Sekulär livsåskådning

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag sitter och läser in mig på sekulära livsåskådningar och tycker att det som finns är väldigt tunt samtidigt så har jag själv väldigt svårt att sätta ord på vad det egentligen är.
Så min fråga är till er, hur skulle ni beskriva sekulär livsåskådning, dvs icke religiös livsåskådning? Finns det riter och ritualer? Tror man på något överhuvudtaget?
Läroböckerna tar upp exempel så som feminism och miljöintresse men jag har liksom svårt att se att det måste vara i motsättning till exempelvis en buddhistisk tro?

Hur ser ni på det här? En ganska filosofisk fråga så här en söndag kväll. :)
 
kan bara tala för mig själv
Det enda i min livsåskådning som är religiöst är de traditioner som man har med sig genom livet, som har sitt ursprung i religionen. Jag lever i övrigt helt utan religion. Men ja, vi firar jul i form av julgran, julklappar och ljusstakar i fönstret. Och vi äter påskmat vid påsk. Och firar midsommar. Helt utan religiösa inslag någonstans.

I tonåren diskuterade jag med en tjej på ridskolan där jag "bodde" (tillbringade all ledig tid), hon var djupt religiös och jag inte alls. Jag har alltid varit rätt chill i min ickereligiösa inställning och accepterat troende, även om jag har haft lite svårt för att förstå deras tro. Men den här tjejen utbrast upprört, när hon insåg att jag inte trodde på gud: "Men, Har du ingen livsåskådning???" Eh jo, det har jag, men den har inget med religion att göra.
 
kan bara tala för mig själv
Det enda i min livsåskådning som är religiöst är de traditioner som man har med sig genom livet, som har sitt ursprung i religionen. Jag lever i övrigt helt utan religion. Men ja, vi firar jul i form av julgran, julklappar och ljusstakar i fönstret. Och vi äter påskmat vid påsk. Och firar midsommar. Helt utan religiösa inslag någonstans.

I tonåren diskuterade jag med en tjej på ridskolan där jag "bodde" (tillbringade all ledig tid), hon var djupt religiös och jag inte alls. Jag har alltid varit rätt chill i min ickereligiösa inställning och accepterat troende, även om jag har haft lite svårt för att förstå deras tro. Men den här tjejen utbrast upprört, när hon insåg att jag inte trodde på gud: "Men, Har du ingen livsåskådning???" Eh jo, det har jag, men den har inget med religion att göra.
Jag förstår helt vad du menar, samtidigt firar vi alla de här grejerna, gör vi det utav tradition? Eller är det samhällsnormer? Eller har vi ett inbyggt behov av att fira olika saker? Att dela upp vårt liv efter vissa "riter"? Känn inte att du behöver komma med ett svar, det är mest jag som försöker sätta ord på mina funderingar. ;)
 
Jag sitter och läser in mig på sekulära livsåskådningar och tycker att det som finns är väldigt tunt samtidigt så har jag själv väldigt svårt att sätta ord på vad det egentligen är.
Så min fråga är till er, hur skulle ni beskriva sekulär livsåskådning, dvs icke religiös livsåskådning? Finns det riter och ritualer? Tror man på något överhuvudtaget?
Läroböckerna tar upp exempel så som feminism och miljöintresse men jag har liksom svårt att se att det måste vara i motsättning till exempelvis en buddhistisk tro?

Hur ser ni på det här? En ganska filosofisk fråga så här en söndag kväll. :)
Min livsåskådning är humanism.
Och är väl i det lite av en teknokrat och naturvetare.
 
Jag har stött på religiösa människor som tror att vi som inte tror på några övernaturliga väsen saknar moral eftersom vi inte är rädda för att bli straffade av en dömande gudom. För mig låter det helt befängt, man kan ha en hög moral utan att tro på det som enligt mitt synsätt är fantasier.

Jag kan inte se att vi icke religiösa skulle ha mer gemensamt än att vi inte är religiösa.
 
Min livsåskådning är humanism.
Och är väl i det lite av en teknokrat och naturvetare.
Men vad innebär det för dig i relation till exempelvis julfirande? Hur tänker du runt begravning? Jag försöker mest samla in flera olika synsätt, jag har en känsla av att vi i Sverige fortsätter fira kristna högtider och utgår ifrån kristna ritualer, tar bort ordet gud och känner oss väldigt sekulära. Men är det verkligen ordet gud som gör oss religiösa? Eller är det handlingarna i sig? Jag är väldigt osäker i mina egna tankar här. :)
 
Jag förstår helt vad du menar, samtidigt firar vi alla de här grejerna, gör vi det utav tradition? Eller är det samhällsnormer? Eller har vi ett inbyggt behov av att fira olika saker? Att dela upp vårt liv efter vissa "riter"? Känn inte att du behöver komma med ett svar, det är mest jag som försöker sätta ord på mina funderingar. ;)
jag tror att det är lite av "så har man alltid gjort", sen om det är traditioner eller samhällsnormer, det vete katten.

För några år sedan diskuterades dop, tror det var här på barnsidan. (måste leta lite.... jodå, jag tänkte nog på den här tråden men en sökning på barnsidan på "dop" och "tradition" gav många träffar... ) Våra barn är inte döpta, eftersom jag är högst medveten om att dopet innebär att barnen då tas upp i den kyrkliga gemenskapen, dvs blir medlemmar i Svenska kyrkan. Och det vore ju hyckleri att döpa barn när man själv undviker kyrkan, enligt min uppfattning. Men någon svarade då just typ att "det är en tradition att döpa barnen".
 
Jag har stött på religiösa människor som tror att vi som inte tror på några övernaturliga väsen saknar moral eftersom vi inte är rädda för att bli straffade av en dömande gudom. För mig låter det helt befängt, man kan ha en hög moral utan att tro på det som enligt mitt synsätt är fantasier.

Jag kan inte se att vi icke religiösa skulle ha mer gemensamt än att vi inte är religiösa.
Jag tvekar inte ett ögonblick på att moral finns utan några religiösa straff. ;) Det är enligt mig något allmänmänskligt att ha moral. :)

Nej det kanske är just det som gör det svårt att sätta fingret på sekulära livsåskådningar, jag reagerade när en lärobok skrev typ, de som utövar sekulär livsåskådning firar högtidsdagar som 1 maj. Jag vet många som helt klart har en sekulär livsåskådning men för allt i världen inte skulle fira 1 maj. ;) Det är nog svårt att sätta några tydliga "tecken" på sekulär livsåskådning.
 
jag tror att det är lite av "så har man alltid gjort", sen om det är traditioner eller samhällsnormer, det vete katten.

För några år sedan diskuterades dop, tror det var här på barnsidan. (måste leta lite.... jodå, jag tänkte nog på den här tråden men en sökning på barnsidan på "dop" och "tradition" gav många träffar... ) Våra barn är inte döpta, eftersom jag är högst medveten om att dopet innebär att barnen då tas upp i den kyrkliga gemenskapen, dvs blir medlemmar i Svenska kyrkan. Och det vore ju hyckleri att döpa barn när man själv undviker kyrkan, enligt min uppfattning. Men någon svarade då just typ att "det är en tradition att döpa barnen".
Ja det där har jag funderat mycket över, eller folk som gifter sig och ber prästen tona ner det där om gud? Ja men gift er borgligt då? Nej man vill gifta sig i kyrkan för så ska det vara men man tror inte på gud? För vem ska det då vara? ;)
 
Ta en ritual som begravning, jag tror att vi som människor på något sätt behöver få ta avsked och få ett avslut, till och med djur verkar behöva det i viss utsträckning. Är det därför vi i Sverige har fastnat i de kristnaritualerna och gjort dem sekulärara genom att förändra vissa delar? Men vi kanske behöver känna igen oss också för att det ska vara till tröst?
Lägger till lite http://humanisterna.se/humanistisk-begravning/ När jag läser här så följer det ganska exakt en kristen begravningsritual även om det kanske finns lite större valmöjligheter om vilka texter som ska läsas och man slipper "böner och sånt"
Samtidigt är det väldigt skönt som anhörig när man står inför en begravning att inte behöva ta en massa beslut utan bara låta den rulla på.
 
Jag tvekar inte ett ögonblick på att moral finns utan några religiösa straff. ;) Det är enligt mig något allmänmänskligt att ha moral. :)

Nej det kanske är just det som gör det svårt att sätta fingret på sekulära livsåskådningar, jag reagerade när en lärobok skrev typ, de som utövar sekulär livsåskådning firar högtidsdagar som 1 maj. Jag vet många som helt klart har en sekulär livsåskådning men för allt i världen inte skulle fira 1 maj. ;) Det är nog svårt att sätta några tydliga "tecken" på sekulär livsåskådning.
Ett tecken på sekulär livsåskådning antar jag är att det börjar och slutar vid människan (eller för den delen naturen, inget övernaturligt inslag), sedan är väl 1 maj ett exempel som kräver en viss politisk åsikt, men utöver den detaljen så är det väl illustrativt. Ritualer och ceremonier har så vitt jag vet haft en viktig roll i att skapa nåt slags gemenskap i samhällen även i urtida samhällen, som väl förvisso säkert haft skiftande religiös underton.
 
Jag kan inte se att vi icke religiösa skulle ha mer gemensamt än att vi inte är religiösa.
instämmer!
de som utövar sekulär livsåskådning firar högtidsdagar som 1 maj
:eek:
varför i hela fridens namn skulle man ha den dagen gemensamt bara för att man inte är religiös???
Men vad innebär det för dig i relation till exempelvis julfirande? Hur tänker du runt begravning?
Frågan var inte ställd till mig, men jag tycker det är intressant att behöva tänka efter.
Vårt julfirande nämnde jag ju tidigare, där våra barn dessutom satt ner foten och försöker få pappan att förstå att de inte heller är intresserade av att fira jul. (det är pappan som vill pynta och fixa "för barnens skull" men de tycker bara att han är jobbig...)
Begravning är också en intressant fråga. Min pappa fick kyrklig begravning i kista, för att vi trodde att han hade velat ha det så (det fanns aldrig tid eller tillfälle att prata om det med honom) och för att vi (brorsan och jag) insåg att det var vad som förväntades från den delen av vår släkt.
Min mamma hade tydligt uttalat "ingen prästjävel på min begravning!" (ordagrant citerat, så ingen behöver ta illa upp) och hon hade även sagt att hon skulle vara nöjd med att få askan nedgrävd i vår komposthög. Just det sista valde jag dock att inte ens ta upp till diskussion med brorsan, för där hade hans gräns varit passerad. Vi hade en liten minnesstund för de närmaste, kallades visst för borgerlig begravning. Och sen kremerades hon och askan finns i minneslunden på den stora begravningsplatsen i stan där hon bodde.
För mig är det behovet av en minnesstund och behovet av att ha någonstans att göra av den döda kroppen som styr begravningsbiten.
Ta en ritual som begravning, jag tror att vi som människor på något sätt behöver få ta avsked och få ett avslut, till och med djur verkar behöva det i viss utsträckning. Är det därför vi i Sverige har fastnat i de kristnaritualerna och gjort dem sekulärara genom att förändra vissa delar? Men vi kanske behöver känna igen oss också för att det ska vara till tröst?
Lägger till lite http://humanisterna.se/humanistisk-begravning/ När jag läser här så följer det ganska exakt en kristen begravningsritual även om det kanske finns lite större valmöjligheter om vilka texter som ska läsas och man slipper "böner och sånt"
Samtidigt är det väldigt skönt som anhörig när man står inför en begravning att inte behöva ta en massa beslut utan bara låta den rulla på.
På min mammas "borgerliga begravning" var det en officiant som pratade lite om henne, efter vad vi berättat. Vi spelade lite musik, som hon hade uppskattat (tror det var "våren" ur vivaldis årstiderna och nån mer låt som jag inte minns). Svägerskan skulle ha sjungit "My Way", men hon valde att avstå för hon trodde inte hon skulle klara det.
Och sen tog vi personligt avsked vid kistan, några av oss tyst och några talade högt.
Jo, det har nog en del likheter med kyrklig begravning, men kändes ändå mer avslappnat.
 
Men vad innebär det för dig i relation till exempelvis julfirande? Hur tänker du runt begravning? Jag försöker mest samla in flera olika synsätt, jag har en känsla av att vi i Sverige fortsätter fira kristna högtider och utgår ifrån kristna ritualer, tar bort ordet gud och känner oss väldigt sekulära. Men är det verkligen ordet gud som gör oss religiösa? Eller är det handlingarna i sig? Jag är väldigt osäker i mina egna tankar här. :)
Jag är ateist. Firar -inga- högtider, tar avstånd från religiösa organisationer osv.
 
Ta en ritual som begravning, jag tror att vi som människor på något sätt behöver få ta avsked och få ett avslut, till och med djur verkar behöva det i viss utsträckning. Är det därför vi i Sverige har fastnat i de kristnaritualerna och gjort dem sekulärara genom att förändra vissa delar? Men vi kanske behöver känna igen oss också för att det ska vara till tröst?
Lägger till lite http://humanisterna.se/humanistisk-begravning/ När jag läser här så följer det ganska exakt en kristen begravningsritual även om det kanske finns lite större valmöjligheter om vilka texter som ska läsas och man slipper "böner och sånt"
Samtidigt är det väldigt skönt som anhörig när man står inför en begravning att inte behöva ta en massa beslut utan bara låta den rulla på.
Det här med ritualer är något som jag tycker är väldigt intressant, framförallt ur ett estetiskt perspektiv och jag är en av dem som tror att ritualer rent evolutionärt har med konstens uppkomst att göra. :) Exempelvis var en av funktionerna med den grekiska tragedin att ge publiken ett formaliserat och "säkert" sätt att uppleva svåra och jobbiga känslor.
 
Nej det kanske är just det som gör det svårt att sätta fingret på sekulära livsåskådningar, jag reagerade när en lärobok skrev typ, de som utövar sekulär livsåskådning firar högtidsdagar som 1 maj. Jag vet många som helt klart har en sekulär livsåskådning men för allt i världen inte skulle fira 1 maj. ;) Det är nog svårt att sätta några tydliga "tecken" på sekulär livsåskådning.
Det var verkligen bland det dummaste jag hört!
 
Jag förstår helt vad du menar, samtidigt firar vi alla de här grejerna, gör vi det utav tradition? Eller är det samhällsnormer? Eller har vi ett inbyggt behov av att fira olika saker? Att dela upp vårt liv efter vissa "riter"? Känn inte att du behöver komma med ett svar, det är mest jag som försöker sätta ord på mina funderingar. ;)
Jag gör det verkligen inte på grund av några normer utan för att jag får vara ledig och det är bra tillfällen att umgås med folk och ha det trevligt. Är uppvuxen i ett ateistiskt hem men mormor var prästdotter så min mamma hade redan gjort uppror mot religionen och format ett förhållningssätt som jag växte upp med.
 
Alltså, de flesta kristna högtider som firas har ju en hednisk bakgrund. Sedan var tolkar jag det här med exemplet om första maj som ett exempel på en högtid som inte är religiöst förankrad, snarare än att den ska vara representativ för alla personer med en sekulär livsåskådning?
 
Jag är ateist, men tror att religioner kommer från behov som människan har. Därför tycker jag att ritualer, speciellt övergångsritualer är helt ok. Helt utan någon ide om en "överhet" som styr, utan att bara samlas och uppmärksamma X, där X är allt från tillkomsten av ett barn, monogamt val, årstidens förändringar etc.

Jag saknar dock ritualer för vissa förändringar/övergång som i mitt tycke borde firas eller uppmärksammas:

1. Varför firar vi inte första menstuationen? Känns väldigt ologiskt att det inte uppmärksammas och firas stort.
2. Inget firande när man kommer till pension? Borde inte den nya friheten firas i goda vänners lag, lyckoönskningar trilla in i bra större omfattning än vid födelsedagar och sånt?

Ritualer hjälper och förbereder en för förändringar och markerar en övergång. De gör att tiden inte flyter ihop till en grå massa, speciellt årstidsbundna ritualer. Jag saknar också bra lokaler för saker som icke-sekulära bröllop och namngivingsfester och begravningar där man inte vill ha präst eller vara i en kyrka. För det handlar inte om Gud, det handlar om att få vara med vänner och släkt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 363
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 155
Senast: Zewz
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
5 068
Senast: Hermelin
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp