Jag ser INGEN anledning till att ändra ålder för rösträtt, bara för vi fått en grupp politiker som så tydligt visat sig sakna konsekvenstänk.
Nä, jag är inte arg på allt och alla, men jag är fruktansvärt arg på de etablerade partierna för de låtit det gå så här långt, och bara stått där med händerna ut med sidorna och trott att SD bara skulle bli ett litet smolk i ögat som i bättre tider kunde spolas bort. NU börjar det hända saker, NU börjar krismötena, NU börjar det oroas i leden, NU....... är det försent!!
Jag vill förtydliga en sak!!! Jag vill INTE att etablissemanget någonsin skall gå i SD:s fotspår. Jag vill att de hade pratat om volymer (det finns ju en gräns! Varför hymla?) Jag vill att de hade pratat mer om hur nystatsbidrag påverkar arbetsmarknaden, hur hög arbetslöshet gynnar oseriösa arbetsgivare och hur en hög arbetslöshet skapar större samhällsklyfter än vad vi någonsin har varit med om dagens mått mätt alltså. Att hög andel arbetslöshet bromsar löneutvecklingen. Att ha bra svar på dessa frågor är ett steg till att lugna en orolig befolkning...
gulan
Krisen blir värre för varje dag. Nu kommer det dubbelt så många som tidigare. Nu uppstår det praktiska problem som de lösningar som man jobbat med inte riktigt mäktar med längre. Jag tror fortfarande att vi stabilt kan bygga system för att ta emot ungefär 200.000 om året som jag aviserat för flera år sedan. Men vi är inte där och med den opinionsvind med SD på frammarsch under de senaste 8 åren som har varit så har vi inte heller tagit itu med de uppgifterna som varit viktigast. Flera av de etablerade partierna har inte vågat stå upp för modellen, av rädsla att tappa ännu fler väljare till SD. Man har valsat med i galenskaperna från SD och inte vågat stå upp och ta tuffa beslut av rädsla för att göda SD.
Problemet med volymer är att om vi sätter den till X och det kommer X+1 stycken så kan vi inte säga nej till nr X+1. Vi måste hjälpa till att skydda även X+1. Därför är volymer fortfarande ointressant att diskutera på det sättet att vi skulle sätta en gräns. I praktiken finns det alltid en gräns och vi måste ha tid att förbereda om det sker stora svängningar. Eller tid att anpassa mottagandet för att klara kapaciteten.
Volymer är bara ett spel för gallerierna i kontexten att det ska vara en gräns för hur många vi ska ta emot.