Shettistråden del II

Vi har känning av fång igen :(. Fann det i tid, hoppas jag, men mini förstår inte alls varför hon är avstängd från det lilla gräset som finns och fast på liten hage.
Nu funderar vi över om vi ska stå kvar (mindre än 1km hemifrån) eller om vi ev ska hitta ny plats med skogshage (20 min med bil och då inte möjlighet åka varje dag pga livssituation).
Fan så svårt.
Vill verkligen inte ta bort men hon måste ju ha ett dräglig liv med en hage där hon har utrymme och nåt att pilla med.

Om chanserna var hyggliga att jag skulle slippa oroa mig för återkommande fång om jag bytte hade jag bytt.
Förutsatt att det fanns någon slags tillsyn som ingick de dagar jag inte var där.

Men jag är nojig av mig och behöver känna att jag gör allt jag rimligen kan för att förebygga problem. Annars går jag runt med ont i magen ungefär.

Om chanserna var hyggliga att jag skulle slippa oroa mig för återkommande fång om jag bytte hade jag bytt.
Förutsatt att det fanns någon slags tillsyn som ingick de dagar jag inte var där.

Men jag är nojig av mig och behöver känna att jag gör allt jag rimligen kan för att förebygga problem. Annars går jag runt med ont i magen ungefär.
Tillsyn finns utan problem, även fodring morgon och kväll (stallägaren ska ändå fodra sin egen samt annan inhyrning).
Sämre med körvägar, men vi kör ju inte så ofta ändå tyvärr. Enklare ridhus finns vilket är ett stort plus istället.

Tillsyn finns utan problem, även fodring morgon och kväll (stallägaren ska ändå fodra sin egen samt annan inhyrning).
Sämre med körvägar, men vi kör ju inte så ofta ändå tyvärr. Enklare ridhus finns vilket är ett stort plus istället.
För mig hade då frågan varit mest om gräset i skogshagen är tillräckligt lite för att förhoppningsvis betydande minska den ständiga oron för fler återfall.
Om jag bedömde det så hade jag antagligen flyttat.

Underbar 😍

Det är så roligt att iaktta Björne i flocken, även om han gärna hänger med sina två jämnåriga kompisar så har han inga problem med att bara klämma sig in mellan de stora grabbarna när han vill fram och hälsa. Han gör det så självklart att ingen liksom reagerar på det, det samma gäller vid utfodringsplatsen, där är han alltid med och äter först för att han helt enkelt bara går dit. Just nu vet jag inte om han ska säljas eller inte, försöker att bara njuta av sommaren som äntligen är på gång, att livet med hästar känns lite lättare och drömmer om möjligheten att ha två underbara körponnyer i framtiden 🥰

20240519_160359~2.webp

Fått hjälp av kollegor att stängsla in en del skog till hage :love: . Typ inget gräs men en hel del annan växtlighet så kommer bli långsam invänjning. Och så måste vi skaffa ett batteridrivet elstängselaggregat för det blir nog svårt och långt dra sladd. Men ändå. Har hopp!

Ni som har mer erfarenhet av avel, premiering har etc, hur tänker ni kring 3-årspremiering?
Mitt shettissto är 3 år i år, och den ursprungliga planen var att visa henne på sommarpremiering i år - eftersom det är "standard" att visa dem som 3-åringar, av vad jag har förstått.

Men, i mina oerfarna ögon ser hon inte ut som om det kommer gå särskilt bra för henne. Långa ben, outvecklad och smal (eller så kanske det bara är jag som tycker det, när jag jämför med foton på andra shettisar?), och troligtvis redan för hög. Hon är en import, och båda föräldrarna är kvar i Nederländerna (farfar är dock numera i Sverige). Tanken är att ha henne till sällskap, körning, ridning etc - inte nödvändigtvis avel. Men ändå att det inte är omöjligt att jag skulle vilja ta något föl i framtiden, om jag tycker att det borde gå att få ett trevligt föl med henne.

Hur skulle ni gjort? Visa nu, eftersom man "ska" visa som 3-åringar? Väntat något år för att se om hon kan utveckla sig mer med åldern? Inte visat alls?

Kass bild (hon gick en halv sekund efter det här), men jag har ingen uppställningsbild och det är inte helt lätt att ta nu när hon gick lös i hagen (och jag orkade inte ta på henne grimma och hitta någonstans att binda upp henne :angel:)

IMG_20240604_202917840_HDR.webp

Ni som har mer erfarenhet av avel, premiering har etc, hur tänker ni kring 3-årspremiering?
Mitt shettissto är 3 år i år, och den ursprungliga planen var att visa henne på sommarpremiering i år - eftersom det är "standard" att visa dem som 3-åringar, av vad jag har förstått.

Men, i mina oerfarna ögon ser hon inte ut som om det kommer gå särskilt bra för henne. Långa ben, outvecklad och smal (eller så kanske det bara är jag som tycker det, när jag jämför med foton på andra shettisar?), och troligtvis redan för hög. Hon är en import, och båda föräldrarna är kvar i Nederländerna (farfar är dock numera i Sverige). Tanken är att ha henne till sällskap, körning, ridning etc - inte nödvändigtvis avel. Men ändå att det inte är omöjligt att jag skulle vilja ta något föl i framtiden, om jag tycker att det borde gå att få ett trevligt föl med henne.

Hur skulle ni gjort? Visa nu, eftersom man "ska" visa som 3-åringar? Väntat något år för att se om hon kan utveckla sig mer med åldern? Inte visat alls?

Kass bild (hon gick en halv sekund efter det här), men jag har ingen uppställningsbild och det är inte helt lätt att ta nu när hon gick lös i hagen (och jag orkade inte ta på henne grimma och hitta någonstans att binda upp henne :angel:)

Visa bifogad fil 146735
Nu har väl jag egentligen inte koll men jag tror att de bara kan få avelsdiplom som 3-åringar (om de får över 40 poäng) så jag antar att det inte är något som hindrar att man väntar tills de är äldre med att visa men att man då missat chansen att få diplom? 🤔
Någon som vet mer får gärna rätta mig om jag har fel 😊

Dumt egentligen kan jag tycka att det är just 3 år, många som är i en växtfas då. Tycker mitt sto som fick 38p är betydligt finare nu (har dock inte fått tillfälle att visa om henne än så vet väl egentligen inte om hon blivit bättre).

Nu har väl jag egentligen inte koll men jag tror att de bara kan få avelsdiplom som 3-åringar (om de får över 40 poäng) så jag antar att det inte är något som hindrar att man väntar tills de är äldre med att visa men att man då missat chansen att få diplom? 🤔
Någon som vet mer får gärna rätta mig om jag har fel 😊

Dumt egentligen kan jag tycka att det är just 3 år, många som är i en växtfas då. Tycker mitt sto som fick 38p är betydligt finare nu (har dock inte fått tillfälle att visa om henne än så vet väl egentligen inte om hon blivit bättre).
Och min skulle ju ändå inte få avelsdiplom utifrån hur hon ser ut nu (antar jag), och hon har inga föräldrar i Sverige som får avkommepoäng från hennes visning om hon mot förmodan skulle få diplom (vilket väl är en av anledningarna till att visa som 3-åring?)

Din ser ju mer ut som jag tänker mig att en shettis ska se ut för att få bra poäng :)

Och min skulle ju ändå inte få avelsdiplom utifrån hur hon ser ut nu (antar jag), och hon har inga föräldrar i Sverige som får avkommepoäng från hennes visning om hon mot förmodan skulle få diplom (vilket väl är en av anledningarna till att visa som 3-åring?)

Din ser ju mer ut som jag tänker mig att en shettis ska se ut för att få bra poäng :)
Nej precis, det är ju inte så kul att visa om man känner att man kommer få väldigt låga poäng så då är det kanske smartare att avvakta, missa diplomet men visa ponnyn på utställning när hon är mer färdig 🙂

Det tar bara aldrig slut med Mumma. Dock ingen panik alls vid ompyssling längre som tur är.
Nu misstänkt hovböld på Mumma. Skor avplockade igår. Kunde inte lokalisera böld då. Behandlar med omslag nu, hovis imorgon.

Sen är det andra storrabsaker i skallen också fått besked om att jag kommer bli varslad på jobbet. Mer info om elöndet här om ni blwv nyfikna Inlägg i tråd 'Vad gör vi? Del CXCVII' https://www.bukefalos.se/threads/vad-goer-vi-del-cxcvii.1527209/post-20556612

Jobb löser sig säkerligen mennhat bara sovit 4-5h. Tack och lov för 2 lediga dagar nu innan jobb hela helgen.

Visa bifogad fil 146735
Värt att veta är att shetlandsponnyn inte bara kan utan ska ha en viss variation i typ, både lättare och tyngre modeller.
Jag fattar det som att du bor i Östergötland någonstans? Där brukar det finnas ett premieringstillfälle i september. Ge henne sommaren och se hur hon utvecklas, är mitt tips.
Men, det kanske är bra att börja med att kolla hur stor hon är, för är hon högre än 105 cm är det meningslöst att visa henne i år.

Värt att veta är att shetlandsponnyn inte bara kan utan ska ha en viss variation i typ, både lättare och tyngre modeller.
Jag fattar det som att du bor i Östergötland någonstans? Där brukar det finnas ett premieringstillfälle i september. Ge henne sommaren och se hur hon utvecklas, är mitt tips.
Men, det kanske är bra att börja med att kolla hur stor hon är, för är hon högre än 105 cm är det meningslöst att visa henne i år.
Ja, Östergötland, och ja, det finns ju två premieringstillfällen här - ett i juli och ett i september. Jag hade ursprungligen tänkt juni för att inte behöva visa i vinterpäls, vilken jag antar börjat komma i september (hon släpper vinterpälsen sent på våren (hon har fortfarande kvar lite på några ställen) och sätter den tidigt på hösten) - men det kanske inte gör något?
Snabbmätningen i hagen igår tyckte jag nog visade på över 105 cm, men kollade inte supernoga på bra underlag. Vad händer om man visar en shettis som är för stor för maxmåtten?

Visa bifogad fil 146735
Jag är helt oerfaren men vill säga att jag tycker att det är roligt att se en shettis med längre ben, hon är så söt med sitt lilla huvud till lite större högre kropp :love:

Snabbmätningen i hagen igår tyckte jag nog visade på över 105 cm, men kollade inte supernoga på bra underlag. Vad händer om man visar en shettis som är för stor för maxmåtten?
Alltså, jämnt underlag och avspänd häst är ju viktigt för att få rätt mått.

Jag hade ursprungligen tänkt juni för att inte behöva visa i vinterpäls, vilken jag antar börjat komma i september (hon släpper vinterpälsen sent på våren (hon har fortfarande kvar lite på några ställen) och sätter den tidigt på hösten) - men det kanske inte gör något?
Det är ingen nackdel. I ärlighetens namn särskilt inte när man har en ponny av lite lättare modell.

Jag är helt oerfaren men vill säga att jag tycker att det är roligt att se en shettis med längre ben, hon är så söt med sitt lilla huvud till lite större högre kropp :love:
Jag misstänker att det är för att du är van vid en annan typ av hästar. När shetlandsponnyn blir alltför långbent så tappar den lite av sin rastyp.
Den här är dock fortfarande ung och kan fortfarande utvecklas och förändras. Det är nog ingen ponny som kommer bli Best in Show på någon utställning, men kan vara en alldeles utmärkt shetlandsponny ändå.

Det är ingen nackdel. I ärlighetens namn särskilt inte när man har en ponny av lite lättare modell.

Jag misstänker att det är för att du är van vid en annan typ av hästar. När shetlandsponnyn blir alltför långbent så tappar den lite av sin rastyp.
Den här är dock fortfarande ung och kan fortfarande utvecklas och förändras. Det är nog ingen ponny som kommer bli Best in Show på någon utställning, men kan vara en alldeles utmärkt shetlandsponny ändå.
Jag är inte van vid någon typ av häst alls :D Ser mest hästar/ponnys på bilder ;)
Men tänker att det beror väl också på att man ser en hel del foton av shettisar så pass att när man ser något som avviker från normen så blir det lite roligt 😅

Mätte ordentligare nu på platt underlag och med vattenpass över manken, och då verkade hon landa på ca 108-109 cm, så definitivt för stor ;) (inte bara för att vara 3 år :p)

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
60 863
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 189
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka