Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad kul att höra! Hur svårt var det att hitta henne? Liksom, nål i höstack eller rimlig ansträngning?Jag har exakt den hästen @Human förutom att hon kan rymma ibland.
Så de finns absolut.
Jag har en sådan, och fick låna en likadan av uppfödaren till min när han stod själv ett par månader. Vi ”red in” lånehästen när han var här. Otroligt coola båda två.Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men jag gör ett försök - hur goda anser ni att chanserna är att hitta en shettis som är nöjd med livet som primärt sällskapshäst men som samtidigt är gudasnäll med barn och kan ställa upp som ridponny om barnen får intresse? Den behöver dessutom vara enkel att hålla kvar i hagen, helst utan massa extratrådar, och kunna gå oskodd.
Jag vill på sikt skaffa en tredje häst för att få en liten flock och för att kunna åka och tävla/träna med en häst utan att lämna en ensam. En sällskapshäst alltså. Jag nämnde för min hovslagare att jag tänker mig en shettis också i framtiden och han sa genast att jag skulle skaffa en till islandshäst istället, att det är så svårt att hitta en trevlig shettis. Och ja, absolut, det kan jag göra, men det hade varit roligt med en häst som mina (väldigt små) barn hade kunnat pyssla med lite lättare OM de får något intresse.
Men vad säger ni, som kanske är mer inne i shettisvärlden?
Rimlig skulle jag säga. Tycker många har fint temperament. Sedan att lite för många kanske mestadels hanterats av barn, eller rill och med uppfostrats av barn gör att shettisar fått ett oförtjänt rykte.Vad kul att höra! Hur svårt var det att hitta henne? Liksom, nål i höstack eller rimlig ansträngning?
Jag har en sån!Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men jag gör ett försök - hur goda anser ni att chanserna är att hitta en shettis som är nöjd med livet som primärt sällskapshäst men som samtidigt är gudasnäll med barn och kan ställa upp som ridponny om barnen får intresse? Den behöver dessutom vara enkel att hålla kvar i hagen, helst utan massa extratrådar, och kunna gå oskodd.
Jag vill på sikt skaffa en tredje häst för att få en liten flock och för att kunna åka och tävla/träna med en häst utan att lämna en ensam. En sällskapshäst alltså. Jag nämnde för min hovslagare att jag tänker mig en shettis också i framtiden och han sa genast att jag skulle skaffa en till islandshäst istället, att det är så svårt att hitta en trevlig shettis. Och ja, absolut, det kan jag göra, men det hade varit roligt med en häst som mina (väldigt små) barn hade kunnat pyssla med lite lättare OM de får något intresse.
Jag råkade få två och hon var ena så väldigt enkeltVad kul att höra! Hur svårt var det att hitta henne? Liksom, nål i höstack eller rimlig ansträngning?
Det är det där med fyra trådar och ordentlig el jag gärna skulle slippa Det skulle vara tillräckligt jobbigt att lägga till en tredje tråd i alla hagar... men absolut, jag förstår vad du menar, får man en häst som börjar rymma så får man ju se till att el och staket är tillräckliga. Jag är bara så bortskämd idag med hästar som aldrig går ut, trots mycket begränsat med mat och periodvis dåligt med el.Rimlig skulle jag säga. Tycker många har fint temperament. Sedan att lite för många kanske mestadels hanterats av barn, eller rill och med uppfostrats av barn gör att shettisar fått ett oförtjänt rykte.
Angående stanna i hagen;
Tillräckligt många trådar och ordentlig el (läs 3 helst 4 trådar) gör stor skillnad.
Sedan är de flesta hästar trevligare om de inte bara får gå och skrota i hagen enligt mig.
Regelbunden och motion tycker jag gör en del skillnad.
Så hade räknat med att till exempel ta den som handhäst eller tömköra i alla fall någon dag i veckan.
Jag har haft två sådana, varav den ena är den @Magnum har hemma hos sig nuJag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men jag gör ett försök - hur goda anser ni att chanserna är att hitta en shettis som är nöjd med livet som primärt sällskapshäst men som samtidigt är gudasnäll med barn och kan ställa upp som ridponny om barnen får intresse? Den behöver dessutom vara enkel att hålla kvar i hagen, helst utan massa extratrådar, och kunna gå oskodd.
Jag blir bara så himla trött på hur dåligt rykte shetlandsponnyn har. Det är liksom helt oförtjänt och är till stor del en kvarleva från förr när de hanterades som om de vore leksaker. Förutsättningen för att få vettiga hästar är att de hanteras på ett klokt och konsekvent sätt, av vuxna hästkunniga människor. Problemet är de ponnyer som fostras av barn, eller för all del vuxna, med för lite kunskap om hästhantering. (ni vet väl att om hästen har en liten kropp så räcker det med små kunskaper om hästar... )Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men jag gör ett försök - hur goda anser ni att chanserna är att hitta en shettis som är nöjd med livet som primärt sällskapshäst men som samtidigt är gudasnäll med barn och kan ställa upp som ridponny om barnen får intresse? Den behöver dessutom vara enkel att hålla kvar i hagen, helst utan massa extratrådar, och kunna gå oskodd.
Det här är nog mest nuvarande ägares dåliga samvete eller kan iaf vara det.När jag läser shettisannonser så står det ganska ofta att de säljs för att de förtjänar mer än att bara gå i hagen/vill ridas mer/vill få mer uppmärksamhet eller något liknande och en sån annons hade jag inte kunnat med att svara på.
Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men jag gör ett försök - hur goda anser ni att chanserna är att hitta en shettis som är nöjd med livet som primärt sällskapshäst men som samtidigt är gudasnäll med barn och kan ställa upp som ridponny om barnen får intresse? Den behöver dessutom vara enkel att hålla kvar i hagen, helst utan massa extratrådar, och kunna gå oskodd.