Shettistråden del II

IMG_5316.webp

IMG_0378.webp

Förra veckan när vi var på semester fick Enzo feber (såklart när man är bortrest 🙄), så tyvärr fick jag stryka honom från 3-års testet…. 😞
Han var oförskämt pigg hela tiden, trots 40 graders feber 😅. Jag kan ärligt säga att hade jag inte longerat honom dagen innan vi åkte (det var då han blev dålig) hade det nog aldrig upptäckts, eller ja jag vet ju inte om han hade blivit sämre ifall han inte fått medicin. Men som sagt 40 grader men pigg, alert, åt och drack och traskade på i hagen iaf. Och han höll sig lika pigg hela tiden.
Nu är han iaf feberfri och igen, så några dagar till ska jag hålla koll innan jag börjar sätta igång honom igen så smått.

Utökat skogshagen till mina och dom blev så glada. Dock har dom gått på totalt nerbetat utöver småträd att äta löv på senaste tiden så vågar inte släppa dygnet runt än. Men några glada timmar hade de att mumsa idag.

1000011854.webp

Jädra Clas Ohlson hade ju en annan modell numera som någon av er här skrev! Inte kardborre hela vägen längre. Så lilla Lulu fick helt enkelt de jag har haft till mina egna ben så kunde jag klippa till dem till hennes, blev jättebra!

Vega har funnit sig väl till rätta hos mig och är snäll, social och trevlig.

Tyvärr har jag inte hunnit motionera henne så mycket jag hade velat men för ett tag sedan tömkörde jag för första gången.
Hade då förväntat mlg en ponny som var ungefär som hon är i hagen och i annan hantering. Snäll, glad och rätt så lugn.

Jag hade fel 😁.
Det var snarare en liten krutdurk som inte riktigt visste var energin skulle ta vägen. Jag som inte tycker tömkörning är så himla kul sådär till vardags fick jobba ordentligt med kommunikationen och det blev plötsligt riktigt roligt :angel:.

Det var så oväntat med all denna energi att jag funderade på om jag på något sätt stressade henne omedvetet även om det inte verkade vara så.

Det var lite skönt att matte @Novienna skulle komma dagen efter. Då kunde jag be henne tömköra och se att V även försökte busa med henne en del i början också.

Bifogade filer

• 20240913_074259.webp
    20240913_074259.webp
    543,8 KB · Visningar: 55
Promenad idag igen.
Det största problemet var att få ut honom ur hagen. Han går med ett antal (enorma) unghästar som säkert är jättesnälla men väldigt nyfikna. Han själv var inte heller jättesugen på att bli fångad.
Det gick inte bra. Men hade turen att ägaren kom förbi och hjälpte mig. Fick lite tips och hoppas det går bättre nästa gång. Var nära att ge upp…

IMG_5421.webp

Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men jag gör ett försök - hur goda anser ni att chanserna är att hitta en shettis som är nöjd med livet som primärt sällskapshäst men som samtidigt är gudasnäll med barn och kan ställa upp som ridponny om barnen får intresse? Den behöver dessutom vara enkel att hålla kvar i hagen, helst utan massa extratrådar, och kunna gå oskodd.

Jag vill på sikt skaffa en tredje häst för att få en liten flock och för att kunna åka och tävla/träna med en häst utan att lämna en ensam. En sällskapshäst alltså. Jag nämnde för min hovslagare att jag tänker mig en shettis också i framtiden och han sa genast att jag skulle skaffa en till islandshäst istället, att det är så svårt att hitta en trevlig shettis. Och ja, absolut, det kan jag göra, men det hade varit roligt med en häst som mina (väldigt små) barn hade kunnat pyssla med lite lättare OM de får något intresse.

Men vad säger ni, som kanske är mer inne i shettisvärlden?

Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men jag gör ett försök - hur goda anser ni att chanserna är att hitta en shettis som är nöjd med livet som primärt sällskapshäst men som samtidigt är gudasnäll med barn och kan ställa upp som ridponny om barnen får intresse? Den behöver dessutom vara enkel att hålla kvar i hagen, helst utan massa extratrådar, och kunna gå oskodd.

Jag vill på sikt skaffa en tredje häst för att få en liten flock och för att kunna åka och tävla/träna med en häst utan att lämna en ensam. En sällskapshäst alltså. Jag nämnde för min hovslagare att jag tänker mig en shettis också i framtiden och han sa genast att jag skulle skaffa en till islandshäst istället, att det är så svårt att hitta en trevlig shettis. Och ja, absolut, det kan jag göra, men det hade varit roligt med en häst som mina (väldigt små) barn hade kunnat pyssla med lite lättare OM de får något intresse.

Jag har en sådan, och fick låna en likadan av uppfödaren till min när han stod själv ett par månader. Vi ”red in” lånehästen när han var här. Otroligt coola båda två.
De finns absolut!

Vad kul att höra! Hur svårt var det att hitta henne? Liksom, nål i höstack eller rimlig ansträngning? :p
Rimlig skulle jag säga. Tycker många har fint temperament. Sedan att lite för många kanske mestadels hanterats av barn, eller rill och med uppfostrats av barn gör att shettisar fått ett oförtjänt rykte.
Angående stanna i hagen;
Tillräckligt många trådar och ordentlig el (läs 3 helst 4 trådar) gör stor skillnad.

Sedan är de flesta hästar trevligare om de inte bara får gå och skrota i hagen enligt mig.
Regelbunden och motion tycker jag gör en del skillnad.
Så hade räknat med att till exempel ta den som handhäst eller tömköra i alla fall någon dag i veckan.

Jag har en sån!
Eller ja nu används han ju lite men går inga sju dagar i veckan liksom.

Så snäll så man blir tårögd, i exakt allting, särskilt med barnen.
håller sej dessutom bättre kvar i hagen än mina stora 🙄
Finner sej i allt men är inte på något sätt menlös. Tröttnar han blir han en äkta shetlandsponny, men den sidan syns inte särkilt ofta.

Ägs av en bukefalist och jag är oändligt tacksam att jag får ha honom hos mej ❤️

Vad kul att höra! Hur svårt var det att hitta henne? Liksom, nål i höstack eller rimlig ansträngning? :p
Jag råkade få två och hon var ena så väldigt enkelt 😅
Hennes kompis var inte lika snäll att rida ( 50 % avkastarkung och generellt mer pigg/reaktiv) men jättekäck att köra vagn med och hade faktiskt aldrig rodeo med min grabb.

Rimlig skulle jag säga. Tycker många har fint temperament. Sedan att lite för många kanske mestadels hanterats av barn, eller rill och med uppfostrats av barn gör att shettisar fått ett oförtjänt rykte.
Angående stanna i hagen;
Tillräckligt många trådar och ordentlig el (läs 3 helst 4 trådar) gör stor skillnad.

Sedan är de flesta hästar trevligare om de inte bara får gå och skrota i hagen enligt mig.
Regelbunden och motion tycker jag gör en del skillnad.
Så hade räknat med att till exempel ta den som handhäst eller tömköra i alla fall någon dag i veckan.
Det är det där med fyra trådar och ordentlig el jag gärna skulle slippa 😅 Det skulle vara tillräckligt jobbigt att lägga till en tredje tråd i alla hagar... men absolut, jag förstår vad du menar, får man en häst som börjar rymma så får man ju se till att el och staket är tillräckliga. Jag är bara så bortskämd idag med hästar som aldrig går ut, trots mycket begränsat med mat och periodvis dåligt med el.

Och jag håller ju med dig om att hästar brukar bli trevligare när de gör något jobb regelbundet. När jag läser shettisannonser så står det ganska ofta att de säljs för att de förtjänar mer än att bara gå i hagen/vill ridas mer/vill få mer uppmärksamhet eller något liknande och en sån annons hade jag inte kunnat med att svara på. Jag planerar för worst case scenario, och i det så är häst nummer tre ren sällskapshäst. Sen skulle jag absolut försöka se till att även den fick vara med som handhäst ibland, kanske fick en medryttare etc men jag vill inte utlova mer än vad jag vet att jag kan leverera även i tuffare tider. :)

Jag har haft två sådana, varav den ena är den @Magnum har hemma hos sig nu :heart

Han har alltid varit i familjen, aldrig bytt ägare. Som ung rymde han en del men det var nog mest för att staketet var kasst. Verkligen inget extremt från hans sida. I ridningen hade han någon period då han inte ville gå fram som typ fem-sexåring, men han har alltid varit snäll nog att ha som barnponny (han är min första ponny, samt numera flera andra barns). Det var verkligen inte svårt att hitta honom, han var inte ens utvald efter något sådant utan vi fick honom helt enkelt som nyfödd. Bägge hans föräldrar är/var också trevliga barnponnyer.

Vilket fungerar bra här då den andre ponnyn vi hade var ovan ponnys far, köpt då fölet var några år men hade varit i familjen innan dess. Också en mycket snäll barnponny, även då han var hingst. Inte utbildad eller något när vi köpte honom, men hyfsat välhanterad ponny med bra grundmentalitet. Inte heller han valdes egentligen ut, köptes mest som sällskapsponny till sin son men jag red honom en del med. Senare varit utlånad till ridskola och har nu en ägare som inte direkt verkar träna hårt dagligen, utan han är mest barnponny på den nivån barnet är.

Båda ponnyerna har alltid varit snälla i all hantering och det kan inte bortförklaras med kunniga personer som hanterat dem, då så inte alltid varit fallet. Tycker faktiskt de flesta shettisar är vettiga individer, vet inte varför de sägs vara så jobbiga. Sen är det klart att du kan behöva någon extra tråd, de är ju små ponnyer. Men det brukar inte krävas några extrema åtgärder.

Så sammanfattningsvis skulle jag påstå att det borde vara hyfsat enkelt att hitta en sådan ponny.

Jag blir bara så himla trött på hur dåligt rykte shetlandsponnyn har. Det är liksom helt oförtjänt och är till stor del en kvarleva från förr när de hanterades som om de vore leksaker. Förutsättningen för att få vettiga hästar är att de hanteras på ett klokt och konsekvent sätt, av vuxna hästkunniga människor. Problemet är de ponnyer som fostras av barn, eller för all del vuxna, med för lite kunskap om hästhantering. (ni vet väl att om hästen har en liten kropp så räcker det med små kunskaper om hästar... 🙄)
Shetlandsponnyn kräver normalt stängsel i förhållande till sin höjd. Är lägsta tråden i öronhöjd så är det ju inte särskilt konstigt om de börjar krypa under. Har du lägsta tråden i armbågshöjd på ett halvblod så är det ganska rimligt med lägsta tråden i armbågshöjd även på shetlandponnyn. På ett befintligt stängsel för större hästar räcker det nog i de flesta fall med en extra tråd mellan nuvarande nedersta tråden och marken.
Det är samma variation mellan individer av shetlandsras som det är inom alla andra raser. Vissa är stencoola medan andra mer pigga och/eller reaktiva.
Av de hästar som går hemma hos mig just nu är det ett av mina ston som garanterat uppfyller det du söker. (fast hon ska INTE flytta...)

Det är inte alls omöjligt att hitta det du söker, men däremot bör du åka och träffa ponnyn själv och göra en egen bedömning. För, vi har alla så olika referensramar när vi beskriver hästar, så det som låter perfekt är inte alls säkert att det passar.

När jag läser shettisannonser så står det ganska ofta att de säljs för att de förtjänar mer än att bara gå i hagen/vill ridas mer/vill få mer uppmärksamhet eller något liknande och en sån annons hade jag inte kunnat med att svara på.
Det här är nog mest nuvarande ägares dåliga samvete :angel: eller kan iaf vara det.
Mina kom till mig för att tidigare ägare inte hade tid, och hon ville inte att de skulle vara rena barnponnys. Men min vita tycker mest om barn, och gillar inte direkt att träna för hand med mig (den andra gjorde dock det, jag har verkligen haft en av varje). Så där får man nog luska lite mer varför. Sen tror jag få vill sälja de ridbara om enbart sällskap, men du har ju ändå lite andra planer? :)

Jag har ju inte en shettis utan en liten importponny från Baltikum jag lånar som sällskap. Men har inga erfarenheter av små ponnyer sedan tidigare och ville bara skriva att den lilla ponnyn är verkligen det bästa sällskapet 😍 Helt fantastisk liten individ! Så påhittig, glad och nyfiken och tog nästan direkt över hela ansvaret i hagen så att min stora connemara går och chillar dagarna i ända och mår så bra av att få dela dagarna med henne. Hon har gått under tråden in till gräset en gång men då är det bara en tråd i nästan mankhöjd på henne till gräset. Jag har inte hunnit sänka alla de trådarna heller ännu men det har inte hänt igen och det är inte så himla bra el I innerstaketen. Snäll med barn men snabb att säga ifrån, det tar jag på mig för det är lätt att tro hon är ok när hon själv är så framåt. Och man inte ser ögonen pga enorm lugg och man 😅 Så den får hon ha i en tofs när hon hanteras mer än vardagssysslorna så att har lättare att anpassa mig till hennes tempo. Hon följer med på allt jag gör med den stora men behöver få på sig sina små boots då bara. De älskar att gå på tur ihop!

Ville bara skriva en hyllning till liten ponny som sällskap 😍

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 804
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 882
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar