Shabby Chic!

Sv: Shabby Chic!

Åh jag älskar shabby Chic! Men jag tycker det är svårt att få till det. Tittar i mycket inredningtidningar och många Shabby hem ser väldigt "döda" ut. Jag vill ha ett varmt ombonat shabby hem kan man ha det?
Efter att ha sökt på Google insåg jag att shabby Chic inte är något för mig, Lantligt låter mer som jag.

Senast ändrad:

Här är en till som fastnat för shabby ... tycker det är superfint!

Men föööörsöker ta det lugnt med att det ska bli för mycket av det, för det kan hända att jag tröttnar på det. Så jag har bara en del detaljer av det i hemmet.

I julas
dsc_1385_62403903.jpg

dsc_1383_62403929.jpg

dsc_1384_62403916.jpg

Middag för jobbet
dsc_1284_60412710.jpg

dsc_1346_60413323.jpg

dsc_1108_56517420.jpg

Ska se om ja orkar ladda upp massa bilder ikväll. Tyvärr e min dator skitseg men har massa fina shabby shic saker =)

KL.
Jag är också insnöad på Shabby chic och har lite sånt hemma.
Det senaste är ett linneskåp i ek som skänktes bort på Blocket som jag har målat vitt. Vägde typ 1000 kg så det var ett projekt att få hem det men nu står det här och ska in i sovrummet :)
Det ska målas lite mer noggrannt men här är iaf en bild. Det ser flammigare ut än vad det är i verkligenheten. Och ignorera röran runtom ;)

31131744.jpg

Ja, jag tycker du och flera verkar vara ute och cykla. Shabby är inte att ta en möbel och måla den vit, shabby är något som är så slitet och nött att färgen saknas delvis efter flitigt användande och det behöver inte alls vara vitt. Att köpa något, nytt eller gammalt, och sedan kladda på lite vit färg och kalla det för shabby visar bara att man inte förstått vad shabby är. Tycker det är sorgligt med alla som avlutar och förstör gamla möbler eller målar över dem om de har originalfärgen kvar, är den redan förstörd = avlutad, så spelar det iofs ingen roll.

Visst kan det vara snyggt med en massa plotter som samlar damm, men jag tror många blandar ihop shabby med romantiskt. :angel:

Jättefint hem!
En fråga:
Har du gjort gardinen själv?
Jag ska just sy en gardin i samma modell till mitt kök, undrar om jag måste ha en pinne/stång i nederkant, alltså den del man rullar upp, eller räcker det med "bara" tyg för att få ett snyggt upprull?

Det funkar både med och utan,där har jag dock en stång. Utan blir det alldeles "vågit" oavsett hur löst man sätter banden. Men det är ju som sagt en smaksak! :)

kl

Gillar det lantliga/romantiska/shabby men vill ha det relativt stilrent,
vilket jag inte tycker flagnande färg och gamla burkar är, otroligt charmigt dock.

Jag tycker att shabby chic nu för tiden blivit ett väldigt brett begrepp som innefattar lantligt och romantiskt,
och många andra delar från olika inredningsstilar. Så blir det alltid när något blir trendigt!
Men det är egentligen inte negativt, så att pika om vad som är låtsas-shabby och riktig-shabby känns ganska löjligt tycker jag.

Kan inte den här tråden innefatta både de som kör shabby från tak till golv
men även de som bara inspirerats litegrann av shabby, utan pikandet jag nämnde ovan?
Synd om tråden ska dö liksom..

Ja, jag tycker du och flera verkar vara ute och cykla. Shabby är inte att ta en möbel och måla den vit, shabby är något som är så slitet och nött att färgen saknas delvis efter flitigt användande och det behöver inte alls vara vitt. Att köpa något, nytt eller gammalt, och sedan kladda på lite vit färg och kalla det för shabby visar bara att man inte förstått vad shabby är. Tycker det är sorgligt med alla som avlutar och förstör gamla möbler eller målar över dem om de har originalfärgen kvar, är den redan förstörd = avlutad, så spelar det iofs ingen roll.

Visst kan det vara snyggt med en massa plotter som samlar damm, men jag tror många blandar ihop shabby med romantiskt. :angel:

Jag tycker att en möbel som är vitmålad kan se fräsch ut (har själv en del sådana). Jag tycker att en gammal möbel som ser sliten ut pga NATURLIGT slitage kan vara rätt charmig. Men jag tycker rätt illa om när folk tillverkar NYA möbler och sedan ytbehandlar dom i shabby chic stil. Likaså när folk förstör en gammal genuin originalmålning genom att "shabba".

Däremot har jag sålt ett par möbler som vi inte fick plats med och eftersom de redan var slitna och ommålade ett antal gånger och inte särskilt antika heller så målade jag dom vita och sålde och fick rätt bra betalt- detta eftersom många inte orkar göra grundmålningen själva utan bara vill göra ytbehandlingen när de "shabbar".

Jag gjorde det eftersom jag fick mer än 3 ggr så mycket för möblerna mot vad jag hade fått för dom i det skicket som de var innan.

Jag älskar shabby chic, men har ändå svårt att sätta fingret på vad det egentligen är. Precis som någon skrev så har jag svårt för att man målar om en möbel vit och sedan kallar det shabby chic. Jag har målat om i stort sett alla våra möbler vita, men inte fasen är det shabby chic, möjligen modernt :D

Har iaf en gammal kista, en amerika-kista (eller vad det heter?), som släktingar från förr i världen hade med sig till och från Amerika, jag har fått den av min mormor och morfar. Den kallar jag shabby chic iaf. Den är målad och det gjordes för mycket längesedan och har sedan slitits snyggt efter allt användande - vackert tycker jag :love:
H%C3%B6sten+-09+075.JPG

Denna lilla fotogenlampa (även den har jag fått av mormor och morfar), användes som toa-lampa på natten när morfar var liten =) Vet inte om det går under shabby chic-stilen (nä det gör den nog inte), men vacker är den och den gör sig så bra på fina kistan :D
H%C3%B6sten+-09+082.JPG

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 047
Senast: EZMK
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
981
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 406
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar