Shettistråden del II

Hur kör ni era hästar, om ni inte har en anpassad transport? Med typ halmbalar framför bommen? Eller lösa? Eller annan lösning?

Hur kör ni era hästar, om ni inte har en anpassad transport? Med typ halmbalar framför bommen? Eller lösa? Eller annan lösning?
Jag har kör baklänges oftast, i ett tomt släp. Kravet på frambom är om hästen åker i färdriktningen. Har dock en väldigt snäll ponny, så ingen fara att lasta/lasta ut utan bom bak.
Nu när jag även har en b-ponny har vi gjort en liten egen lösning för "stopp" framåt som är lägre.

Jag har monterat låga bommar fram i mitt släp.
Screenshot_20241203_232600_Facebook.webp

Jag har kör baklänges oftast, i ett tomt släp. Kravet på frambom är om hästen åker i färdriktningen. Har dock en väldigt snäll ponny, så ingen fara att lasta/lasta ut utan bom bak.
Nu när jag även har en b-ponny har vi gjort en liten egen lösning för "stopp" framåt som är lägre.
Har du något bakom ponnyn, som stoppar om du måste tvärnita?

Har du något bakom ponnyn, som stoppar om du måste tvärnita?
Nope, tomt släp. Säger inte att min lösning är optimal på något sätt men vi kör väldigt lite och helt ärligt har jag inte riktigt hittat någon som kan fixa bomfästena åt mig.

Har försökt med spånbalar och halmbalar men det har aldrig gått att säkra ordentligt i mitt släp, eftersom det finns så få fästpunkter. Jag och grannen (som är lastbilschaffis) fick aldrig till det på ett säkert sätt. Vill absolut inte riskera att något sånt börjar röra på sig. Med hö/halm har man ju balsnörena att ta hänsyn till också, tänk om hästen tuggar och fastnar?

Nope, tomt släp. Säger inte att min lösning är optimal på något sätt men vi kör väldigt lite och helt ärligt har jag inte riktigt hittat någon som kan fixa bomfästena åt mig.

Har försökt med spånbalar och halmbalar men det har aldrig gått att säkra ordentligt i mitt släp, eftersom det finns så få fästpunkter. Jag och grannen (som är lastbilschaffis) fick aldrig till det på ett säkert sätt. Vill absolut inte riskera att något sånt börjar röra på sig. Med hö/halm har man ju balsnörena att ta hänsyn till också, tänk om hästen tuggar och fastnar?
Jag tackar för att du delar med dig även av icke-optimala lösningar. Att anpassa/bygga om i transporten är förstås det bästa men i dagsläget är det inte aktuellt för mig. Den körning jag planerar för är hemförsel av potentiell ponny, vilket skulle kunna vara inom några dagar om allt går vägen. Att bygga om i transporten skulle vara en eventuell framtida fråga :)

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 804
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 882
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar