Shettistråden del II

Jag tycker det är klurigt när inkorsningen (som jag förstått det) skett för så längesedan och man ska "bakåt"avvisa/ta bort individer. De som senare avlat har väl oftast gjort det i god tro.

Vi har samma problem i min andra ras men där har man valt att inte göra något alls. Inkorsningarna där skedde på 1930-60 talet om jag minns rätt.

Än kommer hon med fart när det vankas mat :love:
Min vita prinsessa blir 22 i år.

1000019386.webp

Vi får vara tacksamma att våran rasförening inte är lika hård då, jag har alltid velat hålla på med utställning så hade varit tråkigt att inte kunna visa av den anledningen 🙂

På tal om moderstamboken så läste jag i senaste tidningen att de just nu diskuterar förekomsten av silver på shetlandsponnyer eftersom det efter dna-prov kan påvisas att det inte finns hos de inhemska ponnyerna. Bådar inte så gott för mina ponnyer som har silver i första och andra led (dock inte bärare själva) om de bestämmer sig för att dessa inte skulle vara godkända 🙈

Vad tänker ni kring det? Silveranlaget är ju lite problematiskt i sig och om det kommer från hästar som inte är renrasiga shetlandsponnyer så kan jag, som är en härstamningsnörd (dock inte så insatt i shetland än) å ena sidan hålla med om att de inte hör hemma i rasen. Dock finns det ju idag många ponnyer som idag räknas som renrasiga med dessa gener, kanske det inte skulle gynna rasen i längden att utesluta dessa eftersom man då blir av med en stor del av genpolen? Hur tänker ni?
Alltså grejen är att silverfärgen verkar komma från en enda blodslinje från Tyskland. Det har spekulerats i vad som korsats in - tyska stamböckerna har varit lite hejkon bejkon tidigare. Det är problematiskt att de individerna har använts flitigt. Och det är svårt att göra rätt. För, som sagt, är det icke renrasiga individer som fått in färgen så är det ju inte renrasiga shetlandsponnyer. Men otroligt jobbigt om ett stort antal ponnyer (flest utanför sverige) plockas ur stamböckerna.

Jag tycker det är klurigt när inkorsningen (som jag förstått det) skett för så längesedan och man ska "bakåt"avvisa/ta bort individer. De som senare avlat har väl oftast gjort det i god tro.

Vi har samma problem i min andra ras men där har man valt att inte göra något alls. Inkorsningarna där skedde på 1930-60 talet om jag minns rätt.
De här inkorsningarna ligger nog inte så långt bakåt i tiden. Då hade de nog blundat. Men det är rätt många år sedan man slutade acceptera ponnyer utan härstamning som shetlandsponnyer och stamboken stängdes med krav på 3 leds härstamning som shetlandsponny.

De här inkorsningarna ligger nog inte så långt bakåt i tiden. Då hade de nog blundat. Men det är rätt många år sedan man slutade acceptera ponnyer utan härstamning som shetlandsponnyer och stamboken stängdes med krav på 3 leds härstamning som shetlandsponny.
Ah, ja ett modernt land på 80-talet hade jag också varit mera sur på som moderland än ett land härjat av krig där stamtavlor främst var muntliga pga läs-och skrivsvårigheter.

Hur mycket/lite shettisar finns det, skulle ett uteslutande verkligen påverka genpoolen?

Alltså grejen är att silverfärgen verkar komma från en enda blodslinje från Tyskland. Det har spekulerats i vad som korsats in - tyska stamböckerna har varit lite hejkon bejkon tidigare. Det är problematiskt att de individerna har använts flitigt. Och det är svårt att göra rätt. För, som sagt, är det icke renrasiga individer som fått in färgen så är det ju inte renrasiga shetlandsponnyer. Men otroligt jobbigt om ett stort antal ponnyer (flest utanför sverige) plockas ur stamböckerna.
Om de utesluter den blodslinjen så står jag här med två oregistrade ponnyer för det verkar vara Silbersee's Luxus de pratar om och det är Vegas pappa... 😟

Vet inte vilken fot jag ska stå på, tycker själv inte att Luxus hör hemma i stamboken men jag har två fantastiska ponnyer och drömmen med Björne har sedan han föddes varit avelsvisning och nu känns det helt meningslöst... Jag vill ju äga riktiga shetlandsponnyer, som jag kan ställa ut och vars gener förtjänar att föras vidare 😕

Ah, ja ett modernt land på 80-talet hade jag också varit mera sur på som moderland än ett land härjat av krig där stamtavlor främst var muntliga pga läs-och skrivsvårigheter.

Hur mycket/lite shettisar finns det, skulle ett uteslutande verkligen påverka genpoolen?
Alltså, det är inte så att ponnyerna behövs för att vidga genpoolen. Antalet shetlandsponnyer är stort, men tyvärr är inavelsgraden ganska hög pga att man avlar på samma blodslinjer hit och dit, i alldeles för stor omfattning. Men det problemet kvarstår oavsett om silverlinjen tas bort eller inte.
Det som gör att det tar emot är att det finns många individer vars ägare, liksom @Novienna , står med ponnyer som plötsligt inte är shetlandsponnyer. Det handlar väl om några generationer, om jag fattat saken rätt. Så det finns många ponnyer i flera led, som tappar sitt värde. Och det är väl där tvekan finns egentligen.

