Shettistråden del II

Junior är en rymmare. :banghead:
Minishettisen jag hade innan var rymmare första året (när hon var ca 1 år) - staketet då var inte optimalt, så hon gick ut på gräsmattan varje dag och hälsade på familjen etc. Sen när jag flyttade hem henne till Östergötland hade jag fixat fyra trådar, de tre tätt tillsammans långt nere, och ordentligt med el i tråden. Jag tror att det hände typ en gång i Östergötland att hon rymde, under de 4-5 åren jag hade henne :p
 
Junior är en rymmare. :banghead:
Alltså, det viktiga är att man har ett stängsel som ger bra stötar när den går emot det. Bra jordning är A och O och man kan dra en extra tråd (relativt nära nedersta tråden) som enbart är kopplad till ett jordspett, det brukar ge bra effekt. Då får ponnyn en ordentlig stöt när den går emot både den strömförande och den jordade tråden samtidigt. Det har hittills fungerat på alla mina rymmare, även hingstar. Funkar även på vintern och torra somrar.
 
Alltså, det viktiga är att man har ett stängsel som ger bra stötar när den går emot det. Bra jordning är A och O och man kan dra en extra tråd (relativt nära nedersta tråden) som enbart är kopplad till ett jordspett, det brukar ge bra effekt. Då får ponnyn en ordentlig stöt när den går emot både den strömförande och den jordade tråden samtidigt. Det har hittills fungerat på alla mina rymmare, även hingstar. Funkar även på vintern och torra somrar.
Ny hage är under fixning. Sånt jäklarns :D
 
Idag närvi varit ute med tanten å kört tog vi en till sväng med junior på släp. Han tyckte de va helt onödigt men travade på snällt ändå. Helt obrydd att stora maratonvagnen slamrade å hade sig.
 
IMG_9008.png


Har börjat lite smått med förberedelser för inkörning. Idag blev Enzo tömkörd för första gången :)
Eftersom jag alltid är ensam och inte så van vid att jobba med unghäst tar jag det väldigt sakta. Vi skrittade några minuter i vart varv med några vändningar när vi skulle byta varv. Första gångerna fattade han inte alls varför jag drog i det däringa snöret, men tredje gången började han haja grejen :D
 
Dygnet runt i skogshagen nu, om det inte blir heldagsregn (har inget regnskydd än) för då får de gå tillbaka till sina hagar vid stallet.
Så skönt de kan gå tillsammans och dom verkar väldigt nöjda bara man fyller på flugsprayen lite.
 
Dygnet runt i skogshagen nu, om det inte blir heldagsregn (har inget regnskydd än) för då får de gå tillbaka till sina hagar vid stallet.
Så skönt de kan gå tillsammans och dom verkar väldigt nöjda bara man fyller på flugsprayen lite.
Skönt!

Jag fick ge mig iväg och köpa flugtäcke till Mumma idag.
Inte för att jag har så galet mycket broms som andra berättar om, även om det finns en del.
Men Mumma reagerar mer än jag gillar med svullnader av betten av broms och/eller mygg/knott, så nu packade jag in henne i det jag fick tag på en söndag.

Som tur är så är det i alla fall inget eksem...
Fjordingen fick på insektstäcke i sympati. Om han verkar gilla det får det vara kvar.
 

Bifogade filer

  • 20240721_154321.jpg
    20240721_154321.jpg
    530,4 KB · Visningar: 31
Skönt!

Jag fick ge mig iväg och köpa flugtäcke till Mumma idag.
Inte för att jag har så galet mycket broms som andra berättar om, även om det finns en del.
Men Mumma reagerar mer än jag gillar med svullnader av betten av broms och/eller mygg/knott, så nu packade jag in henne i det jag fick tag på en söndag.

Som tur är så är det i alla fall inget eksem...
Fjordingen fick på insektstäcke i sympati. Om han verkar gilla det får det vara kvar.
Det är nått skumt med i år. Vi har flera som reagerar rejält. Tanten som är på mina körbilder är 20 år. Å nu helt plötsligt har hon hela mankammen å svansen full. Knölig å jäkligt. Hon som aldrig nånsin reagerar på nått innan.

Ena connemaran fick till å med veterinären kika på
 
Det är nått skumt med i år. Vi har flera som reagerar rejält. Tanten som är på mina körbilder är 20 år. Å nu helt plötsligt har hon hela mankammen å svansen full. Knölig å jäkligt. Hon som aldrig nånsin reagerar på nått innan.

Ena connemaran fick till å med veterinären kika på
Mumma har kroppen, inte man och svans.
Hon är ju allergihäst på andra saker så först fick jag småpanik och tänkte att det var nytt symptom på den allergin.

Har ni mycket knott hos er?
Min isis jag hade förut fick nässelutslag på stora delar av kroppen av knott ett år...

Hur yttrade reaktionen sig på Connemaran då?

Har hört att många har mycket broms i år. Men här tycker jag inte det är så illa. Haft högre bromstryck förr.
Men kanske är det fler av en sort som kanske skapar mer reaktion, jag vet inte.

Har inte så många av de stora äcklen (hästbroms/fäbroms) utan mest de små smala.
 
Senast ändrad:
Mumma har kroppen, inte man och svans.
Hon är ju allergihäst på andra saker så först fick jag småpanik och tänkte att det var nytt symptom på den allergin.

Har ni mycket knott hos er?
Min isis jag hade förut fick nässelutslag på stora delar av kroppen av knott ett år...

Hur yttrade reaktionen sig på Connemaran då?

Har hört att många har mycket broms i år. Men här tycker jag inte det är så illa. Haft högre bromstryck förr.
Men kanske är det fler av en sort som kansle skapar mer reaktion, jag vet inte.

Har inte så många av de stora äcklen (hästbroms/fäbroms) utan mest de små smala.
Vi har väldigt lite broms *peppar peppar* mot för vi haft förr upplever jag. Men knott nå in i helvete (ursäkta språket) å stickmygg.

Connemaran fick stora varfyllda knölar under hela magen upp så det syntes i virveln och mellan frambenen och hela tuttarna va uppställda och det rann var. Aldrig vare med om de
 
Vi har väldigt lite broms *peppar peppar* mot för vi haft förr upplever jag. Men knott nå in i helvete (ursäkta språket) å stickmygg.

Connemaran fick stora varfyllda knölar under hela magen upp så det syntes i virveln och mellan frambenen och hela tuttarna va uppställda och det rann var. Aldrig vare med om de
Oj!
Knott som är så svårt att skydda bra mot.
Vi hade mer knott före midsommar, nu tycler jag det lugnat sig.

En dag innan midsommar var båda hästarna irriterade och skakade huvudet i sidled rätt ofta. Jag funderade en stund och började undersöka huvud och öron.

Då hade de knottbett på insidan av öronen.
Den ena riktigt mycket. Skrovligt på hela insidan. Men inga svullnader tack och lov.

Inte alla lika mycket bett på andra ställen där jag brukar se knottbett. Men hade haft flugmedel där, det kanske hjälpte, så gav de sig in i öronen istället🥺.
Smörjde hela insidan med hästsalva och problemet återkom inte.

Mumma verkar inte missnöjd med täcket i alla fall. Får se hur det verkar imorgon och se närmaste dagarna om det blir mindre bulor. Hoppas verkligen det.
 
Var har ni köpt era bett? Enzo behöver ett smalt bett då han har trångt upp till gommen eller hur jag ska förklara.
Om han har två- eller tredelat bett så går ”klumpen” där det är delat upp i gommen på honom, så det bör vara ett rakt bett.
Jag har idag ett från Börjes som är 11 mm i tjocklek och det tycker jag blir för klumpigt för hans lilla mun.
Jag har hittat ett som är 8 mm som jag funderar på att prova, men vet ni om det finns nåt mer?
Tyvärr har jag lite budget så kan inte köpa bett som kostar upp mot 1000 kronor.

Storlek 8,5 så det finns inte så mkt att välja på tyvärr.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 044
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 201
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 650
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
57 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp