Angelina

Trådstartare
när man har "stora" barn, hur får man till det?

Förut var det inga problem för då la de sig tidigt så man hade kvällarna fria. Nu är de ibland (ofta:o) uppe längre än oss, de kollar gärna vad man har för sig... Vi låser dörren och hoppas att de inte märker det. Vad säger man om dom undrar varför vi låst? Den äldre fattar väl precis men yngsta dottern lär tycka det är konstigt att mamma och pappa ibland låser in sej.

Tyst måste man vara också. Alltså, det är inget kul längre! Jag känner mej hämmad när vi har sex för jag tänker hela tiden på att de inget ska märka. Det lär inte bli enklare ju äldre de blir heller...

Jag älskar mina barn över allt annat men jag vill gärna ha ett fungerande sexliv oxå!

Hur gör ni? Tips?

Sv: Sex...

när man har "stora" barn, hur får man till det?
Det har vi funderat över de senaste åren också. Eller rätt många år nu. :crazy: Den bistra sanningen är ju att man helt enkelt inte får till det lika ofta. Att försöka vänta in barnens läggdags är fullkomligt dödfött, i synnerhet om de är i övre tonåren. Är de dessutom några stycken (triss i fridstörare, 12-20 år...) så kan man ge sig fasen på att deras dygnsrytmer överlappar varandra i synkront treskift.
Vår räddning är att den äldste ibland jobbar tidigt, och således behöver lägga sig före oss. Ibland jobbar han sent, och sover länge på förmiddagarna. Om det sammanfaller med att de yngre går i skolan så finns någon timme här och där. Fast helt säker kan man ju aldrig vara på att inte ett par raska fötter tar trappan upp till ovanvåningen (där både kök och vårt sovrum etc finns) i två steg och på några få sekunder befinner sig i köket på andra sidan vår sovrumsdörr. Frukost vid lunchdags, middag vid tretiden på natten eller ett tonårs-paniskt rop efter sina förlagda vad-som-helst.
Andra möjligheter uppstår när någon eller några sover borta, hos kompisar eller liknande. Det jobbigaste är nästan att man mer eller mindre tvingas ta de tillfällena; när chansen dyker upp skall strömbrytaren slås på och lusten infinna sig snarast.
Det finns gott om fina råd i stil med snabbisar i tvättstugan (vem har fått för sig att just tvättstugan är mer fredad än andra rum?), romantiska åka-iväg-övernattningar på hotell (hotellnätter som är så självklara i flerbarnsfamiljens hushållsbudget) eller att helt enkelt låsa sovrumsdörren (och kallt nonchalerande kn*lla vidare när de knackar på...). Sådana råd tror jag uteslutande härrör från folk som inte haft tonårsbarn.
F*n vet. I ett hushåll med tre stora barn skall man kanske helt enkelt inte vänta sig för mycket sex. Men när de flyttat hemifrån, då ska ni få se på göka! Om man orkar vid det laget... :angel:

Senast ändrad:

:rofl::rofl::bow:

På nåt vis är det kanske tur i oturen att jag inte har någon att göka med!:o Jag slipper bli så frustrerad av att inte få något! :p

Det måste innebära att jag glatt ska leva vidare som singel fram tills småttingarna har flyttat från hemmet och DÅ istället lägga krutet på att ropa in nån snygging på någon auktion... eller hur man nu gör för att hitta någon bra man att dela livet ( sängen) med! :D

Mina barn (12 1/2 och 15) har normalt sina sovrum på ovanvåningen, och hör ingenting. Nu bygger vi om, så de sover i gästrummet bredvid mitt sovrum.

Har jag herrbesök så säger jag helt enkelt till dem att nu vill vi vara ifred ett litet tag, eller om de har lagt sig och inte somnat får vi vara lite tysta, eller gå nån annan stans.

Min dotter klev in "mitt i" en gång, men hon sa bara "oj, förlåt att jag störde" och gick ut igen. Den som blev mest generad var nog mannen i fråga. Nu vet de att de ska knacka först.

Nu vet de att de ska knacka först.
Fast det frustrerande är ju att även knackningen på den stängda dörren, med efterföljande svar och kanske diskussion, i praktiken ofta innebär avbruten aktivitet... :crazy: Alla är vi olika, men för min del störs jag inte mindre av att det knackas på dörren och frågas saker, och kanske gås omkring precis utanför dörren, än om någon av dem skulle öppna dörren mitt i. Kanske är jag mer lättstörd än andra, och kanske är män generellt mer lättstörda och -påverkade än kvinnor.

Senast ändrad:

Antar att det kan vara så.

Men mina barn vet att när dörren är stängd så vill vi inte bli störda - så de knackar bara på i nödfall.
De vet ju att vi har sex i bland och att vi vill vara i fred då.

Antar att det kan vara så.

Men mina barn vet att när dörren är stängd så vill vi inte bli störda - så de knackar bara på i nödfall.

Håller helt med.

Och är det dessutom tonårs barn så är det inga problem, de är ju inte dummare än att de fattar;)

"Värsta" perioden var i såfall när de var mellan 8 och 12, innan de förstod och allt var pinsamt.

Det handlar om respekt, stängd dörr betyder att vi vill vara ifred, oavsett om det är till barn/tonårsrum eller vuxen sovrum.

Om man verkligen måste så knackar man, annars finns det något som heter vänta;)

Jag tycker inte att barns ska se när vuxna har sex, men jag har inga problem med att ett barn ev knackar på dörren eller råkar komma in.

Vi låser inte dörren, men om det finns risk att sonen, nu 11 skulle komma in, så ser vi till att alltid ha ett lakan över oss och "inga avancerade ställningar".:o

Nu på sommaren/semestern så går ju sonen och lägger sig ungefär samma tid som oss, ca 22-23 tiden och det är ingen större grej att ha sex då. Eller så får man till det på morgonen innan han vaknar.

För mig är det värre under resten av året, när man går upp vid halv6 tiden och alltid är dötrött på kvällen. Men ibland måste man se över det och räkna med att det bara blir en halv natts sömn...:idea:

Morgnarna.
De sover ju till lunch.
...och de flesta vuxna - iaf vi - går upp vid sextiden för att hinna äta frukost och åka till jobbet. Men visst kan man ställa väckarklockan på fem för att få en timme till sex, det bestrider jag inte. :)
Och är det dessutom tonårs barn så är det inga problem, de är ju inte dummare än att de fattar;)

Det handlar om respekt, stängd dörr betyder att vi vill vara ifred, oavsett om det är till barn/tonårsrum eller vuxen sovrum.

Om man verkligen måste så knackar man, annars finns det något som heter vänta;)
För somliga räcker nog stängd dörr fint, men andra blir i praktiken störda av att det på andra sidan om den stängda dörren pratas i telefon, bres mackor, sminkas etc. Strängt taget är en stängd sovrumsdörr ju inte ett skvatt mer privat än att sätta på varandra i ett tält på en campingplats. Visst, ingen lär dra upp dragkedjan, men... :grin:
Och man är likväl kvar i TS problemställning; man behöver hämma sig. Ju fler, och större, barn desto mer. Inte låta, inte dra ut på tiden, kanske förvarna genom att specifikt säga till att "nu vill vi vara ifred en stund" (romantikhöjare...). Visst måste man kompromissa för annars blir det ju inget alls, men att säga att det inte är några problem är att generalisera litet för långt tycker jag. :angel:
En positiv bieffekt är förstås att man uppskattar de få stunder ännu mer än tidigare, när man faktiskt har ett par timmar helt för sig själva och inte behöver hålla till godo med tiominutare.:rofl:

Senast ändrad:
i praktiken

så finns det finns ingen praktisk - åtgärds lösning på det där.

Även om ni skaffade barnvakt och tog in på hotell så skulle de snabbt räkna ut vad ni gjorde.

Du får helt enkelt leva med att barnen vet att ni har sex och uppfostra dem så de kan respektera att ni vill ha det i fred.

glt

Sv: i praktiken

Även om ni skaffade barnvakt och tog in på hotell så skulle de snabbt räkna ut vad ni gjorde.

Du får helt enkelt leva med att barnen vet att ni har sex och uppfostra dem så de kan respektera att ni vill ha det i fred.
Fast det var ju inte riktigt problemet, åtminstone inte för vår del. Att ungarna vet att, och till och med när, vi har sex stör ingen av oss ett dugg. Och de skulle aldrig komma på tanken att störa oss avsiktligt, där saknas ingen respekt. Men det går inte att komma ifrån att det känns en smula obekvämt att ljuda, bonka sänggavel, whatever, med dem i närheten helt oavsett om de är på andra sidan om en stängd dörr eller om dörren skulle stå på glänt - det torde inte vara så konstigt. På samma sätt som det för de allra flesta känns obekvämt att exempelvis sätta på varandra i svärföräldrarnas lyhörda gästrum med dem på andra sidan väggen, helt oavsett att de rent konkret lämnar en ifred. Eftersom det blir en smula magstarkt att be tonåringarna att gå hemifrån en timme för att vi vuxna vill "vara ifred" så får man i praktiken vara nöjd med att de håller sig på sitt våningsplan, och hämma sig därefter. I praktiken menar jag att det inte går att ha ett kompromisslöst sexliv med mindre än att man är ensamma hemma.
(Eller åtminstone att barnen inte är hemma.:D )

Senast ändrad:
plopp

golit svarade kanske mest på ts...men jämförelsevis har golit inga problem med att det ploppar eller brakar rejält i toan, men försöker ta det verbala stönet av ansträngning och lättnad lite mer diskret.

en del saker hörs, av fysikalisk nödvändighet. men en del detaljer kan vara klokt att bespara om världen. "ta mig i tvåan" kan man väl antyda snarare än att basunera ut det.

*sant för nån?*

Fast jag tycker att vakna barn inom hörhåll är lite allmänt averotiserande (oavsett deras ålder), trots att de givetvis vet vad som försiggår, är stora nog att ha sex själva (och har det) och givetvis knackar om de extremt mot sina vanor skulle få ärende in i vårt sovrum.

Jag tror inte att det handlar om att det är mina barn. Det vore ungefär likadant om övernattande vänner lufsade runt i hemmet.

Emellertid sover det hemmavarande barnet sin skönhetssömn på sommarlovsnätterna mellan kl 06-14, ca, så med ett minimum av flexibilitet i arbetstiderna har vi vuxna stor personlig integritet i hemmet.

Mitt hus är kanske byggt ovanligt sexvänligt, för det finns ett rum till mellan mitt sovrum och vardagsrummet. Man är ostörd inne hos mig :)

Mycket intressant tråd för mig!

Att faktiskt läsa att föräldrar inte trivs med att göka hej vilt framför sina barn, bara för att "vuxna knullar när dessa vill och var man vill också för den delen".

Dessutom att föräldrar försöker vara tysta, för mig har det varit en självklarhet. Jag vill inte höra min mamma skrika, gapa under akten. Även om jag vet att hon har rätt till ett sexliv. Nuppa kan man göra tyst och på sitt sovrum om det finns barn hemma.

/Aliide som är uppvuxen i ett knullhem (dvs man visste inte riktigt vart man kunde stöta på mamma och någon av hennes tillfälliga karlar.)

han

han som skriver golit inlägg tycker att det en av de viktigaste sakerna i ett barns uppväxt.

Att veta var man har sina föräldrar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 408
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?