Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Sv: Separera. Sambo vill ha hälften av hästarna...

Håller med Lobelia.

Tar han upp diskution om hästarna eller transporten så säg till direkt att detta ska ni inte diskutera nu.

Ponera att TS säljer hästar och transport till sina föräldrar för 100:- styck... och ger sin sambo 150:- (dvs hälften av det hon sålt för). Skulle det fungera?

Håller med Lobelia.

Tar han upp diskution om hästarna eller transporten så säg till direkt att detta ska ni inte diskutera nu.

Ponera att TS säljer hästar och transport till sina föräldrar för 100:- styck... och ger sin sambo 150:- (dvs hälften av det hon sålt för). Skulle det fungera?

Med största sannolikhet hade det inte ens haft en chans att fungera... Eftersom hon då medvetet sålt "sakerna" till ett underpris för att "lura" sin ex-sambo på pengarna...

/Camilla

Nej, det finns lagar och regler om sådant. Dessutom tycker jag förslaget är omoraliskt.

*Till TS*

Ta kontakt med en jurist! Din bank har antagligen förslag eller egen att anlita. Som tips.
Sambolagen är inte helt enkel. Vad man tycker i tråden är ovidkommande.

LIA

Nu ska vi separera. Min sambo vill ha hälften av värdet i hästarna + hästtransporten. Jag har betalat hästarna med egna pengar som jag fått i enskild gåva av mina föräldrar. Transporten har jag fått i gåva av mina föräldrar.

Eftersom vi alltid haft gemensam ekonomi så hävdar han att han ska ha ut hälften eftersom han alltid varit med och betalat dom löpande utgifterna.

Sambolagen säger att det endast är hus och bohag som ska delas, inte fritids/hobby relaterade saker.
Vad gör jag!?
Ska jag skriva över hästarna på våra gemensamma barn? Båda rider, den ena sköter sin ponny och rider och tävlar den "på heltid" Det andra barnet rider sporadiskt och sonen o jag delar väl på den stora hästen.

Har varit i exakt samma sits som du!

JAG köpte hästarna för egna pengar MEN vi hade gemensam ekonomi och således betalade han "hälften" av underhållet på dessa!

Ändå ville han ha hälften????:eek:

Nej, han har ingen rätt till hälften av hästarna el släpet.
Om möjligt om du vill vara snäll så kan ni dra av inköps priset av vad du lagt på hästarna/släpet och sedan dela på det som blir över...om du nu vill vara snäll!

Detta säger sambolagen:

3§ Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

4§ samboegendomen ingår inte

1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

1. 3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och
2. 4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

5§ Med sambors gemensamma bostad avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, 1. fast egendom som samborna eller någon av dem äger eller innehar med tomträtt, om det finns en byggnad på egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål,

2. fast egendom som samborna eller någon av dem innehar med nyttjanderätt i förening med byggnad på egendomen som samborna eller någon av dem äger, om byggnaden är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål,

3. byggnad eller del av byggnad som samborna eller någon av dem innehar med hyresrätt, bostadsrätt eller annan liknande rätt, om byggnaden eller byggnadsdelen är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål och

4. byggnad eller del av byggnad som samborna eller någon av dem har rätt att framdeles förvärva med bostadsrätt enligt förhandsavtal som sägs i 5 kap. bostadsrättslagen (1991:614), om rätten gäller en lägenhet som när avtalet träffades var avsedd att bli sambornas gemensamma hem och att innehas huvudsakligen för detta ändamål.

Samborna får i en av dem undertecknad handling anmäla till inskrivningsmyndigheten att en fastighet som är lagfaren för en av dem eller en tomträtt för vilken en av dem är inskriven som innehavare är gemensam bostad för dem båda.

Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.

Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.

Share and Enjoy:

Men sambolagen är dispositiv, dvs den går att avtala bort. Ifall parterna är överens om någonting annat, så gäller inte sambolagen.

Om du är mesig och inte vågar stå upp för dig själv så är det absolut värt att ta hjälp av en jurist, men glöm inte att juristen tar betalt per timme, så prata endast som sådant som är viktigt i sakfrågorna om bodelningen. Ingenting annat. En psykolog kostar inte hälften per timme som en jurist gör, så vill du ha hjälp med andra grejer så gå till en psykolog och prata av dig. En jurist är dyr, men det är tyvärr många människor som använder juristen som terapeut också, vilket blir väldigt dyrt.

De flesta jurister har en gratis rådgivningstimme, så försök få så mycket som möjligt avklarat under den timmen. Dvs ta med er allting du vet om er ekonomi dit och ha det sorterat och fint så att det är enkelt att hitta.

Jag får väl begära bodelning hos bankens jurist....

Nu har jag sagt emot och sagt att jag inte går med på hälften av hästarna. Då kontrar han med att det finns nåt som heter "dolt samägande"...?? Vad är det ??? :crazy:

Jag skrev ett långt inlägg igår om detta. Tyvärr somnade jag ifrån det. Nja 1992 s 163 handlar om dold samäganderätt av en fritidsbåt. Ska se om jag kan skriva om inlägget. Men av vad jag har förstått av det du skrivit så behöver du inte vara orolig.

Här är domskälen från NJA 1992 s 163 som alltså handlade om en fritidsbåt tillhörde samborna gemensamt med samäganderätt eller den ena sambon ensamt.

Vad HD konstaterar är att den som betalar inköpet äger. Men i ett samboförhållande ska man inte stirra sig blind på från vems konto pengarna kommer ifrån. Ofta blir det ju så att en betalar de stora inköpen och en står för hushållskostnaderna. Är förhållandet så, så skall man istället se om egendomen är förvärvad för gemensamt bruk. Är den förvärvad för gemensamt bruk så kan den anses ägd med samäganderätt även att den andra står som ägare och har betalat rubb och stubb. Det är vidare förhållandet vid inköpet som är avgörande. Vad som sker sen (vem som betalar ex stallet) ändrar inte äganderättsförhållande såvida inte en verklig överlåtelse (köp, byte gåva) sker.

En gåva till dig kan aldrig anses ägd med dold samäganderätt. Den är varken ”förvärvad” eller för ”gemensamt bruk”. En häst inköpt av dig kan knappas anses för ”gemensamt bruk” då din fd sambo var både allergisk och ointresserad.

Domskäl.
Frågan om viss lös egendom som förvärvats under ett samboförhållande tillhör endera sambon ensam eller båda samborna gemensamt med samäganderätt skall avgöras efter allmänna förmögenhetsrättsliga principer för förvärv av äganderätt, varvid dock måste beaktas den nära personliga och ekonomiska gemenskap som i allmänhet råder mellan sambor. Detta innebär att avgörande för äganderättsfrågan i princip är vem som har tillskjutit medel för anskaffande av egendomen; om båda samborna har tillskjutit medel, får egendomen anses innehas med samäganderätt. Frågan vem som har tillskjutit medel för inköp av viss egendom bör dock inte bedömas alltför formellt utan bör ses mot bakgrund av sambornas ekonomiska förhållanden i övrigt. Om båda samborna har inkomster och den ena sambon t ex svarar för löpande utgifter, såsom mat, hyra m m, medan den andra står för inköp av kapitalvaror, bör denna uppdelning inte vara avgörande för vem som skall anses ha bekostat inköpet (jfr NJA II 1921 s 89 samt lagrådet i prop 1980/81:8 s 1106 f). Inköpt egendom bör i sådana fall i allmänhet anses tillhöra samborna med samäganderätt, om egendomen kan förutsättas vara förvärvad för gemensamt bruk. I den mån förvärvet av viss egendom varit beroende av den ena sambons arbetsinsats, bör värdet därav tillgodoräknas honom eller henne. Då fråga inte är om bohag eller annan egendom som utan vidare kan förutsättas vara förvärvad för gemensamt bruk, kan bl a vara av betydelse om egendomen anskaffats i endast den ena sambons intresse eller förvärvats för att tillgodose båda sambornas gemensamma intressen. Avgörande för äganderätten bör vara förhållandena vid tiden för förvärvet; vad som därefter sker kan inte anses förändra äganderätten såvida inte en verklig överlåtelse sker.
Av utredningen i målet framgår följande beträffande anskaffandet av de ifrågavarande två båtarna. S.R. byggde själv den första båten. E.E. deltog inte i byggnadsarbetet. Innan arbetet påbörjades år 1982 köpte S.R. plåt såsom skrot. Kostnaden härför, 3 800 kr, betalades av honom med medel som han lånade. Materialkostnaderna i övrigt uppgick till omkring 75 000 kr. Dessa betalades från den gemensamma kassa, vari E.E. och S.R. lade allt överskott på sina löner sedan nödvändiga utgifter betalats. Båten sjösattes år 1984. Den såldes år 1986 för 190 000 kr. Av detta belopp användes 170 000 kr till inköp av den andra båten. Denna var större och av en exklusivare typ än den förra. Underhållet var emellertid mycket eftersatt. S.R. renoverade båten helt, men även E.E. tog någon del i arbetet. Utgifter för material till renoveringen, 8 000 kr, betalades ur parternas gemensamma kassa. Båten hade vid samboförhållandets upplösning ett värde av 320 000 kr.
Den första båten har alltså anskaffats genom S.R:s eget arbete. Vid en jämförelse mellan å ena sidan hans arbetsinsats och å andra sidan kostnaderna för material måste - vid beaktande såväl av prestationernas ekonomiska värden som av omständigheterna i övrigt - arbetsinsatsen anses ha varit helt dominerande. Härtill kommer att av de medel som användes för inköp av material endast en mindre del kan anses härröra från E.E.; hänsyn har härvid tagits bl a till vad som upplysts om betalningar av räntor och amorteringar på parternas gemensamma fastighet och om avdrag för sådana räntor. Båten får vidare anses ha anskaffats väsentligen för S.R:s eget bruk. På grund av det sagda får den första båten anses ha tillhört S.R..
Den andra båten har inköpts för de medel som S.R. erhöll vid försäljning av den första båten. Med hänsyn härtill och till att inte heller denna båt kan anses ha anskaffats för gemensamt bruk måste även den anses ha blivit S.R:s egendom. Det förhållandet att E.E. efter förvärvet tog viss del i arbetet med renoveringen av båten och i kostnaderna för material härtill kan inte medföra att någon ändring inträtt i fråga om äganderätten till båten.
På grund av det anförda kan E.E:s talan inte bifallas.

Senast ändrad:

Oj tack..! Vilket inlägg du har gjort. Vilket jobb av dig..
Du verkar ha insyn i det juridiska....
Det ororar mig nåt så grymt att han ska dra fördel av hästarnas värde. Han som knappt ens varit med o tittat på dottern när hon tävlat. Vem skulle kunna värdera dom??? Det är ju inte klokt egentligen...

Det oroar mig att jag inte ens via banken ska kunna komma åt kontoutdrag som är ngr år gamla som visar vad och när jag tagit ut pengar till hästköp.

Det oroar mig att jag inte ska hitta på pappret där det står att jag fått 250.000 kr i enskild gåva. Och en hel del annat oxå oroar jag mig för....

Dessutom stör det mig att jag betalade flera stycken tiotusentals kronor för ett par år sedan på målning av huset som han nu drar fördel av... han som inte gjort ett handtag på 10 år om det inte handlade om att spela dator....

Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger.
Jag ska skriva ut det där och läsa det om o om igen....
Känner mig lite mera hoppfull men vill inte ta ut nåt i förskott... I aint over til its over...
Fy tusan, det här liknar bläblä.. Och dessutom är det inte jag som dumpar han utan han går och ska ha så mycket med sig som jag mäktar med - och lite till....

Bankjurist som sagt det i samband med att samboavtal skrevs, där hästarna således inte behövde tas upp. Skillnad vid giftemål dock.

Här kommer två domar till som kan vara intressanta. Jag gillar inte hemsidan för bristen på vettiga rubriker gör domarna ganska svårlästa. Men bläddra förbi TR och HovR läs bara HDs skäl. HDs domskäl kommer alldeles eller nästan på slutet efter en rubrik av typen:

HD (justitieråden x antal namn) meddelade ”datum” följande dom.
Skäl
Bla bla bla bla

Här handlar det faktiskt om ett samboförhållande och en häst. Frågan är hur stark bevisningen måste vara för dold samäganderätt.
https://lagen.nu/dom/nja/2008s1053

Här handlar det om en fritidsfastighet. Här är det ännu svårare att hitta det intressanta. Innan HDs domskäl har du nämligen föredragandens förslag och efter HDs skäl har du de två skiljaktigas mening.
https://lagen.nu/dom/nja/2008s82

Här är ett ganska bra men väldigt formellt svar om dold samäganderätt på lawline:
http://lawline.se/answers/872

Det oroar mig att jag inte ens via banken ska kunna komma åt kontoutdrag som är ngr år gamla som visar vad och när jag tagit ut pengar till hästköp.
Men det borde banken kunna ge dig. Jag har fått kontoutdrag som är i alla fall 4 år gamla för att bevisa en sak. Jag har Swedbank och det var inga som helst problem för dem att skicka dem till mig i pappersform.

Det oroar mig att jag inte ska hitta på pappret där det står att jag fått 250.000 kr i enskild gåva.
Men kan inte dina föräldrar intyga detta då?

har läst det där om dom som tvistade om äganderätten till hästen. Dom var ju iofs gifta men det skrevs även om sambos. Som jag fattade det så ligger det på min sambo att bevisa att han har rätt till hälften av mina hästar. Men att det även hänger på hans resp min ekonomiska situation i det läget som hästarna köptes. Då pluggade han och tog studielån, jag jobbade och hade pengar på banken (som nu är slut). Så det var jag som hade ekonomiska förutsättningar och inte han.... okej..... jag fick mera på fötterna nu. Nu kan jag nog fortsätta stå emot och inte ge med mig. Han får tvista i rätten om han känner för det... blä blä blä livet är pest

mhm... så jag får alltså gå på banken igen och säga till dom att dom ska skicka mig det på posten. Jag pratade bara med dom i kassan och fick till svar att : " det kan inte jag göra".. :confused:

Räcker det att mina föräldrar intygar muntligt. Jag vet inte om dom har en kopia.... fast det syns ju oxå på kontoutdraget att en insättning är gjord på samma summa...
Ska leta i en sista pärm nu idag... hoppas att pappret sitter där

Ja, jösses. De var tydligen gifta. Jag var väldigt trött inatt så jag läste slarvigt. Men det spelar ingen roll om personerna i rättsfallen är sambos eller gifta. Grundreglerna för principens användning är de samma oavsett om man är sambos eller gifta och oavsett om det är lös eller fast egendom (där kan dock beviskravet skilja sig). Såg att jag även tappat bort en siffra i länken till det andra rättsfallet. NJA 2008 s. 826.

Jag kan rekommendera att låna ”Äktenskap Samboende Partnerskap” av Agell och Brattström, på biblioteket. Eller köp den. Väldigt bra bok att ha hemma och en bok alla bör läsa. Behandlar även lite arvsrätt. Där finns ett kapitel som behandlar dold samäganderätt på ett väldigt bra sätt.

Det är mycket riktigt ditt ex som skall visa att det föreligger dold samäganderätt (han har alltså bevisbördan). Men all motbevisning du kan prestera är ju givetvis bara bra. Beviskravet för att egendomen skall anses införskaffad för gemensamt bruk ställs högre när det gäller egendom som fritidsbåtar än permanentbostad. Om det ”räcker” med dina föräldrars vittnesmål för att visa att pengarna bara var en gåva till dig kan eg bara rätten svara på. Det handlar ju ytterst om hur bra intryck dina föräldrar kan göra. Men givarens vittnesutsaga är en ganska tung bevisning så det är ju onekligen en tung uppförsbacke din sambo har.

Han ska visa
- Att egendomen är köpt för gemensamt bruk.
Gåvor faller alltså bort (för där ser man till givarens vilja). Handlar det om egendom som en permanentbostad så är det lätt att se att den var införskaffad för gemensamt bruk. Egendom som bara är inköpt för ena sambons fritidsintresse är tänkt att falla utanför den dolda samäganderätten. Så där krävs det alltså väldigt mycket för att visa att egendomen trotts allt är inköpt för gemensamt bruk.

- Att den andra maken har möjliggjort inköpet med ett ekonomiskt tillskott.
Din sambo skall alltså bidragit till inköpet på ett eller annat vis. Det är detta som man konstaterar i båtfallet att man inte ska se alltför stelbent på. Har man gemensam ekonomi där den ena sköter de stora inköpen och den andra de löpande utgifterna så kan partnern anses bidra därigenom. Problemet din sambo har är att hästarna är inköpta med pengar som du har fått i enskild gåva.

Sen är det två ytterligare rekvisiten som är ganska luddiga och handlar om att man tolkar in en insikt och gemensam partsvilja.

- Alltså att den formella köparen insåg att det ekonomiska bidragets syfte var att man skulle bli samägare.

- Föreligger de tre andra rekvisiten så tolkar man in en gemensam partsvilja om att det som är inköpt i den enes namn skulle utgöra gemensam egendom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
32 190
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka