa halvt på skämt, halvt på allvar när vi skaffade mini att ville jag ha henne skodd fick jag hitta en annan hovslagare :p.
Hon får använda boots.
Min hovslagare sa också det :p
Men hon var väldigt söt, och han hade inget emot att verka henne, så det var nog minisen som gjorde att han bestämde sig för att fortsätta komma trots att han egentligen nog hade fullt ;)
(när jag var nyinflyttad till ny region för 7 år sedan, och han skulle första gången egentligen bara komma och fixa dem en gång, innan jag hittade en regelbunden hovslagare - han är dock fortfarande kvar nu 7 år senare ;))
 
Aha, jo det skiljer lite mellan märkena, det är sant. Tror det är Kerkhart som är större, Mumma ska helst ha 7x0 i men 6x0 funkar när jag glömt det när jag beställde skor 🙈.

Jag har inte kollat så noga på travskorna. Men hovis köpte 2 strl och Mumma behövde den större (4x0). Så vet bara att det finns (minst) en storlek mindre.
Man får gå upp 1-2 storlekar på travskor. Helt knepigt att det skiljer mellan märken och typ av sko.

Ja, det är synd det inte finns en standardstorlekstabell liksom. Ungefär som till oss människor :)
 
Jag satt och kollade på skor igår faktiskt, min shettis är inte helt hundra på grus och jag är nyfiken på om det är möjligt att rehabba med hjälp av skor istället för boots/wraps som vanligt (jag är som sagt inte barfotataliban).

Jag ogillar tåkappor, alltför breda skor, tung vikt etc... Men på trav- och galoppsidan finns det ju massa intressant. Bland annat små ponnyskor i aluminium i 7x0. Blir lite sugen på att prova helt enkelt.

Limskor finns ju inte i så smått tyvärr.
Jag tänker att eftersom skor sitter på hela tiden så avlastar det bättre under tiden hoven behöver växa på sig. Boots har man ju normalt bara vi arbete, men hoven slits ju lite även övrig tid.
 
Det är ju iaf bra. Nu behöver Iofs inte jag ägna mig åt att forska i det. Eftersom Hovis också är shettisnörd så har hon full koll typ :D
Min hovis har koll också. Men den närmaste hovslageributiken har kassa öppettider så ibland beställer vi istället om hon inte ska passera, därför jag har koll på det 😇.

Sen är jag lite hovnördig och kollar mer än jag behöver också😅.
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 138
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 709
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp