Shettistråden del II

Lyckan när de kan gå tillsammans i skogshagen 4 timmar utan att hon får puls och varma hovar. Inte varje dag, men varannan än så länge typ.

Men, dessa flugor och bromsar. Tyvärr är dungen jag har rätt tät, svårt få till en öppning det kan blåsa in i.
Hur bra är dessa bromsfällor (svarta bollarna) egentligen, värt att köpa?

Jag har sådan sedan ett antal år tillbaka och den fungerar faktiskt väldigt bra. Det tar ett par/tre år innan man märker tydligt resultat, men det är helt klart värt det. Jag har bara enstaka bromsar hos hästarna, fler på andra sidan gården och hos grannen är det massor.
Knepet är att sätta upp den tidigt på våren, jag sätter ut den så fort det blir frostfritt typ, inbillar mig att det är innan de hinner fortplanta sig eller nåt 🤷‍♀️
Sen tar det som sagt nån/några säsonger innan man fått full hjälp. Vanliga flugor märker jag dock inte nån större skillnad på, utan det är bromsar/hästflugor den tar.
 
Ett år sedan sist men bättre sent än aldrig..
Lösgörande på töm, prinsessan är stel i höger sida.

IMG_20240624_192426.jpg
 
Delad man ger lite samma effekt som när man knoppar manen på ridhästarna, man får en snygg överlinje. Det finns inget "ska" eller "ska inte", utan man avgör det själv. Har ponnyn tillräckligt med man för att delas, så är det nästan alltid att föredra. Både för att det lurar ögat att tro att ponnyn har mer behåring än den har och för att halsen ser finare ut.
Har ponnyn hela manen på ena sidan naturligt kan man visa den så, men det förutsätter nästan att halsen är väligt välformad.
Sen kan en vettig visningsgrimma, med nosremmen på rätt höjd lura domarens öga litegrann. Träns utan nosgrimma kan göra att huvudet ser längre ut än det är medan nosrem på rätt höjd kan lura ögat att tro att huvudet är vackrare än det är på riktigt.
Tack för jättebra tips 😍

Någon som planerar att åka till Riks? Hade varit kul att visa Vega men vet inte om jag vågar och har nog igen som kan följa med (och köra.. 🙈)

20240624_203236~3.jpg
 
Vart är det? :)
Edit: och när?
Jag tror att jag inte bor så långt från dig. Tänkte inte visa häst men beroende på allt kanske kan vara sällskap?
Vad snällt att erbjuda 😍

Det är på Grevagården i Skövde så är ju en bit att åka, tar drygt 2,5h från oss. Mitt största problem är dock att jag aldrig kört transport (eller släp överhuvudtaget 🙈) så vet inte hur jag skulle få oss dit 😅

Sista anmälningsdag är nu på fredag och utställningen är 27-28 juli
 
Vad snällt att erbjuda 😍

Det är på Grevagården i Skövde så är ju en bit att åka, tar drygt 2,5h från oss. Mitt största problem är dock att jag aldrig kört transport (eller släp överhuvudtaget 🙈) så vet inte hur jag skulle få oss dit 😅

Sista anmälningsdag är nu på fredag och utställningen är 27-28 juli
Ah och man är med båda dagarna? :)
 
Det är utställning båda dagarna den helgen det är Riksutställning. Ena dagen är det RIks som SSS arrangerar, andra dagen har Shetland Väst utställning (vill minnas att det är nåt jubileum också).
Man kan vara med ena eller båda dagarna.

Vilken del av landet bor du @Novienna
 
Det är utställning båda dagarna den helgen det är Riksutställning. Ena dagen är det RIks som SSS arrangerar, andra dagen har Shetland Väst utställning (vill minnas att det är nåt jubileum också).
Man kan vara med ena eller båda dagarna.

Vilken del av landet bor du @Novienna
Jag bor i Köping 😊
 
Jag kör släp utan problem (men sju timmar enkel väg med en åring är lite i längsta laget) :)
Behöver kolla kalendern och allt annat bara.
Har ett släp som jag tror jag får låna, dock inte shettisanpassat så hon har åkt lös i det tidigare men smidigt med dörrar bak så man får ut henne säkert. Har dock inte dragkrok på bilen heller 🙈
 
Idag har vi varit på utställning. När man är både arrangör och visar ponny så kan det vara svårt att hinna med att fotografera sina egna ponnyer. Det var bara den mest framgångsrika som hamnade på bild idag: Hippotekets Rimini aka Fluffis fick ihop 99888=42p idag och blev med det klassvinnare och Champion Sto. Hon fick dessutom de extra hederspriserna Bästa Svenskfödda (med svenskfödda föräldrar) och Bästa Sydostägda.
1719686948485.png

Fluffis mamma Hippotekets Cassis fick 38p, vid 24 års ålder och med föl vid sidan. Fölet Hippotekets Sisca fick 39 p.

Nu har vi visat färdigt på utställningar för i år.
 
Idag har vi varit på utställning. När man är både arrangör och visar ponny så kan det vara svårt att hinna med att fotografera sina egna ponnyer. Det var bara den mest framgångsrika som hamnade på bild idag: Hippotekets Rimini aka Fluffis fick ihop 99888=42p idag och blev med det klassvinnare och Champion Sto. Hon fick dessutom de extra hederspriserna Bästa Svenskfödda (med svenskfödda föräldrar) och Bästa Sydostägda.
Visa bifogad fil 148346
Fluffis mamma Hippotekets Cassis fick 38p, vid 24 års ålder och med föl vid sidan. Fölet Hippotekets Sisca fick 39 p.

Nu har vi visat färdigt på utställningar för i år.
Grattis!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 044
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 201
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 650
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
57 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp