SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja du gör ju naturligtvis som du vill, du har dina grunder till din bedömning.
Men jag kan inte förstå hur du så totalt kan såga en prestation, som om man jämför med de jämförbara länder som finns i vår närhet. Ligger betydligt bättre till än dem. Köpkraften hos de stora grupperna har ökat, förmögenheten hos stora delar av de arbetetande befolkningsgrupperna har ökat (till stor del beroende på att villor o insatslägenheter har ökat i värde.
Och så vitt jag kan bedöma så har inte heller de svaga grupperna i Sverige fått det sämre om man jämför med likartat svaga grupper i England, Tyskland etc etc.

Naturligtvis har de som arbetar erhållit en högre köpkraft en de som lever på pensioner och bidrag, men det var ju vad alliansen gick till val på och det var vad majoriteten ville ha.

De bidragsberoende har inte fått det betydligt sämre, de har bara inte fått det lika mycket bättre...

Tydliga försämringar i vård, sjukvård, omsorg, skola, infrastruktur, bostadsmarknad och arbetsmarknad där staten manipulerar och skapar obalans och osund konkurrens.
Därutöver samhällsklimatet i sig vilket i sin helhet gör att människor mår sämre och känner sig mer otrygga.
Att vi klarat ekonomin lite bättre än övriga europa - där jag dessutom tror att vi hade kunnat prestera bättre - nej, jag är inte det minsta imponerad.

Det är som att ha en chef/ledare som älskas av styrelsen för att han är bra på att piska fram rätt siffror men till priset av att han skapat en arbetsmiljö där ingen kan må bra.
Är han då en bra chef och ledare? Givetvis inte, han är urusel.
En bra chef och ledare skapar prestation, balans och gott mående.

Ja. Det finns kulturer (i västerländska länder) där homofobi och jämlikhetsmotarbetande är långt mer utbrett än vad jag tror är fallet för det genomsnittliga området där SD fick, säg, 15-20%. Opinionsundersökningar på muslimer från Storbritannien (i brist på motsvarande inhemska) har visat bl.a att en klar majoritet ville göra homosexuella handlingar till ett brott. Vidare så höll en majoritet av de tillfrågade med påståendet att muslimska kvinnor inte får gifta sig med någon icke-muslim (Källa: Sharia law or 'one law for all'). En annan undersökning (en Gallup poll från 2007) visade att 0,0% (0 av 500) av tillfrågade muslimer tyckte att homosexuella handlingar var moraliskt försvarbara.

En relevant fråga är kanske vad du vill göra för att vi ska lyckas bättre än Storbritannien? Är en anpassning till majoritetskulturen på plats här kanske?
Ditt resonemang här fungerar efter samma mekanismer som när kvinnorättsfrågor används i en rasistisk diskurs. Homosexuella görs till en grupp som måste skyddas från hotet utifrån. Precis som med samma resonemang om kvinnor (att de måste skyddas från de sexistiska invandrarna/muslimerna) så formuleras det ur en helt skev och inte alls liberal synvinkel.

Homofobi och sexism finns i stor skala i hela västvärlden. Den så kallade "majoritetskulturen" är om något just homofobisk och sexistisk. Även om den officiella hållningen från staten är tillåtande (obs ej samma sak som ickehomofobisk) så visar FRA:s undersökning om homo- och transfobi från förra året att över en fjärdedel av de svarande har utsatts för våld eller hot om våld de senaste 12 månaderna, och över en tredjedel har blivit diskriminerade de senaste 12 månaderna. Homofobin världen över är en skala. Inte tydliga nationella gränser av "ja/nej, bra/dåligt".

Att då peka på att det är någon annan (någon Annan... :grin:) som orsakar problemen för den här utsatta gruppen är både homofobiskt eftersom det förringar ickeheterosexuellas erfarenheter och situation, och rasistiskt eftersom problemet härleds till en särskild religiös/nationell/etnisk grupp. Det grundar sig i en kass insikt om hur det egna samhället ser ut och en absurd förståelse av hur kultur fungerar. Tror du liksom att RFSL bara är för pk för att peka ut "det riktiga problemet" eller vad? O_o

Tydliga försämringar i vård, sjukvård, omsorg, skola, infrastruktur, bostadsmarknad och arbetsmarknad där staten manipulerar och skapar obalans och osund konkurrens.
Därutöver samhällsklimatet i sig vilket i sin helhet gör att människor mår sämre och känner sig mer otrygga.
Att vi klarat ekonomin lite bättre än övriga europa - där jag dessutom tror att vi hade kunnat prestera bättre - nej, jag är inte det minsta imponerad.

Det är som att ha en chef/ledare som älskas av styrelsen för att han är bra på att piska fram rätt siffror men till priset av att han skapat en arbetsmiljö där ingen kan må bra.
Är han då en bra chef och ledare? Givetvis inte, han är urusel.
En bra chef och ledare skapar prestation, balans och gott mående.
Sämre infrastruktur? inte i förhållande till våra grannländer. Vad det gäller sjukvården så tror jag vi fortfarande ligger bland de tre bästa, enligt den gängse normen nämligen antal döda barn på 100 000 födslar samt antalet fall av sjuk-husjuka.
Skola, ja där har ju resultaten gått ner men så vitt jag förstår snackar vi om cykler på 20 till trettio år innan reformer slår igenom fullt ut så vi får väl avvakta.
Arbetsmiljön, jag vet inte, jag har den största delen av mitt liv jobbat på 100% ackord dvs fått betalt för vad jag presterar så jag vet inte hur det är att ha lyxen att ha en fast månadslön eller en fast timlön. Men Sverige har en betydligt bättre kontakt mellan "golvet" och uppåt jämfört igen med våra grannländer så jag förstår fortfarande inte varför du gnäller.

Ditt resonemang här fungerar efter samma mekanismer som när kvinnorättsfrågor används i en rasistisk diskurs. Homosexuella görs till en grupp som måste skyddas från hotet utifrån. Precis som med samma resonemang om kvinnor (att de måste skyddas från de sexistiska invandrarna/muslimerna) så formuleras det ur en helt skev och inte alls liberal synvinkel.

Homofobi och sexism finns i stor skala i hela västvärlden. Den så kallade "majoritetskulturen" är om något just homofobisk och sexistisk. Även om den officiella hållningen från staten är tillåtande (obs ej samma sak som ickehomofobisk) så visar FRA:s undersökning om homo- och transfobi från förra året att över en fjärdedel av de svarande har utsatts för våld eller hot om våld de senaste 12 månaderna, och över en tredjedel har blivit diskriminerade de senaste 12 månaderna. Homofobin världen över är en skala. Inte tydliga nationella gränser av "ja/nej, bra/dåligt".

Att då peka på att det är någon annan (någon Annan... :grin:) som orsakar problemen för den här utsatta gruppen är både homofobiskt eftersom det förringar ickeheterosexuellas erfarenheter och situation, och rasistiskt eftersom problemet härleds till en särskild religiös/nationell/etnisk grupp. Det grundar sig i en kass insikt om hur det egna samhället ser ut och en absurd förståelse av hur kultur fungerar. Tror du liksom att RFSL bara är för pk för att peka ut "det riktiga problemet" eller vad? O_o
Att sexuellt avvikande diskrimineras och utsätts för våld är ingenting att hymla med, det är bara att konstatera.
Ett öppnare och mer tolerant samhälle skulle alla vinna på inte bara de utsatta grupperna.
Frågan är bara, hur tar vi oss dit.
Naturligtvis är det svårare där religionen lägger sig och moral predikar. Eller där olika politiska fraktioner letar efter lättköpta poäng till ett i övrigt skralt partiprogram.

Personligen tror jag inte det hjälper att exponera diverse "kinky sexatribut" på ett lastbilsflak i en parad.

Men jag vet ärligt talat inte hur man ska gå tillväga.

Vad hände med:Nej tack till att ödsla mer tid på dig?

Eftersom du bett om svar både i denna tråden och i en annan tråd så tänkte jag att jag kan börja ge svara lite i taget när jag känner för det.

Invandring och mångfald = muslimer?

Nej det var bara ett exempel på vissa på hur viss invandring och mångfald kan medföra det jag skrev tidigare.

Nej, det tycker jag inte är en relevant fråga. Men berätta gärna vad vi ska göra med alla svenska homofober och svenskar som tycker att "deras" kvinnor inte ska gifta sig med några jävla invandrare för att få dem att anpassa sig till majoritetskulturen?

Jag har väl vissa tankar kring detta men generellt så är det mycket svårare att svara på då vi har kommit längre i dessa frågor än i princip resten av världen. Precis som det är svårare att ge bra tips till en elitlöpare för att förbättra sina löptider jämfört med någon som knappt springer och käkar massa chips. Men även om det är svårare för en elitlöpare att förbättra sina tider så är det fortfarande möjligt.

Sämre infrastruktur? inte i förhållande till våra grannländer. Vad det gäller sjukvården så tror jag vi fortfarande ligger bland de tre bästa, enligt den gängse normen nämligen antal döda barn på 100 000 födslar samt antalet fall av sjuk-husjuka.
Skola, ja där har ju resultaten gått ner men så vitt jag förstår snackar vi om cykler på 20 till trettio år innan reformer slår igenom fullt ut så vi får väl avvakta.
Arbetsmiljön, jag vet inte, jag har den största delen av mitt liv jobbat på 100% ackord dvs fått betalt för vad jag presterar så jag vet inte hur det är att ha lyxen att ha en fast månadslön eller en fast timlön. Men Sverige har en betydligt bättre kontakt mellan "golvet" och uppåt jämfört igen med våra grannländer så jag förstår fortfarande inte varför du gnäller.

Du gör jämförelser med andra länder vilket jag fortfarande hävdar är irrelevant.
Ska Sverige, tidigare världsledande inom många områden, jämföras med något land så är det Sverige.
Vi har gått från att utveckla till att stagnera till att skära ned till att kraftigt försämra - inom de allra flesta områden.

Som jag skrev tidigare, vi har väl här ett utmärkt exempel på hur två personer tittar på ett och samma bakverk. Den ena ser en kladdkaka och den andre ser en kanelbulle.

Utifrån din post är det uppenbart att du inte ser en bråkdel av alla problem jag ser och att jag troligen dessutom anser att de är betydligt allvarligare än vad du.

Norge gav mellan 5 och 6 ooo personer uppehållstillstånd via asyl 2013. 1 flykting per 927 invånare
Sverige gav straxt över 20 000 är 1 flykting per 475 invånare
Så jag kan ju inte låta bli att undra hur du räknar

Jag jämförde inte Norge med Sverige utan med genomsnittet i Europa. Norge har ungefär fem gånger så många asylsökande som genomsnittet, Sverige har ungefär tio gånger så många. Sen så syftade jag på hur många som söker asyl inte hur många som får sin asylansökan beviljad, men som du ser av dina egna siffror så ligger Sverige ungefär på dubbelt så hög nivå som Norge i båda avseendena.

Du gör jämförelser med andra länder vilket jag fortfarande hävdar är irrelevant.
Ska Sverige, tidigare världsledande inom många områden, jämföras med något land så är det Sverige.
Vi har gått från att utveckla till att stagnera till att skära ned till att kraftigt försämra - inom de allra flesta områden.

Som jag skrev tidigare, vi har väl här ett utmärkt exempel på hur två personer tittar på ett och samma bakverk. Den ena ser en kladdkaka och den andre ser en kanelbulle.

Utifrån din post är det uppenbart att du inte ser en bråkdel av alla problem jag ser och att jag troligen dessutom anser att de är betydligt allvarligare än vad du.
Du är rätt rolig du, först är internationell jämförelse irrelevant sedan tar du upp Sveriges position, internationellt sett. ;)
Det kan inte vara irrelevant så länge vi befinner oss i en värld där allt hänger samman, vi lever inte i en guldfisskål, vi lever i ett hav av människor och nationer.

Ja jag har sett hur andra har det och upplever att inte en alltför liten del av de bekymmer folk klagar över här i Sverige skulle betraktas som lyx inte alltför långt utanför vår gräns.

Vi var världsledande mycket beroende på den tur vi hade under nittonhundratalet.
Vi kunde bygga upp och idka handel under vv1, samma sak under vv2. Efter andra världskriget stod vi med hel industri, fungerande logistik och kunde lätt sälja våra varor. Lagom som det klingade av drog Koreakriget igång med exploderande spannmåls, malm o virkespriser. Sedan, i slutet av 50 talet började nedgången. Ja det är så länge sedan.
Idag konkurrerar vi på en öppen marknad som inte tar hänsyn till vab eller föräldraledighet. Pris o kvalitet är allenarådande och jag tycker vi klarar oss förhållandevis bra.

Du är rätt rolig du, först är internationell jämförelse irrelevant sedan tar du upp Sveriges position, internationellt sett. ;)
Det kan inte vara irrelevant så länge vi befinner oss i en värld där allt hänger samman, vi lever inte i en guldfisskål, vi lever i ett hav av människor och nationer.

Ja jag har sett hur andra har det och upplever att inte en alltför liten del av de bekymmer folk klagar över här i Sverige skulle betraktas som lyx inte alltför långt utanför vår gräns.

Vi var världsledande mycket beroende på den tur vi hade under nittonhundratalet.
Vi kunde bygga upp och idka handel under vv1, samma sak under vv2. Efter andra världskriget stod vi med hel industri, fungerande logistik och kunde lätt sälja våra varor. Lagom som det klingade av drog Koreakriget igång med exploderande spannmåls, malm o virkespriser. Sedan, i slutet av 50 talet började nedgången. Ja det är så länge sedan.
Idag konkurrerar vi på en öppen marknad som inte tar hänsyn till vab eller föräldraledighet. Pris o kvalitet är allenarådande och jag tycker vi klarar oss förhållandevis bra.

Nej det är inte det minsta lustigt.
Det finns inget legalt skäl som ursäktar den uppenbara försämringen inom så pass många områden mer än sett till dessa som direkt påverkas av omvärlden ex exportindustrin - som vi fö knappt har någon idag pga skäl alla torde känna till.

De omfattande problem Sverige har idag kan aldrig skyllas på omvärlden utan handlar om resursfördelning, politik och ledarskap.

Nej det är inte det minsta lustigt.
Det finns inget legalt skäl som ursäktar den uppenbara försämringen inom så pass många områden mer än sett till dessa som direkt påverkas av omvärlden ex exportindustrin - som vi fö knappt har någon idag pga skäl alla torde känna till.

De omfattande problem Sverige har idag kan aldrig skyllas på omvärlden utan handlar om resursfördelning, politik och ledarskap.

Ditt tjat om försämringar stämmer helt enkelt inte överens med den mätbara utvecklingen. Att påstå att exempelvis svensk sjukvård och äldreomsorg relativt sig själv var bättre för 20 år sedan är helt uppåt väggarna.

Du verkar se Sverige genom ett kraftigt dysterhetsfilter, som förvränger fakta.

Liknande kritiserande påpekande läste jag någon gång för första gången för 5-6 år sedan i utländsk media. Tänk att det skulle dyka upp i svd till slut. Fascinerande men mer kul än chockande och förvånande.

Det här är humor:
"
Norge bör bygga upp en forskningsstiftelse åt Sverige. Där bör personer från etablerade norska och danska fackmiljöer anställas. Som broderfolk bör vi finansiera driften.
Svenskarna behöver nämligen hjälp. Långt framskriden ideologisk blockering gör dem ur stånd att hjälpa sig själva.
"

Sverige har ju för vana att utgå från att vara strået vassare än alla andra så det lär väl ta sina år innan polletterna hittat till samtliga bottnar. Tålamod är en dygd.

Ditt tjat om försämringar stämmer helt enkelt inte överens med den mätbara utvecklingen. Att påstå att exempelvis svensk sjukvård och äldreomsorg relativt sig själv var bättre för 20 år sedan är helt uppåt väggarna.

Senaste siffran jag såg där låg exportens andel av BNP på ca 48%
Inte illa med tanke på att all sjukvård, alla sociala kostnader alla bidrag också ingår i BNP

Liknande kritiserande påpekande läste jag någon gång för första gången för 5-6 år sedan i utländsk media. Tänk att det skulle dyka upp i svd till slut. Fascinerande men mer kul än chockande och förvånande.

Det här är humor:
"
Norge bör bygga upp en forskningsstiftelse åt Sverige. Där bör personer från etablerade norska och danska fackmiljöer anställas. Som broderfolk bör vi finansiera driften.
Svenskarna behöver nämligen hjälp. Långt framskriden ideologisk blockering gör dem ur stånd att hjälpa sig själva.
"

Sverige har ju för vana att utgå från att vara strået vassare än alla andra så det lär väl ta sina år innan polletterna hittat till samtliga bottnar. Tålamod är en dygd.
O är det en ledare, jag var ju fullständigt övertygad om att det är ett debattinlägg från en för svd utomstående källa, tänk så fel man kan ha ibland ;)

Det är tydligen skillnad på invandrare och invandrare... Om den svenska statistiken visar att invandring totalt är lönsam är det väl irrelevant att föra närmare statistik? Varför vill man göra det? För att kunna peka ut vissa människor som lönsamma och andra som olönsamma? Vad ska vi använda de siffrorna till?

Om vi ska samla i fakta, varför nöja oss med att registrera från vilka länder människor invandrar? Varför inte registrera även religion? Etnicitet? Politiska åsikter, kanske är det så att vänsterfolket är lite mer av samhällsparasiter än högerfolket? Nej just det, det är sådant vi av etiska skäl försöker undvika ja.

Och faktiskt, även om invandring av utsatta människor är olönsam så är det inte tillräckligt argument för att stoppa dem från att komma hit. Vi har en mänsklig skyldighet att hjälpa våra medmänniskor.

Då har vi läst olika mätningar är mitt svar till dig plus att vi definitivt inte delar erfarenhet, insyn, kontaktnät eller nätverk.

"Du verkar se Sverige genom ett kraftigt dysterhetsfilter, som förvränger fakta"

Tja, du kan nog gissa dig till vilken uppfattning jag bollar tillbaka på den.

Det här är humor:
"
"

Sverige har ju för vana att utgå från att vara strået vassare än alla andra så det lär väl ta sina år innan polletterna hittat till samtliga bottnar. Tålamod är en dygd

Vad ska man ha resultaten till? Är inte det poängen med att mäta?

Välfärden påverkas av resultatet för hela befolkningen, det som vi mäter. Välfärdens finansiering påverkas inte av enskilda gruppers resultat.

Är det för att utöka insatserna för vissa grupper på arbetsmarknaden? Inte släppa in de olönsamma?

Poänglöst dravel så länge man inte är ärlig om vad man ska ha datan till.

Då har vi läst olika mätningar är mitt svar till dig plus att vi definitivt inte delar erfarenhet, insyn, kontaktnät eller nätverk.

"Du verkar se Sverige genom ett kraftigt dysterhetsfilter, som förvränger fakta"

Tja, du kan nog gissa dig till vilken uppfattning jag bollar tillbaka på den.

Fast att påstå det jag exemplifierade är att leva i lala -land. Skygglapparna på. Sedan kan man tycka att vi borde kunna vara ännu bättre, men det är en annan fråga.

Vad ska man ha resultaten till? Är inte det poängen med att mäta?

Välfärden påverkas av resultatet för hela befolkningen, det som vi mäter. Välfärdens finansiering påverkas inte av enskilda gruppers resultat.

Är det för att utöka insatserna för vissa grupper på arbetsmarknaden? Inte släppa in de olönsamma?

Poänglöst dravel så länge man inte är ärlig om vad man ska ha datan till.

Tja, du får väl skriva en replik.

Hela hennes resonemang går i princip ut på att Sverige måste registrera sina medborgares etnicitet. Ja, hon skriver faktiskt etnicitet (blandar nationalitet och etnicitet lite hur som).

Det är bara att titta runt om i världen för att se att någon typ av registrering av etnicitet inte löser några samhällsproblem. (Bortsett då från att etnicitet är en lurig grej som inte består av fasta kategorier.)

Svensk forskning och kunskap om invandring och arbetsmarknad finns, men med problemformuleringar som utgår från andra politiska ståndpunkter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka