Jag vill påstå tvärt om - under förutsättning att SD ÄR (inte anses vara) ett rasistiskt parti. Om SD ÄR (fortfarande inte anses vara) ett rasistiskt parti får man förmoda att minst 13% av riksdagsledamöterna efter höstens val ÄR rasister och i så fall torde det vara accepterat att vara rasist i Riksdagen.
Jag undrar förresten.
Vi utgår en stund från att SD ÄR uttalat rasistiska (även om de har gjort prydliga omskrivningar som gör att partiprogrammet är skapligt rumsrent). Nu har ca 13% av svenskarna röstat på SD.
Var fanns de förut?
Kan det möjligen vara så att det finns rasister inom alla andra politiska partier också?
Ve och fasa! Var har de gömt sig förut???
Eller har det plötsligt blivit så, över en natt (eller ett par veckor som man kunde rösta) att det tillkommit en massa alldeles ugnsfärska rasister i Sverige?
Eller kan det vara så att ett antal personer bortser från rasistiska inslag i SD och röstar utifrån andra frågor?
eller kan det vara så att 13% av sveriges befolkning faktiskt tycker att vi dragit vårt strå till stacken redan gällande flyktingströmmar och flyktingomhändertagande?
Eller är det något annat?
(jag röstade förresten M, C, Fp i de olika valen om någon vill veta min politiska ställning; men borde nog egentligen röstat Fp rakt över eller möjligen KD i riksdagen)
Skulle tro att många röstar på SD av ren frustration. SD har hos dem lyckats plantera in att vissa grupper är skyldiga till att just dessa väljare befinner sig i en utsatt position.
Dålig utbildning = svag position på arbetsmarknaden
Småföretag = är utsatta för konkurrens av mer motiverade företag som konkurrerar med lägre priser.
Pensionärer som inte inser/förstår sammanhanget av livstidsinkomst och pension och därför köper snacket om att invandrarna tvingar ner pensionerna.