Segull frá Skarði

S

Spenna

:D Var tvungen att skriva en sådan här tråd...Era Segull avkommor..Hur är dem..Gångarter,Lynne , personlighet osv

Jag har själv en Segullavkomma född 00

Så skriv gärna :banana:

Sv: Segull frá Skarði

:D Var tvungen att skriva en sådan här tråd...Era Segull avkommor..Hur är dem..Gångarter,Lynne , personlighet osv

Jag har själv en Segullavkomma född 00

Så skriv gärna :banana:

Jag var dum nog att sälja min första Segullavkomma, en vackert gulbrunblack med härligt lynne, rejäl kroppsbyggnad och 4 jättefina gångarter. Han är mycket älskad dit han kom men tyvärr kastrerad, pga att både jag och nya ägarinnan fick höra att han rörde sig jättebra men var för grov för att de skulle släppa in honom. Både hon och jag ångrar den kastreringen kan jag säga.

Har fött upp en till också väldigt vacker musblack, rejäl och jättefina rörelser. Hans mamma har lämnat klass1 och Magnus L och Ylfa Hagander sade jag definitivt skulle spara honom. Tyvärr hade han legat fel i livmodern, han var ett jätteföl, och föddes vriden. Vi hade inte kunskapen då om chiropraktik på hästar och att detta skulle rättas till tidigt. Veterinär och andra sade att det brukar rätta till sig men vid inridningen märkte vi att något var fel och sedan konstaterade chiropraktor att han var duktigt vriden i i bäckenet. Han rättades till som 4-åring men vridningen gjorde bla att den ena testikeln kom ner senare och var mindre. Han blev helt bra i kropen men vi kastrerade honom.

Som du hör är jag jättenöjd med mina Segull-avkommor efter mina ston.

Usch..Sådant är alltid tråkigt..När man kommer på "Just det vi borde inte" Min är Rödblack och ett litet sto..Vet inte om det är speciellt för Segull avkommor..Men hon är så himla klok och så bra Lynne...hon är 7 och har 3 jättefina gångarter...Tölten är presis igångsatt sådär som på ngt år typ...Älskar henne över allt i världen...

Jag skulle vilja göra ett helsyskon till brunblacken men jag har ju egentligen mer än tillräckligt med hästar redan. Mest av allt ångrar jag att jag sålde honom för han var både snäll, vacker, rejäl, viktbärande och hade bra gångarter och hade varit perfekt till min yngste son som älskade honom. Men jag ville ha ett hingstämne och sparade istället halvsysterns son som var väldigt vacker och högrest och som alla sade var ett hingstämne. Det var den som tränaren sabbade psyket på och som sedan attackerade mig så vi fick avliva honom. That is life och man får leva med sina beslut. Men Segullavkomman har ett mycket bra hem och är enormt älskad och hon säger att hon inte säljer honom för en miljon! Jag vet hur det känns att älska en häst så.

Rider in denna femåriga Segullavkomma:
IMGP0158lu.jpg

Förra vintern (bilden gör honom dock inte rättvisa):
Yngvi.jpg

Han var ganska sen i utvecklingen tycker jag, både fysiskt och psykiskt, han har inte varit redo för att börja tränas förrän nu i år.
Sen nyår har jag tömkört honom och han är träns och sadelvan. Satt upp på honom några gånger innan jag för två veckor sedan, ca, började "rida" honom, pass på ca 5-10 min, 5-6 ggr. Nu kan han gå, stopp och svänga och nu får han pausa lite igen. Jag tar det hellre lugnt...

Han väldigt läraktig och till skillnad från i hagen har han öronen framåt när det är träning på schemat.

Han är normalhög och helt ok exteriör, tycker jag, efter bedömt. litet, sto (minns ej om hon är 1:a eller 2:a klass).

Pratar du om Spenna? Hennes tölt är väl inte precis igångsatt?
Jag har ju sett henne tävla som 5-åring och då töltade hon på så fint så.

/Malin

:o Då kanske jag haft fel...eller..den är väl inte så nyligen igångsatt..jag ser det väl så..men jag kan ha "skrivit" knäppt (Så att ingen förstår vilket är vanligt just nu :p ) men också hört fel..Ursäkta :bow:

Tävlade som 5 åring...Kul..vet du vilken klass? Om det var 4 gång eller så..Jag själv tycker hon är underbar...För mig finns det ingen bättre häst

Jag har träffat på en del Segullavkommor. Och det de hade gemensamt var att de hade lätt för sig och fina stora gångarter (spec. traven). Tyvärr var ingen av deras lynne på rätt plats, de var/är väldigt hårda i psyket och är svåra att inta ledarrollen hos.
Har även hört att Birkir inte är den roligaste hästen att handskas med...

De Segullavkommor jag träffat, hanterat och ridigt är samtliga stora, välresta med trevliga gångarter och lätt för tölt.

Tyvärr har samtliga (tre st) även varit spända, stressade men även mycket tuffa (fräcka).

I samtliga fall har uppväxten varit bra, mödrarna har trevliga psyken samt tidigare och efter producerat avkommor med trevliga temperament.

Detta är vår 4-åringa hingst e Segull. Han har varit helt okomplicerad i all hantering och i inridning. Bra vilja och mycket trevligt temperament. Blir kvar som hingst tills vi ser hur bra han blir...

Oj! Vad fin!

Segullavkomman jag rider in är ockås trevlig i sitt sätt. Kanske lite fräck i hagen och är lite "hingstig" mot stona men vill vara mig till lags och verkar tycka att träningen är kul.

Nu har vi kommit en liten bit sedan inlägget jag skrev. Vi har ridit ut smårundor och travar och har galopperat en gång också. Trevlig häst, mycket trevlig.

Min Segullavkomma har ett underbart lynne. :love: Hon har varit okomplicerad att handskas med hittills även om hon har en del vilja (vilket inte behöver vara negativt). Hon skadade benet när hon var tre och fick även en annan infektion, men det var inga problem att sköta sårvården eller ha henne ensam i sjukhage.

Lastning, verkning etc inga problem. Inridningen har heller inte varit något problem. Nya moment måste dock delas upp så hon får ta lite i taget. Går man för fort fram blir det protester. Annars är hon lättlärd och positiv.

Hon väljer tölten själv, men har en tjusig trav!

Egentligen kan jag inte säga att hon är min längre eftersom jag har sålt henne till min bästa kompis. Fast lite min är hon nog...:angel:

Som tur är har jag ett fint hingstföl efter henne som förhoppningsvis får en bra bedömning när han blir äldre!

Det där med traven stämmer..otroligt bra...Tyvärr har jag ingen bild..Skall försöka ta en sådan ngn gång...
Hon har ju lätt för sig..men Flickans egna lilla vilja sätter stopp för Tölten iaf..... Hon hoppar runt och lyfter (Lååågt) på frambenen (Komma undan fasoner)...Hon vill nämligen inte gå in med Bakbenen under sig..det är ju jobbigt :mad:

Hon har ju inte alls ont..för hon busar och går så snyggt i hagen så :crazy:...

Någon som har ngt tips på hur man får en Envis Segull avkomma att svara på Halvhalterna bättre?
För det blir mest Grisepass/pass utan sväv när man skall tölta...(Vilket jag nu fått instruktioner på att lägga åt sidan..och träna halter och halvhalter i skritt )

(Hon KAN det ju :(...men det är ju jobbigt så att man helst låter bli!!)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har träffat på en del Segullavkommor. Och det de hade gemensamt var att de hade lätt för sig och fina stora gångarter (spec. traven). Tyvärr var ingen av deras lynne på rätt plats, de var/är väldigt hårda i psyket och är svåra att inta ledarrollen hos.

Här nere har vi gott om Segullavkommor och varenda en jag träffat har haft ett trevligt och härligt psyke, inkl de två hingstarna vi själva fött upp som båda kastrerats sent och han har ett mycket gott rykte här nere både vad gäller lynne, exteriör och gångarter på avkommorna. Den enda jag inte gillat lynnet på är just Birkir. Snygg hingst annars med bra rörelser. Men de flesta avkommor jag stött på har ju inte varit undan högt bedömda ston heller utan det har varit obedömda ston eller andraklasston med gott lynne. Stona spelar ju också en stor roll i sammanhanget och det är ju väldigt vanligt att högt bedömda hästar har ett tuffare psyke och kräver en fastare hand vid uppfostran för att bli bra och även senare i livet för att inte ta kommandot över ryttaren. De är ju inte avlade för nybörjare heller utan med inriktning på tävling och erfarna ryttare. Segull själv har i alla fall ett mycket gott lynne och jag har träffast honom personligen många ggr och här finns många mycket trevliga familjehästar efter honom som både är vackra och har bra gångarter samt är lätthanterade. Men som sagt, stoet spelar en väl så stor roll!

Det jag har hört om Birkir är att han brås på sin mor. Jag har inte träffat stoet så jag kan inte säga om det är sant. Dock anser jag att Birkir inte alls liknar Segull i lynnet. Segull har jag träffat.

Jag har träffat både Segull och Birkir (som femåring) och gillade båda. Birkir visade mycket goda rörelser och samarbetsvilja när Nils red honom i paddocken och han var trevlig vid hantering och i hagen.

Ok...Men det där med Vilja/envishet då..Är den från Segull eller? (Kikade lite lätt på tråden när jag kom in..så om det redan tagits upp...:o sorry )

Har träffat både Segull (stod på hingststation där jag jobbade) och Birkir (på Globen och flera gånger på Fors på tävlinar och kurser) och de är båda mycket trevliga at hantera!
Senast stod Birkir och "sov" med huvudet på mattes axel före firmakeppnistart.

/Malin

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 247
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 742
Senast: Mineur
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka