Shettistråden del II

Ni som har shetlandsponny uppstallad hos annan än hemma, betalar ni samma stallhyra som övriga ponnyer/hästar eller får ni reducerat pris pga dess mindre storlek? 😊
Tänkte framförallt att de äter mindre hö och kanske inte orsakar samma slitage som en stor häst.

Ni som har shetlandsponny uppstallad hos annan än hemma, betalar ni samma stallhyra som övriga ponnyer/hästar eller får ni reducerat pris pga dess mindre storlek? 😊
Tänkte framförallt att de äter mindre hö och kanske inte orsakar samma slitage som en stor häst.
Vi har haft samma hyra, men är det kallhyra och hö köps till blir det ju mindre där. Sen kan jag nog tycka att det är rimligt med lägre hyra till en liten, ordningsam ponny med, men det verkar variera :)

Samtidigt kan det bli andra merkostnader. Som att behöva göra om hagar så det även är tråd längre ner. Och många är ju känsliga för fång så där blir det extra hålla koll på om den inte funkar gå i vanlig gräshage.
Sen beror det på hur mycket grovfoder som ingår från början. Om det bara finns tex ett spann: ingår tex 12 kg. Ja då tycker ja det är orimligt betala samma grundkostnad som det. Men ofta finns det två intervaller. Eller att man betalar kilopris.

Där jag stod uppstallad innan fanns en mindre box och den var billigare.
Annars är det väl samma pris eftersom de tar upp lika stor plats tänker jag. Foder efter förbrukning däremot.

För att fortsätta på detta med silverlinjerna, så tror jag mig ha uppfattat att det kanske inte är alla ättlingar som plockas bort, utan möjligen är det så att bara de ponnyer som bär den "oönskade" färgen som inte får vara kvar. Det är ju egentligen lite inkonsekvent, men...
Om jag fattat saken rätt så har det forskats i härstamningen på silverlinjen och den ska gå att följa väldigt långt bakåt. Men färgen uppstår nog inte ur tomma intet (eftersom det är samma gen, samma locus, som i alla andra raser med silverfärg) utan det är antagligen så att någonstans har det trillat in en avkomma vars föräldrar inte är de som är angivna i stamboken. Så där är ju en korsning. Men, det kanske inte har gjorts medvetet. Och jag vet inte när den första silverindividen dök upp. Så kanske är det rätt ändå att blunda för att det förmodligen är en korsning någonstans, men att ta bort individerna med den oönskade färgen, för att färgen inte ska vara kvar i rasen. (och rasbeskrivningen från moderlandet måste skrivas om)

Jag förstår problematiken både från stambokens sida och för uppfödare/ägare till ponnyer med denna färg och härstamning och hoppas verkligen på en lösning som blir bra för alla.

För min del så är det ju en fördel om de bara plockar bort "drabbade" eftersom Vega saknar silvergenen och därmed också Björne (båda födda svarta).

Bjuder på en bild på min stiliga kille, han har varit hemma på gården en vecka som sällskap till en av kompisarna som just blivit kastrerad så vi passade på att gå upp till rundkorallen och testa löslongera för första gången, han skötte sig utmärkt som vanligt 🥰

IMG_29172.webp

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
62 472
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 219
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