Alltså, det är inte så att ponnyerna behövs för att vidga genpoolen. Antalet shetlandsponnyer är stort, men tyvärr är inavelsgraden ganska hög pga att man avlar på samma blodslinjer hit och dit, i alldeles för stor omfattning. Men det problemet kvarstår oavsett om silverlinjen tas bort eller inte.
Det som gör att det tar emot är att det finns många individer vars ägare, liksom @Novienna , står med ponnyer som plötsligt inte är shetlandsponnyer. Det handlar väl om några generationer, om jag fattat saken rätt. Så det finns många ponnyer i flera led, som tappar sitt värde. Och det är väl där tvekan finns egentligen.
Ja jag förstår verkligen att det är en svår fråga. Just för alla som köpt i god tro.

Det är rätt många år sedan nu, men jag tror att det var i samband med - eller åtminstone hyfsat samtidigt tidsmässigt - att stamboken slöts och det infördes krav på 3 leds härstamning osv, så gjordes en ny härstamningsverifiering av de godkända hingstarna. Och det visade sig att en av hingstarna, en lastgammal, inte hade den far som angetts och man inte kunde hitta vem som var rätt far. Där var det en del avkommor som plockades ur stamboken, för att de plötsligt inte hade tre fulla leds härstamning.
Och, ganska nyligen har det varit ett fall med en annan avelshingst, även han från Tyskland, som vid noggrann genomgång har visat sig vara inte renrasig shetlandsponny. Där är det nu 40 avkommor/ättlingar som fått sina SSS-pass utbytta mot korsningsponnypass. Oerhört tråkigt, men så ser regelverket ut. https://sverigesshetlandssallskap.w...beslut-ang.-puccini-info-till-medlemmarna.pdf
Det jobbiga om det visar sig att silverlinjerna ska bort helt, är att det är så oerhört många ponnyägare som faller mellan stolarna utan att själva ha gjort fel.

Mina tjejer var lite gulliga imorse. När jag kom ut för att ge dem frukost låg de båda ner och vilade och hade det mysigt i den delen av hagen som är närmast ytterdörren. Och sen reste de på sig samtidigt, och jag lyckades få upp kameran i tid för att lyckas ta ett foto av deras synkroniserade bakbensstretching :heart

IMG_20250407_063215628.webp

(ja, det är nät innerst mot hunden (viltstängsel) - men mot hästarna sitter det eltrådar på distansisolatorer, för att minska risken att de råkar komma åt nätet)

Frågar igen, i ett försök att hålla liv i tråden, vad ni har för planer med era små i år?
Jag hoppas få hjälp så vi kan komma igång med att köra igen, vi blev ju skrämda bägge två för...är det två år sen nu? Och sen dess har vi inte kört.
Blir en del promenader, ofta med yngsta på ryggen för mini. I början såg man hur hon sa "åh nej" redan ute i hagen men nu verkar hon inse att det är ganska mysigt ut och skritta i skogen även med ryttare.

Målet just nu är bantning så fort hon flyttar till sommarhagen om en månad och inte kan stjäla av nuvarande hagkompisens mat (inklusive att hans matte matar min stackars svältande mini en del....).

Det är rätt många år sedan nu, men jag tror att det var i samband med - eller åtminstone hyfsat samtidigt tidsmässigt - att stamboken slöts och det infördes krav på 3 leds härstamning osv, så gjordes en ny härstamningsverifiering av de godkända hingstarna. Och det visade sig att en av hingstarna, en lastgammal, inte hade den far som angetts och man inte kunde hitta vem som var rätt far. Där var det en del avkommor som plockades ur stamboken, för att de plötsligt inte hade tre fulla leds härstamning.
Och, ganska nyligen har det varit ett fall med en annan avelshingst, även han från Tyskland, som vid noggrann genomgång har visat sig vara inte renrasig shetlandsponny. Där är det nu 40 avkommor/ättlingar som fått sina SSS-pass utbytta mot korsningsponnypass. Oerhört tråkigt, men så ser regelverket ut. https://sverigesshetlandssallskap.w...beslut-ang.-puccini-info-till-medlemmarna.pdf
Det jobbiga om det visar sig att silverlinjerna ska bort helt, är att det är så oerhört många ponnyägare som faller mellan stolarna utan att själva ha gjort fel.
Ingen upplyftande läsning direkt samtidigt som jag inte riktigt kan motsätta mig det, jag tycker ju att man ska värna om rasen och att det finns ett värde i en "ren" stam men det känns ju otroligt tungt om mina två fantastiska ponnyer kan komma att räknas som korsningar... 😞

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
60 455
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 136
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka