mammaBerg

Trådstartare
Sitter och tittar igenom de som anmält sej. En stor del skriver "sen start TACK bla bla". En del har lååångt medan andra skriver lång väg när de bor nästgårds. :angel:

Nåja det löser sej MEN

Ni som önskar sen start. Hur lång tid kan ni som kortast tänka er mellan hoppningen och terrängen på 90 och 100-nivå?

Ni andra, vad säger ni?

:laugh:

Sv: Sen start

Om man får önska så är ju idealet att det är så pass lång tid mellan hoppningen och terrängen att man hinner gå till transporten, sätta in hästen, ge den lite hö och vatten, äta och dricka något själv, gå terrängbanan, byta kläder till terrängen, ta ut hästen och klä på den terräng-grejorna. Vad kan det ta - 1,5 - 2 timmar?

Som kortast beror nog mycket på hur långt det är mellan hoppbanan - parkeringen - terrängstarten, det är ju bra om man rent fysiskt hinner förflytta sig och hästen däremellan, men å andra sidan så kan man ju ta med alla grejor till hoppbanan och snabbt byta det nödvändiga och sedan gå direkt till starten.... Förutsätter förstås att man har hunnit gå banan innan....

(å andra sidan hör det till fälttävlans-sporten att gå ur sängen kl. 4 och köra från stallet kl. 5 och komma hem igen vid 22 på kvällen....)

Sitter och tittar igenom de som anmält sej. En stor del skriver "sen start TACK bla bla". En del har lååångt medan andra skriver lång väg när de bor nästgårds. :angel:

Nåja det löser sej MEN

Ni som önskar sen start. Hur lång tid kan ni som kortast tänka er mellan hoppningen och terrängen på 90 och 100-nivå?

Ni andra, vad säger ni?

:laugh:

30- 45minuter borde ju vara idealet.

Minst 1 timme iaf. Skönt att pusta ut mellan dress+hopp och ladda om till terrängen. Håller med Baron Linge

Varför då, om man får fråga? :)

Därför att man hinner byta om till terrängutrustning och dricka något , hästen hinner inte bli kall och man behöver inte rida fram på nytt, man tappar inte fokus utan är fortfarande på G så att säga. Det mest meningslösa tycker jag är 2 timmar för du hinner bara bli kall och seg på den tiden och inget annat.

Skall det vara någon mening med uppehållet så hellre 4 timmar emellan än 2 timmar för då hinner du göra något vettigt som att vila,äta och fokusera.

Det är vad jag har HÖRT passa någon bäst, min egen åsikt baseras inte på något annat än dressyrtävlingar *harkel* :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag bor låångt bort, men jag som har lyckan att åka med båten redan på lördag morgon (för att få tävla på söndag) är ju där i tid iaf:D Så mej kan du sätt hur tidigt du vill!!:angel: Om de andra latmaskarna vill ha sovmorgon vill säga:devil: Vi blir bara glada om vi hinner med båten hem igen på söndag kväll:laugh:

Förlåt om jag är lite ironisk:) Tycker det är helt hopplöst med alla som oftast vill starta så sent som möjligt. Det är ju en sak om man jobbar etc. men annars är det ju bara att acceptera att det inte är en sport som tar en timme om dagen... Utan man får faktiskt vara beredd att lägga ner lite tid:angel:

I dessa lätta klasser behöver det ju inte vara så himla lång tid emellan hopp o terräng. Är man bara där i tid o går banan innan (allt handlar om planering) så räcker det ju om häst o ryttare för en chans att pusta ut o byta utrustning ca 1 timme...

Längtar efter härliga dagar nere på gärds!!:banana:

Senast ändrad:

OM det inte varit för att mormor ska få chansen att se sin avkomma i terrängen så hade vi gärna startat tidigt. Jag tycker att antingen ett lagom uppehåll på en timme så man inte hinner tagga ner innan start eller så pass långt emellan, ~4 timmar, så att man får en helt ny framridning. Fast väntan i Dagstorp i fjol var fööööööööööööör lång. Vi hade 10 timmar mellan dressyr och terräng. Dessutom i 30 graders stekande sol.

Jag tycker det bra om man hinner äta, fixa med hästen, ta det lugnt och gå terrängbanan ett par, tre gången mellan hoppningen och terrängen. Så kanske 2 timmar... Personligen tycker jag det är tillräckligt att fokusera på både dressyrprogram och banhoppningsbana först utan att blanda in terrängen. Vill hellre gå den efter banhoppningen!

Jag håller med ovanstående "talare". Vill hellre dela upp det i två "pass," inte köra allt på en gång. Så minst 2 timmar, gärna lite mer.

Jag rättar in mig i ledet efter Lojjsan och Aicha.
Jag tycker samma. Jag har förvisso inte startat fälttävlan ännu, men maratonkörning och andra tävlingar där det är flera klasser samma dag. Ju längre emellan desto bättre, men inte mer än 6 timmar, då blir det bara tråkigt. ;) Men det beror också på om man har box eller hästen i transporten. Jag vill inte att mina pållar ska behöva stå i en transport en halv dag, oavsett väder. Men finns det box att tillgå så är det ju en annan sak.

Tack alla!
Era svar är talande. Åsikterna som baken.

Om man kör endagars-tävling så är det oundvikligt att några får kort mellan hopp och terräng. Går liksom inte att undvika.
Alla som ösnkar sen start torde ju tycka att det är ok med kort tid. :p

Vi får se om det blir några startlistor :angel:

Ponny är knivigast eftersom vi måste starta med dem. De får inte beblandas med hästar. De får väl börja 7.30 (blir säkert populärt) för de måste ut i terrängen vid 12. Om vi ska hinna med alla starter innan banvisningen inför dag 2 innan det blir mörkt. :D

Många starter iallafall. :idea:

Jag antar att du syftar på nån speciell tävling nu, men jag skriver typ 'har häst i kollektiv stall en bit hemifrån startat gärna sent,tack.' eller ngt liknande..

vi har vår ponny i ett kollektivstall på knappt 30 hästar, dock uppdelade i olika stall på gården. vi har det senaste året haft MYCKET stölder så gubben som har gårdet sätter för grinden så man inte kan köra in bilen ändå till stallet (och därmed sno grejor o lasta in i bilen), det är visserligen inget problem om man säger till honom då han är snäll & öppnar den närsom på dygnet om man säger till i förväg..

till saken, i 'vårt' stall står det 12 hästar, kommer man innan fodringen, vilket man gör när det är fälttävlan med tidig start, så är det fodra alla hästar i sitt egen stall som gäller..
då gäller det först att alltså komma ännu tidigare för att fodra, ge hösilage till hästarna i stallet då hösilaget förvaras i ett av de andra stallen, för att sedan ge kraften..

ska man även ge käk till sin egen häst då? för att sedan trycka in i transporten och åka några timmar, komma fram och rida dressyr/banhoppning och få resten av morgonhöet som inte hann ätas upp?

eller ska man låta sin egen stå över frukosten medan alla andra hästar står o käka och ge den efter dressyr & banhoppningen?

hmm, en del funderingar faktiskt, vad är egentligen bäst?

därför önskar jag, för min ponnys skull, sen start;)

Men det problemet har väl alla - oavsett om man står i kollektivstall eller inte? De flesta hästar står ju i stall med andra hästar, dvs om man ska fodra sin egen innan avresa så måste man fodra alla? Vissa som har eget stall måste dessutom släppa ut hästarna som inte ska med i hagen och helst (för att slippa när man kommer hem sent) mocka stallet också. Tidiga morgnar blir det...

Ge din egen häst först, kanske lite mindre än vanligt, fodra de andra, packa bilen. Förmodligen har hästen ätit det mesta då och ni kan åka iväg :)

sant, så långt har jag inte ens tänk själv..
sen bor ja en bit från stallet också, och allt är klart på morgonen så har inget att göra medans min egen äter, speciellt inte då han helst äter upp hösilaget innan han börjar på kraften, men du har helt rätt, har inte ens tänkt på de som ska släppa ut massa hästar och greja innan också, om man ska åka 5 på morronen från stallet.. jisses :eek:

Men alltså ... nu förstår jag inte riktigt.
Anmäler man till en tävling så startar man väl på den platsen som arrangörerna har lottat till dig i startlistan?!
Om alla skulle börja ställa krav på när dom ska starta så skulle det ju bli kaos :eek:
Ok om man får en tappsko som måste slås på , man kommer försent osv att man kan flytta runt i startlistan men inte annars.

För att återgå till din fråga så skulle jag vilja ha mellan 2-4 timmar mellan hopp och terrängen.

Men alltså ... nu förstår jag inte riktigt.
Anmäler man till en tävling så startar man väl på den platsen som arrangörerna har lottat till dig i startlistan?!
Om alla skulle börja ställa krav på när dom ska starta så skulle det ju bli kaos :eek:
.

Fast har man endags fälttävlan så anser jag att man måste försöka få det vettigt för hästarna. :laugh:
Dsv övernattar man eller bor 5 mil ifrån så får man ta de tidiga tiderna medan de som kör 50-60 mil får de senare OM det är möjligt MEN det var inte det frågan egentligen handlade om. Hos oss lägger vi alltid hemmaekipage och närboende ekipage i början förutom de med flera hästar då. Man gör en lottning och får sedan flytta om lite. Humant och "hästmant". :idea: Fast sedan ska det passa ryttare som har i flera klasser/hästar också såklart.

Hos oss blir det tajt mellan de som har sen starttid och terrängen. Då är frågan om alla som önskar sen starttid inser detta :angel:

Har det inte varit så varje år? Har någon klagat tidigare?

Nja... dels beror det på antalet starter. Sen spelar tid på året in, dvs när solen går ner. Sen är det nya spelregler ang ponny som måste genomföras och det innebär att tiden inte räcker till som vi haft det innan. :laugh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 068
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar